Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Albert Mertz
2
FARVELÆRE Ittens farvecirkel
Komplementærfarver hidser hinanden op og forøger strålekraften hos hinanden, samtidigt udgør de et harmonisk hele ved at alle primær farver er til stede.
4
Den subtraktive farvedannelse: Newton 1676 – prisme, Sollys, lysbølger et spektrum af farver: rød, orange, gul, grøn, blå, indigo, violet Den additive farvedannelse: Farver er mere end bølgelængder. Mere set fra kunstnerens synsvinkel. Goethe forsøgte at sammenfatte farvernes fysiske love med menneskets fysiologiske og psykologiske reaktioner. Johan Itten fortsatte udviklingen af denne farvelære. (Fmb)
5
Hvilke farver? – hvilket udtryk?
Poliakoff
6
De 7 farvekontraster: Kulde/ varme Komplementærkontrasten
Kontrasten mellem lys og mørke Farvernes egenkontrast Simultankontrasten Kvantitetskontrasten Kvalitetskontrasten (Kontrasten mellem tunge og lette farver)
7
Julie Nord, Red Ridinghood. 2007
8
Egill Jakobsen, Græshoppedans. 1941
9
Chr. Købke, portræt af landskabsmaler Sødring
10
Derain, portræt af Matisse
11
Eske Kath, 2011
12
Paul Klee
13
Harald Giersing, Sophus header
14
Monet i Norge
15
Tal R
16
Edvard Degas
17
Karel Arp
18
Paul Klee
20
Stalingrad, Asger Jorns største oliemaleri (296 cm×492 cm) med undertitlerne Stedet som ikke er eller Modets gale latter. Asger Jorn arbejdede på det i flere tempi og daterede det selv , 1967 og Titlen henviser til Slaget ved Stalingrad under 2. Verdenskrig. Billedet regnes for et hovedværk i 1900-t.s europæiske malerkunst. Asger Jorn skænkede det i 1966 til Silkeborg Kunstmuseum.
22
Vasarely
23
Opgaver: Bestem farver i nogle af udvalgte malerier – fælles
2) 2 og 2-opgave: tag et stykke godt kraftigt papir. Vælg 3 farver og a) sprøjt b) mal med svamp c) pensel d) hænder – en eller 2 af måderne på papiret - gør det i 3 lag! Bestem derefter en titel til maleriet. 3) Farveblanding i 6 stationer– valør – 3 (vertikalt) x 3 (horisontalt) på godt papir kvadrater klistret på kartonark (18cm x 18 cm)+ farvning af ekstra stykker papir til: 1) kold gul, hvid og sort 2) (en ren af hver ved hver station) 2) kold rød, hvid og sort 3) rød – grøn 4) orange – blå 5) Varm gul og varm rød 6) ( gul – violet + hvid og sort) forklaring følger! 4) Mal et billede, som skal have udgangspunkt i et af nedenstående 4 billeder. 23 x 21 cm på kraftigt papir. I skal bruge en palet fra opgave 3. Vælg selv ét udgangspunkt. Evt. med enkelt farvebrud. (I må meget gerne forenkle, beskære og variere udgangspunktet) 5) Nogle af de ekstra farvede stykker papir skal bruges til enkle figurative eller ikke figurative collager på papir i størrelsen: 11 cm x 16 cm til et brevkort (nærmere herom) Senere 6) (Iagttage farver i bestemte ‘områder’ og afsætte dem på papir og på pinde …. + tekst, opgave andet sted nærmere defineret)
24
3. opgave: Billeder af arbejdsproces på andet hold
25
Billedkunstholdets farvestationer sept.2014
26
Mal et billede, som skal have udgangspunkt i et af nedenstående 4 billeder. I skal bruge jeres palet derfra. Vælg selv ét udgangspunkt: (I må meget gerne forenkle, beskære og variere udgangspunktet)
30
Læringsmål: - kunne arbejde eksperimenterende med farver og reflektere forskellige kropslige tilgange i maleri - teoretisk og praktisk kendskab til forskellig malerigenre: stiliseret maleri, flademaleri, piktogrammer, konkretmaleri, modelleret stil, naturalistisk m.fl. - kunne blande farver og forholde sig til forskellige paletter - kunne male præcist og disciplineret både mht. farver og med linjer - kunne forholde sig til tegn og udtryk - kunne bruge en nuanceret fagterminologi i samtale om maleri - reflektere arbejdet i forhold til begreberne: Kreativitet, Innovation og Entreprenørskab - kunne perspektivere egne maleprocesser i forhold til didaktik - formulér selv flere læringsmål……..
31
Litteratur: Det nonfigurative billedsprog i undervisningen. Kristian Pedersen, BPT. Laboratorium og kultplads af Ole Laursen, BPT. - På stedet artikel skrevet af Diana Gade og Mette Skovsgaard Sørensen Opleve med farvekridt, Mogens Hoff – bog i kopi Farvernes ABC på: Farvelære på: Læreroplæg med ppt, jan. 2014, HNB Pallesen, Lis: Farver, Gyldendal 2000 Itten, Johannes: Farvekunstens elementer. Borgen 1977. Lyset, mørket og farverne – et indblik i Goethes farvelære, dansk dokumentar 50 min.
32
Fools – muntre – billeder – nærmere om opgaven i anden ppt
- 2 og 2 fotos af hinanden med noget på hovedet Halvdelen af holdet en face, den anden halvdel i profil Normalperspektiv Brug fotoet som skitse Vælg en enkel palet – betegn den Mal på kvadratisk mdf-plade (størrelse ?) Stiliseret og forenklet stil – lidt maskeagtigt
38
Ekstra til senere og inspiration
39
Blomster-skitser med lette strøg og naturalistiske farver
I forenklet/ stiliseret stil
40
Opgaver: Indfang 3 forskellige afgrænsede områders farvepalet med farvekridt på papir. Mal derefter farverne med akrylmaling på lister. Skriv med ord: 2 sætninger om ‘områdets´ stemning og 5 ord om dets temperatur på et stykke papir. Lim tekster og farvekridtsnotater i en lille foldebog eller et lille hæfte. Vælg 3 af neden fornævnte opgaver: a) En potteplante Bilpalet – fang bilernes farver (dem der er parkeret til højre for hovedindgangen, neden for skulpturen) Farverne på 25 x 25 cm husmur på seminariet Farverne i festsalen Farverne på dit eget overtøj Farverne på et af toiletrummene på seminariet (Brug kun fotoapparat til dokumentation! Ikke til farvearbejdet (selvfølgelig)!!!)
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.