Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Introduktion til programmet Ringsted–Femern Banen – Præsenteret af Jens Ole Kaslund.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Introduktion til programmet Ringsted–Femern Banen – Præsenteret af Jens Ole Kaslund."— Præsentationens transcript:

1 Introduktion til programmet Ringsted–Femern Banen – Præsenteret af Jens Ole Kaslund

2 Ringsted – Femern Banen indtil nu 2008: Traktat mellem Tyskland og Danmark. A/S Femern Landanlæg betaler via statsgaranterede lån 2009: Projekteringslov og igangsættelse af tekniske analyser. 2011: Offentlig høring og høringsudgave af miljøredegørelsen.

3 Ringsted – Femern Banen indtil nu 2012: Høringssvar, miljøredegørelse og beslutningsgrundlag opdateret og tilgængeligt på Banedanmarks hjemmeside www.banedanmark/ringsted-femern 2013: Politisk beslutning om 200 km/t samt aktstykke for fremrykkede anlægsaktiviteter. 2014: Opstart af ”fremrykkede arbejder” 2015: Anlægslov

4 Projekter mellem København og Femern Bælt Ny bane København- Ringsted, Nyt 55 km dobbeltspor 250 km/t Periode: 2013-2018 Ringsted Station Flyover, ny jernbanebro til 200 km/t Periode: 2018-2020 Ringsted-Holeby Jernbanen opgraderes til 200 km/t Periode: 2013-2021 Ny Storstrømsbro Periode: 2016-2021 Elektrificering Køge Nord-Næstved: 2015-2018

5 Ringsted–Femern Banen – mange fordele Resultat / fordele  Flere afgange for både gods- og passagertog  Reduceret rejsetid – under en time mellem Nykøbing og København – tæt på 2½ time mellem København og Hamburg  Færre godstog over Fyn  Større fleksibilitet i togdriften og øget regularitet  Mere effektiv etablering af nye jernbaner

6 Ringsted–Femern Banen Omfang  Et ekstra spor: Vordingborg – Holeby  Elektrificering mellem Ringsted og Rødby  Opgradering til 200 km/t  To-sporet fast bro over Masnedsund  Ny klapbro med ét spor over Guldborgsund  Overhalingsspor til godstog nord for Glumsø, ved Orehoved og syd for Holeby  Midlertidige stationsanlæg i Orehoved og Rødby Havn  Nødstation syd for Holeby Tilvalg  Opgradering af nødstation til passager station.

7 Reduceret rejsetid De nye rejsetider Hurtigste forbindelseI dagReduktionEfter 2021 København – Nykøbing Falster1:230:260:57 Nykøbing Falster – København1:320:350:57 København – Næstved0:490:150:34 Næstved – København0:530:190:34 Næstved – Nykøbing Falster0:340:110:23 Nykøbing Falster – Næstved0:410:180:23 København – Hamburg4:341:542:40* Hamburg – København4:462:062:40* København – Hamburg uden stop4:341:542:31* Hamburg – København uden stop4:462:062:31* *)Køretiderne til Hamborg forudsætter at de tyske landanlæg er fuldt opgraderet som aftalt, hvilket ifølge traktaten kan være op til 7 år efter åbningen af den faste forbindelse.

8 Det bliver lidt skidt før det bliver godt Det endelige spærringsmønster er ikke fastlagt endnu, men forventes at være inden for følgende rammer: Mellem Ringsted og Næstved Halvt års totalspærring i sommerhalvåret 2019. Øvrige spærringer vil være nat og weekendspærringer. Mellem Næstved og Orehoved. Totalspærring i syv uger og enkeltsporsdrift i 14 uger i sommerhalvåret 2018. Falster og Lolland 2017: Halvt års spærring mellem Orehoved og Rødby samt yderligere 2½ måned mellem Nykøbing F og Rødby i sommerhalvåret. 2019: 4½ måneds spærring mellem Orehoved og Rødby i sommerhalvåret. Øvrige spærringer vil gennemføres nat og weekend.

9 Fremrykkede aktiviteter 18 vejbærende broer på Lolland og Falster. Aftale indgået med Arkil, arbejdet er i gang og forventes afsluttet i 2016. Facadeisolering. Første mere end 200 husstande på Lolland og Falster har sagt ja til at deltage. Fortsætter de kommende år. Nedrivning af bygninger. Første 12 bygninger nedrevet indtil nu. Perron på Vordingborg Station. Aftale indgået med Arkil, forventes afsluttet i 2014. I marts 2013 blev det besluttet at fremrykke følgende aktiviter på Ringsted – Femern Banen for at skabe arbejdspladser og samtidig mindske projektrisici.

10 Tidligere udbud Arkil 6 FNT Arkil Igang 4 FNT Alstom 5 Prækval

11 Nuværende og fremtidige udbud PQ åben 6 ansøgere

12 Programfasen er afsluttet oktober 2013 Bropakke 1 – vejbærende broer på Lolland og Falster – 2014-16 Kontrakt indgået med Arkil A/S. Opstartet i marken i maj 2014. Første spadestik 2. september. Støjisolering Grontmij/COWI er støjrådgivere. Forberedende arbejder pågår. Nedrivning af eksisterende bygninger. 12 bygninger er nedrevet. Midlertidig perron Orehoved spor 1. Er udført af Arkil A/S. Perron ved spor 1 i Vordingborg. Kontrakt indgået med Arkil A/S. Arbejdet er i fuld gang. Midlertidig perron Rødby Færge spor 20. Arbejdet er snart færdig. Bropakke 2/3/4. Første tilbud modtaget 25. september. Anlægspakker 1/2/3. Prækvalifikation pågår. Frist for anmodning om PQ er 24. oktober. Ny bro over Masnedsund. Prækvalifikation afsluttet – 5 konsortier er prækvalificeret. Udbudsmateriale udsendt i begyndelsen af oktober Anlægslov forventes første halvdel af 2015 Status Page 12


Download ppt "Introduktion til programmet Ringsted–Femern Banen – Præsenteret af Jens Ole Kaslund."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google