Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Orientering om skolebestyrelsesarbejdet
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Sæt stress på dagsordenen i SU - og i hverdagens arbejdsliv
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Trivselsgrupper for forældre
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Den gode klasse Forældrenes rolle
Forædremøde den
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Forældremøde X årgang.
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
Skolebestyrelsens årsberetning 2012
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Vi bygger videre på sidste års dialogmøder….. Bestyrelsens opgaver  At sikre en kompetent daglig ledelse  Gå efter den bedste – evt. forfra flere gange.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Fra innovation til projektudvikling
Årsberetningen For Høng Skole.
Hvad laver skolebestyrelsen på Dagnæsskolen?
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Det Sociale Kapitel
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
V/ Troels Boldt Rømer, formand for Danske Skoleelever
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
AKT på Dybbøl Skolen.
Forældremøde 9. april.
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Til alle jer, der går på jagttegnskursus - Meld jer ind i Jægerforbundet Meld dig ind i dag! Jægerforbundet kan tilbyde dig at blive meldt ind.
Det gode forældresamarbejde FOA vuggestuekonference Dorthe Boe Danbjørg, Næstformand Forældrenes Landsforening Det gode forældresamarbejde OrganisatoriskUformeltFormelt.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Hvad er en trivselsgruppe ?  3-5 forældregrupper, som er sammensat af lærerteamet  Trivselsgrupperne forsøges blandet ifht. sociale kompetencer  Det.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Områdeforældrebestyrelsens arbejde
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
SUF - gevinstrealisering
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
- Kom tættere på dit barns skolegang
Kodeks for godt arbejdsmiljø
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Dialogmøde med Rådet for Socialt Udsatte
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Fra anledning til udvikling
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag? …Om arbejdet i forældrekontaktudvalget (FKU) og områdebestyrelsen

Forældrekontaktudvalget (FKU)

FIRKLØVEREN Sommerfuglene Muslingerne Troldestuen Eventyrstuen Arbejdet i FORÆLDREKONTAKTUDVALGET (FKU) omfatter… Det lokale arbejde i den konkrete institution. Med de nære ting, daglige vilkår og omstændigheder Samarbejde med lederen om relevante emner i institutionen (f.eks. Sikring af lågerne, brugen af arealerne og aktiviteter i institutionen. Væsentlig højere niveau af viden omkring de mere bagvedliggende beslutninger omkring processer, principper og aktiviteter i institutionen. Udarbejdelse, håndtering af og eksekvering på lokale initiativer (fester, arrangementer, arbejdsweekender, fotografering mv. Dybere indsigt i hvordan ting tilrettelægges i institutionen, hvordan foregår dagligdagen, og hvilke ting der skal tages højde for. Indsigt i, og bidragsydende til de politikker, rammer og emner der optager institutionen. Herunder også de fortrolige emner. Mulighed for at deltage i ansættelsessamtaler af nyt fast personale. Mulighed for at deltage i dialogforum med politikerne, i kommunen, én gang årligt. Informationer om det arbejde der udføres i områdebestyrelsen. Talerør til bestyrelsen, hvis der observeres emner, som kan gavne hele området. Talerør for alle forældre i institutionen, hvor man kan blive hørt og drøfte emner som ”ligger på sinde” – f.eks. Mobning, antibidepolitikker mv. Jo større aktivitet i FKU, des flere ting kan der ske for børn og voksne i institutionen, der er med til at skabe en god og attraktiv institution, og et sammenhold/netværk blandt børn og forældre. Ca. 4 årlige møder af 2 timers varighed, samt få timers indsats udover. Sommerfuglene Muslingerne Troldestuen Eventyrstuen

FIRKLØVEREN Sommerfuglene Muslingerne Troldestuen Eventyrstuen Arbejdet i FORÆLDREKONTAKTUDVALGET (FKU) omfatter IKKE… Det daglige arbejde med og implementering af pædagogiske principper. Arbejdet med den lokale ledelse, og ledelsesprincipper. Arbejde med den daglige planlægning af medarbejdere og ressourcer. Arbejde med institutionens økonomi. Sommerfuglene Muslingerne Troldestuen Eventyrstuen

FIRKLØVEREN ”Jeg meldte mig til FKU i min søns institution, da jeg så det som en mulighed for at få noget medindflydelse på børnenes hverdag. Her er vi samlet i hyggelige omgivelser, hvor der er plads til uformelle grin, konstruktive diskussioner og et indblik i pædagogernes mange forskellige overvejelser omkring aktuelle emner eller pædagogiske tiltag. Ved min deltagelse i FKU har jeg muligheden for, at lære pædagogerne bedre at kende – et kendskab som, føler jeg, øger det positive samarbejde, som vi som forældre har i den daglige kontakt med pædagogerne i daginstitutionen. Det mest værdifulde ved arbejdet i FKU er, efter min mening, at der her skabes et rum for forslag til forbedringer eller nye tiltag, muligheden for at få indsigt i pædagogernes daglige praksis, samt chancen for at støtte op om et positivt samarbejde mellem forældre og daginstitution” Louise, medlem af FKU Firkløveren Sommerfuglene ”Jeg valgte at melde mig ind i FKU, da jeg så det som en oplagt mulighed, for at få et bedre kendskab til mine børns hverdag. Det er ikke altid hverken jeg eller pædagogerne har tid til en længere samtale i dagligdagen og som oftest handler det om hvordan den pågældende dag har været. I FKU får jeg et bredere kendskab til, hvad der sker i institutionen, samt muligheden for at komme helt tæt på pædagogerne og ledelsen. Jeg får et større indblik i pædagogiske tiltag og beslutninger og hvilke overvejelser der ligger bag. Det mest værdifulde for mig er, at vi i FKU får mulighed for at være med til at støtte op om, samt præge vores børn institution. Vi har stemme der bliver hørt og lyttet til, og i samarbejde med ledelsen og pædagogerne er vi med til at skabe en positiv dagligdag og trivsel for vores børn.” Sascha, medlem af FKU Firkløveren Muslingerne Troldestuen Eventyrstuen

Områdebestyrelsen – Område Nord

Område Nord Firkløveren Skovly Nordstjernen Arken Tusindfryd Arbejdet i OMRÅDEBESTYRELSEN – OMRÅDE NORD omfatter… Arbejde med vilkår for hele området, der skal gælde for og være til glæde for alle institutionerne i området. Et arbejde og en indsats i et mere ”politisk miljø”. Du kommer til at stå med ansvaret for at varetage områdets interesser i forhold til politiske indgreb, forslag mv. Du står på mål for, at området har så gode vækstbetingelser som muligt, og så få restriktioner som muligt fra politisk hånd. Og er med til udvikle og arbejde for det bliver så attraktivt for børnefamilier som muligt. Et arbejde som er nærmere politikerne, eventuelle møder med nogle af politikerne. F.eks. Chefen for dagstilbudene. Høring i forbindelse med politiske tiltag der ”rammer” området. Det kan være nedskæringer, lukninger af institutioner, fælles indkøbsaftaler, budgetter, etc. Du er med til at udforme og sende høringssvar til kommunen i den anledning. Mulighed for at deltage i årligt budgetmøde med kommunen. Mulighed for at deltage i dialogforum med kommunens politikere én gang om året. Drøftelse og sparring til løsninger på udfordringer og problemstillinger i området. Indsatsen er ca. 4 møder årligt af 3 timers varighed. Udover dette er det begrænset til nogle få timer for medlemmer. Formanden må forventes at bruge længere tid – omkring 2-3 timer om måneden. Firkløveren Skovly Nordstjernen Arken Tusindfryd

FIRKLØVEREN Sommerfuglene Muslingerne Troldestuen Eventyrstuen Arbejdet i OMRÅDEBESTYRELSEN – OMRÅDE NORD omfatter IKKE… Det daglige arbejde med og implementering af pædagogiske principper. Arbejdet med den lokale ledelse, og ledelsesprincipper. Arbejde med den daglige planlægning af medarbejdere og ressourcer. Arbejde med institutionens økonomi. Sommerfuglene Muslingerne Troldestuen Eventyrstuen

FIRKLØVEREN Sommerfuglene ”Arbejdet i områdebestyrelsen har givet en utrolig spændende indsigt i de overvejelser der bliver gjort, og skal gøres, i forbindelse med de større politiske linjer, der ligger bag de beslutningerne som træffes for vores område herude (og hele kommunen). I områdebestyrelsen mærker man, at man er skridtet nærmere de politiske beslutningstagere, der direkte påvirker vores børns dagligdag. Følelsen af at være med til at kunne præge de beslutninger og de agendaer, som danner vilkårene herude er spændende. Selvom områdebestyrelsen er en ”fritstående enhed”, så arbejdes der tæt og godt sammen med områdeledelsen, hvor man virkelig mærker en passioneret og energisk gejst for at ville området og alle vores børn det bedste. Og at føle man rent faktisk kan være med til at gøre en forskel er ret tilfredsstillende.” Rasmus, Formand – Område Nord Muslingerne Troldestuen Eventyrstuen