Forlig med PLO og betydningen for praksisplanerne Oplæg for medlemmer af praksisplanudvalgene Formålet med KLs udspil om Det Nære Sundhedsvæsen er at.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sven Erik Bukholt Center for Primær Sundhed og Forebyggelse
Advertisements

Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
HANDLING OG PLAN1 Udkast til bekendtgørelse om nedsættelse af midlertidige bestyrelser til forberedelse af erhvervsskolernes overgang til selveje.
Når sammenhæng er bundlinje. Det glade budskab! Driftstal fra Sherpa 0-2 års ledighed Sammenlignelige tal fra andre forskningsdesign 1 år39 %4-12 % 2.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Informationsmøde om Sundhedscenter Haderslev, den 27. maj 2013 Velkommen.
Udviklings- og kvalitetsafdelingen Amager og Hvidovre Hospital Udviklings- og kvalitetsafdelingen Amager og Hvidovre Hospital Organisering af sundhedsområdet.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Torben Jørgensen Formand for arbejdsgruppen Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed Baggrund og.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Somatisk SOF Sydvestjylland den 22. januar 2014 Implementering af strategi for forebyggelse og behandling af livsstilssygdomme for mennesker med en sindslidelse.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Lægeforeningen Fremtidig prioritering af medicinske behandlinger Jens Winther Jensen.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
SATSPULJEPROJEKTET Baggrund og bevillingsmæssigt grundlag for de regionale familieambulatorier.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin.
”Brug for alle” Temamøde den 18. juni Hvor var det vi startede?  Stor stigning i antallet af personer i målgruppen på passiv offentlig forsørgelse.
Undervisningsdag om borgere med svære spiseforstyrrelser Formål Baggrund Program.
Psykiatrien Region Sjælland. Vi vil komme omkring: 1.Hvad er Psykiatri 2.Psykiatrien Region Sjælland 3.Samarbejdet med kommunerne 4.Ønsker og forventninger.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Brug for alle - Økonomi, ansøgning og evaluering.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Forslag fra arbejdsgrupperne
OK18 nærmer sig Hvad er vigtigst for HK Kommunals medlemmer?
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
DUBU Superbrugerrollen
Akutteamets målgruppe
Landsdækkende virksomhedskampagne
Vi fletter sammen om hjerterehabilitering
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
Central kontra decentral
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Formelle krav til Rehab-Team…
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
En vision for almen praksis
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
Hvad betyder det på efterskolerne?
Det rette tilbud fra første kontakt.
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Rammesætning for dagen
samarbejdsaftalen for traumatiserede flygtninge og krigsveteraner
Hvad betyder det på efterskolerne?
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Region Midtjyllands opgave
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Specialuddannelse i borgernær sygepleje - proces og indhold
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Drøftelse i VEU-rådet om AMU-udbudsrunde i 2019
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Forlig med PLO og betydningen for praksisplanerne Oplæg for medlemmer af praksisplanudvalgene Formålet med KLs udspil om Det Nære Sundhedsvæsen er at skitsere en strategi for etableringen af et stærkt nært sundhedsvæsen. Udspillet vil være et pejlemærke for KL og kommunernes arbejde på sundhedsområdet i de kommende år og danne grundlag for den fremadrettede dialog med staten og regionerne om fremtidens nære sundhedsvæsen. Opgave- og strukturreformen har igangsat en markant udvikling af kommunernes rolle i sundhedsvæsenet. De nye opgaver inden for borgerrettet og patientrettet forebyggelse, genoptræning og rehabilitering samt den stigende opgavetyngde i hjemmepleje og hjemmesygepleje betyder, at kommunerne i dag er en central aktør på sundhedsområdet.   Udspillet giver en række bud på, hvordan man i det nære kan udvikle sammenhængende rehabiliterings- og sygeplejeydelser, og peger på hvordan samarbejdet mellem kommunerne og almen praksis samt sygehusene kan udvikles med henblik på at løse sundhedsopgaven mere effektivt. Desuden understreger udspillet nødvendigheden af, at de nære sundhedsydelser tænkes sammen med tilgrænsende velfærdsområder som ældrepleje, socialpsykiatri og beskæftigelsesindsatsen. 21-09-2018

Disposition Fortællingen om det nære sundhedsvæsen Kommunernes samarbejde med almen praksis Den nye sundhedslov – praksisplaner og sundhedsaftaler Den nye overenskomst – og lidt om forhandlingsforløbet Perspektiver ved aftalen Det forestående arbejde i praksisplanudvalgene

PLO stemte ja 57 % bakkede op om repræsentantskabets beslutning om at godkende forhandlingsaftalen 40% imod 3% hverken for eller imod 94,2% deltagelse af de stemmeberettigede 21-09-2018

Fortællingen om det nære sundhedsvæsen 21-09-2018

Det nære sundhedsvæsen - Kommunernes fælles sundhedspolitik Forebyggelse er fundamentet – og løsningen, hvis vi skal undgå, at så mange får livsstilsbetinget sygdom fremover Kommunerne skal levere sammenhængende indsatser på tværs af forvaltningsområder Kommunerne bør arbejde mere sammen om opgaveløsningen Kommunerne skal arbejde mere evidensorienteret Almen praksis er den væsentligste lægefaglige ressource i det nære sundhedsvæsen

Kommunernes samarbejde med almen praksis 21-09-2018

Den praktiserende læge er tovholderen i sundhedsvæsenet Almen praksis er den primære leverandør af lægefaglige ydelser i det nære sundhedsvæsen Samarbejdet med kommuner relaterer sig især til ældre, kronisk syge og borgere med lettere psykisk sygdom Samarbejdet skal styrkes i takt med, at der kommer stadig flere og mere komplekse opgaver i det nære sundhedsvæsen Målet er at udnytte begge parters viden om den enkelte borger for at opnå bedst mulig sammenhæng mellem den lægelige behandling og kommunens ydelser Almen praksis skal være den primære leverandør af lægefaglige ydelser i det nære sundhedsvæsen, og KL og kommunerne ønsker en stærk almen praksis, som kan bidrage til at sikre høj kvalitet i de nære tilbud. Der er imidlertid behov for at styrke samarbejdet fremadrettet i takt med, at der kommer flere og ofte mere komplekse sundhedsfaglige problematikker i det nære sundhedsvæsen. Almen praksis bør have klart definerede opgaver i forhold til kommunerne vedrørende opfølgende hjemmebesøg og medicingennemgang for ældre medicinske patienter, tilsyn med ældre der befinder sig på akut- og aflastningspladser, henvisning til forebyggelses og rehabiliteringstilbud for bl.a. kronisk syge og styrket samarbejde med jobcentrene om sygemeldinger. Kommunerne vil få brug for flere lægefaglige kompetencer udefra. Det er oplagt, at bruge den lægefaglige ekspertise, der allerede er til stede lokalt i almen praksis frem for at ansætte læger i kommunen. I særlige tilfælde kan den lægefaglige ekspertise hentes fra sygehusafdelinger. Hvis almen praksis skal kunne løfte disse opgaver i kommunerne vil det kræve et mere formaliseret samarbejde via overenskomster og sundhedsaftaler. Der er behov for at få lægerne langt mere forpligtet af sundhedsaftalerne end tilfældet er i dag. Sundhedsaftalerne indgås i dag mellem de to sundhedsmyndigheder, kommunerne og regionerne. Dette er et godt princip, der ikke skal laves om. Men der er behov for at partnerne udvikler en model der sikre, at sundhedsaftalerne udmøntes på forpligtende vis af de lokale læger. 21-09-2018

Samtidige forløb kræver tæt samarbejde med almen praksis Kommuner har efterspurgt bedre tilgængelighed til almen praksis vedr. borgere, hvor kommunerne har ansvar for dele af den sundhedsfaglige indsats Efterspørgsel efter flere hjemmebesøg hos borgere, herunder på midlertidige pladser, der ikke kan komme til egen læge og hvis tilstand er under forværring med risiko for unødig indlæggelse Medicinhåndtering, herunder sikring af korrekt medicinering efter udskrivelse, eller for borgere der følges i ambulatorier 21-09-2018

Hidtidig overenskomst (2011) Obligatoriske kommunalt-lægelige udvalg Økonomistyring i form af økonomiprotokollat Flere praksisformer – fx satellit praksis Formalisering af høring af kommunerne i forhold til praksisplaner Praksisplaner udarbejdes i samarbejdsudvalg Begge parter har veto i samarbejdsudvalg (paritetisk system) Medicinhåndtering og tilgængelighed som en del af lægers basisforpligtelse Almen praksis skal være den primære leverandør af lægefaglige ydelser i det nære sundhedsvæsen, og KL og kommunerne ønsker en stærk almen praksis, som kan bidrage til at sikre høj kvalitet i de nære tilbud. Der er imidlertid behov for at styrke samarbejdet fremadrettet i takt med, at der kommer flere og ofte mere komplekse sundhedsfaglige problematikker i det nære sundhedsvæsen. Almen praksis bør have klart definerede opgaver i forhold til kommunerne vedrørende opfølgende hjemmebesøg og medicingennemgang for ældre medicinske patienter, tilsyn med ældre der befinder sig på akut- og aflastningspladser, henvisning til forebyggelses og rehabiliteringstilbud for bl.a. kronisk syge og styrket samarbejde med jobcentrene om sygemeldinger. Kommunerne vil få brug for flere lægefaglige kompetencer udefra. Det er oplagt, at bruge den lægefaglige ekspertise, der allerede er til stede lokalt i almen praksis frem for at ansætte læger i kommunen. I særlige tilfælde kan den lægefaglige ekspertise hentes fra sygehusafdelinger. Hvis almen praksis skal kunne løfte disse opgaver i kommunerne vil det kræve et mere formaliseret samarbejde via overenskomster og sundhedsaftaler. Der er behov for at få lægerne langt mere forpligtet af sundhedsaftalerne end tilfældet er i dag. Sundhedsaftalerne indgås i dag mellem de to sundhedsmyndigheder, kommunerne og regionerne. Dette er et godt princip, der ikke skal laves om. Men der er behov for at partnerne udvikler en model der sikre, at sundhedsaftalerne udmøntes på forpligtende vis af de lokale læger. 21-09-2018

Den nye sundhedslov – praksisplaner og sundhedsaftaler 21-09-2018

Sundhedsaftalerne Evalueringen af kommunalreformen fra marts 2013 konkluderede, at der var behov for at styrke sundhedsaftalerne 5 sundhedsaftaler frem for 98 Almen praksis skal i højere grad integreres i det samlede sundhedsvæsen og forpligtes ift. sundhedsaftalerne Det tværgående samarbejde mellem regioner, kommuner og almen praksis skal styrkes fx ved at arbejde med integrerede løsninger Der er behov for større fleksibilitet ift. at kunne trække på hinandens kompetencer på tværs af sundhedsvæsenet 21-09-2018

Nye praksisplaner og praksisplanudvalg - 1 Med sundhedsloven oprettes nye praksisplanudvalg som tager praksisplanlægningen ud af de paritetiske system Solid kommunal repræsentation (kommuner 5, regioner 3, PLO 3, region formand og næstformand) Målsætning: Øget sammenhæng og koordination i sundhedsindsatsen i feltet mellem region, kommuner og praktiserende læger Styrke almen praksis’ samarbejde med kommunen og andre aktører omkring patientforløb, herunder sikring af sundhedsaftalens gennemførelse på praksisområdet Styrke almen praksis’ rolle i det regionale sundhedsvæsen, herunder sammenhæng til øvrige planer på sundhedsområdet Almen praksis skal være den primære leverandør af lægefaglige ydelser i det nære sundhedsvæsen, og KL og kommunerne ønsker en stærk almen praksis, som kan bidrage til at sikre høj kvalitet i de nære tilbud. Der er imidlertid behov for at styrke samarbejdet fremadrettet i takt med, at der kommer flere og ofte mere komplekse sundhedsfaglige problematikker i det nære sundhedsvæsen. Almen praksis bør have klart definerede opgaver i forhold til kommunerne vedrørende opfølgende hjemmebesøg og medicingennemgang for ældre medicinske patienter, tilsyn med ældre der befinder sig på akut- og aflastningspladser, henvisning til forebyggelses og rehabiliteringstilbud for bl.a. kronisk syge og styrket samarbejde med jobcentrene om sygemeldinger. Kommunerne vil få brug for flere lægefaglige kompetencer udefra. Det er oplagt, at bruge den lægefaglige ekspertise, der allerede er til stede lokalt i almen praksis frem for at ansætte læger i kommunen. I særlige tilfælde kan den lægefaglige ekspertise hentes fra sygehusafdelinger. Hvis almen praksis skal kunne løfte disse opgaver i kommunerne vil det kræve et mere formaliseret samarbejde via overenskomster og sundhedsaftaler. Der er behov for at få lægerne langt mere forpligtet af sundhedsaftalerne end tilfældet er i dag. Sundhedsaftalerne indgås i dag mellem de to sundhedsmyndigheder, kommunerne og regionerne. Dette er et godt princip, der ikke skal laves om. Men der er behov for at partnerne udvikler en model der sikre, at sundhedsaftalerne udmøntes på forpligtende vis af de lokale læger. 21-09-2018

Nye praksisplaner og praksisplanudvalg - 2 Praksisplanen bliver en plan der konkretiserer opgaver og binder ressourcer Sikre den nødvendige lægekapacitet i alle regionens områder, således at alle borgere kan få et almenmedicinsk tilbud Der vil komme mere tynge i praksisplanerne i takt med at flere emner og opgaver indarbejdes i planen Forummet hvor kommunerne (med regionen) kan indgå aftaler med praktiserende læger om sygesikringsopgaver 21-09-2018

Underliggende aftaler Sammenhæng mellem sundhedsaftaler, praksisplaner og underliggende aftaler Sundhedsaftaler Politisk aftale mellem kommuner og region. Sætter rammerne for samarbejdet om sundhedspolitikken i regionen. Forhandles af sundhedskoordinationsudvalget. Praksisplaner Udmønter sundhedsaftalen fsva. samarbejdet med almen praksis og øvrige temaer vedr. samarbejde med almen praksis. Forhandles i praksisplanudvalget. Regionen har den endelige kompetence. Underliggende aftaler Aftale mellem kommuner/region og de praktiserende læger lokalt om vilkårene (ressourcer) for lægernes arbejde med praksisplanens indhold 21-09-2018

Praksisplanudvalg og samarbejdsudvalg – roller? Regionen bestemmer i sidste ende Kapacitet – hvor skal ydernumre placeres og hvor mange er der behov for Sikre sammenhæng til sundhedsaftalerne Opgaver – herunder sygebesøg, indsatser for borgere med visse psykiske lidelser, kronikere mv. Efter planen foreligger forhandles underliggende aftale Samarbejdsudvalg Paritetisk sammensat – beslutninger ved enighed Fortolkning af overenskomsten – overholder den enkelte læge reglerne? Personsager/klagesager Landssamarbejdsudvalg er ankeinstans Almen praksis skal være den primære leverandør af lægefaglige ydelser i det nære sundhedsvæsen, og KL og kommunerne ønsker en stærk almen praksis, som kan bidrage til at sikre høj kvalitet i de nære tilbud. Der er imidlertid behov for at styrke samarbejdet fremadrettet i takt med, at der kommer flere og ofte mere komplekse sundhedsfaglige problematikker i det nære sundhedsvæsen. Almen praksis bør have klart definerede opgaver i forhold til kommunerne vedrørende opfølgende hjemmebesøg og medicingennemgang for ældre medicinske patienter, tilsyn med ældre der befinder sig på akut- og aflastningspladser, henvisning til forebyggelses og rehabiliteringstilbud for bl.a. kronisk syge og styrket samarbejde med jobcentrene om sygemeldinger. Kommunerne vil få brug for flere lægefaglige kompetencer udefra. Det er oplagt, at bruge den lægefaglige ekspertise, der allerede er til stede lokalt i almen praksis frem for at ansætte læger i kommunen. I særlige tilfælde kan den lægefaglige ekspertise hentes fra sygehusafdelinger. Hvis almen praksis skal kunne løfte disse opgaver i kommunerne vil det kræve et mere formaliseret samarbejde via overenskomster og sundhedsaftaler. Der er behov for at få lægerne langt mere forpligtet af sundhedsaftalerne end tilfældet er i dag. Sundhedsaftalerne indgås i dag mellem de to sundhedsmyndigheder, kommunerne og regionerne. Dette er et godt princip, der ikke skal laves om. Men der er behov for at partnerne udvikler en model der sikre, at sundhedsaftalerne udmøntes på forpligtende vis af de lokale læger. 21-09-2018

Den nye overenskomst – og lidt om forhandlingsforløbet 21-09-2018

Langt forløb – store brydninger Forhandlinger startede for 22 måneder siden Sammenbrud, opsagt overenskomst, lovindgreb, meget tæt på konflikt Lægerne splittede Loven fastlægger et nyt set-up for almen praksis – men loven gav ikke alle løsningerne Meget skulle fastlægges i forhandlingerne 1813

Forligets overskrifter Decentralisering - markant kommunalt aftryk på resultatet Tilpasning af overenskomsten til den nye sundhedslov Bedre økonomistyring Mere efteruddannelse Øget kvalitet Overenskomstperioden er 3-årig og løber fra september 2014-september 2017

Overenskomsten udviklingskontrakt - en ny retning Beskrivelsen af almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen er ændret – blandt andet ved: Tydeligere at lægerne skal være tilgængelige for kommunernes personale, når kommunerne henvender sig på vegne af en borger, der ikke selv kan henvende sig til lægen. Præciseringer omkring lægens ansvar if. medicinhåndtering Commitment til at lægerne går ind i praksisplanudvalget med henblik på at udvikle almen praksis sammen med kommuner og regioner

Decentralisering Der er skabt mulighed for: At kommuner, regioner og PLO i praksisplanen kan fastlægge dækkende indsatser omkring sygebesøg og indsatser for visse psykiske syge Samtidig udlægges den centrale overenskomsts økonomi vedr. sygebesøg og samtaleterapi til lokal forhandling Herved kan man lokalt lave helhedsløsninger, hvor den centrale økonomi indgår i det lokale prioriteringsrum Helhedsløsningerne kan også omhandle andre emner – eksempelvis emner fra sundhedsaftalerne

Decentralisering, økonomi Fastlægges indsatserne vedr. sygebesøg og samtaleterapi og andre emner til praksisplanerne, så Flyttes den centrale økonomi vedr. opgaverne ud lokalt, ca. 210 mio.kr. Kommunerne tilfører lokalt mindst 100 mio. kr. i overenskomstperioden til almen praksis. Regionerne gør det samme Når midlerne er indfaset, er det et varigt årligt løft af rammen for almen praksis med mindst 200 mio. kr. Midlerne er ikke underlagt central økonomisk styring (undtaget fra økonomiprotokollatet). Evt. styring fastlægges i givet fald lokalt

Eksempler på, hvad som kan aftales Dækning af akut/midlertidige pladser Nye organisationsformer omkring sygebesøg på plejecentre Henvisningsprocedure til sub-akutte tilbud (fx akutteams) Henvisningsprocedurer for kronisk syge borgere til kommunale tilbud Aftaler om bedre medicinhåndtering Krav til tilgængelighed i forhold til lægerne/kommunale sundhedspersoner - henvendelsestidspunkter Aftaler om anvendelse af kommunale sygeplejesker i forhold til udskrevne patienter Almen praksis skal være den primære leverandør af lægefaglige ydelser i det nære sundhedsvæsen, og KL og kommunerne ønsker en stærk almen praksis, som kan bidrage til at sikre høj kvalitet i de nære tilbud. Der er imidlertid behov for at styrke samarbejdet fremadrettet i takt med, at der kommer flere og ofte mere komplekse sundhedsfaglige problematikker i det nære sundhedsvæsen. Almen praksis bør have klart definerede opgaver i forhold til kommunerne vedrørende opfølgende hjemmebesøg og medicingennemgang for ældre medicinske patienter, tilsyn med ældre der befinder sig på akut- og aflastningspladser, henvisning til forebyggelses og rehabiliteringstilbud for bl.a. kronisk syge og styrket samarbejde med jobcentrene om sygemeldinger. Kommunerne vil få brug for flere lægefaglige kompetencer udefra. Det er oplagt, at bruge den lægefaglige ekspertise, der allerede er til stede lokalt i almen praksis frem for at ansætte læger i kommunen. I særlige tilfælde kan den lægefaglige ekspertise hentes fra sygehusafdelinger. Hvis almen praksis skal kunne løfte disse opgaver i kommunerne vil det kræve et mere formaliseret samarbejde via overenskomster og sundhedsaftaler. Der er behov for at få lægerne langt mere forpligtet af sundhedsaftalerne end tilfældet er i dag. Sundhedsaftalerne indgås i dag mellem de to sundhedsmyndigheder, kommunerne og regionerne. Dette er et godt princip, der ikke skal laves om. Men der er behov for at partnerne udvikler en model der sikre, at sundhedsaftalerne udmøntes på forpligtende vis af de lokale læger. 21-09-2018

Perspektiver ved aftalen 21-09-2018

Perspektiverne er store De borgere, som har mange kontakter i feltet mellem almen praksis, kommuner og regioner, kan blive vinderne - svage ældre, borgere med visse psykiske lidelser og kronikere Kommunerne bliver en reel medspiller omkring udvikling, forpligtelse og ressourceforbrug if. almen praksis Platform for godt samarbejde med regionerne Regioner og læger vil også have ønsker til kommunerne

Det forestående arbejde i praksisplanudvalgene 21-09-2018

Praksisplan i to tempi 1. maj 2014 – praksisplan (del 1) foreligger Herefter procesforløb med henblik på at forberede praksisplan (del 2) Kapacitet Emner fra sundhedsaftalen indarbejdes Sygebesøg og indsatser for visse psykisk syge Andre emner – eksempelvis tilgængelighed, medicinhåndtering, kronikere mv. Praksisplan (del 2) fastlægges Herefter forhandles og indgås en underliggende aftale omkring ressourcer 21-09-2018

Praksisplan del 1 Praksisplan del 2 2014 2015 Overvejelser omkring rådgivning vedrørende indfasning af praksisplanerne Emner til Praksisplanen (del 1): Lægedækning og kapacitet Gennemgang af Vejledningen fra SST med henblik på at fastlægge en plan for implementering af de i vejledningen fastsatte pejlemærker Tilgængelighed – kommunernes personale (om muligt – ellers kan det besluttes, at emnet skydes til PP2) Medicinhåndtering (om muligt - ellers kan det besluttes, at emnet skydes til PP 2) Emner til Praksisplanen (del 2): Indsatser for psykisk syge Sygebesøg, herunder akutpladser, plejecentre mv. Evt. spørgsmål vedr. tilgængelighed og medicinhåndtering, jf. emner til Praksisplanen del 1. Praksisplan del 1 2014 Endelig færdig maj 2014 Praksisplan del 2 2015 Endelig færdig maj 2015 Underliggende aftale forhandles inden udgangen af 3. kvartal 2014 Regioner, kommuner og læger forbereder praksisplan 2 3. Kvartal 2014 til maj 2015 Underliggende aftale forhandles inden udgangen af 3. kvartal 2015 Forberedelse af praksisplan del 2: Forberedelse, input og koordination: Drøftelse af de obligatoriske emner til praksisplan 2 (indsatser for psykisk syge, sygebesøg) Fortsat drøftelse af pejlemærkerne i vejledningen fra SST (eks. forløbsprogrammer og ind- og udskrivningsforløb) Analyse af sundhedsaftalens konsekvenser, herunder drøftelse i SKU Kommunalt lægelige udvalg diskuterer ønsker til sundhedsindsatsen Kommunalt lægelige udvalg indsender evt. ønsker til praksisplanudvalget Analyse og drøftelse af fremtidige kapacitetsudfordringer og lægedækningsprognoser Drøftelse af mulighederne for at praksis med særlig kapacitet kan løfte en større del af indsatserne Kommunale sundhedstilbud beskrives og drøftes if. praksisplanen Analyse af rekruttering og fastholdelsesindsatsen overfor læger (lægernes individuelle behov) Drøftelse af evt. lokal behov for yderligere eller specifik lægelig efter- og videreuddannelse Evaluering af eksisterende emner fra Praksisplan del 1 21-09-2018

Hvordan kommer kommunerne godt fra start? - 1 Stort arbejde mellem kommunerne Afklare kommunernes behov Afklare kompetencefordeling – praksisplanudvalget skriver regninger ud på alle kommuners vegne Prioritering – tale med én stemme Sammenhæng mellem ønsker og økonomi Fleksible forhandlingsmandater Videndeling Dialog med region og læger Hvad er vigtigt for de to andre parter? Hvad ser de af muligheder? Hvad har de af bekymringer? Hvilke forventninger har lægerne til kommunerne? Hvilke forventninger har regionen til kommunerne? Hvad kan kommunerne levere for at styrke målet om øget sammenhæng og koordination i sundhedsindsatsen 21-09-2018

Hvordan kommer kommunerne godt fra start? - 2 Fastlæggelse af proces- og tidsplan Er der analyser der skal foretages? Er der oplysninger de andre parter forventer kommunerne stiller med? Er der ønsker fra de kommunalt lægelige udvalg (KLU)? ”store og vedvarende bestræbelser” Er de rette kompetencer til stede? Når selve praksisplanen skal indgås? Når den underliggende aftale skal indgås? Når der skal følges op på indgåede praksisplaner og den underliggende aftale? Data og statistik Hvad er der behov for? Hvordan sikres det at kommunerne har de rigtige oplysninger? 21-09-2018