UDDANNELSE OG JOB 8. klasse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Advertisements

+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Forside med baggrundsbillede. Skriv titlen med Arial Regular. Skriv stort. Lad teksten forholde sig til baggrundsbilledet. Du kan vælge andre baggrunds-
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Fest for fleksjobbere 
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
STX Uddannelse.
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Læseløft Syd og ”Den sproglige Dimension”
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Alle rettigheder forbeholdes
OSO opgaven på Midtjysk
Studieretningsprojektet
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Vidensbrønden Et interaktivt læringsgulv
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Facilitering af vidensamarbejde mellem SMV’er og forskere
International økonomi for matematikere
Prøve Eksamen D. 7/ Varighed: 30 min
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
1½ times arbejde i gruppen
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Alle rettigheder forbeholdes
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Alle rettigheder forbeholdes
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Præsentationens transcript:

UDDANNELSE OG JOB 8. klasse Formål: Fodbolddrømme o.l. må ”omsmeltes” Ikke en uddannelsesplan – men et ”spil” der fører frem til sammenhæng mellem personlige kompetencer og forskellige jobs.

Hvordan vil en verden uden uddannelser se ud? www.youtube.com/watch?v=1TwIUgd7eb0&app=desktop

a Hvilke jobs er der her? Information til lærer: Målet med de følgende tre billeder er, at eleverne kommer med bud på de meget forskellige jobs der findes på de tre arbejdspladser. (Det kan være en god opvarmningsøvelse, at man tager udgangspunkt i skolen – hvilke jobs findes der her, udover lærere?) Des flere jobs eleverne kan komme på, des bedre er det. Eleverne må gerne udfordres i deres bud. Eksempelvis er det ikke nok at sige ”computermand” – men spørg ind til, hvad computeren bruges til på arbejdspladsen. Forslag til arbejdsform: Eleverne arbejder to-og-to. Lad hvert billede stå i 3-4 minutter og lad eleverne udarbejde lister med erhverv. Gennemgå efter hvert billede de foreslåede erhverv. Forsøg evt. finde lighedspunkter og forskelle mellem de forskellige arbejdspladser. Start gerne i det overordnede perspektiv med fokus på identiteter og dernæst mere jobspecifikt, fx dag/nat arbejde – stort ansvar – vigtighed af samarbejde/ kunne arbejde selvstændigt. Er der jobs, som går igen på alle tre arbejdspladser (fx elektrikere, køkken/kantinepersonale, ingeniører, maskinmestre mv. Inddrag så vidt muligt også elevernes egne fortællinger om arbejdspladser for at nuancere billederne mest muligt.

… og her???

Og hvad med her?

Hvad indeholder et godt job for dig? Det gode job for dig Hvad indeholder et godt job for dig? Uforudsigelighed Omsorg ”ved hvad jeg skal” Ansvar Samarbejde ”ole-opfinder” Find selv på flere sammen med eleverne! Forslag til arbejdsform: Hver elev udvælger mindst tre ord, som passer på deres jobtanker. Dagarbejde uniform Servicere Natarbejde håndværk Fysisk arbejde Stillesiddende arbejde Bestemmer selv

Søg et job Ud fra elevens valg på forrige slide, skal eleverne vælge hvilket af de tre steder, de bedst kunne tænke sig at søge et arbejde og hvilket job de her kunne drømme om. Det er ikke nødvendigt, at eleverne laver en skriftlig ansøgning (men ansøgningen kunne være en danskaflevering) – derimod er det centralt, at eleverne i stikordsform forholder sig til, hvordan og hvorfor de passer ind i netop det valgte job.

Hvem har vi brug for? Der skal nu dannes tre lederteams med to ledere i hvert – et team for hver af de tre arbejdspladser Hvert team skal skiftes til at vælge medarbejdere til deres arbejdsplads. Dette sker ved, at I tager en seddel med påført job. Forklar hvorfor I ansætter netop de faggrupper, som I vælger Forslag til arbejdsform: Der skal dannes et lederteam på to personer for hver arbejdsplads. Disse lederteams skal ansætte et antal medarbejdere. Det er vigtigt, at disse ”ledere” varetager deres rolle med stor forståelse for, at de skal optræde på en måde, som sikrer, at det bliver ordentligt og ikke fører til, at svagere elever føler sig udstillet. Drøft evt. på klassen hvad en god leder kan. Alle de skrevne jobs fra sidste runde, lægges på et bord med forsiden opad. Hvert lederteam udvælger derefter på skift en medarbejder med det givne job, (det er IKKE eleven man vælger – men jobbet) som de skønner der vil være brug for på netop deres arbejdsplads. Dette gentages indtil alle jobsedlerne er taget. Som lærer stiller du opklarende spørgsmål til deres valg – ”hvorfor en elektriker på boreplatformen? Hvorfor en advokat i lufthavnen ? Osv. Der kan også opstå sankke om mangel af specifik arbejdskraft, eller det modsatte: hvad hvis der er for mange af en faggruppe.

Hvem er hvem – og hvem ka´ hva´? Hvert lederteam har nu et antal stillinger, som I skal have besat med elever fra klassen I har fx valgt at ansætte to elektrikere – hvem i klassen tror I kan blive gode elektrikere? Peg på to elever i klassen, der ville passe på det job og begrund hvorfor. Hør herefter om valget stemmer overens med elevens faktiske jobønske. Lærerinfo I denne øvelse er lærerrollen at facilitere de processer der er i denne afsluttende øvelse. Støt evt. lederteamsene i deres begrundelser i valg af ”elever”/medarbejdere – hvorfor synes ”lederne” at den pågældende elev ville være god som elektriker? Er der evt. forskel på at være elektriker på en boreplatform og et sygehus? Hjælp med at få uddybet kendskabet til de forskellige jobs og elevernes faktiske kompetencer. (jf. slide 6) – lad evt. eleverne selv søge på www.ug.dk