Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet."— Præsentationens transcript:

1

2

3

4 Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet plan for udviklingen af infrastrukturen i byregion Østjylland. 3.Der skal sikres en effektiv opkobling af alle landsdele til de overordnede transportkorridorer og knudepunkter. 4.Danmarks porte mod udlandet skal indgå som en central del af et effektivt transportnetværk 5.Intelligente teknologiske løsninger skal sikre optimal udnyttelse af infrastrukturen. 6.Indsatsen for at begrænse transportens miljø- og klimapåvirkning skal intensiveres.

5 FIRE GRUNDLÆGGENDE PROBLEMER TRÆNGSEL TRAFIKKENS NEGATIVE EFFEKTER INTERNATIO- NALE ADGANGE BETJENING AF YDEROMRÅDER

6

7 2000 totalt: 89,1 mio. tons 2025 totalt: 174,7 mio. tons + 96 %

8

9 TRÆNGSEL Udbygning af eksisterende vej og bane (udvidelse af Vejlefjordbroen samt tilstødende motorveje til seks spor) Øge kapaciteten i den eksisterende infrastruktur (betydelig brug af ITS) Anlæg af nye aflastende veje og baner (tredje Lillebæltsforbindelse forlænget syd og vest om Trekantområdet – ”Det spejlvendte J”) Flytning af passagerer og gods til andre trafikmidler (øget kollektiv trafik; mere gods på bane og skib, bedre terminaler)

10

11 Betjening af yderområder Udbygning af eksisterende vej og evt. bane (forbedring af rute 11) Bedre kollektiv trafik

12 Internationale adgange Forbedre havneadgang for vigtige havne Bedre offentlig transport til Billund Lufthavn (bane, evt. letbane, til Billund) Bedre adgang gennem Nordtyskland (grænseoverskridende infrastruktur)

13 Trafikkens negative effekter Kollektiv trafik Klimavenlige brændstoffer og transportsystemer (brintteknologi) Regulering/reduktion af transportbehov (bedre fysisk planlægning) Indsats for trafiksikkerheden

14

15 Udvikle en bæredygtighedspolitik på godsområdet - Udarbejde mål, etablere processer og rutiner. «Feje for egen dør» Indføre tiltag for å gøre godstransport inden for regionale institutjoner mere bæredygtig. Information, dialog og holdningsændring Kortlægge hvad der sker regionalt Formidle information om bæredygtige godstransportløsninger Etablere en dialog om bæredygtig godstransport i hele styringen af branchen Overførsel af gods fra vej til bane og sø Standardisere (lastebærere, omlastning, info mm) Øge anvendelsen av IKT Koordinere mellem forskellige transportsystemer (Tilskynde til at) Arealplanlægge for øget tilgang til transport på sø og bane (Tilskynde til at) Investere i transportinfrastruktur for sø og bane. En mere bæredygtig godstransport – hvad kan vi gøre?

16 Mere miljøeffektiv godstransport Stimulere til at transportbranchen tager miljøstyring i brug Stimulere til højere energieffektivitet og lavere udslip Stimulere til øget brug av alternative drivstoffer. Reducere volumen av godstransporten Effektivisere godstransporten (øge returlasten og i højere grad samordne transporten) Stimulere til øget regional omsætning av regionalt producerede varer. Udvikle bæredygtighedsindikatorer på godsområdet Indikatorer også for politisk styring, ikke bare ren tilstandsbeskrivelse Forudsætter kobling til regionalpolitiske mål om bæredygtig godstransport Forudsætter også bedre regional transportstatistik Mulige indikatorer: Transportarbejde, transportintensiv økonomi, fordeling av transportarbejde på transportmidler, kapacitetsudnyttelse for forskellige transportmidler, andel af fornybare drivstoffer for forskellilge transportmidler. Valg av politisk niveau Reaktiv: udelukkende at tilpasse sig til eksterne krav Proaktiv regionalt: tage vare på miljøkvaliteterne regionalt Proaktiv globalt: også arbejde med de globale miljøproblemer

17

18

19 OSLOØSTJYSKE BYBÅND LUFTHAVNGardermoenBillund BEFOLKNING550.0001.200.000 AFSTAND61 km59 km (Horsens) PASSAGERER20 mio.2,5 mio. TOGFOR- BINDELSE? Ja, FlytogetNej Tid til centrum19 minLetbane til Vejle: 15-18 min ?


Download ppt "Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google