Læringsmålstyret undervisning - målpilen som værktøj Oversigt Lovmæssige forandringer: Fælles Mål Indsigter fra pædagogisk forskning vedrørende læringsmål i undervisningen Målpilen som værktøj Muligheder i lærerteamet University College Syddanmark, 18. september 2018
Lovmæssige forandringer: fælles mål Forandringer i folkeskolens læreplaner Fra Fælles Mål 2009 til Forenklede Fælles Mål (ffm) University College Syddanmark, 18. september 2018
Lovmæssige forandringer: Fælles mål Behovet for forandringer af Fælles Mål 2009 Danmarks Evalueringsinstitut (2012): Fælles Mål i folkeskolen. Undersøgelsen viser: Lærerne planlægger og tilrettelægger ikke deres undervisning ud fra en målstyret logik. Skolelederne ser ikke brugen af Fælles Mål som en forudsætning for kvalitet i undervisningen. Fælles Mål bliver brugt som en tjekliste eller antages at være indlejret i lærebogen. Lærerne får oftest ikke sat læringsmål for undervisningen. University College Syddanmark, 18. september 2018
Lovmæssige forandringer: fælles mål Forandringer af Fælles Mål fra 2009 ved at fokusere mere direkte på, hvad eleverne skal lære i fagene Fokus på kompetencemål – bestående af videns- og færdighedsmål Mål er formuleret i faser/trinforløb Oprettelse af en vidensportal med inspiration til læringsmålstyret undervisning: http://ffm.emu.dk/ University College Syddanmark, 18. september 2018
Lovmæssige forandringer: fælles mål University College Syddanmark, 18. september 2018
Lovmæssige forandringer: fælles mål Hjemmeside for fagene: http://www.emu.dk/omraade/gsk-lærer University College Syddanmark, 18. september 2018
Lovmæssige forandringer: fælles mål Eksempel: Kompetencemål i Matematik University College Syddanmark, 18. september 2018
Lovmæssige forandringer: fælles mål Eksempel: 6 matematiske kompetencer (fx problembehandlingskompetencen) – Videns- og færdighedsmål University College Syddanmark, 18. september 2018
Lovmæssige forandringer: fælles mål Eksempel: Vejledning i forhold til formulering af læringsmål University College Syddanmark, 18. september 2018
Lovmæssige forandringer: fælles mål Kompetencemål i oversigtsform http://www.emu.dk/sites/default/files/F%C3%A6lles%20M%C3%A5l%20for%20faget%20matematik_0.pdf University College Syddanmark, 18. september 2018
Lovmæssige forandringer En didaktisk relationsmodel: LÆRINGSMÅL UNDERVISNINGS-AKTIVITETER EVALUERING University College Syddanmark, 18. september 2018 TEGN PÅ LÆRING
Indsigter fra pædagogisk forskning Klarhed og strukturerethed Som et grundtræk ved god undervisningskvalitet (fx Meyer; 2005; Helmke, 2009; Hattie, 2009). Elever skal kunne gennemskue, hvad der forventes af dem. (Og der bør stilles tilpas høje forventninger til alle elever). Formulering af specifikke læringsmål og succeskriterier. Knytte an til førviden - stille spørgsmål - fremhæve grundidéer og centrale begreber – tilbud om læringshjælp. University College Syddanmark, 18. september 2018
Indsigter fra pædagogisk forskning Brug af læringstaksonomier til at vurdere progression og tegn på læring Benjamin Blooms klassiske læringstaksonomi University College Syddanmark, 18. september 2018
Indsigter fra pædagogisk forskning Brug af læringstaksonomier til at vurdere progression og tegn på læring Opdeling af mål i 3-5 niveauer ifølge John Hattie (2013:85ff.) Fra overfladeforståelse til dybdeforståelse og begrebslig forståelse ”Have en idé om…” ”Have mange idéer om..” ”Kunne forbinde idéer…” ”Kunne foretage en udvidelse af idéer…” University College Syddanmark, 18. september 2018
Indsigter fra pædagogisk forskning John Biggs’ SOLO-taksonomi (”structure of observed learning outcomes”): University College Syddanmark, 18. september 2018
Indsigter fra pædagogisk forskning Værdien af feedback og vurdering for læring Feedback afhænger af, hvad formålet og målet er med undervisningen. ”At reducere afstanden mellem den aktuelle forståelse/præstation og et ønsket mål” (Hattie & Timperley, 2014: 21). Eleven kan selv gøre en indsats for at reducere afstanden. Læreren kan opstille tilpas udfordrende og specifikke mål og hjælpe eleverne med at nå målene gennem effektive læringsstratetgier og feedback. University College Syddanmark, 18. september 2018
Indsigter fra pædagogisk forskning Værdien af feedback og vurdering for læring Ikke blot en vurdering af, hvorvidt en elev har opnået et opstillet mål (vurdering af læring; summativ evaluering) Også en vurdering af, hvorvidt en elev er på rette spor til at opnå målet (vurdering for læring; formativ evaluering) “En vurdering kan hjælpe læring, hvis den giver information, der kan bruges som feedback af lærere og deres elever, til at vurdere sig selv og hinanden, for at ændre de undervisnings- og læringsaktiviteter de er engageret i.” (Paul Black) University College Syddanmark, 18. september 2018
Indsigter fra pædagogisk forskning Eksempler på brug af forskellige formative vurderingsstrategier (Black, 2003; se også Wille, 2013) 1. Stille spørgsmål – dialogisk undervisning 2. Feedback på mundtlige og skriftlige opgaver 3. Klassekammeraters vurdering (”peer assessment”) og selvvurdering 4. Formativ brug af summativ evaluering University College Syddanmark, 18. september 2018
Indsigter fra pædagogisk forskning Ad 1. Stille spørgsmål – dialogisk undervisning Lægge op til en undersøgende undervisning - spørgsmålstyper Øge ”ventetiden” ”Ingen hænder” – hvis man kender svaret Støttende klima – brug af forkerte svar Brainstorming i par University College Syddanmark, 18. september 2018
Indsigter fra pædagogisk forskning Ad 2. Feedback på skriftlige og mundtlige opgaver Kvaliteten af kommentarer på elever opgaver kan være mere effektive end karakterer Give elever svar på, hvordan de kan forbedre deres arbejde (fra produkt til procesniveau) Dele eksempler på gode kommentarer med kolleger Lave opgaver om University College Syddanmark, 18. september 2018
Indsigter fra pædagogisk forskning Ad 3. Klassekammeraters vurdering og selvvurdering Forstå læringsmål i forbindelse med selvvurdering (fx portfolio) Metakognition (”lære hvordan man lærer”) Samarbejde i grupper (”cooperative learning”) Konstruktiv kritik fra kammerater ”Trafiklys” (Grøn: kan, gul: kan næsten, rød: kan ikke) University College Syddanmark, 18. september 2018
Indsigter fra didaktisk forskning Ad 4. Formativ brug af summative evalueringer Summativ evaluering forsvinder næppe helt – udtænke et positivt samspil; summative prøver der er læringsorienteret Forberedelse til prøver og test (fx gennem kammerat- og selvvurderinger) Få overblik over emner (opmærksomhedsområder) ”Trafiklys” University College Syddanmark, 18. september 2018
Værktøjet er udviklet i forbindelse med demonstrationsskoleprojektet Målpilen som værktøj Værktøjet er udviklet i forbindelse med demonstrationsskoleprojektet Demonstrationsskoler.dk Af Morten Misfeldt (professor, Aalborg Universitet) og Marie Slot (lektor, University College Lillebælt) University College Syddanmark, 18. september 2018
Målpilen som værktøj Niveau 3 Niveau 2 Niveau 1 Grundtanke: tydelige og konkretiserede læringsmål Relatere til forenklede Fælles Mål Overordnet beskrivelse af mål Niveau 3 Niveau 2 Niveau 1
Målpilen som værktøj Brug af målpil-skabelonen: University College Syddanmark, 18. september 2018
Målpilen som værktøj Brug af målpil-skabelonen: University College Syddanmark, 18. september 2018
Målpilen som værktøj Eksempel på brug af værktøjet i matematik: University College Syddanmark, 18. september 2018
Målpilen som værktøj Eksempel på brug af værktøjet i dansk: University College Syddanmark, 18. september 2018
Målpilen som værktøj Differentieringsmuligheder: Hvad alle som minimum skal kunne Hvad de fleste skal kunne Så langt som nogen kan komme Opmærksomhedspunkter i forhold til de fagligt svageste elever Udfordringsopgaver til de fagligt dygtigste elever Elevinvolvering: vurdere egen mestring (selvvurdering) University College Syddanmark, 18. september 2018
Muligheder i lærerteamet Brug af målpilværktøjet giver mulighed for at samarbejde læringsorienteret i lærerteamet. Brug af målpilværktøjet giver mulighed for at sammenligne faglig progression –inden for og/eller på tværs af fag (indsamling af data omkring den enkelte elev). Brug af målpilværktøjet giver mulighed for at identificere behov for undervisningsdifferentiering og vurdering for læring – lærere kan udveksle erfaringer fra egen praksis. Brug af målpilværktøjet giver mulighed for at arbejde konkret med Fælles Mål. University College Syddanmark, 18. september 2018
University College Syddanmark, 18. september 2018
Referencer Black, Paul m.fl. (2003). Assessment For Learning: Putting it into Practice. Berkshire: McGraw-Hill Education. Hattie, John (2013). Synlig læring for lærere. Frederikshavn: Dafolo. Hattie, John & Timperley, Helen (2013). Styrken ved feedback. I: Rune Andreassen mfl. (red.). Feedback og vurdering for læring. (S. 13-58). Frederikshavn: Dafolo. Helmke, Andreas (2013). Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet: diagnosticering, evaluering og udvikling af undervisningen. Frederikshavn: Dafolo. Meyer, Hilbert (2005). Hvad er god undervisning? København: Gyldendal. Wille, Trude Slemmen (2013). Vurdering for læring. I: Rune Andreassen mfl. (red.). Feedback og vurdering for læring. (S. 59-80). Frederikshavn: Dafolo. University College Syddanmark, 18. september 2018
ANDRE RESSOURCER – links til relevante hjemmesider http://ffm.emu.dk/ eller http://www.emu.dk/omraade/gsk-lærer https://emunns.wordpress.com/2014/10/13/malstyret-undervisning-4-tegn-pa-laering/#more-360 http://demonstrationsskoler.dk/ http://auuc.demonstrationsskoler.dk/digitalt-understoettede-laeringsmaal/laerere/hvad-er-projektet-og-m%C3%A5lpilen https://www.youtube.com/watch?v=ZrRIzDjBWIw https://www.youtube.com/watch?v=wxsTl6cjQRI http://www.aaia.org.uk/afl/ University College Syddanmark, 18. september 2018