Kvalitet i uddannelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Porteføljestyring
Advertisements

Sundhedsaftaler Dialog og input
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Udvikling af sygeplejeprofessionen
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Date :31 1.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Organisering af uddannelsesopgaven
Fællesskab for kommunen som en attraktiv arbejdsplads Direktør Helle Bro Social og Arbejdsmarked Holstebro Kommune Januar 2012.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 27 FEBRUAR. GOD KVALITET.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
Hvordan bygge bro mellom klinik og forskningsmiljø?
Styring af styregrupper
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
De første erfaringer med…
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 20 FEBRUAR. GOD KVALITET.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Udfordringer i sundhedsopgaven i den enkelte kommune - temaer fra interviewrunde strategiseminar januar 2015.
Uddannelse, roller og kompetencemåling
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
1 Den danske model Kvalitetsudvikling og kvalitetssikring af vejledningen Erik Møller Hansen Chefkonsulent Kontoret for vejledning Undervisningsministeriet.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Lokale uddannelsesudvalg Uddannelsesinstitutionens redskab i arbejdet med kvalitetssikring.
National strategi sammen med KL, Danske Regioner og Rektorkollegiet fordi: −Der er ubalance mellem den arbejdskraft, der er til rådighed, og arbejdsmarkedets.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Sygepleje og fagidentitet
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Hvad er der sket siden juni 2015?
Brancheskolernes forandringsproces
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Kvalitet i plejen.
Uddannelsesudvalgenes arbejde
FTF workshop om studieordninger m.m. 11/1-17
– de studerendes læring sat i centrum
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Studieordninger og specialiseringer i uddannelserne
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
Praktikken i it-uddannelserne
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Præsentationens transcript:

Kvalitet i uddannelsen

Struktur i VIA i forhold til kvalitetssikring Via bestyrelsen Uddannelses udvalg Klinisk dialogforum samarbejdsforum

Hvordan arbejder vi med praktikkens kvalitet i uddannelsesudvalg ? Hvert møde i uddannelsesudvalget har vi et overordnet tema eksempler vi har drøftet er Drøftet kvalitet i uddannelsen som DSR har udarbejdet. Fordeling af praktikpladser i kommunerne og RM Dimittend- og aftagerundersøgelse Drøftet i forhold til optag på uddannelsen. Placering af praktikken Drøftelse af nye tiltag på uddannelse f.eks. E-learning. Projekter o.lign. EU´s anerkendelsesdirektiv, Brug af færdighedslab. ( forskning) Semesterbeskrivelser Rigsrevisionsrapport

Model for kvalitetssikring i praktikken ( DSR model) Vi har som organisation sammen med professionsskolerne og aftagerne sat os sammen for at se på hvordan man kunne kvalitetets sikre Sundhedsvæsenet er i en stor udvikling, og der er lige udarbejdet nye bekendtgørelser og studieordninger , derudover øget kompleksitet i arbejdsopgaver og sygdomsmøsntre, øget krav til viden, teknologiske udvikling, kortere indlæggelses tider, krav og øget patientinddragelse og større tværproffessionelt og tværsektorielt samarbejde. Der er derfor grund til at arbejde med, at rammerne omkring de studerendes muligheder for læring forbedres. Modellen er supplement til institutionsakkreditering. Hensigten med modellen er at : Fremme et læringsmiljø, der løbende udvikler den kliniske sygeplejepraksis, og som er inkluderende over for de studerende. Skabe åbenhed og gennemsigtighed omkring kvaliteten af den kliniske uddannelse og sikre indflydelse herpå fra de centrale aktører. Udvikle pædagogoiske metoder, der anvendes i klinisk uddannelse Lægge op til anvendelse af nye teknologier i læringsøjemed. Sikre sammenhæng mellem uddannelse på uddannelsesinstitutionen og i den kliniske uddannelse.

Fokus på resultater Læringsudbytte for den nyuddannede. Læringsudbyttet kan være vanskeligt i sig selv at gøre målbart, men indikatorer på gode resultater kan fås igennem. Aftagerundersøgelser Dimittendundersøgelser Evalueringer fra de studerende Gode eksamensresultater Højere gennemførelsesprocenter Forsknings- og udviklingsarbejde Og indirekte gennem kliniske mål for patientsikkerhed, patienttilfredshed, statistikker for overlevelse, afsluttede succesfulde behandlinger, arbejdsmiljøundersøgelser.

Revision af den nye uddannelse En styregruppe En koordinationsgruppe Klinisk Dialogforum og Samarbejdsforum Tværfaglige udviklingsgrupper med curriculært og ekstracurriculært fokus Uddannelsesspecifikke udviklingsgrupper ledet af uddannelsesledere og med lokal forankring. Den fælles målsætning i samarbejdet er at tilbyde de bedste læringsmuligheder for den studerende samt kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af uddannelserne. I samarbejdet er der fokus på samfundsmæssige udfordringer, centrale tendenser i erhverv og professioner samt krav til professionsudøvere, professionernes udvikling og forskning og betydningen for udvikling af professionsuddannelserne. I samarbejdet indgår dialoger om indhold i uddannelsen, sammenhænge mellem teori og praktik og vilkår for de studerendes læring. Samarbejdet på alle niveauer understøtter kvalitet, relevans og udvikling og giver et klart pejlemærke for det professionelle arbejde med uddannelserne. Samarbejdet mellem uddannelsesinstitution og praktikinstitutioner (kliniske uddannelsessteder) er formaliseret på følgende niveauer:  Det strategiske niveau o Mellem øverste ledelse af uddannelsesinstitutionen og øverste ledelse af de organisationer, der stiller praktikpladser til rådighed.  Det taktiske niveau o Mellem ledelse af udbudssteder samt ledelse på praktikinstitutioner (kliniske uddannelsessteder).  Det operationelle niveau o Mellem undervisere fra udbudsstederne og praktikvejledere (kliniske vejledere). o Mellem den konkrete studerende, underviser fra udbudssted og praktikvejleder (klinisk vejleder). 

VIA bestyrelse Arbejdet i bestyrelsen i forhold til kvalitet VIA strategi Aftryk VIA nye læringsformer Øget fokus på det private erhvervsliv Et stærkt samfundsengagement En mere smidig organisation. Møde med uddannelsesudvalgene en gang årligt eks. Drøftelse strategisk arbejdskraftudvikling og arbejdet i uddannelsesudvalget. (succeshistorier) Institutionsakkreditering Temadrøftelse efter- og videreuddannelse Optag, og frafald Godkendelse af studieordninger Succeshistorie f.eks. På den sundhedsfaglige del mødes alle formænd med direktøren og taler om udvikling og hvordan vi kan udveksle gode erfaringer med hinanden.

Fokus område 1 Organisation, rammer og vilkår Pejlemærke for god kvalitet Uddannelse af de studerende er organiseret på en sådan måde, at det til enhver tid understøtter den enkeltes studerendes muligheder for at anvende og udvikle deres kvalifikationer. Der er mulighed for social interaktion med færdiguddannede og med andre studerende. De kliniske vejlederes jobprofil er tydelig, og opgaven er tidsmæssig prioriteret.

Fokus område 2 Faglighed – Viden, færdigheder, kompetencer Pejlemærker for god kvalitet : Arbejdsstedets sygeplejefaglige grundlag er strukturerende for fagligheden. Der arbejdes for at danne en faglig professionel identitet, og at den studerende indgår som en naturlig del af praksisfællesskabet og oplever sig som en troværdig sundhedsprofessionel i patientsituationer. Der er en balance mellem at arbejde ud fra en ensartet ramme og samtidig have fokus på den enkeltes faglige og personlige udvikling.

Fokusområde 3 ledelse af læring i den kliniske uddannelse Pejlemærker for god kvalitet : Uddannelsesopgaven er en lige så væsentlig opgave i sundhedsvæsenet som andre drifts og udviklingsopgaver. Det afspejles i, at uddannelsesopgaven er forankret på alle ledelsesniveauer. Ledelse af læring og ansvar for de studerendes læringsudbyttet er samtidig et ansvar for alle sygeplejersker, der er i berøring med de studerende, uanset om man er klinisk vejleder, leder eller basissygeplejerske.

Fokusområde 4 Udvikling af læring i klinikken Pejlemærker for god kvalitet : Læringsmiljøerne i den kliniske praksis er kendetegnet ved at være innovative og udviklende. Sygeplejersker på arbejdsstedet arbejder kontinuerligt med at udvikle deres praksis, og de studerende inddrages i denne udvikling. Det er naturligt for alle sygeplejersker at tage et ansvar for egen læring såvel som uddannelse af kommende kolleger.