Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Advertisements

Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Opbygning og struktur 10.kl Et center, to adresser Koordineret ledelse Forskelligt udbud Pædagogisk samarbejde Fælles arrangementer.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
UPV – uddannelsesparathedsvurdering Elever skal parathedsvurderes ud fra følgende tre forudsætninger. Lærere og vejledere skal vurdere elevernes uddannelsesvalg.
Klar til 10. Klasse! Præsentation. Plan for indskolingen Indmeldt Forældre/elev/skole-møde I DAG! Indslusningssamtaler Brev om endelige valg – 1. juni.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
KVALITET OG DATA Kvalitet og data De fire klare reformmål 1.Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse direkte fra 9. eller 10. klasse 2.Flere.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 11.marts.
Virkelighedsnær undervisning på Campus Vejle Sammenhæng mellem pædagogisk didaktisk grundlag og det vi gør. Helhedsorienteret undervisning – fordrer helhedstænkning.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
Online arbejdsmiljøuddannelse
Konference for lokale uddannelsesudvalg Oktober 2016
Brobygning – EUD og efterskolerne
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Studieretningsprojektet
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Studieretningsprojektet
Bilag 2: Oversigt over forløbet
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Velkommen til TECHCOLLEGE
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Social- og sundhedsuddannelserne
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
KONTOR | HANDEL | BUTIK | EVENT
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Fagmøde Naturfag, fysik og kemi September 2015
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Adgangskrav til ungdomsuddannelserne 2019
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Oplæg fagmøde naturfag, fysik og kemi
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Ungdommens uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Forældremøde.
Undervisningspligten
Nye forstander på efterskoler 2016
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Udvikling af modeller og metoder til differentiering
Skoleudvikling i Praksis 1
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Workshop 1: ”Elevrettet formidling af praktikpladser samt coaching og vejledning om praktikpladssøgning”. Indsatsarbejde på Grundforløb 1.
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
Læreruddannelsens indretning i Danmark
2017/dashboard Arbejdsmiljødag /dashboard.
Nyt fra ministeriet Billeddias
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Præsentationens transcript:

Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne Tømrerfagets kursusdage 1. juli 2015 Kontoret for erhvervsuddannelser STUK – Styrelsen for Undervisning og Kvalitet v./Helga Bojesen & Rasmus Dyrendal velkommen datoer ny organisation: fra departement CEUV til styrelse for undervisning og kvalitet

Program for workshop Kort oplæg om grundforløb ved Helga og Rasmus Præsentation af jeres forløb og sparring ved alle Opsamling og afrunding ved Helga og Rasmus

Ny lov og hovedbekendtgørelse Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser § 22. Skoleundervisningen skal under hele uddannelsesforløbet på en helhedsorienteret måde omfatte både praktisk og teoretisk undervisning med henblik på at give eleverne fornødne generelle og specielle kvalifikationer, Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser (hovedbekendtgørelsen) §20. Grundforløbets 1. del skal indeholde helhedsorienteret og projektorganiseret introducerende, erhvervsfaglig undervisning § 21. Grundforløbets 2. del skal være en praksisnær indledende del af en erhvervsuddannelse, som er specifikt rettet mod et hovedforløb og har til formål at lede eleven til opfyldelse af de adgangskrav, som stilles ved overgangen til skoleundervisningen i hovedforløbet.

Helhedsorienteret undervisning En helhedsorienteret undervisning kan være tilrettelagt i forskellige helheder. Helheder kan f.eks. være sammensat med elementer fra: Forskellige uddannelser Grundfag og erhvervsfag Uddannelsens skoledel og praktikdel Forskellige faglige emner indenfor et fag Elevernes erfaringer fra f.eks. tidligere fritidsjob og andre fag

Gf1 Helhedsorienteret og tværfaglig undervisning Grundfaget dansk Erhvervsfag 2 Erhvervsfag 3 Fælles elementer, hvor de forskellige faglige mål supplerer hinanden Fagets særlige begreber og metoder Temaer der relaterer til samfundet til erhvervslivet

Gf2 Helhedsorienteret og tværfaglig undervisning Grundfag a (+b + c) Det uddannelsesspecifikke fag Valgfag Fælles elementer, hvor de forskellige faglige mål supplerer hinanden Fagets særlige begreber og metoder

Tværfaglighed Fra fag som mål til fag som middel. Tværfaglighed er en metode til at understøtte helhedsorientering For at nå målet i undervisningen arbejder eleverne med en relevant og meningsfuld helhed Dele af fag og uddannelser skal bruges relevant i arbejdet med helheden Helheden bestemmer balancen mellem det alment faglige og det fagfaglige It dansk arbejdspladskultur Helhed: Træningsstation= helhed Dele af: Dansk, it, innovation, faglig dokumentation, faglig kommunikation, arbejdsplanlægning og samarbejde osv. Se evt. http://www.emu.dk/modul/sip-eud-1-tv%C3%A6rfaglig-og-helhedsorienteret-undervisning-p%C3%A5-grundforl%C3%B8bet-0

Helhedsorienteret og tværfaglig undervisning kræver! Lærerne kunne se sit fag som del i en helhed kunne se sit fag som middel til at nå et mål have viden om de andre fag kunne samarbejde med lærere fra andre fag Den pædagogiske ledelse have viden om helhedsorienteret undervisning og tværfaglighed kunne skabe mulighed for diskussion af udfordringer i tværfaglig og helhedsorienteret undervisning, herunder tilse mødestruktur kunne understøtte helhedsorientering gennem fx kontakt med virksomheder etablere teamstruktur, der understøtter tværfaglighed, herunder tilse møde-opfølgning skabe nødvendige lokalefaciliteter understøtte relevant kompetenceudvikling af lærerne Vibe fra SIP1

Det nødvendige lærer(sam)arbejde Fra enelærer til teamlærer Antal projekter (20) 18 uger Titler på projekter - opgaver Fordeling af fagmål Didaktiske beslutninger i forhold til overgange mellem projekterne Enighed om evaluering af projekterne –bedømmelseskriterier - feedback og vejledning Overgange: evt. ”kurser” mellem projektperioderne Læringskonsulenterne på erhvervsuddannelserne

Grundforløbets 1. del – 20 uger Skal udvikle elevens almene og brede erhvervsfaglige kompetencer, opbygge modenhed og skabe grundlag for videreuddannelse. Styrke elevens bevidsthed om fremtidige valg og udfordringer I fokus er ungdomsuddannelsessigtet med plads til fællesskab, almen dannelse (herunder privatøkonomi, seksualundervisning, motion, sundhed og andre livskompetencer) De samme kompetencer opnås i alle 4 hovedområder, men skolerne tilrettelægger og gennemfører undervisningen med inddragelse af den erhvervsfaglige kontekst, som danner grundlag for elevens læring og uddannelsesmæssige afklaring. Kan kun begynde én gang på 1. del Det nye grundforløb varer et år og består af to dele af 20 uger Grundforløbets 1. del er alene for elever, der kommer fra 9.-10. klasse Denne del indeholder introducerende, brede erhvervsfaglige og almene kompetencer. Bedre tid til og grundlag for at træffe det endelige uddannelsesvalg. Grundforløbets 2. del er målrettet hovedforløbet i en specifik erhvervsuddannelse. I anden del indgår uddannelsesspecifikke fag fastsat på grundlag af de adgangskrav, de enkelte faglige udvalg stiller til det pågældende hovedforløb. Unge der ikke kommer fra 9. eller 10. klasse skal begynde direkte på 2. del. De 4 hovedområder: • Omsorg, sundhed og pædagogik • Kontor, handel og forretningsservice • Fødevarer, jordbrug og oplevelser • Teknologi, byggeri og transport

Erhvervsintroducerende arbejdsmiljø, sikkerhed, ergonomi kompetencevurdering og valg af fagretning Arbejdspladskultur, Praktikpladssøgning, Samfund og sundhed Arbejdsplanlægning og samarbejde, Faglig dokumentation, Faglig kommunikation, Innovation, Metodelære Tekstdias

Indhold i grundforløb 2. del Ét uddannelsesspecifikt fag beskrevet af skolerne efter uvm-skabelon og på grundlag af faglige udvalgs overgangskrav. Varighed 12 uger i de tekniske uddannelser Grundfag og valgfag – 8 ugers varighed i de tekniske uddannelser Man kan påbegynde grundforløbets 2. del 3 gange I uddannelser med eux, skal de overgangskrav, det faglige udvalg fastsætter, have en sådan karakter, at undervisningen heri kan danne grundlag for 3 ugers afkortning af de gymnasiale fag (1 uge i hvert af de 3 fag på gymnasialt niveau). I eux- forløb anvender eleverne den undervisningstid, som alle elever har til grundfag og valgfag, på undervisning i fag på gymnasialt niveau C. På de merkantile erhvervsuddannelser, som med reformen tilrettelægges med det særlige merkantile eux-forløb, er omfanget af grund- og valgfagsundervisningen større, da 2. del af et grundforløb i det særlige merkantile eux-forløb indeholder fem fag på C-niveau. De uddannelsesspecifikke fag og undervisningens tilrettelæggelse i grund- og valgfag beskrives af skolerne på grundlag af de overgangskrav, de faglige udvalg ønsker fastsat for overgang til hovedforløbet. Ministeriet fastsætter skabelon for de faglige udvalgs fastsættelse af overgangskrav og fagskabeloner til skolernes beskrivelse af de uddannelsesspecifikke fag. Den samlede undervisning skal være helhedsorienteret med fokus på elevernes opnåelse af de samlede overgangskompetencer.  

Grundforløbets 2. del – 20 uger Grundforløbets 2. del er rettet mod et specifikt hovedforløb. Det faglige udvalg formulerer overgangskrav til skoleundervisningen i hovedforløbet. Overgangskravene fastsættes i uddannelsesbekendtgørelsen Overgangskravene kan bestå af: Grundfag, med niveau, bestå- eller evt. karakterkrav Krav om faglig viden, faglige færdigheder og kompetencer i relation til hovedforløbet Kompetencekrav svarende til certificering (f.eks. traktorkørekort, førstehjælp m.v.) 2. del kan være kortere, hvis FU indstiller det (uddannelser med 10-ugers grundforløb)

Grundforløbsprøven Grundforløbsprøven er en prøve i det uddannelsesspecifikke fag. Prøven skal skabe grundlag for at kunne bedømme elevens opfyldelse af de krav, som er fastsat for den pågældende uddannelse (overgangskravene: Viden, færdigheder og kompetencer). Prøven varer mellem 30 min og 7 timer. Opgaven kan omfatte en praktisk og en teoretisk del eller en af disse dele og stilles af skolen i samarbejde med andre relevante skoler og vedkommende faglige udvalg. De nærmere rammer for prøven fastsættes i beskrivelsen af det uddannelsesspecifikke fag i den lokale undervisningsplan. Skolen kan tilrettelægge grundforløbsprøven som gruppeprøve. Varigheden af en gruppeprøve er mindst 30 minutter pr. deltager i gruppen. Bedømmes bestået/ikke bestået. Prøven skal være bestået for at eleven kan påbegynde skoleundervisning i hovedforløbet medmindre det faglige udvalg bestemmer at dette ikke gælder for den enkelte uddannelse. Prøver og eksamen Åbnes der for nye eksamensformer i den nye reform? HB § 22: De nærmere rammer for grundforløbsprøven fastsættes i beskrivelsen af det uddannelsesspecifikke fag i den lokale undervisningsplan. Skolen kan tilrettelægge grundforløbsprøven som gruppeprøve. Varigheden af en gruppeprøve er mindst 30 minutter pr. deltager i gruppen. I grundfagene er eksamensformen skrevet ind i de enkelte fagbilag i grund- og erhvervsfagsbekendtgørelsen, bl.a. dansk og matematik har ændret lidt på prøveformen.   Er der prøve i dansk på GF 1?/Er der grundfagsprøve på GF1? HB § 26: På grundforløbets 1. del skal eleverne til eksamen i ét grundfag. Dansk er obligatorisk for alle elever, men eleverne kan derudover også vælge et eller flere grundfag i valgfag. Eleven skal aflægge prøve i ét grundfag. Prøverne fastsættes ved udtrækning blandt alle elevernes grundfag med prøve. Det betyder, at elever, der kun har ét grundfag (obligatorisk dansk), skal til prøve i dette fag. Der er ikke fastsat adgangsbetingelser mellem grundforløbets 1. og 2. del, så eleverne har stadig adgang til grundforløbets 2. del, selvom de ikke består grundfagseksamen.

Grundforløbsprøven Som tidligere skal følgende være synligt for eleven og for censor i skolens LUP. Hvilke mål og krav, der er væsentlige for prøven. Prøvens eksaminationsgrundlag (Det faglige stof eller materiale, der eksamineres ud fra) Prøvens bedømmelsesgrundlag (Hvilke produkter, processer eller præstationer der gøres til genstand for bedømmelsen og eventuel vægtning af forskellige delkarakterer) Prøvens bedømmelseskriterier (Med udgangspunkt i bedømmelsesgrundlaget skal det beskrives, hvad der lægges vægt på ved vurderingen af eksaminandens præstation) Prøver og eksamen Åbnes der for nye eksamensformer i den nye reform? HB § 22: De nærmere rammer for grundforløbsprøven fastsættes i beskrivelsen af det uddannelsesspecifikke fag i den lokale undervisningsplan. Skolen kan tilrettelægge grundforløbsprøven som gruppeprøve. Varigheden af en gruppeprøve er mindst 30 minutter pr. deltager i gruppen. I grundfagene er eksamensformen skrevet ind i de enkelte fagbilag i grund- og erhvervsfagsbekendtgørelsen, bl.a. dansk og matematik har ændret lidt på prøveformen.   Er der prøve i dansk på GF 1?/Er der grundfagsprøve på GF1? HB § 26: På grundforløbets 1. del skal eleverne til eksamen i ét grundfag. Dansk er obligatorisk for alle elever, men eleverne kan derudover også vælge et eller flere grundfag i valgfag. Eleven skal aflægge prøve i ét grundfag. Prøverne fastsættes ved udtrækning blandt alle elevernes grundfag med prøve. Det betyder, at elever, der kun har ét grundfag (obligatorisk dansk), skal til prøve i dette fag. Der er ikke fastsat adgangsbetingelser mellem grundforløbets 1. og 2. del, så eleverne har stadig adgang til grundforløbets 2. del, selvom de ikke består grundfagseksamen.

EUX

Uddannelsesspecifikt fag Hovedbek, bilag 2 Understøttes af elevplan Skolen beskriver Grundforløbsprøve Overgangskrav Viden, Færdigheder Kompetencer Certifikatkrav Grundfag Tekstdias

Eux og grundfag på C niveau Forskellen på et ordinært grundforløb og et grundforløb med eux er antallet og niveauerne i grundfagene. Grundforløb med eux på tekniske uddannelser: 6 fag på C-niveau. 3 fag: dansk, engelsk og samfundsfag i 1. del, 3 fag (matematik, fysik og teknologi) i 2. del. Grundforløb med eux på merkantile uddannelser: 8 fag på C-niveau. 3 fag: dansk, engelsk og samfundsfag i 1. del og 5 fag (matematik og yderligere 4) i 2. del. Fagrækkerne fastsættes i bekendtgørelsen om overgangskrav og eux. Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes

Hovedforløb Halvårlige skole- og praktikperioder Fire eux-modeller hvor hovedparten eller hele fagrækken inklusiv afkortning er fælles Eux-bevis når forløbet afsluttes Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser. 9.7.1. 20-09-2018

Opmærksomhedspunkter Tydelig kobling mellem erhvervsuddannelsen og fagene på gymnasialt niveau. Valgfrihed på hovedforløb mellem de gymnasiale bekendtgørelser og grundfagsbekendtgørelsen, hvor samme fag findes begge steder. Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser. 9.7.1. 20-09-2018

Regelgrundlag Samleloven: Bekendtgørelse om overgangskrav og eux: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=163776 Bekendtgørelse om overgangskrav og eux: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=168754 Bekendtgørelse om krav til udformning af eux-forløb: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=166421 Aftale om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser, feb. 2014 20-09-2018

Inspiration http://www.emu.dk/modul/sip-eud-1-tv%C3%A6rfaglig-og-helhedsorienteret-undervisning-p%C3%A5-grundforl%C3%B8bet-0 20-09-2018