Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Hvordan giver Den Danske Kvalitetsmodel klinisk mening ?
Kvalitetskoordinator - Erfaringer fra praksis v/ udviklingssygeplejerske Anne-Lise Schierup, Medicinsk Afdeling, Sygehus Fyn.
Date :31 1.
Hvordan arbejder Det Palliative Team – Hvad tilbydes og til hvem?
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
DSKL – Odense – Udfordringer til klinisk ledelse ved indførelse af Den Danske Kvalitetsmodel Carsten Engel, afd.leder akkrediteringsafdelingen.
1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.
Jordemoder, Cand. Scient., PhD.
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Kvalitetskonsulent Helle Lorentzen
Den Danske Kvalitetsmodel
Den Danske Kvalitetsmodel og akkreditering ØPS-seminar d. 15. juni 2007 Lars Oberländer kvalitetschef.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
1.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Faglig høring november/december 2008.
Hvordan sikrer kommunerne kvaliteten? - hvilken rolle kan kompetencecentrene for kliniske kvalitetsdatabaser spille? Cand. polyt., MPH, Helle Hilding-Nørkjær.
Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland
Århus Universitetshospital, Skejby
Tidsplan for implementering af DDKM
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Afdelingen for Kvalitet & Forskning v/ afdelingschef Lisbeth L. Rasmussen.
Ansøgning om specialfunktioner Informationsmøde, SPPD 15. april 2009 Lone de Neergaard Sundhedsplanlægning, Sundhedsstyrelsen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Den Danske Kvalitetsmodel Kvalitetsnøglepersoner i Region Syddanmark Carsten Andreasen, Kvalitetskonsulent.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Dokumentstyring – et ledelsesværktøj John Verver, Kvalitetschef Psykiatrien i Region Syddanmark Nøglekvalitetsmedarbejdere – afdelingsniveau. Fredericia.
Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8.
De nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling Årsmøde om stofmisbrugsdatabasen Scandic Hotel Odense, 4.december 2015 Socialstyrelsen,
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
Udvikling ”pakkeforløb” i Psykiatrien i Region Nordjylland med udgangspunkt i koncept for kræftpakker.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Akkreditering i speciallægepraksis
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Kvalitetsudvikling hvordan
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Rapportskrivning og fund
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Introduktion til kvalitetsarbejdet
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
Kursus for kvalitetsnøglepersoner på afdelingsniveau i RSD
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Temamøde om evalueringsprojektet ”Det akutte patientforløb”
27. oktober 2008 Kvalitetsbegrebet og monitorering Jeanette Hounsgaard Center for Kvalitet
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Jordemoder, Cand. Scient., PhD.
Den Danske Kvalitetsmodel
Kvalitetsudvikling – hvorfor og hvordan?
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
Introduktion til kvalitetsarbejdet
Interne survey som ledelsesværktøj
Grundliggende principper
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier 03-12-2018

Formål med lektionen: 1. Introducere elementerne i et kvalitetsstyrings- system og deres relationer til DDKM. 2. Retningslinjers placering i kvalitetsstyringssystemet. 03-12-2018

Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Kvalitetsudvikling § 193. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen skal sikre kvalitetsudvikling af ydelser efter denne lov, jf. stk. 2 og 3. Stk. 2. Indenrigs- og sundhedsministeren fastlægger i sam- arbejde med regionsrådene og kommunalbestyrelserne en fælles ramme for kvalitetsudvikling i det danske sundhedsvæsen. Stk. 3. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til kvalitet og it-anvendelse i sundhedsvæsenet. Stk. 4. Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte nær- mere regler om, at private sygehuse og klinikker m.v., der leverer ydelser efter denne lov, skal leve op til krav fastsat i medfør af stk. 1-3. Uddrag af Sundhedslov nr. 546 af 24. juni 2005 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet Danish Institute for Quality and Accreditation in Healthcare 03-12-2018

Formålet med Den Danske Kvalitetsmodel: At fremme kvaliteten af patientforløb. At fremme udviklingen af den kliniske, organisatoriske og patientoplevede kvalitet. At synliggøre kvaliteten i sundhedsvæsenet. 03-12-2018

Den Danske Kvalitetsmodel Organisatoriske temaer Ledelse (6) Kvalitets- og risikostyring (10) Dokumentation og datastyring (4) Ansættelse, arbejdstilrettelæggelse og kompetenceudvikling (5) Hygiejne (5) Beredskab og forsyninger (2) Apparatur og teknologi (3) Sygdomsspecifikke temaer Apopleksi (1) Brystkræft (1) Diabetes (1) Graviditet, fødsel og barsel (3) Hjerteinsufficiens (1) Hoftenære frakturer (1) Kronisk obstruktiv lungelidelse (KOL) (1) Lungekræft (1) Mavesår (2) Skizofreni (2) Tyk- og endetarmskræft (1) Generelle temaer Patientinddragelse (4) Patientinformation og –kommunikation (2) Koordinering og kontinuitet (3) Henvisning (1) Visitation (2) Modtagelse (2) Vurdering og planlægning (5) Diagnosticering (6) Medicinering (6) Observation (2) Invasiv behandling (4) Intensiv behandling (2) Genoplivning (1) Ernæring (2) Rehabilitering (1) Forebyggelse og sundhedsfremme (4) Overdragelse (4) Patienttransport (1) Ved livets afslutning (2) 03-12-2018

Den Danske Kvalitetsmodel 37 temaer fordelt på: 7 organisatoriske, 11 sygdomsspecifikke og 19 generelle 104 standarder Den Danske Kvalitetsmodel 452 indikatorer Indikator En målbar variabel, der anvendes til at overvåge og evaluere kvaliteten Den Danske Kvalitetsmodel af feb. 2008. Bilag 6 – begrebsliste PATIENTFORLØB eller ENKELT PROCES 03-12-2018

Opbygningen af standarder i DDKM Plan. Retningsgivende dokument - tilstedeværelse og indhold (trin 1) Do. Implementering - kende og anvende (trin 2) P D A S Act. Kvalitetsforbedring - handleplaner (trin 4) Study. Kvalitetsovervågning - dokumentation og registreringer (trin 3) 03-12-2018

Eksempel på en standard Standardbetegnelse Kvalitets- og risikostyring 1.2.5 Anvendelse af kliniske retningslinjer (5/9) Standard Institutionen anvender kliniske retningslinjer som grundlag for behandlingsbeslutninger. Standardens formål At sikre ensartet høj faglig kvalitet i behandlingen af patienter på baggrund af den til enhver tid gældende evidens Målgruppe Alle ledere og medarbejdere, der er involveret i patientbehandling Anvendelsesområde Alle enheder, der er involveret i patientbehandling Opfyldelse af standarden Indikatorer til vurdering af standardopfyldelse er anført i forhold til nedenstående trin Trin 1: Retningsgivende dokumenter Indikator 1 Der foreligger kliniske retningslinjer for enhedens: hyppigst forekommende patientgrupper patientgrupper med komplicerede udrednings-, behandlings-, pleje- eller rehabiliteringsudfordringer. Hvor nationale retningslinjer foreligger, tager de kliniske retningslinjer udgangspunkt i disse. Patientgrupper kan både findes ud fra diagnoser og ud fra behandling. Eventuelle fravalg af relevante kliniske retningslinjer beskrives og begrundes i patientjournalen. Vejledning Kliniske retningslinjer beskriver diagnostik, behandling, pleje, rehabilitering og andet relevant for patientgruppen. Trin 2: Implementering og anvendelse af retningsgivende dokumenter Indikator 2 Ledere og medarbejdere kender og anvender de kliniske retningslinjer. Trin 3: Kvalitetsovervågning Der er ikke udviklet indikatorer på dette trin i den 1. version af Den Danske Kvalitetsmodel. Efterlevelsen af kliniske retningslinjer vil blive vurderet gennem sygdomme, som monitoreres via det Nationale Indikatorprojekt (NIP). Trin 4: Kvalitetsforbedring Der er ikke udviklet indikatorer på dette trin i den 1. version af Den Danske Kvalitetsmodel. Referencer Eksempel på en standard 03-12-2018

Fra styr på standarderne … … til styr på systemet - ved styring af processerne 03-12-2018

Kravene i DDKM til styring af processerne i kvalitetsstyringssystemet 1.2 Kvalitets- og risikostyring 1.2.1 Kvalitetspolitik (1/9) Institutionen har en kvalitetspolitik, der fastlægger rammerne for kvalitets- og risikostyring. 1.2.2 Kvalitetsorganisation (2/9) Ledelsen på institutionen har etableret og indgår i en kvalitetsorganisation, der omfatter hele institutionen. 1.2.3 Dokumentation og monitorering af kvalitet og patientsikkerhed (3/9) Kvalitet og patientsikkerhed dokumenteres og monitoreres i overensstemmelse med nationalt, regionalt og lokalt fastlagte krav. 1.2.4 Kvalitetsforbedring (4/9) Ledelsen prioriterer og implementerer forbedringer og ny viden på områder, hvor den målte kvalitet ikke er i overensstemmelse med kvalitetsmålet, eller der er erkendt risiko for patientskade. 03-12-2018

LIS Kvalitetsstyringssystem 1.2.1 Kvalitetspolitik - rammen Trin 1. Retningsgivende dokumenter Trin 2. Implementering og anvendelse af retningsgivende dokumenter Kvalitetsstyringssystem 1.2.1 Kvalitetspolitik - rammen Trin 3. Kvalitetsovervågning 1.2.3 Dokumentation & monitorering LIS 1.2.4 Kvalitetsforbedring 1.2.2 Kvalitetsorganisation Trin 4. Kvalitetsforbedring 03-12-2018

Klinikchef i Wien (juli 1846) Problem (barselsfeber) 1. obstetriske klinik, mortalitetsrate 13,10% 2. obstetriske klinik, mortalitetsrate 2,03% Jakob Kolletschka († 1847) Klorinvask af hænder og remedier Mortalitetsrate 3,38% i 1. klinik (1848) "Die Ätiologie, der Begriff und die Prophylaxis des Kindbettfiebers“ (1861) - samme år var mortalitetsraten steget til >20% på hans gamle klinik! Ignaz Philipp Semmelweis (1818-1865) 03-12-2018