Patientens rejse i sundhedssektoren - projekt PaRIS Mette Mollerup, projektleder, lean sort bælte, MCC, SD, RN Forsknings- og MTV afdelingen, Odense Universitetshospital mette.mollerup@ouh.regionsyddanmark.dk www.ouh.dk/paris 28-12-2018
Disposition Brugerdreven innovation – hvad er det? Projekt PaRIS – formål og metode Spørgsmål 28-12-2018
Hvad er brugerdreven innovation? 28-12-2018
Innovation er implementering af nyt eller væsentligt forbedret produkt (vare eller tjenesteydelse), proces, markedsførings-metode eller væsentlig organisatorisk ændring. er resultatet af bevidste planer og aktiviteter rettet mod en forbedring af virksomhedens produkter, processer, salg og markedsføring eller organisering. kan tage udgangspunkt i ny viden og teknologi, men kan også være en kombination af, eller nye anvendelsesmuligheder for, eksisterende viden og teknologier. (OECD´s og EU´s definition på innovation i private virksomheder. Strategi for styrket innovation i den offentlige sektor, Rådet for Teknologi og Innovation, 2008, s.8) 28-12-2018
28-12-2018
Rådet for Teknologi og Innovation Forsknings og – Innovationsstyrelsen, 2008 28-12-2018
Fra triple helix – til innovationsalliancer Betegner dialogbaseret samarbejde mellem samfund, forskning og industri – og nu også med brugerne inddraget. (Strategi for styrket innovation i den offentlige sektor, Rådet for Teknologi og Innovation, 2008) 28-12-2018
Brugerdreven innovation Systematisk tilgang til udvikling af produkter, serviceydelser, processer, organisationsformer mv., der bygger på udforskning af eller inddragelse af brugernes liv, identitet, praksis eller behov, herunder ikke-erkendte behov, som forventes senere at komme til udtryk som efterspørgsel fra større brugersegmenter. (Erhvervs- og Byggestyrelsen, Program for brugerdreven innovation, 2007) 28-12-2018
4 retninger indenfor brugerdreven innovation Voice of the customer Brugernes behov og ønsker afdækkes Lead user En ”superbruger” er en erfaren bruger Participatory design ”Almindelige” brugere inviteres til at bidrage til udviklingen af produkter og ydelser. Antropologiske metoder Antropologer får til opgave at afdække brugernes erkendte og ikke-erkendte behov og ønsker, således at der opnås forståelse for brugerne 28-12-2018
Patientens rejse i sundhedssektoren - projekt PaRIS 28-12-2018
Baggrunden for projekt PaRIS Hvordan oplever patienter deres forløb? 28-12-2018
Patientforløb - definition: Summen af de aktiviteter, kontakter og hændelser i sundhedsvæsenet, som en patient eller en defineret gruppe af patienter oplever i relation til de sundhedsfaglige ydelser. (Sundhedsvæsenets kvalitetsbegreber og –definitioner, DSKS, 2003) 28-12-2018
Konsortium Tænketanken Mandag Morgen Formidling/metodeudvikling Odense Universitetshospital Projektledelse, eksperimentarium Syddansk Universitet og Dansk Sundhedsinstitut Metodeudvikling/formidling og dokumentation Odense Kommune Tværsektoriel sammenhæng Kræftens Bekæmpelse Diabetesforeningen Hjerteforeningen Sikre at relevante viden om patienterne indtænkes 28-12-2018
Støtte 5,8 mio. kr. fra program for Brugerdreven Innovation fra Erhvervs- og Byggestyrelsen 1,25 mio. kr. fra Kræftens Bekæmpelses pulje fra Komité til Opfølgning på Kræftpatientens Verden Startet d.1.8. 2008 og løber over 3 år 28-12-2018
Formål Øge patienternes oplevelse af og tilfredsheden med sammenhæng i patientforløbet ved at styrke patienternes rolle som aktiv dialogpartner 28-12-2018
Mål At skabe et fundament af viden om brugernes erkendte og ikke-erkendte behov På baggrund heraf udvikle redskaber, der styrker patientens muligheder for dialog om ønsker til eget forløb Afprøve og evaluere disse redskaber i praksis på udvalgte konkrete patientforløb 28-12-2018
Projektfaser Vidensafdækning Redskabsudvikling Implementering 28-12-2018
1. Vidensafdækning Samarbejde med: Hjertemedicinsk afdeling B Endokrinologisk afdeling M Hæmatologisk afdeling X
Vidensafdækning Litteraturstudium Kvalitative del - interview med 5 patienter pr. sygdomsgruppe (15 interviews) - retrospektiv identifikation af problemfelter/gode oplevelser - 7 gruppeinterview med personale om disse - antropologisk feltobservation 2-3 uger i hver afdeling Kvantitative del - spørgeskema undersøgelser – 2.000 patienter 28-12-2018
Inklusionskriterier Patientgruppe Kontakter til flere afdelinger og sektorer Komplekse forløb Kroniske lidelser Livstruende sygdomme Patientgruppe Hjertepatienter (hjertesvigt) Diabetespatienter (type 1) Kræftpatienter (lymfom) 28-12-2018
Formål Finde holdninger/ønsker/karakteristika etc. ved patientforløb, som er fælles for alle (hovedparten) eller varierer meget på tværs af patientgrupper Oplysningerne skal være anvendelige i det videre arbejde med at designe redskaber som kan styrke patientens oplevelse af sammenhæng i patientforløbet
Fase 2: Redskabsudvikling
Redskabsudvikling Formål: at styrke patientens rolle som dialogpartner udvikle de sundhedsprofessionelles kompetencer til at inddrage patienterne og til at tilrettelægge forløb Platform af viden: viden fra de kvalitative og kvantitative undersøgelser, litteraturstudium, eksisterende viden om sammenhængende patientforløb m.m. Metode: participatory design (?) 28-12-2018
Processen workshop Kondensering konkretisering Udvikling af redskaber Projekt- gruppen Processen workshop Kondensering konkretisering Udvikling af redskaber Udvikling af prototyper workshop workshop workshop workshop workshop Ekspert- brugere Patient- foreninge r Patienter, professionelle, pårørende, private virksomheder og andre relevante parter
3. Implementering og evaluering
Implementering og evaluering Implementering på konkrete patientforløb Evaluering (både patienter og sundhedsprofessionelle) Overdragelse af viden og erfaringer 28-12-2018
Delprojekt Udarbejde en generisk model for at arbejde med brugerdreven innovation i sundhedssektoren (!)
Afsluttende kommentarer
Udfordringer i projektet At det er en iterativ proces At holde den røde tråd gennem hele projektet At innovationsparterne kommer fra forskellige verdner / tænkninger