Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune"— Præsentationens transcript:

1 Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Ét menneske, én sag. Hvor svært kan det være? Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

2 Jeg er nødt til at starte med en indsigelse…
”Der har aldrig før været større interesse for helhedsorienteret sagsbehandling, end der er lige nu.” Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

3 Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Der var engang… Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

4 Helhedsorienteret sagsbehandling er et lovkrav
Kommunen skal behandle spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes. Hvis en borger har brug for hjælp i længere tid, skal det tidligt i forløbet tilstræbes at hjælpen tilrettelægges ud fra en samlet vurdering af pågældendes situation og behov. (Fra retssikkerhedslovens §§ 5 og 6) Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

5 Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Hvor blev det af? Andre faggrupper Kommunalreform Finanskrise Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

6 Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Borgeren i centrum ”Strukturen skal tilpasses borgernes behov – og ikke omvendt. Der skal være mindre bureaukrati. Der skal være færre skranker. Og der skal være færre indgange til det offentlige”. Citat: Lars Løkke Rasmussen, 9. januar 2004 Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

7 Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Borgeren i centrum ”Strukturen skal tilpasses borgernes behov – og ikke omvendt. Der skal være mindre bureaukrati. Der skal være færre skranker. Og der skal være færre indgange til det offentlige”. Citat: Lars Løkke Rasmussen, 9. januar 2004 SYSTEMET I CENTRUM Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

8 Borgerrådgiver Bettina Post bettinapo@htk.dk
Mød Simon Revalidering? Jobcenter Rengøring, tandpleje, Sundhedscenter Merudgifter - Socialcenter Skoindlæg + specialsko - Sundhedscenter Fodbehandling - egen læge – Ydelsescenter Medicin, briller – Ydelsescenter Boligindretning – Hjælpemiddelcentralen Rengøring - Sundhedscenter Specialtandlæge – Regionen – Ydelsescenter Borgerrådgiver Bettina Post

9 Borgerrådgiver Bettina Post bettinapo@htk.dk
Konsekvenser: Mindst 10 forskellige ansøgninger i HTK Mindst fem af dem tilbagevendende Involverer mindst syv forskellige sagsbehandlere I mindst fem forskellige afdelinger Spildt arbejde: To bevillinger blev givet og droppet igen fordi de ramte helt forbi Simon føler sig klientgjort Han orker ikke vores system, nøjes med at få dækket merudgifter Den vej ind, ingen vej ud Borgerrådgiver Bettina Post

10 17 3 Ung, psykisk sårbar, på uddannelseshjælp
Ny Jobcentersagsbehandler Social-sagsbehandler Ny social-sagsbehandler VUM – støttebehov - boligindstilling Behandler Jobcentersagsbehandler Sagsbehandler 17 3 Hjemmevejleder Misbrugskonsulent Tilbud (fys + psykolog + mentor) Økonomisagsbehandler Ydelse/sanktion Ny behandler Ung, psykisk sårbar, på uddannelseshjælp Kontrolgruppen Socialt bedrageri? Borgerrådgiveren Ny ny Social-sagsbehandler Boligtilbud Ny ny Jobcentersagsbehandler Ny økonomisagsbehandler Boligindskudslån

11 Alle er enige om, at det ikke duer
”Der er medarbejdere og borgere, som hver dag oplever den mangel på sammenhæng, der er i vores tilbud, og hvor vi taber for mange borgere.” Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

12 ”Slut med dillerdaller og lirumlarum”
Bettina Post, Borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

13 Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Selvskabte plager Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

14 Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Og så koster det kassen! 1 pct. af borgerne koster hver = 31 pct. af udgifterne 3 pct. af borgerne koster hver = 51 pct. af udgifterne 5 pct. af borgerne koster hver = 64 pct. af udgifterne Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

15 Høje-Taastrups projektplan
Kortlægning af eksisterende indsatser Design af nye indsatser Realisering Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

16 Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Borgeren i centrum Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

17 Kollektiv opmærksomhedsforstyrrelse
Snitflader Sprog? Økonomi Tidsforbrug Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

18 Medarbejderinvolvering
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

19 Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune
Tre år senere… Forsøg med fælles visitation Sammenlægning af medarbejdere til mentor/hjemmevejleder Én plan for hele familien Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

20 Men der er også sket noget andet
Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

21 Ledelseskommissionen har fat i noget
”Offentlige ledere skal sikre, at borgerorienteringen er så stærk, at medarbejderne udlever det i deres daglige arbejde” Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune

22 Spørgsmål? Kommentarer?


Download ppt "Bettina Post, borgerrådgiver i Høje- Taastrup Kommune"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google