Patientens rejse i sundhedssektoren -

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Lederudvikling.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Date :31 1.
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Empowerment og sundhed
Brugerne i centrum for træfsikre løsninger
Kompetent til at støtte livet med kræft
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Oplæg i Væksthus Hovedstaden 28. November 2007 Jacob Holm
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Innovationsaccelererende Forskningsplatforme (IAFP) - i relation til landbrugets videre udvikling Greta Jakobsen, Medlem af Det Strategiske Forskningsråd.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Microsoft Office System 21. Oktober 2003 Jesper Aaberg, Business Productivity Advisor Microsoft Danmark.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
1 Møde i Sundhedspolitisk Dialogforum 23. oktober 2014 Genoptræning og rehabilitering – indsatsområde 3.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
KR Rådgivning Det gode genoptræningsforløb Afsluttende konference den 29. oktober, 2007 Region Syddanmark.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KORT OM KVIS Temadag fredag den 29. januar Odense Temadag 29. januar Odense.
Sammenhængende patientforløb gennem brugerdreven innovation Patientens Rejse I Sundhedssektoren - projekt PaRIS Mette Mollerup,
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Oplæg til Immun Defekt Foreningens Landsmøde 17. April 2010 Samarbejdet, foreningsarbejdet og meningen med det hele… v. Lene Jensen, direktør.
SILVER Supporting Independent LiVing for the Elderly through Robotics Helena Christensen, Syddansk Sundhedsinnovation Martin Nitze, Odense Kommune.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Sammenhæng i hjerterehabilitering
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Kvalitet i plejen.
De pårørende i beslutningsrummet
Sammenhængende patientforløb gennem brugerdreven innovation
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Metoden brugerstyret behandling
Sammenhængende patientforløb gennem brugerdreven innovation
[klik og indsæt kommunenavn]
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Præsentationens transcript:

Patientens rejse i sundhedssektoren - projekt PaRIS Mette Mollerup, projektleder, lean sort bælte, MCC, SD, RN Forsknings- og MTV afdelingen, Odense Universitetshospital mette.mollerup@ouh.regionsyddanmark.dk www.ouh.dk/paris 28-12-2018

Disposition Brugerdreven innovation – hvad er det? Projekt PaRIS – formål og metode Spørgsmål 28-12-2018

Hvad er brugerdreven innovation? 28-12-2018

Innovation er implementering af nyt eller væsentligt forbedret produkt (vare eller tjenesteydelse), proces, markedsførings-metode eller væsentlig organisatorisk ændring. er resultatet af bevidste planer og aktiviteter rettet mod en forbedring af virksomhedens produkter, processer, salg og markedsføring eller organisering. kan tage udgangspunkt i ny viden og teknologi, men kan også være en kombination af, eller nye anvendelsesmuligheder for, eksisterende viden og teknologier. (OECD´s og EU´s definition på innovation i private virksomheder. Strategi for styrket innovation i den offentlige sektor, Rådet for Teknologi og Innovation, 2008, s.8) 28-12-2018

28-12-2018

Rådet for Teknologi og Innovation Forsknings og – Innovationsstyrelsen, 2008 28-12-2018

Fra triple helix – til innovationsalliancer Betegner dialogbaseret samarbejde mellem samfund, forskning og industri – og nu også med brugerne inddraget. (Strategi for styrket innovation i den offentlige sektor, Rådet for Teknologi og Innovation, 2008) 28-12-2018

Brugerdreven innovation Systematisk tilgang til udvikling af produkter, serviceydelser, processer, organisationsformer mv., der bygger på udforskning af eller inddragelse af brugernes liv, identitet, praksis eller behov, herunder ikke-erkendte behov, som forventes senere at komme til udtryk som efterspørgsel fra større brugersegmenter. (Erhvervs- og Byggestyrelsen, Program for brugerdreven innovation, 2007) 28-12-2018

4 retninger indenfor brugerdreven innovation Voice of the customer Brugernes behov og ønsker afdækkes Lead user En ”superbruger” er en erfaren bruger Participatory design ”Almindelige” brugere inviteres til at bidrage til udviklingen af produkter og ydelser. Antropologiske metoder Antropologer får til opgave at afdække brugernes erkendte og ikke-erkendte behov og ønsker, således at der opnås forståelse for brugerne 28-12-2018

Patientens rejse i sundhedssektoren - projekt PaRIS 28-12-2018

Baggrunden for projekt PaRIS Hvordan oplever patienter deres forløb? 28-12-2018

Patientforløb - definition: Summen af de aktiviteter, kontakter og hændelser i sundhedsvæsenet, som en patient eller en defineret gruppe af patienter oplever i relation til de sundhedsfaglige ydelser. (Sundhedsvæsenets kvalitetsbegreber og –definitioner, DSKS, 2003) 28-12-2018

Konsortium Tænketanken Mandag Morgen Formidling/metodeudvikling Odense Universitetshospital Projektledelse, eksperimentarium Syddansk Universitet og Dansk Sundhedsinstitut Metodeudvikling/formidling og dokumentation Odense Kommune Tværsektoriel sammenhæng Kræftens Bekæmpelse Diabetesforeningen Hjerteforeningen Sikre at relevante viden om patienterne indtænkes 28-12-2018

Støtte 5,8 mio. kr. fra program for Brugerdreven Innovation fra Erhvervs- og Byggestyrelsen 1,25 mio. kr. fra Kræftens Bekæmpelses pulje fra Komité til Opfølgning på Kræftpatientens Verden Startet d.1.8. 2008 og løber over 3 år 28-12-2018

Formål Øge patienternes oplevelse af og tilfredsheden med sammenhæng i patientforløbet ved at styrke patienternes rolle som aktiv dialogpartner 28-12-2018

Mål At skabe et fundament af viden om brugernes erkendte og ikke-erkendte behov På baggrund heraf udvikle redskaber, der styrker patientens muligheder for dialog om ønsker til eget forløb Afprøve og evaluere disse redskaber i praksis på udvalgte konkrete patientforløb 28-12-2018

Projektfaser Vidensafdækning Redskabsudvikling Implementering 28-12-2018

1. Vidensafdækning Samarbejde med: Hjertemedicinsk afdeling B Endokrinologisk afdeling M Hæmatologisk afdeling X

Vidensafdækning Litteraturstudium Kvalitative del - interview med 5 patienter pr. sygdomsgruppe (15 interviews) - retrospektiv identifikation af problemfelter/gode oplevelser - 7 gruppeinterview med personale om disse - antropologisk feltobservation 2-3 uger i hver afdeling Kvantitative del - spørgeskema undersøgelser – 2.000 patienter 28-12-2018

Inklusionskriterier Patientgruppe Kontakter til flere afdelinger og sektorer Komplekse forløb Kroniske lidelser Livstruende sygdomme Patientgruppe Hjertepatienter (hjertesvigt) Diabetespatienter (type 1) Kræftpatienter (lymfom) 28-12-2018

Formål Finde holdninger/ønsker/karakteristika etc. ved patientforløb, som er fælles for alle (hovedparten) eller varierer meget på tværs af patientgrupper Oplysningerne skal være anvendelige i det videre arbejde med at designe redskaber som kan styrke patientens oplevelse af sammenhæng i patientforløbet

Fase 2: Redskabsudvikling

Redskabsudvikling Formål: at styrke patientens rolle som dialogpartner udvikle de sundhedsprofessionelles kompetencer til at inddrage patienterne og til at tilrettelægge forløb Platform af viden: viden fra de kvalitative og kvantitative undersøgelser, litteraturstudium, eksisterende viden om sammenhængende patientforløb m.m. Metode: participatory design (?) 28-12-2018

Processen workshop Kondensering konkretisering Udvikling af redskaber Projekt- gruppen Processen workshop Kondensering konkretisering Udvikling af redskaber Udvikling af prototyper workshop workshop workshop workshop workshop Ekspert- brugere Patient- foreninge r Patienter, professionelle, pårørende, private virksomheder og andre relevante parter

3. Implementering og evaluering

Implementering og evaluering Implementering på konkrete patientforløb Evaluering (både patienter og sundhedsprofessionelle) Overdragelse af viden og erfaringer 28-12-2018

Delprojekt Udarbejde en generisk model for at arbejde med brugerdreven innovation i sundhedssektoren (!)

Afsluttende kommentarer

Udfordringer i projektet At det er en iterativ proces At holde den røde tråd gennem hele projektet At innovationsparterne kommer fra forskellige verdner / tænkninger