Er din klinik klar til surveyorbesøg?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan kan jeg som personale inddrages i kvalitetsarbejdet og datafangst i min praksis? XMO-BRUGERFORENINGS ÅRSKURSUS 2013.
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Kontanthjælpsreformens betydning for unge Specialkonsulent Anne Louise Hertz, BRHS Vejledningstemadag - fredag.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Klinisk forskning - i dag og i morgen Torben V Schroeder Overlæge, Karkirurgisk Klinik, Rigshospitalet og Professor, Institut for Klinisk Medicin, Københavns.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
Hvad har vi gang i? Vi beskriver ydelsen Vi aftaler levering af ydelsen med rekvirenten Vi leverer ydelsen og gør det synligt for os selv, rekvirenten.
Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag D0sisdispensering December.
Regionshospitalet Silkeborg Hospitalsenhed Midt Diagnostisk Center Universitetsklinik for Innovative Patientforløb Regionshospitalet Silkeborg Polyfarmaci.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Skal lægerne prioritere? Mads Koch Hansen, Formand Lægeforeningen.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Kvalitetssikring af den lægelige stofmisbrugsbehandling Helle Petersen Tilsyn, Sundhedsstyrelsen Fælles årsmøde 2009 for Servicestyrelsen og Sundhedsstyrelsen.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Mål, delmål og progression - Ressourceforløb den
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Århus Universitetshospital, Århus Sygehus Region Midtjylland Subakut geriatrisk dagafsnit med sammedagsudredning Bjørn Mathiassen Overlæge Geriatrisk Afdeling.
Rationel farmakoterapi Speciallægeuddannelsen i almen medicin.
1 INDSATSEN FOR PERSONER MED KRONISK SYGDOM I REGION SYDDANMARK - ET SAMARBEJDE MELLEM REGION SYDDANMARK, REGIONENS KOMMUNER OG ALMEN PRAKSIS Charlotte.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Disposition for auditgennemgang  Datagrundlag og vurderingen af audit  Journalaudit  Præsentation af resultater  Summe med sidemanden om relevans og.
Anvendelsen af Waste identification tool Er det muligt at reducere ”spild” og samtidig forbedre patientsikkerheden? Direktør Jonatan Schloss og klinisk.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Velkommen til fælles temadag om opfølgning på akutindsatsen og det fremtidige samarbejde d. 28. august 2013.
Konkrete erfaringer fra sygehus……….. Nils W Johannessen 13.nov.2008.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Akkreditering I almen praksis Møde PLO-Gladsaxe
Akkreditering I almen praksis Møde PLO-XX
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
En nordjysk investering – Vejle
Udredning - Behandling
Hvad er Projekt Sund Skole? Projekt Sund Skole er et nyt EU-støttet projekt, som koncentrerer sig om næring til læring i indskolingen. Projektet.
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Akkreditering i speciallægepraksis
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Arbejdsmiljørundering /tjeklister
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Den Danske Kvalitetsmodel
Handlingsplan for øget gennemførelse
KLIK - webinar Arbejdsgange og opgaver
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
TEMADAGE OM PALLIATION 2018
En vision for almen praksis
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
Informationsmøde om § 18-midler til frivilligt socialt arbejde
Den Danske Kvalitetsmodel
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Vision Det skal være let at etablere og udvikle sin virksomhed på HR-området i Mariagerfjord Kommune Det gør vi på følgende måde: Du får hurtig og effektiv.
Det rette tilbud fra første kontakt.
Genbesøg på Amager og Hvidovre Hospitaler
Netværksmøde - Sundhedsøkonomi
Analyse af læringskultur, roller og ansvar i patientsikkerhedsarbejdet
Børne- og Familieafdelingen
Implementering af ny overenskomst for almen praksis 2018 – 2020
Bekendtgørelse om obligatorisk sundhedsrådgivning i minkfarme
Erfaring med flueklager Håndtering og håndhævelse
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Forstærket indsats overfor storrygere på Vestegnen og Sydamager
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Præsentationens transcript:

Er din klinik klar til surveyorbesøg? Akkrediteringsmøde PLO-Vanløse

Erfaringer fra de første surveyorbesøg: Fra 1. januar 2016- 1. marts 2017: 462 besøg i hele DK: 282 (61%) adm. godkendt og 179 (38,8%) haft konkret nævnsvurdering, 1 (0,2%) er direkte ikke akkrediteret Af de 179 med nævnsvurdering har 152 (32,9%) fået midlertidigt akkrediteret, 27 (5,8%) akkreditering pågår (ny vurdering) og 1 ikke akkrediteret Årsager til midlertidig akkreditering, og akkreditering pågår: Hygiejne: Sterilisation og rengøring (på brugsdage) DAN-PEP: Ikke gennemført eller fulgt op Journalaudit: Ikke gennemført eller fulgt op Plan for klinikken (4.2): Ikke lavet eller mangelfuld Sårbare gruppe: Manglende indsats Visitation: Manglende skr. vejledning til personalet Hjerte-lunge redning: Manglende dokumentation Parakliniske undersøgelser: Håndtering af svar, og opfølgning mv Forebyggelse af identitetsforveksling: Manglende identificering med cpr.nr Manglende retningslinje for medicinordination Manglende kontrol af utensiliers og lægemidlers udløbsdato Tallene skal forstås således, at af alle klinkker der har haft besøg, og rettet til og fået 2. vurdering efter tilretning, der er tallene: Cirka 97,5 % er AKKREDITERET, og cirka 0,5 % er AKKREDITERET MED BEMÆRKNINGER, og cirka 2 % er IKKE AKKREDITERET.

Mål med plakat (vi har udviklet den for at): Skabe overblik + hjælpe til en struktureret tilgang til akkr.proces hvor ansvarsfordeling, opfølgning mv er klart+ Ophænges i frokoststuen/mødelokalet så fokus fastholdes i perioden, og ikke glemmes i hverdagens travlhed. 4 temaer, som indeholder 3-5 standarder, i alt 16 standarder!

Overordnet 1. 2: At følge god klinisk praksis for de specifikke pt Overordnet 1.2: At følge god klinisk praksis for de specifikke pt. grupper der er nævnt, dvs følger ex. DSAM`s kliniske vejledning og forløbsbeskrivelser på sundhed.dk (el. lægehåndbogen). Klinikken skal have en procedure for, ex. ved at anvende den kliniske vejledning i oversigtsform, og hvor det er klart hvordan klinikken har løbende kontroller (års- og ml. kontrol) og det fremgår hvem gør hvad…… Samme for T2DM og KOL. Sårbare patientgrupper: Sårbare el. udsatte patienter er patienter, hvor der er behov for særlige tiltag i en periode af kortere el. længere varighed Ex. på grupper er: skrøbelige ældre, misbrugere, psykisk syge, handicappede, børn med særlige risiko, patienter med flere kroniske sygdomme……. En gang årligt vælger klinikken en eller flere grupper, og iværksætter en målrettet indsats herfor (ex. opsøgende hjemmebesøg, multimorbiditet….) Ex. lave en kort plan/vejledning, ex. bruge datafangst, epikriser?, kommuner……. Der lægges vægt på at der r et samarbejde med andre sundheds-/sociale instanser: Eksempler på konkrete arbejder, der opfylder kravene: Opsøgende hjemmebesøg Opfølgende hjemmebesøg Terminale el. svært syge (KOL, HI mv) md forventet kort levetid: identificeres via epikrise, besøg v. sygepl. Og efterfølgende kontaktlæge…… Standard 1.4: Hvad gør I for at sikre, at den patientoplevede kvalitet er god nok? At patienterne er tilfredse med at komme hos dig som behandler? Er de tilfredse med dine medarbejderes indsats, når de kontakter klinikken pr. telefon, ved fremmøde mv? Ventetid: Kan du levere en elektiv konsultation indenfor 5 arbejdsdage, og hvad med ventetiden i telefonen?

OBS: I forhold til indikator 2: ”Lægen kan ved gennemgang af konkrete patientforløb for kronikergrupper demonstrere, at der i forbindelse med en eventuel gennemført årskontrol (0120) er sket en vurdering af medicinordinationer”. Derfor skal vi som forberedelse til surveyorbesøget finde 3 journaler pr. læge pr. kronikergruppe (for DM, KOL og sårbare patientgruppe, dvs. i alt 9 journaler pr. læge i klinikken).

DISKUSSION 4.2 (og generelt): Hvordan tilfører I ny viden til Jeres klinik, så alle er opdaterede? (ny medicin, behandlingsvejledninger, efteruddannelse mv) Brug af ledelsesmæssige værktøjer: Effektive klinikmøder, kaizen/tavlemøde, års-hjul……..

Efter akkreditering – Hva`så! Fortsat arbejde med indsatser fra akkrediteringen………. Ny akkreditering? Mail fra DDKM-teamet