God kommunikation og godt kollegaskab

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Uddannelse til tværfaglighed
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Workshop almene boligdage
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Old timers and newcomers
Sprog/billeder på Internettet
En konflikthåndterende kultur
Oplæg om konflikthåndtering
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Kommunikation og konflikthåndtering. Baggrund : Stigende produktion på grund af større affaldsmængder: Afgrænset tid Afgrænset kundeservice Afgrænsede.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Procesværktøjer.
Hvad er relationel koordinering
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
Kodeks for offentlig topledelse
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Præsentation af resultaterne fra casestudie
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Indre By / Østerbro LokalMED
Konflikter og kommunikation
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Antal besvarelser: 52.
Samarbejde på tværs – hvorfor og hvordan
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

God kommunikation og godt kollegaskab Tirsdag den 5.december 2017 Lufthavnskonference – BAU Transport og Engros Eva Thoft, konsulent, Cand. Techn. Soc., MPO, TeamArbejdsliv eth@teamarbejdsliv.dk mobil: 2091 7417

Godt samarbejde kan ikke købes på markedet 18-09-2018 Det gode samarbejde Samarbejde Opgaveløs-ning Kolleger Arbejds-miljø Ledelse Godt samarbejde kan ikke købes på markedet – det skabes og genskabes hele

Fundamentet for et godt team-samarbejde: 18-09-2018 Fundamentet for et godt team-samarbejde: Tillid: Tør man vise åbenhed og sårbarhed? Håndtering af forskellighed Turde være ærlig og udtrykke uenighed uden at frygte det ødelægger samarbejdet Kunne arbejde hen mod et kompromis, så teamets medlemmer kan agere målrettet , når beslutning er taget Forudsætter tillid Ejerskab: Klarhed og enighed/opbakning i beslutninger Ansvarlighed: Alle holder både sig selv og hinanden ansvarlige Resultater opnås: Et godt team er et team, der når de mål, som det har sat sig. Det fælles mål er prioriteret over de individuelle mål.

HVAD ER TILLID – OG HVAD SKABER TILLID? Accept af egen sårbarhed i forventning om at den anden ikke udnytter sårbarheden Rousseau, D. M. et al, 1998 Har I et fælles billede af opgaven? Hvad er godt nok? Har I kendskab til de andres bidrag? Kan I se sammenhængen mellem jeres eget og andres bidrag ? Gør de andre, deres arbejde godt nok

Tegn på konflikter i en gruppe Afvisende kropssprog Utålmodighed gruppemedlemmerne imellem Sjælden og/eller mangelfuld kommunikation Idéer bliver angrebet før de bliver fremlagt Der tages hurtigt stilling og drages konklusioner Man holder på sit, og der indgås ikke kompromis eller findes fælles løsninger Man anklager hinanden for ikke at forstå, hvad der er vigtigt Man hører og opfatter kun dele af det, den anden siger.

KONFLIKTERS UDVIKLING - KONFLIKTTRAPPEN Polarisering Vi går hver til sit/skilles nyt arbejde eller omplacering Åben fjendtlighed Motivfortolkning & Meningsskabelse Fjende- billeder Direkte forsøg på at skade hinanden - fx mobning Samtale opgives Alliancer ”Det er os mod de andre – vi har ret, de har uret” Problemet vokser Ignorerer, himmel- vendte øjne. ”Jeg gider ikke høre på det mere” Kropsprog Personi- ficering Tidligere oplevelser huskes. ”Sådan gjorde du også dengang…” … sådan gør du altid” Fokus på Det personlige. ”Hvorfor blander du dig? Selvfølgelig mener xx sådan” Uenighed Fokus på sag ”Vi er uenige om noget” Inspireret af Center for konfliktløsning

KONFLIKTERS UDVIKLING - KONFLIKTSKYHEDSTRAPPEN Motivfortolkning & Meningsskabelse Uenighed Fokus på sag ”Vi er uenige” Indre billeder Siger ikke noget, men danner selv indre billeder af modpart. ”Det er ham, der ikke har forstået, hvordan det hænger sammen” Trækker sig Undgår helt at snakke – magtesløs ”Siger nej, i stedet for ja…” Fælles fjendebilleder Bagtaler/ Sladrer med andre Intet er mere muligt Al energi bruges på at kontrollere, hvad man siger Inspireret af Center for konfliktløsning

Elefanten og Grisen 18-09-2018 Vi ser kun et udsnit af helheden Vær åben for at andre ser noget andet Tilsammen kan vi skabe et mere nuanceret og helstøbt billede Position og rolle er afgørende for hvad vi ser? Vær åben for at andres roller og positioner Stræb efter fælles forståelse og mål for opgaveløsningen Vi har et indbygget forsvar når vi havner i konflikter – tilbøjelige til at se alle de ydre omstændigheder der gør at jeg selv er havnet i den, mens man opfatter at den anden part har valgt det selv eller er selvforskyldt. Vi bliver tilbøjelige til at finde skylden uden for os selv. At kunne ovenstående kræver en åben tilgang til hinanden og samarbejde, men det kræver også kendskab God i de og trække vejret

Bedre samarbejde om Den fælles opgave – Relationel Koordinering 18-09-2018 Bedre samarbejde om Den fælles opgave – Relationel Koordinering Kommunikation og samarbejde Hyppighed Timing Præcision Problemløsning Fælles sprog og viden Fælles mål Gensidig respekt Faggruppe 6 Faggruppe 5 Faggruppe 1 Faggruppe 3 Faggruppe 2 Faggruppe 4 Kerne Dette er Gittells tanker og relationel koordinering Bedre produktivitet Bedre kvalitet Bedre trivsel Jody Hofer Gittell

Gittels undersøgelse af luftfartsselskaber Selskaber med godt samarbejde mellem faggrupper (relationel koordinering) havde: Lavere gate-tid pr. flyafgang Færre medarbejdere pr. passager Færre kundeklager Færre mistede kufferter Færre forsinkelser Højere trivsel blandt de ansatte

AMA: Fælles mål “Halvfems procent af dem på rampen er ligeglade med, hvad der sker. Selvom murene faldt sammen. Så længe de bare får deres løncheck.” Efter Gittell

SWA: Fælles mål “Jeg har aldrig set så mange mennesker arbejde så hårdt. Man kan se folk tjekke deres ure for at sikre ‘departure’ til tiden’. De arbejder virkeligt hårdt. Når det så er klaret, er man tilbage til schedule” Efter Gittell

AMA: Gensidig respekt Site 1: Mutual Respect “Der arbejder folk her, som mener de er mere værd end andre. Check –in og billetfolk mener de betyder mere end rampen. På rampen synes de, at de er bedre end flyrengøring – det er et tøse job. Flyrengøringsfolkene ser ned på rengøring på landsite, og mekanikerne synes rampen er en bande bagageslæbere.” Efter Gittell

SWA: Gensidig respekt Site 2: Mutual Respect “Ingen tager en andens arbejdsopgave for givet. Lufthavnsoperatøren er lige så betydningsfuld som piloten. Du kan altid regne med ham, der står ved siden af dig. Der er ikke en afdeling som betyder mere end en anden.” Efter Gittell

AMA: Hyppig og rettidig kommunikation “Her kommunikerer vi ikke. Nogle gange står man uden at vide noget. Ude ved gaten, - jeg kan ikke sige hvor mange gange, man får forkert information fra ‘operations’…Det sværeste ved gaten når fly er forsinket, er at få information.” Efter Gittell

SWA: Hyppig og rettidig kommunikation “Der er løbende kommunikation mellem ‘check in’ og rampen. Når fly ændrer gate og bagagen skal flyttes, så adviserer check in rampen direkte eller gennem operations…Operations holder alle informeret. Det kører bare” Efter Gittell

Hvem samarbejder om hvad? 29-01-2015 Hvem samarbejder om hvad? Den fælles opgave Fly-rengøring Bagage-portører Fly-mekanikere Fuell Flyets besætning Catering Security Service