Læringsuge 2017 De 17 verdensmål For bæredygtig udvikling
Mandag
Præsentation af ugen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering
Præsentation af dagen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering
Læringsmål Jeg ved noget om de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. Jeg kan give eksempler på udfordringer i mit nærmiljø. Jeg ved noget om hvilken udfordringer der er i verden. Jeg kan udvikle på idéer.
Animationsfilm om de 17 verdensmål http://heleverdeniskole.dk/verdenstimen/anima tionsfilm-om-verdensmalene/
Spørgsmål til filmen
Hvad skal der til for at leve? Svar: Vand, ren luft og sund mad
Hvilke problemer er der? Svar: Forurening, klimaforandringer, ulighed, fattigdom, manglende medicin, manglende uddannelse
Hvilke superkræfter har vi? Svar: vi kan være super kreative, udvikle gode ideer, skabe ting og løse problemer
Hvad er FN? Svar: Forenede Nationer, 193 lande, arbejder sammen for at skabe fred og har udviklet Verdensmålene
Hvad skal vi med verdensmålene? Svar: Verdensmålene skal nås inden 2030, skal beskytte jorden mod klimaforandringer, gøre verden mere sikker, bedre og mere retfærdig for alle.
Hvorfor skal vi kende verdensmålene? Svar: For at se om der er noget du kan gøre, gøre dem kendte og for at holde øje med, hvordan det går.
Hvad kan vi gøre? Svar: Bruge mindre vand og el, smide mindre affald og mad ud. Hjælpe mennesker, der ikke bliver behandlet fair og respektere hinanden.
Jeres udfordring
Billedstimuli Vis de følgende billeder i 10-20 sekunder. Eleverne må ikke sige noget imens. Lad dem skrive alt det ned i de kommer i tanke om på en post-it pr. ide.
Kreativ leg Find sammen med en med samme hårlængde som dig selv. Præsenter dine bud på den valgte udfordring Find sammen på det modsatte af det der står på dine post-its. Skriv det på nye post-its i en anden farve.
Hæng ”Modsatte” post-its op på væggene
Vælg en seddel hver Lad eleverne gå rundt og kigge på alle sedlerne og lad dem vælge en seddel hver.
Hvad skal der til for at vi får mere af….. Skriv dine ideer ned til, hvad der skal til, for at få mere af det, der står på din seddel. Eleverne skal arbejde selv og må ikke kommunikere.
Hvad skal der til for at få mere af…… Gå sammen med en med samme højde som dig selv. Præsenter jeres ideer for hinanden, en ad gangen og hjælp hinanden med at videreudvikle på ideerne I må kun sige ”ja og”, ikke ”nej, eller ”ja, men" Færdiggør en ide ad gangen.
Kreativ leg Stil jer op efter fødselsdato. Når eleverne står på række, deles de ind i 4-mands grupper. Præsenter din ide for gruppen. Efter præsentationen vender den, der har præsenteret sin ide, sig om og hører, hvilke ideer de andre har til videreudvikling. Der må stadig ikke siges ”nej” eller ”ja, men..” Den, der har præsenteret, er Ding-man og må sige ding, hvis der bliver sagt nej, eller ”ja, men ”
Hæng ideerne op
Gå sammen i de grupper der er planlagt Lærerne har lavet grupperne forud for ugen Udlever en logbog pr. gruppe
Gruppen skal blive enige om én idé 2 grupper kan godt tage samme ide (kopier den hvis det sker)
Afrunding af dagen De 17 verdensmål Ideudvikling Evaluering Hvad har været det bedste (skriv det på din post it)
Præsentation af dagen i morgen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering
Tirsdag
Jeres udfordring
Præsentation af dagen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering
Læringsmål Jeg ved noget om dataindsamling. Jeg kan lave en undersøgelse. Jeg kan bruge min undersøgelse til udvikling af en idé.
Kreativ leg Instruer eleverne et trin ad gangen: Rejs jer Find sammen med en med samme slags sko, som dig selv. Stil jer over for hinanden. Sig samtidigt 1,2,3. Klap i hænderne ved 1 og fortsæt med at sige 2, 3 Klap i hænderne ved 1, stamp med foden ved 2 og fortsæt med at sige 3. Klap i hænderne ved 1, stamp med foden ved 2 og knips med fingrene ved 3.
Grupperne går sammen med deres idé fra i går
Udfordringer Løsningen skal kunne bruges af alle Løsningen skal kunne bruges i varme Løsningen skal være sund Løsningen skal kunne genbruges Løsningen skal kunne tåle vand
Undersøgelse
Hvordan kan vi undersøge om ideen er god? Hvem skal vi spørge? Hvad skal vi spørge om? Hvordan skal vi spørge? Hvad er en god idé?
3 metoder Spørgeskema Interview Søg på nettet
Data-indsamling
Indsamling og brug data i udviklingen af idéen
Afrunding af dagen Skriv i jeres logbog De 17 verdensmål Udfordringer Noter ideer Manger materialer De 17 verdensmål Udfordringer undersøgelse Evaluering Hvad har været det bedste (skriv det på din post it)
Præsentation af dagen i morgen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering
Onsdag
Jeres udfordring
Præsentation af dagen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering
Læringsmål Jeg ved hvordan man præsenterer et produkt Jeg kan samarbejde om at lave en præsentation Jeg kan bruge min præsentation til at videndele med andre
Kreativ leg Rejs Jer Find sammen 2 og 2 med den der har samme fløjtelyd som dig selv. Den med flottest håndled starter. Træk et stimuli-kort. Læs det og brug den første tanke du får til at fortælle, hvad der skal ske på jeres fælles tur til månen. I skiftes til at trække et kort og fortæl videre om jeres ferie indtil tiden er brugt. Øvelsen varer 2 min.
Grupperne arbejder videre med idéen
Kreativ leg Opvarmning til Pitch Rejs Jer Find sammen 2 og 2 med den der har samme længde ben som dig selv. Den med de største sko starter. Start med en kategori- Hvad er der i køleskabet. I skiftes til at nævne forskellige ting der kan være i køleskabet. Hver af jer har 2 sekunder til at nævne en ting. Hvis I ikke når det på 2 sekunder eller siger en ting der ikke er i køleskabet, råber I højt ”YES, vi har lavet en fejl, finder en ny kategori og starter igen. Øvelsen varer 2 min.
Oplæg til Pitch
Hvad er en pitch? En KORT salgstale Må højst vare 3 minutter. Skal indeholde et navn/logo og gerne en one-liner Problemet du vil løse Løsningen (hvordan løses det i dag og hvordan vil I gøre det?) En tegning eller en model over løsningen HUSK: at vise begejstring og lad alle i gruppen sige noget.
Forbered pitch i gruppen Udlever skema til udfyldning af gruppen. Pitchen skal være klar til torsdag formiddag, hvor læreren går rundt og hører dem.
Afrunding af dagen Skriv i jeres logbog Noter ideer Manglende materialer De 17 verdensmål (er vi stadig på rette vej?) Pitch Evaluering Hvad har været det bedste (skriv det på din post it)
Præsentation af dagen i morgen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering
Torsdag
Jeres udfordring
Præsentation af dagen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering
Læringsmål Jeg ved hvordan man udvikler på et produkt Jeg kan samarbejde om at lave et produkt Jeg kan bruge mine ideer til at udvikle noget til gavn for andre.
Kreativ leg Rejs Jer Find sammen 2 og 2 med den der har samme temperatur på håndfladerne som dig selv. Den med de lyseste øjne starter. Træk et stimuli-kort. Læs kortet og brug den første tanke du får til at fortælle, hvad der skal ændres på et par rulleskøjter. I skiftes til at trække et kort og fortælle videre om, hvordan rulleskøjterne skal udvikles. I må kun sige ”ja og” til hinandens ideer. I skiftes indtil tiden er brugt. Øvelsen varer 2 min.
Grupperne arbejder videre med idéen Imens grupperne arbejder, går lærerne rundt og hører elevernes pitch.
Kreativ leg Rejs Jer Tag en ting i posen. Find sammen 2 og 2 med den der har samme farve hår som dig selv. Forestil jer at jeres to ting skal bygges sammen og forbedre hver af tingene. Start med at forbedre den ene og derefter den anden. Øvelsen varer 2 min.
Færdiggørelse af produkt
Afrunding af dagen Skriv i jeres logbog Noter ideer Manglende materialer De 17 verdensmål (er vi stadig på rette vej?) Hvilke udfordringer har der været? Evaluering Hvad har været det bedste (skriv det på din post it)
Præsentation af dagen i morgen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering
Fredag
Jeres udfordring
Præsentation af dagen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering
Forberedelse af messe Sæt jeres plakater, tegninger, billeder op Stil jeres model frem Øv jeres pitch
Afrunding af ugen De 17 verdensmål Evaluering Udfyld evalueringsskemaet