Udvalgte resultater Januar 2016

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
AT's tilsyn med psykisk arbejdsmiljø - rapportens konklusioner. v/ Lektor Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC 25. august 2010Bedre.
Trivselsundersøgelsen 2015 Introduktion til den korte undersøgelse der alligevel er temmelig omfattende.
STRATEGI & UDVIKLING EVALUERING AF FRIVILLIGSTRATEGI MARTS 2016.
Sunde arbejdspladser 14.marts 2016 Una Arnbjørn Projektleder for partnerskabet Projekt: Sammen står vi stærkt – ny model til mere sundhed på arbejdspladsen.
Sundhedsledelse I Kolding Kommune v/Hanne Thomsen,
Børns Beredskab mod vold og overgreb Kuno Sørensen | Psykolog Gitte Jakobsen | Socialrådgiver, cand.scient.soc. Stærke sammen i resiliente læringsmiljøer.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Rejsekort Undersøgelse om rejsekort i den danske befolkningen, der bruger offentlig transport mindst 1 gang i kvartalet 8. dec 2015.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Helle Ploug Hansen Marie Henriette Madsen Niels Viggo Hansen.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Folketinget JAN CHRISTIANSEN SOSU FYN. Folketinget og opbygning – De politiske partier i Folketinget er opbygget på forskellige måder.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Dialogforum - Engrosmodel
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Løsningsfokuseret Ledelse
CfL 2016 INDIKATOR™ om Organisation og HR
Hvordan tror du kravene til ledere forandres i løbet af de næste 5 år?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
DUBU Superbrugerrollen
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Medlemsundersøgelse 2016 Medlemsundersøgelse 2016
Medlemsundersøgelse 2016 Medlemsundersøgelse 2016
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Resultater af BedreBolig Bornholm opgjort februar 2016
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Rapportstruktur Medarbejderundersøgelse 2016 Version pr 11. maj 2016
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Elevernes evaluering af grundforløbet
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Velkommen til årsmøde / generalforsamling
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Evaluering af unge-kampagnen ”Tænk hvis alle arbejdede sort…” mod sort arbejde TNS Gallup februar 2006.
Styrk samarbejdet - med social kapital
Præsentation af Region Syddanmarks ”Hvordan har du det?” – 2017
PL møde med praksisfeltet
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Tendenser i forældresamarbejdet
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Knallertens udstyr.
Sådan bruger du præsentationen
Ledelsesevaluering.
Lederlivsundersøgelse 2015
Det er en politiske bestilling!
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Forventninger til jer forældre
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
AMiR kvartalsmøde 29. November 2018.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Blev udført i perioden fra den september
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Organic RDD & CORE Organic statusmøde
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Vejlednings- netværksdag
Præsentationens transcript:

Udvalgte resultater Januar 2016 lederliv 2015 Udvalgte resultater Januar 2016

Baggrund Lederliv 2015 har til formål at afdække ledernes arbejdsmiljø, herunder særlig ledelsesrummets betydning for ledernes arbejdsmiljø. Undersøgelse er en opfølgning på en kongresbeslutning fra 2014. Lederliv er gennemført som en spørgeskemaundersøgelse i efteråret 2015 blandt alle ledere i Lederforeningen. 39% af de 4.157 inviterede ledere deltog i undersøgelsen. Spørgeskemaet tager udgangspunkt i SATH med tilpasning til lederne. Derudover indgår bl.a. en række spørgsmål om ledelsesrum. 8339 er inviteret – en del flere end tidligere, idet det er blevet sværere at få sygeplejersker/folk i det hele taget til at besvare undersøgelser. Svarprocenten er 27% - resultaterne er blevet vægtet for at sikre repræsentativitet. Sidste SATH 2912 var svarprocenten 55%

3 fokusområder for analysen af Lederliv 2015: 1. Ledernes psykiske arbejdsmiljø Belyst ved at kigge på forskelle mellem SATH 2012 og 2015 og ved at sammenholde de psykiske arbejdsmiljødimensioner i Lederliv 2015 med ledelsesniveau og anciennitet. 2. Ledernes ledelsesrum Belyst ved at sammenholde ledelsesrums-dimensioner med de psykiske arbejdsmiljødimensioner i Lederliv 2015. 3. Ledernes jobtilfredshed Belyst ved at sammenholde jobtilfredshed med jobkompleksitet, rolleklarhed, målklarhed og arbejdspres

Findings på ledernes psykiske arbejdsmiljø Lederne har fra 2012-2015 haft en negativ udvikling på 8 ud af 11 arbejdsmiljødimensioner, bl.a. arbejdsmængde, emotionelle krav, rolle konflikt og indflydelse. Der er sket en positiv udvikling på bl.a. mening. Der er sammenfald mellem udviklingen for sygeplejersker og ledende sygeplejersker. Ledere uden ledere under sig har et dårligere psykisk arbejdsmiljø end ledere med ledere under sig. Ledere med lav anciennitet har et dårligere psykisk arbejdsmiljø end ledere med højere anciennitet.

Konkrete findings for ledere uden ledere under sig Hver 5. oplever kun i nogen grad at deres arbejdsopgaver er meningsfulde! Hver 5. oplever kun i nogen grad at være motiveret og engageret i deres arbejde! 59 % oplever kun i nogen grad at beslutninger fra topledelsen er meningsfulde OG 15 % oplever endda at beslutninger fra topledelsen kun i ringe grade er meningsfulde! Hver 4. leder oplever kun i ringe grad at vide hvad deres ansvarsområde er ifht ledelsen over dem! 1/3 del ved kun i nogen grad hvad der forventes af dem!

Konkrete findings for ledere uden ledere under sig Halvdelen oplever modstridende forventninger til dem som leder OG 80 % oplever kun i nogen eller i ringe grad at kunne håndtere dette! Hver 4. oplever at ledelsen i nogen grad blander sig unødigt i deres beslutninger som leder! 45 % oplever at beslutninger fra ledelsen over dem kun i nogen grad er retfærdige OG 10 % oplever endog at beslutninger fra ledelsen over dem i ringe grad og i meget ringe grad er retfærdige. Hver 5. oplever at ledelsen kun i nogen grad har tillid til at de træffer de rigtige beslutninger!

Findings Fokusområde 2: ledernes ledelsesrum Lederens ledelsesrum og lederens psykiske arbejdsmiljø hænger sammen, således at jo bedre en leder oplever sit psykiske arbejdsmiljø, jo bedre oplever denne også sit ledelsesrum. OG Ledelsesrummet hos ledere uden ledere under sig opleves mere begrænset end hos ledere med ledere under sig. Ledelsesrummet hos ledere med lav anciennitet opleves mere begrænset end hos ledere med højere anciennitet.

Findings fokusområde 3: ledernes jobtilfredshed Ledernes jobtilfredshed hænger sammen med lederens jobkompleksitet, rolleklarhed, målklarhed og arbejdspres. OG Ledere uden ledere under sig samt ledere med lav anciennitet er mest udfordret på høj grad af jobkompleksitet, høj grad af krav og pres samt lavere jobtilfredshed.

Eksempler Ledere der oplever lavt arbejdspres har 14 gange større sandsynlighed for at være ’meget tilfreds’ med deres arbejde i forhold til dem, der oplever et højt arbejdspres. Ledere, der i meget høj grad oplever at der er klare mål for deres arbejde som leder, har 18 gange større sandsynlighed for at være ’meget tilfreds’ med deres arbejde i forhold til dem, der i nogen/ringe/meget ringe grad oplever at der er klare mål for deres lederarbejde. Ledere, der i meget høj grad ved hvad der forventes af dem, har 9 gange større sandsynlighed for at være ’meget tilfreds’ med deres arbejde i forhold til dem, der i nogen/ringe/meget ringe grad ved hvad der forventes af dem.