Velkommen til workshop 1 Psykisk sundhed og mestring hos unge i uddannelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Advertisements

Fremme af unges mentale sundhed
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Undervisning for pårørende Unipolar depression Hvordan påvirkes familien?
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Praksisfællesskaber Peter Busch-Jensen, Lektor, RUC.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
SPS = specialpædagogisk støtte (Kilde.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Præsentation af resultaterne fra
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Fordybelse i et projekt
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Relationer på arbejdet.
Ordenes betydning Alkoholiker
Hvordan kommer vi af med fordomme og stigmatisering? Anne Lindhardt
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Elevernes evaluering af grundforløbet
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
SUMO - analyse.
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Alle rettigheder forbeholdes
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Borgermøde.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Undervisningsplanlægning
Værktøj 8: Supervision og sparring
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Velkommen til workshop 1 Psykisk sundhed og mestring hos unge i uddannelse Kort om baggrund og indsatser Præsentation af kurset: ”Psykisk sundhed og mestring hos unge i uddannelse” Psykisk sundhed og mestring – hvordan? Hvor er der hjælp at hente?

Indsatsområder

Kursusforløb

Psykisk sundhed og trivsel Hvad er mental sundhed og trivsel: http://regiontrivsel.dk 24-11-2018

Støtte i uddannelse Psykisk syg Rask Fælles trivselsløft Mistrivsel Psykiske problemer Psykisk syg Rask Fælles trivselsløft Diagnosticering. Egen læge, Psykiatrien, Ekspertopgave. Hvordan kan de udfordringer, som den psykiske sygdom medfører, håndteres i uddannelsessammenhæng? Individuelt/fællesskabet. Særlige pædagogiske/social/fysiske hensyn. Hvordan ”spotter” vi de unge? Fællestræk. 24-11-2018

Psykisk sundhed ifølge Sundhedsstyrelsen Med afsæt i WHO: ”En tilstand af trivsel, hvor individet kan udfolde sine evner, kan håndtere dagligdags udfordringer og stress, på frugtbar vis kan arbejde produktivt samt er i stand til at yde et bidrag til fællesskabet” -Sundhedsstyrelsen 10-15 minFortolkning: Oplevelse og funktionsdimension, mestring og udfoldelse af evner og kompetencer, oplevelse af betydning, bredt positivt sunhedssyn

Psykisk sundhed Oplevelse af velbefindende Rask Syg Lav Høj Symptomer R o b u s t h e d Uden psykisk sygdom og høj grad af psykisk sundhed Psykisk sygdom og høj grad af psykisk sundhed Uden psykisk sygdom og lav grad af Psykisk sygdom og lav grad af Diagnostisering

Psykisk sundhed ifølge Aron Antonovsky Med udgangspunkt i Aron Antonovskys teori om oplevelse af sammenhæng: Meningsfuld Håndterbar Begribelig 10 min. Sence of coherence: følelse, men også en kompetence. Både en forudsætning for at anvende sine kompetencer og et udtryk for kompetence. Knyytter an til oplevelse og erfaringer, at opleve at kunne mestre, også en kognitiv og følelsesmæssiig dimension.

Determinanter for mental sundhed Beskyttende faktorer Risikofaktorer Sikre rammer, økonomisk sikkerhed, adgang til uddannelse. Omsorgsfulde forældre, støttende sociale relationer, deltagelse i fællesskaber, positive erfaringer med uddannelse. Positiv selvopfattelse, gode evner til at håndtere stress og udfordringer, følelse af social tilhørsforhold, god fysisk sundhed. Voldelige omgivelser, manglende skolegang, manglende støttefunktioner. Misbrug og vold, adskillelse og tab, social eksklusion. Lavt selvværd, dårlige evner til at håndtere stress og udfordringer, dårlige familieære forhold, dårlig fysisk sundhed.

Workshop 1: Hvad betyder ”Psykisk sundhed”?

Det hele menneske Husk at: Derfor kan du: Man er ikke sin sygdom Den fylder kun en del Den påvirker ikke alle færdigheder og kompetencer lige meget Kompetencer, færdigheder og motivation påvirkes; men ikke lige meget for alle og ikke hele tiden. Derfor kan du: Undersøge hvordan den unge er påvirket Kortlægge hvilke positive erfaringer den unge har Undersøge hvordan du kan hjælpe Stille afstemte krav til kompetencer, færdigheder og motivation. 24-11-2018

Mestring på uddannelsen: Didaktisk tilgang Brug jeres didaktiske kompetencer til at støtte eleven og tilrettelæg undervisningen så den bedst muligt støtter: Elevens hukommelsesfunktion Elvens opmærksomhed Elevens energi- og trætbarhedsniveau Elvens sensibilitet i forhold til miljøet Elevens behov for strukturel støtte 24-11-2018

Støtte elevens mestring i undervisningen og fællesskabet Undersøg Før og udenfor undervisningen Undersøg og inddrag elevens erfaringer Brug dine egne erfaringer Lav en konkret aftale om afprøvning og opfølgning Afprøv I undervisningen Sæt rammen Fortæl hvad eleven skal og hvad du selv gør Sæt i gang, stå fast og afslut Evaluer Efter og udenfor undervisningen Formål: anerkendelse og validering Tag afsæt i elevens oplevelse Vær klar på hvad du kan og vil justere på, lav ny aftale 24-11-2018

Belastnings model Reducer belastninger Kaos Sårbarhed Job Studiestart Klassen Sårbarhed Rusmidler Ensomhed Gruppearbejde Lektier 24-11-2018

Belastnings model Reducer belastninger Kaos Sårbarhed Job Studiestart Klassen Fritidsinteresse Ensomhed Gruppearbejde Lektier 24-11-2018

Ambivalens At være 100% afklaret omkring noget af betydning er mere undtagelsen end reglen. Ambivalens betyder, at man er motiveret i forskellige/uforenelige retninger. Give lyd til begge sider i den unges ambivalens frem for at forsøge at overtale til den ene retning. Ambivalens skal tydeliggøres for at nå erkendelse af, hvad man vil. Ambivalens er ikke udtryk for manglende motivation. Ambivalens er ikke en forhindring for forandring, men gør forandring mulig.

Udforskning af beslutningsbalancen Fordele ved at fortsætte med nuværende adfærd Ulemper ved at fortsætte med nuværende adfærd Hjælper mig til at slappe af Kan godt lide at drikke sammen med vennerne Risikere at miste min familie Skadeligt for mit helbred Svært ved at komme op Bruger mange penge Gennemfører måske ikke hf Fordele ved at ændre adfærd Ulemper ved at ændre adfærd Færre familiekonflikter Få det bedre fysisk Hjælper på de økonomiske problemer Mere overskud til skolearbejde Jeg kan godt lide rusen Hvad med mine venner? Hvordan håndtere jeg så stress?

Praksisfællesskaber Fælles virksomhed. Medlemmerne er bundet sammen ved en fælles forståelse af, hvad fællesskabet drejer sig om. - Hvad er den fælles opgave? Praksisfællesskabet opbygges gennem et gensidigt engagement. - Hvad gør medlemmerne for at holde sammen på praksisfællesskabet? Praksisfællesskabet udvikler et fælles repertoire. - Hvad kendetegner fællesskabets sprog, hvilke vaner og rutiner er der, hvilke fortællinger gør medlemmerne til dem, de er, hvilke fælles fortællinger er der? Ikke alle praksisfællesskaber indeholder gode betingelser for læring. 10 min Hvad er vi gode til i klassen? - Hvad lavede vi sidst gang, du havde det sjovt på klassen? - Er der noget du kan gøre, hvis du selv eller en anden har en dårlig dag i skolen? - Er der noget vi kunne blive bedre til i klassen, så det ville være et endnu rarere sted at være?

Trivsel At trives er at have det godt med sig selv og andre God omgangstone – og at der er plads til alle Have det godt med andre elever og lærere Venskaber og gode relationer ”Blive set” – personligt og fagligt Gensidig respekt – både i elev/elev- og lærer/elev-relationen Synlige og tilgængelige lærere Mulighed for arbejdsro Gode fysiske rammer Engagerede og fagligt dygtige lærere At lære noget – og at blive bedre til noget Varierende arbejdsformer Kilde: DCUM, 2007

Praksisfællesskab Læring er en bevægelse, hvor man går fra at være en perifer til legitim deltager. Igennem sin deltagelse i praksisfællesskabet udvikler man faglige og sociale kompetencer. Legitim deltager Perifer deltager Deltagelsesidentitet 15 min Deltagelse: handling, samtale, tænkning, følelse og tilhørsforhold

Deltagelse og engagement Dobbeltcirkel Investigation Undersøgelse af værdier, vigtighed og erfaringer Vision Hvad vil vi? Hvordan ser det ud andre steder? Hvad vælger vi? Action Handling for at forandre - gennemføre det vi vil. Change Hvornår er vi i mål? hvem evaluerer og hvordan? Hvad gør vi fremover Møde på midten 10 min Kilde: Bjarne Bruun Jensen

Sum to og to Beskriv de væsentligste træk ved jeres praksisfællesskab med særligt fokus på trivsel. Hvordan arbejder I med elevernes deltagelse og engagement?

De unges udsagn…. ”Jeg tror, at det er vigtigt, at der er en ”stil ” på skolen om, at man godt kan snakke om det, hvis man har det svært – altså inden det hele bare sejler”, Marie, 17 år ”Nogen gange er det nok, at der er nogen, der bare spørger om, hvordan jeg har det”, Philip, 16 år ”Man skal have en ventil, så kan man lettere have det skidt i en periode”, Laura, 17 år ”Hvis der er nogen, der kan rumme mig og mit problem, så er jeg stadig i trivsel”, Sidse 20 år ”De voksne skal tage de unge alvorlig og vise, at de VIL relationen”, Glenn 20 år

Film fra EN AF OS – ”Stand Up” En god lille film, der sætter fokus på, hvor vanskeligt det kan være at tale om, at man har det dårligt – kan anbefales som en fælles opstart på et p-møde og/eller i forhold til en dialog/refleksion med de unge om psykisk sygdom, psykiske problemstillinger og hverdagsliv. https://www.youtube.com/watch?v=O7F_wPqk12k

Film fra EN AF OS – ”Unge kvinder på café” Lille kortfilm (1. ud af 3) – bruges evt. som oplæg til, hvordan de unge kan blive mere opmærksomme på betydningen af at hjælpe hinanden/tale sammen. Filmen kan også med fordel bruges på evt. infoskærm, da der ikke kræves lyd. https://www.youtube.com/watch?v=6pt3CwPK1A4

Film fra EN AF OS – ”Lærer og elev” Lille kortfilm (2. ud af 3) – bruges evt. som oplæg til, hvordan de unge kan blive mere opmærksomme på betydningen af at hjælpe hinanden/tale sammen. Filmen kan også med fordel bruges på evt. infoskærm, da der ikke kræves lyd. https://www.youtube.com/watch?v=ZTVTJ4OiUlw

Film fra EN AF OS – ”Drenge i omklædningsrum” Lille kortfilm (3. ud af 3)– bruges evt. som oplæg til, hvordan de unge kan blive mere opmærksomme på betydningen af at hjælpe hinanden/tale sammen. Filmen kan også med fordel bruges på evt. infoskærm, da der ikke kræves lyd. https://www.youtube.com/watch?v=TWe7XtjIaRk

Film fra EN AF OS – ”Tal med mig” (1) Denne film hører sammen med den næste film. I denne film følger man en ung mand, der tilsyneladende har det godt med skole, kammerater og forældre, men virkeligheden er en anden. https://www.youtube.com/watch?v=OPR-hUAJAL8

Film fra EN AF OS – ”En ung snak om psykisk sygdom” (2) I denne film viser man film 1 for 3 unge drenge på en teknisk skole og hører deres tanker og meninger om det, de ser på filmen. Filmen egner sig i høj grad til en fællessnak med de unge. Er de enige/uenige med de 3 drenge? Er det ens egen skyld, hvis man har det skidt? Kan man snakke om det? Taber man ansigt? Hvad kan man gøre/hvor kan man få hjælp? Etc. https://www.youtube.com/watch?v=hK4oFncJGDI

Nyt site fra EN AF OS: ”Bryd tavsheden” Dette site indeholder et meget grundigt og omfattende undervisningsmateriale – der er film, som både kan bruges i fællesskab + den unge selv kan se. Der er til hver film spørgsmål til den unge samt lærervejledning til underviseren. Der kan sagtens ”plukkes” i materialet. http://en-af-os.dk/brydtavsheden/index.html

Hvad kan I bruge Psykinfo. til? Åben, anonym og gratis rådgivning 9944 4546 / psykinfo@rsyd.dk Faglig sparring – 9944 4546 / psykinfo@rsyd.dk Oplysningsmateriale (bøger, pjecer, brochurer, plakater, film – også til undervisningsbrug) Samarbejde omkring info. på jeres skærme – fx i kantinen, aulaen, andre steder. Mulighed for deltagelse i Psykinfo.´s oplysningsarrangementer om relevante emner – fx ”ung med ADHD” etc. Se vores arrangementskalender på www.psykinfo.regionsyddanmark.dk Besøg af ”En-af-os” ungeambassadør – info. + personlig beretning og dialog med de unge. Husk www.regiontrivsel.dk , hvor der både er skriftligt materiale samt film. Desuden vil der altid være en opdateret liste over rådgivningssteder samt links til relevante hjemmesider – såvel kommunalt som regionalt.