Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse! for klasseforældrerådene og øvrige interesserede 29-12-2018 1
Program Onsdag den 23. april kl. 19 – ca Program Onsdag den 23. april kl. 19 – ca. 21, i Engdalskolens lærerværelse. Kort rids af de emner, som har optaget skolebestyrelsen (SB) i det forgangne år, samt præsentation af de områder SB forventer vil få særlig fokus i den kommende tid. Hvordan gøres det, når der er noget, du vil fortælle skolen? Herunder procedure for henvendelse vedrørende klager/utilfredshed – til hvem om hvad og hvordan? Hvordan kan også Klasserådet spille en aktiv rolle her? Med udgangs punkt i afholdt brugertilfredshedsundersøgelsen ønskes debat om flg. Emner: - Hvad kan vi gøre for at opnå endnu større tilfredshed? - Hvad er den gode historie? - Hvad kan vi gøre for at blive endnu bedre til at tackle mobning og fremme trivsel? - Hvordan sikrer vi endnu højere grad af trivsel for børn og voksne på skolen? - Hvordan kan klasserådene og skolebestyrelsen bidrage? Klasserådsarbejdet – hvordan supplerer og understøtter skolebestyrelsen evt. dette arbejde endnu bedre? Spørgsmål/opfordringer til skolebestyrelsen fra deltagerne. 29-12-2018 2
Emner der har optaget bestyrelsens arbejde: Tilpasningen af skolestrukturen i Vestbyen Værdidebatten ”Mad og måltider” plan og politiker De fysiske rammer Kvalitetsrapport 2006-2007 – afledte indsatsområder 29-12-2018 3
Høringssvar Byrådsindstillingen vedr. forslag om nedlæggelse af Nordgårdskolen og Frydenlundskolen Byrådsindstillingen af 1. aug. 2007 til Århus Byråd om tilpasning af skolestrukturen i Vestbyen. 29-12-2018 4
Værdidebatten Skolens målsætning Skolen arbejder naturligvis under den gældende folkeskolelov, Århus Kommunes skolepolitik, samt Børn og Unges udviklingsplan. Set i lyset af disse overordnede rammer finder vi, at det er vigtigt at eleverne opdrages til at tage ansvar for eget arbejde i skolen, - individuelt og i samarbejde med andre elever og lærerne/pædagogerne at eleverne oplever en undervisning, der giver fagligt udbytte, som indeholder praktisk / musiske elementer, som planlægges og gennemføres, så den tager størst muligt hensyn til den enkelte elev inden for fællesskabets rammer at skolens dagligdag kendetegnes ved tryghed for såvel elever som ansatte. elev-/læreraktivitet i og uden for skolen for den enkelte klasse og for klasserne i fællesskab et gensidigt forpligtende samarbejde mellem skole og hjem 29-12-2018 5
Mad og måltider - plan og politiker Engdalskolens handleplan for mad og måltider fokuserer på udvikling på tre områder: De fysiske rammer og udstyret til tilberedelse af maden i skolefrokostordningen Mælkebøtten Det konkrete udbud af mad i Mælkebøtten En pædagogisk indsats i forhold til eleverne omkring at skabe forståelse for vigtigheden af at spise sundt 29-12-2018 6
De fysiske rammer Der er holdt de første møder og man er kommet til fasen, hvor der skal tegnes og fødes flere ideer. Mål 1: 2008-2009 Forberedelse og igangsættelse af renovering, modernisering og bygningsudvidelse af Engdalskolen. Der tænkes bredt inden for børn og unge 0 – 18 år under overskriften ”Skolen som lokalt kulturcenter”. Mål 2: 2009-2010 Renovering, modernisering og bygningsudvidelse af Engdalskolen 29-12-2018 7
Udviklingspunkter Skolens fysiske rammer Elevernes trivsel og problemstillinger om elevfravær Mål: God trivsel blandt eleverne, herunder nedbringelse af elevers sygefravær Hold dannelser Mål: At udnytte mulighederne for holddannelse og undervisningsdifferentiering bedst muligt til gavn for den enkelte elevs udvikling og læring; til gavn for fællesskabet på den enkelte årgang; til gavn for fællesskabet på tværs af årgange 29-12-2018 8
Mælkebøtten 29-12-2018 9
29-12-2018 10
29-12-2018 11
29-12-2018 12
Skolekøkken 29-12-2018 13
29-12-2018 14
29-12-2018 15
29-12-2018 16
29-12-2018 17
29-12-2018 18