Attraktive og fleksible kontraktuddannelser gennem digital undervisning/flipped learning BAI OUP 2015.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Advertisements

Kortlægning af læremiddelkultur
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Grundlæggende IT, niveau G
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Det udvidede klasserum
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Forskningen i ITMF-projekterne
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Viden, læring og progression
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Fagdidaktisk kursus i religion
Blended Learning - en introduktion
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Regional strategi og kompetenceudvikling
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Danskernes Digitale Bibliotek DDB Indsæt billede først Format: H13,73 x B23,41cm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst Skriv tekst.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Vejledning af elever og kolleger – en udfordring for alle Kolding, 3. oktober 2012.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Strategikort for MEF Samfunds- værdi (eksempler)
Hvordan påvirker VEU rådets arbejde et AMU og VEU under forandring? BAI konference 18/
Univeristy College Syddanmark, 23. marts 2015 – set fra evaluators perspektiv Dorthe Carlsen. Odense,
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
DPU – Aarhus Universitet
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Analyse af prøveformer og test i BAI´s arbejdsmarkedsuddannelser gennem forsøg og evaluering BAI OUP 2015.
Selandia Medarbejdere: Martin Dilling-Hansen,
Implementering af SkoleIntra
Hvad peger forskningen på?
Erfaringer med test og prøver på BAI´s område
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
It i folkeskolens matematikundervisning
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Kvalitet i folkeoplysningen
BADMINTON Netværksmøde foråret
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Projekt: Koncept til formidling
Digitalisering af VEU VEU-udbydernes brug og vurderinger af e-læring og blended learning - surveyresultater FLUID konferencen, tirsdag den 11. december.
Vejledning i forflytning
Arbejdsmiljø i SOSU-arbejdet – Etik og adfærd
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

Attraktive og fleksible kontraktuddannelser gennem digital undervisning/flipped learning BAI OUP 2015

Projektets formål ”Attraktive og fleksible uddannelser” er stikord Kombinere læringsformer og medier Engagere, inddrage og anvende kursisters erfaringer og viden Styrke kobling mellem arbejdsplads og skole – transfer AMU-målgruppen og informationsteknologi - kvalificere

Hvad er flipped learning? Organisere undervisningen på mange forskellige måder afhængigt af fagets karakter, kursisternes faglige niveau, forudsætninger og baggrund. Faglærerens rolle ikke enten tavleunderviser eller konsulent. Faglæreren kan indtage mange forskellige lærerroller, afhængigt af hvor kursisterne er i deres læringsproces. Kursisterne inddrages og er medskabere af undervisningen Anvendelse og kombination flere medier

Blooms taksonomi

Baggrund Hvad er det nye i dét? Ikke enten eller, men en mulighed der f.eks. kan anvendes på dele af uddannelsesmål, hvor det findes hensigtsmæssigt Skal kursisterne til at arbejde hjemme/lektier? Al læring bliver ikke nødt til at ske i klasselokalet eller i værkstedet/pladsen Konfrontation kan bruges anderledes

Aktiviteter Udvikling er sket i tilknytning til kontraktuddannelserne; betonmageruddannelsen, maskinføreruddannelsen, nedriveruddannelsen, stilladsmontøruddannelsen Faglærerne har frie hænder – udvælger uddannelsesmål og begrunder medier og læringsformer Workshops Udvikling på de enkelte skoler

Kursisters kompetenceforhold og flipped learning - Fås eller kræves disse kompetencer? Bliver kursisterne mere selvstyrende? Styrkes kursisternes evner til at indsamle og bruge informationer? Bliver kursister mere afhængige af feedback fra andre kursister (peers)? Mere tilbøjelige til at samarbejde? Orienterede mod selv at deltage i vidensproduktion? Differentiering? Frigjort fra tid og sted? Frigørelse af ressourcer gennem anvendelse af IT og hvad kan de eventuelt bruges til?

Fokuspunkter kursistperspektiv Sociale netværks rolle Privatliv og bevidsthed om beskyttelse af data Identitetsskabelse og præsentation af sig selv - ved brug af IT Selv skabe indhold - Learning by making Selv organisere indhold Genbruge informationer og materiale og bruge på nye måder Filtrere og udvælge informationer mv. Transliteracy – evne til forstå og kommunikere på tværs af forskellige platforme

Faglærerkompetencer og IKT Kernefagligheden er oftest ikke bundet til IKT, og hvad betyder det? IKT-”literacy” og transliteracy (evne til forstå og kommunikere på tværs af forskellige platforme) Vurdere og udvælge redskaber til bevidste formål ”Adræthed” i anvendelsen

Resultater Kompetenceudvikling af faglærere Engagement, medskabelse, variation Refleksionen begynder på et andet sted, på et andet tidspunkt. Refleksionen begynder hurtigere. Modstand fra kursister – de udstiller sig selv og det er en risiko Faglæreren kan ikke styre på samme måde. Kursisterne kan finde noget der er forkert.

Perspektiver Nu er teknologierne for alvor til stede alle steder Det giver nye muligheder, fordi tilgængeligheden er anderledes Det er nemmere og billigere at eksperimentere Platforme er også tilstede i privatlivet – mere flydende mellem skole/fritid ”Attraktivt og fleksibelt” Learning by doing