Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Advertisements

Billedskolen på Vestervangskolen
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
Kirsten Hyldahl Pedersen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Trinmålene henvender sig til elevernes kunnen efter 6. klassetrin
Faglig læsning 2.
Jeg støtter barnet ved:
PSS-Promoting Social Skills
Det autentiske menneske
Netværksgruppe tysk 4 tysklærere fra div.gym:
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Naja Marie Aidt Bavian.
Notesbog Notesbogen er interaktiv.
Æstetiske læreprocesser
Symbolismen Historisk tid ca – 1920, hvad kendetegner - ismen
Vejledning og evaluering af den refleksive praktiker i det problemorienterede projektarbejde på ingeniørstudiet ved Aalborg Universitet Søren Hansen.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Praksisforløb i grundskolen klasse Billedkunst som uddannelses- og dannelsesfag Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 21. april 2010 v/
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Billedkunst C og B Gymnasiet og hf.
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Problemorienteret projektarbejde
Madkamp - DM i madkundskab
Hva er god klasseledelse ?
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Det moderne gennembrud
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Psykologi Hvad er psykologi? Hvem bruger psykologi?
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Overvejelser for elevernes brug af IT og mobiltelefoner på Østervangsskolen.
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
…………Skal blive så dygtige som de kan
Albert Mertz.
Kævlefolket - Et undervisningsforløb i skulptur
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Implementering af PALS
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Skolepraktikinformation
Strategiske pejlemærker
TEMA 1 Kompetence afklaring ca. 2 uger
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning

2. Del af dagens program Maleri afslutning Nutidens billedkunstfag Øvelse 1: Foldebog Kunstmuseet som alternativt læringsrum Dialog- og sansebaseret undervisning afslutning

Nutidens billedkunstfag ”Formålet med undervisningen i billedkunst er, at eleverne ved at producere, opleve og analysere billeder bliver i stand til at iagttage, reflektere, bruge og forstå billedsprog som et kommunikations- og udtryksmiddel.” http://www.emu.dk/modul/billedkunst-m%C3%A5l-l%C3%A6seplan-og-vejledning Analyse Oplevelse Følelse Pedersen m.fl. (2001): Perspektiver på æstetiske læreprocesser

Maleri Alsidigt i sit udtryk – materialer, værktøjer og teknikker Svært defineret billedform Motorisk og semiotisk aspekt Konceptuelt / perceptuelt maleri Billedsproglige virkemidler Alsidigt i sit udtryk – materialer, værktøjer og teknikker

På stedet

Øvelse 1: foldebog

Niels Lergaard (1938), Hus ved havet

Jens Søndergaard: Solnedgang nær kysten. Sign. Jens Søndergaard Jens Søndergaard: Solnedgang nær kysten. Sign. Jens Søndergaard. Olie på lærred. 100 x 122 cm.

Andre strøg og anden farvepalet

Indledende erfaringer Farve + strøg = stemning Farvekridt: + kan blandes + god dækkeevne - Ikke godt til nøje detaljer Det gode farvekridtsmaleri: Lette og hårde strøg, lige linjer og bløde kurver, streger og prikker

Kunstmuseet som alternativt læringsrum

Spejlingsøvelse

Kropsligt iscenesat iagttagelse

Snapshot-metoden

Skitsearbejde

Kunstmuseet som alternativt læringsrum Viden sættes i en relevant kontekst  styrker sammenhængen imellem teori og praksis Nuancering af tema Udvikling af sprog og begrebsforståelse Styrket indre motivation Stille elever bliver synlige Besøget SKAL være meningsfyldt! Begrænset valgfrihed Opgaver, der KUN kan løses på kunstmuseet TÆT kobling til den almene undervisning

Dialog- og sansebaseret undervisning Dialogens muligheder – flerstemmighed Dialogens begrænsninger – at italesætte værkers flertydighed Sansebaseret undervisning som supplement til det dialogiske aspekt

konkluderende Skolen prioriterer ofte elevernes ”oplevelse” – ”Hvad skal vi lave i dag?” Kunstmuseet tilbyder en opprioritering af begreberne ”følelse” og ”analyse” At være bevidst om situeringen af undervisningen At være bevidst om hinandens kompetencer/ekspertise