Vision 2050 er vejen til vækst

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Advertisements

Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
Vækstforum Hovedstaden MISV 23.maj 11 Vision 2050 er vejen til vækst Chef for transport og infrastruktur, Michael Svane.
Oplæg CEPOS´ Vækstkonference 2015 Cheføkonom Mads Lundby Hansen Center for Politiske Studier.
Introduktion til programmet Ringsted–Femern Banen – Præsenteret af Jens Ole Kaslund.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Målet for virksomhedsindsatsen 2014 v/ Beskæftigelsesregionen Roskilde, 24. september 2013.
Region Hovedstadens Vækstbarometer Arbejdskraft ”Region Hovedstadens Vækstbarometer” er et repræsentativt panel af mere end 800 direktører.
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
Gode råd når du er på - op til og under PL. Agenda Pressearbejde op til PL: - Hvordan udnytter vi sammen vinduet op til PL? Pressearbejde under PL: -
Talent og kompetencer i verdensklasse Seminar den 23. juni 2011 om vækst og beskæftigelse i Østdanmark v/direktør Joost Nielsen, Regional Udvikling.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
STRATEGI FOR MUDP INTRO Et enigt Folketing vedtog i februar 2015 lov nr. 130 om Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP).
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Indsæt dato og sidefod 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt hak i Dato og klokkeslæt 4. Indsæt dato i feltet Fast 5. Indsæt ønsket.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
ScaleUp Denmark – Peter Torstensen
Efterspørgslen i den maritime industri
KÆRT BARN HAR MANGE NAVNE
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
THY Business Breakfast.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Fremtidens vinderhold DI fødevarer årsdag
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Forberedelse til eksamen
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Det gode møde i folkeskolen
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
Metropol på vej Vision og strategi for Trekantområdet
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Lægge Procent til eller trække procent fra
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
2 June 2014 Præsentation Resultater fra COWIs analyse af effekter ved Gribskov Kommunes mulige deltagelse i Nationalpark Kongernes Nordsjælland Nis Vilhelm.
Frivillige og ufrivilligt frivillige
Danmarks befolkning og sundhed
Internationale virksomheder til trekantsområdet
En vision for almen praksis
Køreteknik.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Walt Disneys kreativitetsmodel
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Præsentation - ny struktur, nye vedtægter
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Kulturmetropolen Festival & Events 2.0.
Placering, orientering og tegngivning
Økologiske sammenhænge
Hvad er vigtigt for dig? Onsdag den 6. juni stiller sundhedsprofessionelle dette spørgsmål til patienter, beboere, klienter, brugere og borgere Den.
Landskonference for reumatologiske sygeplejersker
Styrket sammenhæng mellem teori og praksis
Hvad ved vi egentlig om trafik?
Annette Falberg, Dansk Industri Handel
Visionære Regionale Udviklings Planer
Visionære Regionale Udviklings Planer
Har ‘vi’ råd til flygtninge?
Ansøgningsskema CØ SMV Virksomhedens navn:
Lidt eller lille Mel.: Line Nielsen Tekst: Line Nielsen
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Velkommen Dette ansøgningsskema er første skridt mod en deltagelse i projektet “Øget Vækst gennem cirkulære forretningsmodeller I SMV’er”, eller “CØ SMV”.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Vision 2050 er vejen til vækst Chef for transport og infrastruktur, Michael Svane

Hvorfor en vision 2050? Få infrastruktur med på vækstdagsorden Bevar momentum (Fra Infrastruktur- kommission og transportaftaler) Fra enkeltprojekter til samlet plan, der giver retning Man kan spørge sig selv, hvorfor vi i DI har lavet en vision 2050. Det er der mindst tre gode grunde til: Den første er, at vi med visionen gerne vil bidrage til at få sat infrastruktur på vækstdagsordenen. Den anden er, at vi gerne vil bevare det transportpolitiske momentum. I de senere år har der været stor fokus på infrastruktur. Vi haft en infrastrukturkommission og i kølvandet herpå er der indgået en række transportpolitiske aftaler - det er aftaler for i alt 100 mia. kr. Den tredje er, at gerne vil flytte fokus fra enkeltprojekter til en samlet plan for vores infrastruktur. Det er et mindset som vi gerne vil se afspejlet i den mobilitetskommission, som vi forventer at transportministeren snart nedsætter.

En kort - og en lang

Infrastruktur er en vej til vækst

Der er sammenhæng mellem tilgængelighed og BNP

Transportforbindelser tiltrækker internationale investeringer

Metropoler, kritisk masse og vækst Øresunds regionen Byregion Østjylland Hamborg regionen I alt Befolkning 3,7 mio. 1,2 mio. 4,3 mio. 9,2 mio. Studerende ved højere læreanstalter 140.000 40.000 50.000 230.000

… til centrum i en nordeuropæisk vækstregion Hvis vi skal have væksten tilbage, har vi brug for en velfungerende infrastruktur. Det gælder internt i landet, men vi skal også have effektive transportforbindelser, der sikrer sammenhængskraften med andre regioner. Netop sammenhængskraft og samarbejde er helt afgørende, hvis man skal sikre gode rammer for vækst.   Småt er godt i mange sammenhænge, men ikke når det gælder den internationale konkurrence om at tiltrække virksomheder, arbejdskraft etc. Her må man konstatere at ”size matters”, og at de regioner, der har meget at byde på i form af kompetencer og et aktivt erhvervsliv har lettere ved at tiltrække nye aktiviteter og investeringer. Stærke transportforbindelser mellem Øresundsregionen, Hamborg-regionen og det jyske er vejen til etablering af en samlet nordeuropæisk vækstregion. En god infrastruktur er nødvendig, hvis det skal være muligt at poole ressourcerne i disse regioner og trække på de forskelle, der er i styrkepositioner. Ambitionen må være, at man får en slagkraftig samlet region, der har den fornødne kritiske masse til at gøre sig gældende i den internationale konkurrence. Vi har brug for høj mobilitet - uanset om destinationen er Brande eller Beijing.

Vækst kræver international tilgængelighed og adgang til vækstmarkeder

Vejen til Beijing går over Brønshøj

Dansk infrastruktur taber terræn

Har vi råd til at investere? I en tid, hvor de offentlige finanser er under pres, er det naturligt at spørge sig selv: Har vi råd til at investere? Her er svaret Ja. Infrastruktur er typisk noget, der koster mange mia. kr. Det er ikke noget nyt. I de seneste 20 år har vi investeret mange mia kr. (knap 1 pct. af BNP) i infrastruktur. Vi har også fået en del. Vi har fået mange km ny motorvej. Vi har fået faste forbindelser over Storebælt og Øresund og vi har fået metro i København. Hvis vi fremover har et mål om at investere 0,85 pct. af BNP i infrastruktur, vil vi have 550- 600 mia. kr. (i 2010-priser) at gøre godt med. For 600 mia. kan man få ret meget infrastruktur. Der vil være råd til både små lokale kommuneveje og til store spektakulære projekter.