Mixed methods.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forfattere: Lars Mathiassen, Thomas Seewaldt og Jan Stage
Advertisements

A Review of Mobile HCI Research Methods Undersøger og review’er forskningsmetoder indenfor feltet ”Mobile HCI” Formål: At få overblik over nuværende praksis.
Formidlingsprocesser, identitetsdannelse og hverdagsliv
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Humanistisk sundhedsforskning
Mix mix tonightpaulmonroedemo.
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Patientuddannelse – en medicinsk og social teknologi: udfordringer for fremtiden Lone Grøn, Dansk Sundhedsinstitut, MTV Seminar: Patientuddannelse.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Målet for virksomhedsindsatsen 2014 v/ Beskæftigelsesregionen Roskilde, 24. september 2013.
Programmering I Java/C# Datatekniker Dit første projekt.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Udarbejdet af Frede, Per, May, Majbrit og Lone 1 Dataindsamling Kvantitativ og kvalitativ metoder.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
SÅRBARHED OG HANDLEKRAFT. Borgere og praktiserende lægers opfattelser af sociale forskelle i sygdom og sundhed” Temamøde om social ulighed Middelfart d.
Almen studieforberedelse 3.g Videnskabsteori De tre forskellige fakulteter Humaniora Samfundsfag Naturvidenskabelige fag Fysik Naturgeografi.
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Gennemførelse Lektion 6 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Persondata – kortlægning af skolens behandling
Dronninglund 2/2-05.
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Landsdækkende virksomhedskampagne
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Anvendelse.
Systematisk energieffektivisering af tekniske installationer
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Skolernes kvalitetsrapport
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Hvorfor resultatløn?.
Administrationsmodulet
Prioriteringstavle En prioriteringstavle er vigtig i projektets etableringsfase I anvender den til at afgøre, hvilke af de fremkomne ideer der straks kan.
Montagevejledning Saxi 900 Februar 2012.
TømiddelHåndbogen.
Titel på naturvidenskabsprojekt
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Det man ikke ser har man ikke ondt af
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Videregående kvalitative metoder
DET GODE MINISTERIUM.
En god start på lægelivet
Erfaringer fra en kritisk ven
Anvendt Statistik Lektion 4
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
KIGO og kommunernes opgaver
Peter Nedergaard: VM – afslutning Kildekritik – hermeneutik
Ledelsesevaluering.
Titel på videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Master i Projekt- og Innovationsledelse
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Videnskabeligt projekt
Netværk Dagtilbud & Skole.
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt:
Vintertjeneste på stier i Svendborg Kommune
Samfundsvidenskaberne
Journal Club Introduktion: Hvorfor er det et vigtigt emne?
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Strategi Til markedsføring
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Undervisning i det der er anderledes end nu August 2019 via video
Præsentationens transcript:

Mixed methods

Start Pragmatisk tilgang Man kombinerer fordi det giver mere viden Afkobling af den vidensskabteoretiske diskussion. Skal derfor anvendes med omtanke.

Hvorfor mixe? Triangulering: to forskellige metoder tll at måle det samme fænomen med. Konvergent validering: man måler det samme på to forskellige måder og ser om man får det samme ud af det. Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.

Hvorfor mixe? Komplementariet: man får mere dækkende eller komplementær viden om et fænomen. Man bekriver mere af fænomenet. Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.

Hvorfor mixe? Kompleksitet: man får mere komplicerede, konfliktfyldte eller mulitfaceterede beskrivelser af fænomenet. Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.

Design Komponentdesign: To eller flere metoder anvendes men de mixes ikke på hverken data, analyse eller metodeniveau.

Typologi for kvan/kval Forskningskomponenter som kan mixes: A: Målet for forskningen (fx udforskning + forudsigelse) B: Data og operationer. C: Typer af analyser D: Typer af udledninger. Leech, N., & Onwuegbuzie, A. (2009). A typology of mixed methods research designs. Quality & Quantity, 43, 265-275.

Typologi for kvan/kval Metoderne mixes også ifht tid: Fuldt mixed metoder mixes løbende over en eller flere af forskningsprocessens komponenter. Devist mixede metoder holdes adskilt og mixes først i den sidste fortolkende del. Blandingen kan i begge tilfælde udføres parallet eller sekventielt. Leech, N., & Onwuegbuzie, A. (2009). A typology of mixed methods research designs. Quality & Quantity, 43, 265-275.

Vægt Endeligt kan man markere enten den kvantitative del eller den kvalitative del. Den ene kan støtte den anden. Eller man kan give dem lige staus. Leech, N., & Onwuegbuzie, A. (2009). A typology of mixed methods research designs. Quality & Quantity, 43, 265-275.

Typer af mix P1: Delvist blandet parallelt med lige status. P2: Delvist blandet parallet med dominerende staus. Leech, N., & Onwuegbuzie, A. (2009). A typology of mixed methods research designs. Quality & Quantity, 43, 265-275.

Typer af mix P3: delvist blandet sekventielt med lige staus. Ex statistisk analyse af effekterne af et sundhedsprogram fulgt af kvalitative interviews med den samme gruppe. P4: Delvist blandet sekventielt med dominerende staus. Ex: Bred kvantitav analyse af udbrændthedstegn blandt sygeplejersker fulgt af et mindre antal kvalitative interview. Leech, N., & Onwuegbuzie, A. (2009). A typology of mixed methods research designs. Quality & Quantity, 43, 265-275.

Typer af mix F1: Fuldt blandet løbende med lige staus F2: Fuldt blandet løbende med dominerende status F3: Fuldt blandet sekventielt med lige status F4: Fuldt blandet sekventielt med dominerende status Leech, N., & Onwuegbuzie, A. (2009). A typology of mixed methods research designs. Quality & Quantity, 43, 265-275.

Typer af design Komponentdesign: To eller flere metoder anvendes men de mixes ikke på hverken data, analyse eller metodeniveau. Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.

Typer af design Iterationsdesign Viden og resultater fra den ene “streng” informerer og former den næste streng. Ex: resultater fra en kvantitativ del følges op af kvalitative interviews. Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.

Typer af design Blandingsdesign Metoder er sammenvævede i store dele af forskningsprocessen (fuldt mixede) Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216. Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.

Typer af design Indlejrede design Uanset om der er tale om parallel eller sekventiel anvendelse så markeres en af meroderne som den vigtigste. Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.

Typer af design Teoridrevet design Et sæt af teoretiske antagelser afgør hvordan man sætter sine metoder sammen. Ex institutionel etnografi. Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.

Metoder Opdelingen i kvalitative og kvantitative metoder er ikke tilstrækkelig. Brewer og Hunter (2006): alternativ opdeling i “forskningsstilarter”: Interviewmetoder Eksperimentelle metoder Feltarbejde Ikke-indgribende metoder Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.

Metoder Hertil mener Morten Frederiksen at man skal tillægge et spørgsmål om skala. Hvor mange observationer eller enheder? Erstatter måske videnskabsteoretiske og paradigmatiske aspekter (som der jo ses bort fra).

Stilartarternes styrker og svagheder Jf skema s. 208.

Integration Hvad føjes sammen, hvornår og på hvilken måde. Morten Frederiksen lister 6 måder at integrere på: Teoriintergration Designintegration Metodeintegration Dataintegration Analyseintegration Fortolkningsintegration

Teoriintegration Skabes gennem teoretiske antagelser om de epistemologiske og/eller substantielle relationer mellem forskellige dele af forskningsgenstende. Ex “metodekombination i institutionel analyse”. Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.

Designintegration Skabes ved at fæstne de anvendte metoder i forskningspørgmål og det analytiske objekt. Man gør rede for hvorfor de enkelte dele skal anvendes til det de anvendes til. Hvad er meningen med at bruge dem og bruge dem på denne måde,

Metodeintegration Skabes ved at forbinde metoderne. Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.

Dataintegration Skabes ved at finde eller skabe forbindelser mellem forskellige typer af data. Fx indenfor en organisation eller ved konvertering af data. Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.

Analyseintegration Integrering af afskilte analyser i en samlet analyse. Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.

Fortolkningsintegration Sætter analysernes resultater i relation til teori, hypoteser og tidligere forskning. Nye eller eksisterende begreber. Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.

Validitet Slutningkvalitet Ekplicitering og retfærdiggørelse af forskningspraksis. Hvad gjorde man og hvorfor? Frederiksen, M. (2015): Mixed methods-forskning. I: Brinkman & Tanggaard, s. 197 - 216.