Maleri, kunstmuseum, dialog og sansning
2. Del af dagens program Maleri afslutning Nutidens billedkunstfag Øvelse 1: Foldebog Kunstmuseet som alternativt læringsrum Dialog- og sansebaseret undervisning afslutning
Nutidens billedkunstfag ”Formålet med undervisningen i billedkunst er, at eleverne ved at producere, opleve og analysere billeder bliver i stand til at iagttage, reflektere, bruge og forstå billedsprog som et kommunikations- og udtryksmiddel.” http://www.emu.dk/modul/billedkunst-m%C3%A5l-l%C3%A6seplan-og-vejledning Analyse Oplevelse Følelse Pedersen m.fl. (2001): Perspektiver på æstetiske læreprocesser
Maleri Alsidigt i sit udtryk – materialer, værktøjer og teknikker Svært defineret billedform Motorisk og semiotisk aspekt Konceptuelt / perceptuelt maleri Billedsproglige virkemidler Alsidigt i sit udtryk – materialer, værktøjer og teknikker
På stedet
Øvelse 1: foldebog
Niels Lergaard (1938), Hus ved havet
Jens Søndergaard: Solnedgang nær kysten. Sign. Jens Søndergaard Jens Søndergaard: Solnedgang nær kysten. Sign. Jens Søndergaard. Olie på lærred. 100 x 122 cm.
Andre strøg og anden farvepalet
Indledende erfaringer Farve + strøg = stemning Farvekridt: + kan blandes + god dækkeevne - Ikke godt til nøje detaljer Det gode farvekridtsmaleri: Lette og hårde strøg, lige linjer og bløde kurver, streger og prikker
Kunstmuseet som alternativt læringsrum
Spejlingsøvelse
Kropsligt iscenesat iagttagelse
Snapshot-metoden
Skitsearbejde
Kunstmuseet som alternativt læringsrum Viden sættes i en relevant kontekst styrker sammenhængen imellem teori og praksis Nuancering af tema Udvikling af sprog og begrebsforståelse Styrket indre motivation Stille elever bliver synlige Besøget SKAL være meningsfyldt! Begrænset valgfrihed Opgaver, der KUN kan løses på kunstmuseet TÆT kobling til den almene undervisning
Dialog- og sansebaseret undervisning Dialogens muligheder – flerstemmighed Dialogens begrænsninger – at italesætte værkers flertydighed Sansebaseret undervisning som supplement til det dialogiske aspekt
konkluderende Skolen prioriterer ofte elevernes ”oplevelse” – ”Hvad skal vi lave i dag?” Kunstmuseet tilbyder en opprioritering af begreberne ”følelse” og ”analyse” At være bevidst om situeringen af undervisningen At være bevidst om hinandens kompetencer/ekspertise