APV, TRIVSEL OG SOCIAL KAPITAL 2017 INFORMATIONSMØDE APV, TRIVSEL OG SOCIAL KAPITAL 2017
Program APV, Trivsel og Social Kapital 2017 Arbejdsmiljøgruppens opgaver Processen Systemet Spørgsmål fra jer
Tidsplan Maj - oktober Det fysiske arbejdsmiljø – gennemgang samt information og dialog om spørgsmål inden målingen. Oprettelse/opdatering af handlingsplan. September 2017 Informationsmøder for arbejdsmiljøgrupperne 23.oktober– 6.november Spørgeskema udsendes 9. november Rapporter frigives 9. november og frem Dialogbaseret opfølgning på rapporter på alle lokale arbejdspladser og oprette/opdatere handlingsplan.
APV, Trivsel og Social Kapital 2017 Processen består af 5 faser Dialog Handlingsplan Observationer Refleksioner Spørgeskema Husk dialog
Brobyggende Social Kapital Leder beslutter (evt. i samråd med leders leder) Max 3 samarbejdsparter for hver arbejdsplads (husk at informere medarbejderne evt. på huskeseddel, da de skal skrive fritekst) Kontakt de arbejdspladser I ønsker at spørge til Målingen skal medføre ny viden Mulighed for HR-konsulent på ledermøde
Måling pr. arbejdsplads En arbejdsplads forstås eksempelvis, som en skole, en klub, en daginstitution eller et plejecenter. I rådhussammenhæng skal en arbejdsplads forstås som et center f.eks. ØDC eller TMC, eller, for de centre der også har decentrale enheder f.eks. ISC eller SHC, som centrets rådhusadministration. Kan vælge forskellige samarbejdspartnere for forskellige teams. I så fald trækker AMR/leder egen rapport med teamresultater.
Spørgeskema fra 23.10 – 6.11 3 hovedområder APV/Trivsel Social Kapital –herunder Brobyggende Social Kapital Vold, trusler og tryghed på arbejdspladsen
Dialog med medarbejderne Inden spørgeskemaet – fælles forståelse af, hvad vi svarer på Efter spørgeskemaet Resultatet af arbejdspladsgennemgang Resultatet af spørgeskemaet Både den fysiske og psykiske del
Handleplaner Handleplanen er lovpligtig – dvs. at I skal: Udarbejde konkrete indsatsområder Udarbejde konkrete løsningsaktiviteter Finde ansvarlige og lave tidsplan
Adgang til SafetyNet
Besvarelsesprocent Muligheder: overordnet - HR-portalen Arbejdspladsniveau - SafetyNet Leder/AML/AMR beslutter hvornår der rykkes og sender rykkere ud via SafetyNet
Handlingsplan Hvor: SafetyNet eller valgfrit sted Hvornår: løbende opdatering, dog minimum ved ændringer i arbejdet, arbejdsmetoder eller processer og som har indflydelse på arbejdsmiljøet
De næste skridt….. Kortlægningen af arbejdsmiljøet er i gang Informationsmøder 22. og 25. september Medarbejderlister sendes til ledere og listerne returneres til HR-Centret (uge 36) Arbejdspladserne afholder dialogmøder om spørgsmålene som indgår i undersøgelsen (inden 23. oktober) Spørgeskema udsendes via e-Boks (23. oktober-6. november) Rapport med resultat af spørgeskemaundersøgelsen sendes til leder og er tilgængelig i SafetyNet fra 9. november
Spørgsmål