Hvorfor dansk på GF1?.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Advertisements

”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
Folkeskolens Afgangsprøve
HISTORIE Den mundtlige prøve
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Analyse af praksis.
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Karl Henrik Flyums model
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Eksamen.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Årsplan – en kort en lang
Folkeskolens afgangsprøve
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Eksamensorientering 2015 Eksamensorientering.
Uddannelse – dit barns fremtid
Sprogbaseret læring i naturfag
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
SRO SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Åbent hus Skolens navn Dato.
Naturfag.
Præsentationsportfolio
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Den gode tone Lse.
Torsdag den Oplæg ansøgning og cv Start med at lave et cv
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Infomøde om synteseopgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
AT ARBEJDE MED PORTFOLIE
Dansk på GF2.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Den gode tone Lse.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Kære lærer Her har du undervisningsmaterialet til CAMPUS+ Denne vejledning er din guide til undervisningen til at få mest muligt ud af CAMPUS +. Opgaverne.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Hvorfor dansk på GF1?

GF1 elever skal løftes 2 niveauer i dansk Alle Grundforløb 1 elever skal have dansk undervisning. Alle skal løftes 2 niveauer. Kommer du fra 9. klasse og har afsluttet G niveau: Skal du som minimum på E niveau, men gerne C niveau. Kommer du fra 10 klasse – E niveau, så skal du have C niveau.

Dansk niveau E eller C Dansk E = 10 .klasse Dansk C = 1. g Begge niveauer udløser en standpunktskarakter Begge niveauer har en mundtlig eksamen i uge 51

Arbejdsportfolio Du skal kunne dokumentere, hvordan du har arbejdet med det danskfaglige i løbet af grundforløbet. Et eksempel kunne være en flyer / brochure om sandwich. Du skal medbringe alle eksemplarer til eksamen – lige fra skitse til færdigt resultat. Du skal kunne forklare, hvorfor den afsluttende brochure er bedre end den første, altså: ”hvad har du gjort” ”hvad har du lært” ”hvad kan du så nu” og ikke mindst ”hvorfor, gør du som du gør, når du sætter en brochure op”.

Opret mappe med titlen ”DANSK” Gem ALT dit materiale i mappen! Arbejdsportfolio Opret mappe med titlen ”DANSK” Gem ALT dit materiale i mappen!

Eksamen Eksamen varer 30 minutter og der er 30 minutters forberedelse. Uanset E eller C niveau så skal du eksamineres i: Ukendt stof eksempelsvis en artikel, billede, reklame, opskrift, kortfilm eller andet, som vi har arbejdet med i løbet af efteråret. Præsentationsportefolie. Du skal udvælge noget fra din arbejdsportfolio Fokus omkring præsentationsportefolie er: Hvad har du lært? Hvordan kan sprog, indhold og layout anvendes til at forbedre en kommunikation?

Hvad skal du kunne ? Kommunikation Læsning Alle : tale, lytte, samtale, samarbejde på C niveau : diskutere, argumentere, vurdere og indgå i kritisk dialog om tekster Læsning Alle: læse og forstå teksters betydning, målrettet informationssøgning, På C niveau: diskutere teksters betydning, indgå i kritisk dialog om forskellige teksttyper.

Hvad skal du kunne ? Fortolkning Alle : Forholde sig til kultur, sprog, erhverv og uddannelse gennem analyse og diskussion af tekster. Iagttage og analysere tekster. C niveau: Tolke og / eller uddrage relevant betydning af tekster, metodisk reflektere over og vurdere tekster, perspektivere tekster. Fremstilling Anvende relevante skrivestrategier og udtrykke sig forståeligt, planlægge, forberede og fremstille forholdsvis korrekte skriftlige og mundtlige tekster C niveau: fremstille formelt korrekte, varierede og nuancerede skriftlige og mundtlige tekster, sammenligne og gå i kritisk dialog, anvende og begrunde.

Hvad skal vi lave i dansk? Kommunikation Forberedelse til virksomhedsbesøg   Læsning Artikler om de forskellige fag og brancher: Bager, slagter, ernæringsass., kok Thomas Skov: forskellen på mænd og kvinder er at have ondt af det hvide brød Fortolkning Thomas Skov Filmen Supersize me Noveller

Hvad skal vi lave i dansk - fortsat ? Skriftlig fremstilling Skrive ansøgning og CV til jeres virksomhedspraktik i uge 43 (uge 42) Skrive faglig artikel om fx hygiejne, madspild, arbejdsmiljø Udarbejde reklamer bl.a. til BAZAR (åbent hus d.18/11  

Vigtigt - hvad skal du gøre? Vær aktiv. Knokl på med opgaverne- husk vi arbejder her på skolen i timerne, der vil være meget lidt hjemmearbejde. Rejs dig evt. op, hvis du kan mærke du bliver sløv. Hold fingrene fra din mobil, når du ikke direkte har fået at vide, du skal bruge den f.eks. til at tage billeder med. Fortsæt med at være den gode kammerat- hjælp din makker  Skulle du være færdig inden det tidspunkt, vi har aftalt til en eventuel fælles gennemgang, så dyk længere ned i opgaven. Der er ALTID ekstra ting, du kan finde frem.

Hvilket niveau skal DU til eksamen i? Alle skal bestå eksamen med minimum 02 En del af jer kan sikkert godt nå et C niveau. Det er adgangsgivende til videregående uddannelser efter jeres erhvervsuddannelse Dialog med Berit om jeres faglige niveau og egne ønsker i forhold til niveau ( uge 45)

Materialer til dansk http://elevweb.ucholstebro.dk/bga/ Min ”undervisers mappe” findes på skolens hjemmeside” Find materiale til dansk i mappen med titlen ”GF1-DANSK”