Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

De kompenserende ordninger:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "De kompenserende ordninger:"— Præsentationens transcript:

1 De kompenserende ordninger:
Velkommen til Overbygningskursus De kompenserende ordninger: Lovtekst, fortolkning og håndtering Specialfunktionen Job & Handicap (SJH) 1 1

2 Dagens temaer De kompenserende ordninger – udvalgte spørgsmål 
Fokus på særlige sagsbehandlingsmæssige problemstillinger Sagsbehandling og håndtering Væsentlige lovbemærkninger Væsentlige AST-afgørelser ”Om sagsbehandling og subsidiaritet” v. Susanne Wiederquist - Herunder snitflader til tilstødende lovgivning 2 2 2 2

3 trods funktionsnedsættelsen
Lovgrundlag A Personlig assistance i erhverv Mentor Isbryder (job med Løntilskud) Personlig assistance til efter- og videreuddannelse Hjælpemidler, Arbejdsredskaber, Arbejdspladsindretning Fortrinsadgang Barrierer Problemfrit trods funktionsnedsættelsen LAB-lov Komp.-lov 3 3

4 Hjælpemidler : Arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretning
Afgørende betydning.. Krav om at funktionsnedsættelsen er varig? Service, vedligeholdelse, reparation eller tyveri… Hjælpemidler til flere job? Høreapparater? Borgere omfattet af integrationsloven (IL §24a) Kan man dele udgiften? Sikkerhedssko NB: Hjælpemidler FØR personlig assistance Er der en arbejdsskadesag? 4 4 4 4

5 Hjælpemidler : Arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretning
Ankestyrelsens principafgørelse om beskæftigelsesindsatsloven - hjælpemidler - tilskud - personkreds - lovens målgruppe Resume: Tilskud til hjælpemidler til personer i ordinær beskæftigelse Der kan ydes tilskud til hjælpemidler for at fremme, at personer opnår eller fastholder ordinær ansættelse. Formålet med § 100 i beskæftigelsesindsatsloven er at fremme, at personer opnår eller fastholder ansættelse uden løntilskud. Ansættelse med løntilskud må dermed anses for et alternativ til tilskud til hjælpemidler. En person, som er i ordinær beskæftigelse, er omfattet af personkredsen for hjælpemidler efter beskæftigelsesindsatslovens § 100, selvom den pågældende i kraft af den ordinære ansættelse ikke er omfattet af målgrupperne i § 2. Det er dog en forudsætning for at få hjælp efter § 100, at den pågældende, hvis den pågældende ikke var i ordinær ansættelse, ville kunne være en del af målgruppen i § 2 og dermed kunne blive ansat med løntilskud. Retningsvisende afgørelser 5 5 5 5

6 Hjælpemidler : Arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretning
Ankestyrelsens principafgørelse om tilskud til hjælpemidler - ordinær ansættelse - IT-rygsæk - tillidsrepræsentant – arbejdsmiljørepræsentant Resume: Tilskud til hjælpemidler til tillidsrepræsentant Der kan ydes tilskud til hjælpemidler, hvis hjælpemidlet er nødvendigt for, at ansøgeren opnår eller fastholder ordinær ansættelse. Hvervet som tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant anses for at være en naturlig del af enhver ordinær ansættelse. Der kan derfor ydes tilskud til hjælpemidler til varetagelsen af hvervet som tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant til personer i ordinær ansættelse, hvis hjælpemidlet er nødvendigt for varetagelsen af hvervet Retningsvisende afgørelser 6 6 6 6

7 Hjælpemidler : Arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretning
Ankestyrelsens principafgørelse C om forbrugsgoder - arbejdsredskaber - ryglidelse - arbejdsstol - arbejdsmiljølovgivning - basisinventar - fælles hjælpemidler - beskyttet værksted – hjælpemidler Resume: Tilskud til hjælpemidler til personer på beskyttet værksted Ankestyrelsen fandt, at et beskyttet værksted var forpligtet til at indrette arbejdspladsen i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningens bestemmelser om indretning af faste arbejdssteder. Ankestyrelsen fandt endvidere, at i det omfang ansøgers lidelse ikke kunne tilgodeses med en arbejdsstol indenfor arbejdsmiljølovgivningens rammer, var kommunen forpligtet til at vurdere sagen efter servicelovens regler om hjælpemidler og forbrugsgoder, og i den forbindelse indhente de relevante oplysninger. Retningsvisende afgørelser 7 7 7 7

8 Hjælpemidler : Arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretning
Ankestyrelsens principafgørelse N-4-07 om beskæftigelsesindsats - målgruppe førtidspensionist – hjælpemidler Resume: Tilskud til hjælpemidler – førtidspensionister i job Førtidspensionister var omfattet af den målgruppe, der kunne få støtte efter beskæftigelsesindsatsloven, herunder bestemmelserne om tilskud til hjælpemidler, såfremt betingelserne herfor i øvrigt var opfyldt. Ansøgning om støtte til specialindretning af traktor til benyttelse i landbrug skulle derfor vurderes i forhold til en eventuel beskæftigelse. Beskæftigelsesindsatsloven var en speciallov, der relaterede sig til beskæftigelsessituationen for personer omfattet af lovens målgruppe. En vurdering af muligheden for eventuel støtte efter servicelovens bestemmelser forudsatte, at ansøger ikke opfyldte betingelserne for støtte efter reglerne i beskæftigelsesindsatsloven. Retningsvisende afgørelser 8 8 8 8

9 Hjælpemidler : Arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretning
Ankestyrelsens principafgørelse N om beskæftigelsesindsats - tilskud - arbejdsredskaber - arbejdspladsindretninger - ordinær ansættelse - folkepensionist – hjælpemidler Resume: Tilskud til hjælpemidler til folkepensionister i job En folkepensionist var ikke omfattet af beskæftigelsesindsatslovens § 100 om tilskud til udgifter til hjælpemidler. Ankestyrelsen lagde ved afgørelsen vægt på, at folkepensionister ikke var omfattet af personkredsen i lovens § 2 og heller ikke kunne få tilbud om ansættelse med løntilskud. De faldt således udenfor den personkreds, hvor hjælpen efter lovens § 100 kunne ydes for at fremme, at personer enten kunne opnå eller fastholde ansættelse uden løntilskud. Retningsvisende afgørelser 9 9 9 9

10 Ulykke - sygdom – rehabilitering
Case: Mads Ulykke - sygdom – rehabilitering RBM Kontorstol 767 m/Comfort – særligt velegnet ved rygsmerter og med særlig støtte ,20 DKK (6.119,00 DKK) Kan jobcentret bevilge stolen? Hvad er betingelserne for bevilling Hvilken dokumentation har I behov for? Personlig assistance 2 timer ugtl. Bevilling? Opfylder han kriterierne? Hvilke oplysninger/dokumentation tænker I at I specielt vil lægge vægt på? Revalidering: Bygningskonstruktør Søger bærbar PC ??? 10 10 10

11 Personlig assistance Hvordan skal vi forstå ”varig og betydelig”?
BEK § 10. Der kan ydes personlig assistance til ledige, lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, der på grund af en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig personlig bistand Hvordan skal vi forstå ”varig og betydelig”? 11

12 Personlig assistance Handicappet foreneligt med erhvervet – ikke afløser eller alm. medhjælp Lovforslag Bem. § 6 De praktiske arbejdsfunktioner, som den personlige assistent kan bistå med, skal ses i modsætning til de indholdsmæssige arbejdsopgaver, som den handicappede person må kunne udføre uden hjælp fra en assistent. Arbejdsopgaverne må ikke være udtømt med den p.ass.’s arbejde. Der kan ikke ydes støtte til personlig assistance, når behovet for den personlige assistance skyldes, at arbejdsfunktionerne hovedsageligt eller alene består i arbejdsfunktioner, hvis udførelse er uforenelige med handicappet. Den handicappede person skal således selv kunne udføre det væsentligste indhold i arbejdet. Lovforslag 2006-Bem.: For personer med en psykisk funktionsnedsættelse skal bistanden alene bestå af kompensation for de begrænsninger, der er en konsekvens af personens psykiske funktionsnedsættelse. Kompensationen skal gøre personen i stand til at udføre sine arbejdsopgaver. 12

13 Personlig assistance og sygdom
Bevilingshavers sygdom BEK. § 17, Stk. 3. Jobcenteret skal ved længerevarende sygdom hos personen med funktionsnedsættelse tage stilling til, om bevillingen skal fortsætte. Assistentens sygdom BEK. § 17. Jobcenteret kan udbetale tilskud til virksomheden under sygefravær hos personer med funktionsnedsættelse. Det er en betingelse, at arbejdsgiveren er forpligtet til at betale løn til assistenten i fraværsperioden. 13

14 Personlig assistance og ferie
Bevillingshavers ferie Assistentens ferie 14

15 Betragtninger omkring jobcenterets udgifter ved anvendelse af de kompenserende ordninger!
15

16 Kommunen Staten Udgifterne fra 2014 til forsikrede som er ledige Bloktilskud 50 % af udgifterne til pers. ass. 2014 50% af udgifterne fra 2014 til Løntilskud til nyuddannede med et handicap (Isbryder) Beskæftigelsestilskud 50 % af udgifterne til arbejdsredskaber og arbejdspladsindretning for A-kassemedlemmer i 2014

17 Kommunen Staten Bloktilskud Budgetgaranti Beskæftigelsestilskud 50 % 50 % Isbryder A-kasse Isbryderen 50 % 50 % af det enkelte jobcenters faktuelle udgift refunderes kvartalsvis Pers. ass. Arbejdsredskaber og arbejdspladsindretning for A-kasse medlemmer Arbejdsredskaber og arbejdspladsindretning for § 2 nr. 2-5 og 9-14 Fleksjob Skånejob Isbryder

18 Det var alt fra os  18 18 18

19 Hjælpemidler : Arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretning
Ankestyrelsens principafgørelse C-9-02 om hjælpemidler - vurderingsgrundlag - frivilligt arbejde - blind - bil Resume: Tilskud til hjælpemidler – frivillige hverv En blind ansøger som havde en række frivillige hverv ved bl.a. formandsskaber indenfor Dansk Blindesamfund samt medlemsskab af bl.a. handicapbestyrelser for hvilket ansøger oppebar ca kr. årligt skulle bedømmes på ikke-erhvervsmæssigt grundlag ved ansøgning om bilstøtte. Ankestyrelsen fandt ikke, at de frivillige hverv, uanset vederlag herfor, kunne bevirke, at ansøgningen skulle bedømmes på erhvervsmæssigt grundlag. Ankestyrelsen lagde vægt på, at ansøgers frivillige hverv kunne sidestilles med borgerligt ombud. Ansøger var derfor ikke berettiget til bilstøtte. *) Retningsvisende afgørelser 19 19 19 19

20 “Isbryderordningen” Job med løntilskud for nyuddannede med et handicap
Isbryderansættelse på deltid Isbryderordning/”almindelig” løntilskudsansættelse? Isbryderansættelse i en ordinær ledig stilling? Merbeskæftigelseskrav Isbryder og reglerne om ansættelse ved sidste arbejdsgiver Fastsættelse af løntilskuddet Isbryderordningen og bruttostøtteintensitet Økonomi - refusion 20 20 20 20

21 Personlig assistance til personer, ansat i fleksjob ?
Af ”Vejledning om fleksjob” afsnit 4 (om etablering af fleksjob) fremgår: ”Jobcentret skal, ved etablering af et fleksjob, foretage en vurdering af den fleksjobvisiteredes arbejdsevne i forhold til det konkrete job, herunder de konkrete skånebehov” ”Når jobcentret vurderer den bedst mulige udnyttelse af arbejdsevnen, kan jobcenteret samtidig tage stilling til, om der er kompenserende muligheder, herunder fx mulighed for hjælpemidler, mindre arbejdspladsindretninger efter § 74 i loven og mulighed for personlig assistance efter lov om kompensation til handicappede i erhverv, som kan bidrage til, at arbejdsevnen kan udnyttes endnu bedre, end det ellers ville være muligt”. Personlig assistance & fleksjob Grundprincipper, centrale begreber og formål med at kompensere 21 21

22 Skil tingene ad! Eksempler Skånehensyn Personlig assistance
Ved fysisk funktionsnedsættelse Nedsat tid Pauser Hensigtsmæssig tilrettelæggelse af arbejdsopgaver /-dag Ikke med på lejrskole Undgå natarbejde Praktisk bistand til beskrevne arbejdsopgaver Chaufførbistand Sekretæropgaver Tolkebistand Ved psykiske barrierer Tilrettelæggelse mhp overskuelige arbejdsopgaver Kortere arbejdsdage Indgå i mindre team med få kolleger Rolige omgivelser, fx eget kontor Støtte til strukturering Støtte til at gennemføre opgaverne arbejdsdagen Støtte til at blive fastholdt i arbejdsopgaverne Støtte til at fungere socialt hensigtsmæssigt versus Personlig Assistance Skånehensyn er nødvendige hensyn og betingelser, der bygges ind i jobbet, sådan at personen overhovedet kan fungere. Personlig Assistance er altid støtte, der ”anvendes arbejdstid og ressourcer på” Det er vigtigt at skille begreberne ad! Skånehensyn – rimelig tilpasning – pers. Ass. 22 22

23 Bevilling af hjælpemidler
SEL LAB Afgrænsning i forbindelse med beskæftigelse Hvis nødvendigt for i det hele taget at kunne arbejde – i ethvert job Nødvendigt for at kunne udføre konkrete opgaver i det konkrete job Formål En så normal og selvstændig tilværelse som muligt - i størst mulig grad uafhængig af andres bistand i dagligdagen - sikre mulighed for at få eller bevare en tilknytning til arbejdsmarkedet Understøtte, at personen kan få og deltage i tilbud Opnå eller fastholde ordinær ansættelse Kriterier for bevilling 1) i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne, 2) i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller 3) er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv afgørende betydning for ansættelsen eller beskæftigelsen i egen virksomhed kompenserer for personens eventuelle begrænsning i arbejdsevnen Krav om Varighed ? Ja Krav om varighed fremgår ikke af lovtekst mv. Bevilling & ejerforhold Der bevilges til borgeren Der bevilges til virksomheden, så den kan rumme borgeren.. Afgrænsning: ”Almindeligt forekommende” I al almindelighed / ”almindeligt forbrugsgode” Vurderingen sker udelukkende i forhold til virksomheden/sammenlignelige virksomheder og tilsvarende jobfunktion 23 23 23 23


Download ppt "De kompenserende ordninger:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google