Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

ADHD i familien - Hvad kan man selv gøre?
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Reform af førtidspension og fleksjob
Psykoedukation til unge i OPUS
Bokstav børn.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Projekt ’fra barriere til karriere’ DSI (De Samvirkende Invalideorganisationer) ogArbejdsmarkedsstyrelsen.
Udviklingsseminar - om sociale og personlige kompetencers betydning for fastholdelse af psykisk sårbare medarbejdere.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
1 Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået? Hvis du som medarbejder har fået en fuldmagt af en borger, betyder det, at du kan handle på vegne af.
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Mestring af ADHD som voksen.
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan.
Vejlederens kommunikation
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Personlig jobformidler
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Målrettet sygefraværsindsats Sag Målrettet sygefraværsindsats.
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
RÅDGIVNING INFORMATION UDVIKLING
Undgå, at de ældre brænder ud, og at de unge dropper ud!
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Søg om støtte til et mere sikkert og rummeligt arbejde for alle Danielle Caspersen og Lærke Frøslev Bella Center, 15. april 2015.
Sådan bruger du præsentationen
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
Gitter- og hjælpelinjer For at se gitter- og hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Gitterlinjer og/eller Hjælpelinjer Tip: Alt + F9 for hurtig visning af.
SPS Ny procedure for opmærksomhed og ansøgning. Problemstillingen er –Forskel på rettigheder i kommunalt regi og i ungdomsuddannelserne –Derfor er der.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Oplæg om de kompenserende ordninger
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Personalestyrelsen Ansættelse af personer med nedsat funktionsevne Tekst.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Specialfunktionen Job & Handicap Vestre Engvej 56, 7100 Vejle www. bmhandicap.dk www. bmhandicap.dk Ansættelse af personer med funktionsnedsættelse.
Temadage og kurser ”Regler for honorering når ansatte skal på temadage og kursus, og hvad kan med fordel aftales, inden et bevilget uddannelsesforløb begyndes”
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Minister mål og beskæftigelsesplan JC Frederiksberg 2012: Færre skal på varige forsørgelsesordninger = flere personer med varigt nedsat arbejdsevne skal.
Kompetenceudvikling Kjeld Bo spurgte i efteråret 2012 Claus om der blandt medarbejderne var interesse for noget dansk undervisning. Hvorfor kom spørgsmålet,
HVORDAN ER DET AT BLIVE BEVIDST KOMPETENT
ViSP i ungdoms- uddannelses- perspektiv Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Helle Djuraas, områdeleder,SFV.
Mangel og paradoksproblemer RBR´s Beskæftigelseskonference, april Kontorchef Maria Nørby, Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
IKEA. IKEA Global Varehuse328 Medarbejdere
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
Velkommen til temadag Forår Velkommen til forårstemadag 2015 Lovgivning i praksis – fra jer Kan et godt samarbejde med A-kasserne styrke indsatsen.
Inspirationsskabelon til virksomhedsoplæg ”Virksomheder møder flygtninge”
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Fastholdelse: Jane Mogensen, fastholdelseskonsulent. Arbejdet med sygedagpenge siden 1984.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
De kompenserende ordninger:
18/11/15 RAR Østjylland Handicap i beskæftigelsesindsatsen Overblik og nuværende viden 19. januar 2017 DISPOSITION Beskæftigelsessituationen for mennesker.
Opgaven i praksis Kort om de kompenserende ordninger.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Modul 3.3 – At arbejde med læring
SPS på ungdomsuddannelser
Møde i Virksomhedsnetværket i CABI
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
Flere gode år på arbejdsmarkedet
MUNDTLIG FREMSTILLING
For at kunne afspille de film, som er indlagt i denne PowerPoint-præsentation, skal præsentationen vises i fuld skærm. Vær opmærksom på, at afspilning.
Sekretær på studiet Lovgivning
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Er din virksomhed en hobby med indbygget job i
Præsentationens transcript:

Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan bruge, hvis I skal have et arrangement, hvor I skal orientere jeres samarbejdsvirksomheder om de handicapkompenserende ordninger med fokus på psykiske funktionsnedsættelser. Vær opmærksom på, at hvis du vil vise filmen, der er linket til, så skal du klikke på youtube-ikonet, go så klikke den i fuld skærm der fra. Tilret dem, så de passer til jer og til jeres arrangement. BEGYND MED AT SLETTE DETTE DIAS

Så kan der være hjælp at hente! Har du - eller skal du til at ansætte - en medarbejder, der fx har problemer med overblik, hukommelse, temperament eller koncentration? Så kan der være hjælp at hente!

Hvad kan der være på spil? Nogle gange fungerer en medarbejder ikke helt som tidligere efter fx en ulykke eller svær sygdom. Måske kan medarbejderen ikke længere have så mange bolde i luften på én gang. Eller måske kniber det med planlægningen eller hukommelsen. Det kan skyldes, at medarbejderen har fået en psykisk funktionsnedsættelse.

Eller: Måske skal du have en ny medarbejder? Ansøgeren har de kvalifikationer du søger, men har måske en opmærksomhedsforstyrrelse (fx ADHD, aspergers, autisme osv.) eller en psykisk lidelse Ansøgeren kan deraf fx have problemer med igangsætning, overblik, temperament, koncentration eller at begå sig socialt Med andre ord har ansøgeren en psykisk funktionsnedsættelse – og ofte kan den kompenseres med de rette tiltag.

Hvad kan hjælpen være? Hjælpemidler Personlig assistance Hvis medarbejderen har en ‘betydelig’ psykisk (eller fysisk) funktionsnedsættelse kan den måske kompenseres gennem: Hjælpemidler Personlig assistance

Hjælpemidler Det kan fx være: Elektroniske kalendere med planlægningsværktøjer på tablet og smartphone - Outlook Husketavler – fysiske eller elektroniske Tingfindere Medicinhuskere Opgavebeskrivelser To-do-lister, tavlemøder Dags – og ugeskemaer Andre planlægningsredskaber i form af apps til at planlægge og strukturere arbejdet. Jobcentret kan hjælpe med, hvilke muligheder der findes.

Personlig assistance Fx får en kollega et antal timer om ugen til at kompensere for det, som medarbejderen på grund af funktionsnedsættelsen ikke kan. Virksomheden får tilskud til timerne oftest svarende til HKs studentertimesats på kr. 117,53 (2017-sats). Er der behov for, at den personlige assistance har særlige kvalifikationer, kan der ydes et tilskud svarende til den overenskomstmæssige mindsteløn for det pågældende arbejde.

Hvad kan der fx være brug for hjælp til? Gentagen og løbende igangsætning af nye opgaver Gentagen instruktion Kvalitetssikring Detaljere opgavebeskrivelser og lave delmål Planlægning og feedback Håndtere forandringer Håndtere konflikter Sætte grænser Indgå i arbejdspladsens sociale liv

Her fortæller han om, hvordan det er at have en ansat med psykiske funktionsnedsættelser, der har tilknyttet personlig assistance. Peter Damsgaard fra Rema 1000 er personlig assistance for en af sine medarbejdere. Hør ham fortælle om sin opgave og hverdagen med en kollega med psykiske udfordringer

Eksempel: I job trods psykiske funktionsnedsættelser Bent er grafiker men har bl.a. problemer med at styre tiden Bent arbejder som grafiker. Han døjer med følger efter stress og en alvorlig depression. Følgerne er blandt andet en funktionsnedsættelse i form af, at han har svært ved at styre tiden. Bent har nu fået bevilget en app som hjælpemiddel. Med app’en kan han indstille tid på sine opgaver og delopgaver, så han kan følge med i, om han har det rette tempo i arbejdet. Det giver ham ro, at han nu har styr på sin opgaveløsning

Eksempel: I job trods psykisk funktionsnedsættelse Peter har aspergers og er bl.a. ekstremt detaljeorienteret Han er uddannet gennem Aspit og arbejder i en IT-virksomhed, hvor han tester kommunikationsudstyrs edb-system. Han er ansat 27 timer om ugen på ordinære vilkår. Han har svært ved at sætte sig selv i gang, er ustruktureret, kan ikke fastholde koncentration og er meget detaljeorienteret. Han får 10 timers personlig assistance fra daglig leder om ugen, som hjælper ham med at fastholde koncentrationen, sætter ham i gang, giver ekstra instruktion og støtter ham i at deltage i virksomhedens sociale liv

Eksempel: I job trods psykiske funktionsnedsættelser Mathias er medhjælper på et autoværksted, men har brug for en del støtte Mathias er førtidspensionist på grund af psykisk udviklingshæmning. Han har fundet et autoværksted, hvor han godt kan lide at komme og gøre nytte. Nu vil værkstedet gerne ansætte Mathias til forefaldende arbejde. Han bliver ansat i job med løntilskud til førtidspensionister 20 timer om ugen. Samtidig får værkstedet bevilget personlig assistance 10 timer om ugen, så en kollega kan hjælpe Mathias med at forstå og komme i gang med sine opgaver.

Hvordan får jeg hjælp? Kontakt medarbejderens jobcenter og hør, hvordan vi kan hjælpe dig og din medarbejder! Ring til: Læs mere på: www.cabiweb.dk/medarbejdermedhandicap/ Der kan også være andre muligheder for hjælp, når en af dine medarbejdere har en psykisk funktionsnedsættelse. Fx løntilskud for nyuddannede - Isbryderordningen