KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Advertisements

Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Pia Koustrup, adjunkt. Sygeplejerskeuddannelsen i Århus
Velkommen til vejledertræf
Mobilisering Hvad er mobilisering. Hvorfor skal patienter mobiliseres?
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Ændringer i LUP.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
FASE 3 FRA UDDANNELSESLÆGE TIL SPECIALLÆGE
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Sygeplejerskens virke
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Sygeplejeruddannelsen
Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg
Revision af social- og sundhedsuddannelsen 2012
Det primærkommunale arbejdsområde
Social- og sundhedshjælper
Sygeplejerskeuddannelsen
Studiebesøg fra Norge 24. marts 2014
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Tilstødende sygdomme og stress
Introduktion til opgaveskrivning
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Neuropædagogik som redskab i pædagogisk arbejde Uddannelseskode: 44859
MEDICINHÅNDTERING Kompetenceudvikling for Social- og Sundhedsassistenter i Psykiatrien Region Sjælland i samarbejde med SoSu Sjælland og SoSu Nykøbing/F.
Social- og sundhedshjælper retning
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Grundlæggende sygepleje i Hjørring Kommune. Hvem er vi?
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Ældre Sagen distrikt 3 Århus 25.september 2014
2. Skoleperiode Psykiatri.
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
GF 2 - sosu Udkast.
AMI OG HJERTEINSUFFICIENS Storyline: Det sunde og raske menneske og den somatiske patient 2016 – hold 1608.
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Fremtidens sundhedsvæsen - Fra patientens perspektiv Lars Engberg Formand
Farmakologi og medicinhåndtering 1608
Velkommen til Social – og Sundhedsassistent uddannelsen
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Introduktion til SPV-kursus
Kvalitet i plejen.
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Rehabilitering og hjemmehjælp
Erfaringer og refleksioner fra opstart, implementering og vedligehold af simulatorenheden Learning lab. Jeanette W. Kirk, udviklingskonsulent og ph.d.
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014
Praktikvejledertræf SSA - Hjørring
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
Medvirken ved lægemiddelbrug i omsorgsarbejdet
Praktikstedets og -vejlederens rolle og ansvar i social- og sundhedsassistentelevers arbejde med farmakologi og medicinhåndtering / Annemette Olesen, Sundhedsfaglig.
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Sundhed I den pædagogisk praksis
Vejledning i forflytning
Præsentationens transcript:

KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Farmakologi og medicinhåndtering Timefordeling Skoleperiode 1 – 0 lektioner Skoleperiode 2 – 18 lektioner Skoleperiode 3 – 36 lektioner Skoleperiode 4 – 16 lektioner + fagprøve 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Farmakologi og medicinhåndtering Mål for faget Eleven kan anvende viden om lovgivning, instrukser, vejledninger og lokale procedurer til at forklare social- og sundhedsassistentens ansvar og kompetenceområde til selvstændigt at kunne varetage medicinhåndtering i gældende praksis, herunder delegering, videredelegering, ledelsens ansvar og akkreditering. Eleven kan anvende viden om kvalitetssikring og utilsigtede hændelser (UTH) til selvstændigt og i det tværfaglige samarbejde at kunne fremme patientsikkerheden og forebygge fejl ved medicinhåndtering i praksis, herunder dokumentere, indrapportere samt følge op på embedslægetilsyn. Eleven kan anvende viden om anatomi og fysiologi til at forklare lægemidlers farmakokinetik, herunder absorption, distribution og elimination og farmakodynamik. Eleven kan anvende beregninger af medicin for at fremme patientsikkerheden og forebygge fejl ved medicinhåndtering. 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Farmakologi og medicinhåndtering Mål for faget fortsat…. Eleven kan anvende viden om almen og speciel farmakologi, herunder psykofarmaka til at observere virkninger og bivirkninger samt forklare kontraindikationer, interaktioner og dispenseringsformer inden for de mest almindelige hovedgrupper, herunder hvilken betydning det har for observationen af borgere og patienter. Eleven kan anvende viden om sundhedspædagogiske metoder, redskaber og praksisformer, herunder vejledning, motivation og selvadministration i samarbejdet med borgere, patienter og pårørende i primær og sekundær sektor, herunder samarbejde med almen praksis til at øge kvaliteten og patientsikkerheden ved medicinhåndtering. Eleven kan anvende viden om hygiejne og risikofaktorer ved medicinhåndtering herunder arbejdsmiljøudvalgets opgave og arbejdsmiljøcertificering til at forebygge arbejdsskader i praksis. 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Farmakologi og medicinhåndtering Undervisning Introduktion til faget Autorisation Lovgivning på området – regler og retningslinjer UTH Kvalitetssikring Akkreditering Ansvar og kompetence ved medicingivning Øvelse med medicingivning Almen farmakologi Farmakokinetik Farmakodynamik Øvelse med pro-medicin Øvelse i interaktionsdatabasen Medicin og pædagogik Ældre og medicin Administrationsformer Hovedgrupper Medicinberegning 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Somatisk sygdom og sygepleje Timefordeling Skoleperiode 1 – 20 lektioner Skoleperiode 2 – 42 lektioner Skoleperiode 3 – 40 lektioner Skoleperiode 4 – 50 lektioner 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Somatisk sygdom og sygepleje Mål for faget Avanceret 1. Eleven kan anvende viden om sygeplejefaglig teori og metode til at vurdere borgerens/patientens ressourcer, behov og sundhedstilstand samt til at handle på kompleksiteten af de grundlæggende behov, herunder inddrage relevante samarbejdspartnere. 2. Eleven kan anvende viden om kroppens anatomi og fysiologi samt sammenhænge mellem organ-systemerne til at forklare og forstå de enkelte organer og organsystemers betydning ved udførelse af sygeplejefaglige handlinger. Mål for faget Ekspert 1. Eleven kan anvende viden om sygeplejefaglig teori og metode til at vurdere borgerens/patientens ressourcer, behov og sundhedstilstand samt til at handle på kompleksiteten af de grundlæggende behov, herunder identificere og inddrage relevante samarbejdspartnere. 2. Eleven kan finde og anvende viden om kroppens anatomi og fysiologi samt sammenhænge mellem organsystemerne til at forklare og forstå de enkelte organer og organsystemers betydning ved udførelse af sygeplejefaglige handlinger. 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Somatisk sygdom og sygepleje Mål for faget Avanceret 3. Eleven kan anvende viden om principperne for sygeplejeprocessen til målrettet at prioritere, tilrettelægge, udføre og evaluere klinisk sygepleje med udgangspunkt i borgerens/patientens ressourcer samt fysiske, psykiske og sociale behov. 4. Eleven kan anvende viden om de hyppigst forekommende sygdomme til at forklare årsager, symptomer og behandlingsformer til selvstændigt at varetage sygepleje ud fra identificerede behov. Mål for faget Ekspert 3. Eleven kan finde og anvende viden om principperne for sygeplejeprocessen til målrettet at prioritere, tilrettelægge, udføre og evaluere klinisk sygepleje med udgangspunkt i borgerens/patientens ressourcer samt fysiske, psykiske og sociale behov. 4. Eleven kan anvende viden om de hyppigst forekommende sygdomme til at forklare og vurdere årsager, symptomer og behandlingsformer til selvstændigt at begrunde og varetage sygepleje ud fra identificerede behov. 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Somatisk sygdom og sygepleje Mål for faget Avanceret 5. Eleven kan anvende viden om somatisk sygdom til at observere ændringer i borgerens/patientens sundhedstilstand, fx ændringer der skyldes dehydrering, under- og fejlernæring, anæmi, ødemer, respiratoriske problemer, obstipation, diarré, feber, konfusion, fejlmedicinering og immobilitet, og handle hensigtsmæssigt herpå. 6. Eleven kan anvende viden om somatisk sygdomslære, herunder multisygdomme og akutte sygdomme til at kunne indgå i komplekse sygepleje- og behandlingsforløb i det tværprofessionelle samarbejde. Mål for faget Ekspert 5. Eleven kan anvende viden om somatisk sygdom til at identificere og observere ændringer i borge-rens/patientens sundhedstilstand, fx ændringer der skyldes dehydrering, under- og fejlernæring, anæmi, ødemer, respiratoriske problemer, obstipation, diarré, feber, konfusion, fejlmedicinering og immobilitet, og handle hensigtsmæssigt herpå. 6. Eleven kan anvende viden om somatisk sygdomslære, herunder multisygdomme og akutte sygdomme til at kunne begrunde og indgå i komplekse sygepleje- og behandlingsforløb i det tværpro-fessionelle samarbejde. 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Somatisk sygdom og sygepleje Mål for faget Avanceret 7. Eleven kan anvende viden om palliativ indsats og terminale forløb til at kunne varetage sygepleje og professionel omsorg for borgeren/patienten og pårørende i sorg- og kriseforløb. 8. Eleven kan anvende viden om principper for hygiejne til at arbejde med særlige regimer i forbindelse med infektionssygdomme og institutionsinfektioner samt til at vejlede borgeren/patienten, pårørende og kolleger i at overholde hygiejniske principper for at afbryde smitteveje. Mål for faget Ekspert 7. Eleven kan anvende viden om palliativ indsats og terminale forløb til at kunne begrunde og varetage sygepleje og professionel omsorg for borgeren/patienten og pårørende i sorg- og kriseforløb. 8. Eleven kan finde og anvende viden om principper for hygiejne til at begrunde og arbejde med særlige regimer i forbindelse med infektionssygdomme og institutionsinfektioner samt til at vejlede borgeren/patienten, pårørende og kolleger i at overholde hygiejniske principper for at afbryde smitteveje. 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Somatisk sygdom og sygepleje Mål for faget Avanceret 9. Eleven kan anvende viden om sterile rutiner, teknikker og rene procedurer til at afbryde smitteveje og håndtere sygeplejeopgaver i forbindelse med fx sår, sonder og katetre. 10. Eleven kan anvende viden om præ-, per- og postoperativ fase til at forberede patienten til operation og kunne observere og pleje patienten i den postoperative fase. 11. Eleven kan anvende viden om velfærdsteknologi i sygeplejen til at medvirke ved implementering af nye teknologiske løsninger i forhold til borgeren/patienten og pårørende, herunder telemedicinske løsninger. 12. Generhvervelse af Førstehjælp på erhvervsuddannelserne efter Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner pr. 1. august 2016 Mål for faget Ekspert 9. Eleven kan finde og anvende viden om sterile rutiner, teknikker og rene procedurer til at afbryde smitteveje og håndtere sygeplejeopgaver i forbindelse med fx sår, sonder og katetre. 10. Eleven kan anvende viden om præ-, per- og postoperativ fase til at forberede patienten til operation og kunne observere, vurdere og pleje patienten i den postoperative fase. 11. Eleven kan finde og anvende viden om velfærdsteknologi i sygeplejen til at medvirke ved implementering af nye teknologiske løsninger i forhold til borgeren/patienten og pårørende, herunder telemedicinske løsninger. 13. Generhvervelse af Førstehjælp på erhvervsuddannelserne efter Dansk Førstehjælpsråds uddannelsesplaner pr. 1. august 2016. 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Somatisk sygdom og sygepleje Undervisning. 1 skoleperiode: Hygiejne & Bjørks model Fagdag Grundlæggende pleje (VH) Egenomsorg (Orem) Sygeplejeprocessen TOBS + (ABCDE) Urinvejene Bevægeapparatet Respiration Fordøjelse – mundhulen Huden 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Somatisk sygdom og sygepleje Undervisning. 2. skoleperiode: Hjertekredsløb Nervesystem Hormoner Nyre- urinveje Feber Sanser Palliation TOBS Mål 5 – Fagdag 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Somatisk sygdom og sygepleje Undervisning. Skoleperiode 3 Sygdomslære Sygepleje Den normale aldring er ind under alle kapitlerne Luftvejen Kredsløb Hormoner Fordøjelse Bevægeapparatet Urinvejene Immunforsvaret og Blodet Nervesystemet Fagdag: Hormoner, Diabetes, Kari Martinsen 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Somatisk sygdom og sygepleje Undervisning. 4. skoleperiode: Olympiadesyndromet (Patientinddragelse) Palliation TOKS Lidelse/lindring Kroniske sygdomme Sygepleje Præ, per og post operative faser Sår – hygiejne – Fagdag 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Social- og sundhedsassistent faget Timefordeling Skoleperiode 1 – 12 + 28 lektioner Skoleperiode 2 – 20 + 20 lektioner Skoleperiode 3 – 20 + 22 lektioner Skoleperiode 4 – 24 + 28 lektioner 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Social- og sundhedsassistent faget Vi arbejder med kompetencemålene, som fagene jo med fagmålene spiller op til Vi arbejder med praksisnær undervisning på forskellig måde. Vi arbejder med at kombinere viden, færdigheder og holdninger Vi inddrager virksomhedspil på forskellig måde i nogle af forløbene 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017

Social- og sundhedsassistent faget Undervisning. Skoleperiode 1 LA1 mødet med borgerens hverdagsliv Skoleperiode 2 LA2 når hverdagslivet ændres og borgeren møder det nære sundhedsvæsen Skoleperiode 3 LA3 mødet med borgeren i det somatiske felt LA4 mødet med borgeren i det psykiatriske felt Skoleperiode 4 LA5 somatisk sygepleje og rehabilitering i det sammenhængende borger/patientforløb Vise eksempel fra canvas 18-09-2018 KKN - informationsdag 5 og 6 december 2017