Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Internationale virksomheder til trekantsområdet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Internationale virksomheder til trekantsområdet"— Præsentationens transcript:

1 Internationale virksomheder til trekantsområdet
Fredag den 2. maj 2014

2 Copenhagen Capacity Region Hovedstaden og Region Sjællands officielle erhvervs- og investeringsfremme organisation Omsætning på ca. 55. mio. kr. i 2013 med ca. 65 ansatte, heraf 26,5 mio. kr. i basisfinansiering fra Region Hovedstaden. Kåret til verdens mest innovative investeringsfremmeorganisation i 2013 Skabte 1368 jobs i 2013 baseret på 32 investeringer Copenhagen Capacity | 29/1/2013

3 Grundpræmisser for tiltrækning af virksomheder
International markedsføring af regionen. Tiltrække og fastholde int. virksomheder. Skabe jobs inden for udvalgte sektorer. Investment promotion Cluster development Talent Tiltrække og fastholde talenter. Udvikle og sikre gode rammevilkår for talenter. Udvikling og styrkelse af regionens int. klynger Udvikle samarbejdet i regionen.

4 Hvorfor fokus på internationale virksomheder?
De udenlandsk ejede firmaer omsatte for 810 mia. kr. i 2011, hvilket svarer til 24 pct. af den samlede omsætning i den private sektor. Der var næsten udenlandsk ejede firmaer i Danmark i 2011, som beskæftigede fuldtidsansatte. Det svarer til næsten 20 pct. af det samlede antal ansatte i den private sektor. Der var i 2011 i gennemsnit 68 ansatte pr. udenlandsk ejet firma, mens det gennemsnitlige antal ansatte i danskejede firmaer var fire. Udenlandsk ejede firmaer er i gennemsnit 17 gange større end danske i antal beskæftigede.

5 Udenlandske virksomheders værdiskabelse
12 % af væksten i Danmark over en 10-årig periode kan henføres til spillover-effekterne fra FDI Udenlandsk ejede virksomheder har en 19 % højere medarbejderproduktivitet end dansk ejede virksomheder. Disse spillover-effekter forstærkes, f.eks. ved at styrke samarbejde mellem danske og udenlandske virksomheder fx via klynger.

6 2. Udgangspunkt for tiltrækning af virksomheder:
Marked, kritisk masse og kompetencer Klynger og internationale styrkepositioner Eksport og vækstpotentiale Differentiering og internationale styrkepositioner Service, risikominimering, reducering af etableringsomkostninger 61% af alle virksomheder påpeger betydningen af infrastruktur, som et afgørende lokaliseringsparameter

7 3. Udfordringer for internationalisering
Internationalt er kendskabet til trekantsområdet begrænset Kommunale og regionale grænser skaber barriere for “salg” til internationale virksomheder Kommunegrænser har ingen betydning for virksomheder, men den service de modtager fra det offentlige har stor betydning

8 Hvorfor skal man skabe et stærkt samarbejde på tværs i trekantsområdet?
Kritisk masse Alsidighed Fleksibilitet Specialisering Kapacitet Innovation

9 Sammenhængen mellem bløde og hårde værdier er centrale – Det rigtige ”tilbud”

10 Hvordan tiltrækkes nye virksomheder?
Meget fokuserede og specifikke indsatser i tæt samarbejde mellem kommuner, virksomheder og andre relevante aktører 360 grader value proposition til internationale virksomheder Fokus på de fordelagtige forhold som kommunerne kan tilbyde Udarbejde en klar vision / model for, hvordan kommunernes tilbud og forretningsmodel er overfor internationale virksomheder

11 Copenhagen Capacity |

12 Copenhagen Capacity |

13 Vejen til succes for tiltrækning af internationale virksomheder
Seriøs indsats med ressourcer og politisk opbakning bag Tæt samarbejde på tværs af kommunale og private aktører Sammenhæng mellem stærke rammevilkår og konkrete indsatser Tæt sammenhæng mellem erhvervsstrategi, erhvervsfremmeindsatser og investeringsfremme Afsæt i klynger og unikke value propositions Tålmodighed

14 Kim Bek, Udviklingsdirektør Copenhagen Capacity
Tak Kim Bek, Udviklingsdirektør Copenhagen Capacity


Download ppt "Internationale virksomheder til trekantsområdet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google