Download præsentationen
1
Forskningen i ITMF-projekterne 25.1.2004
Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Forskningsprogrammet Medier og IT i Læringsperspektiv Danmarks Pædagogiske Universitet
2
ITMF projekterne Indskoling Mellemtrinnet Udskoling
3
Det fysiske rum som læringsrum
Formelle og uformelle læringsformer Projektarbejdsformer Elev-lærer relationer Nye lærerpositioner Efter ITMF
4
Det fysiske rum som læringsrum
6
Rummet som metabolisk system
Fysiske rum Social rum Kropsnære rum
7
Læringsformer
8
Uformel og formel læring
Den uformelle læring foregår hovedsageligt uden for den institutionaliserede undervisning, som ikke intenderet læring og er et middel til læring i forbindelse med aktiviteter som fx leg, computerspil og chat. Formel læring foregår i undervisningsinstitutionerne, som intenderet læring og læring er her et overordnet mål for de aktiviteter, som foregår.
9
Uformelle læringsformer
Læringshierarkier Læringsnetværk Læringsfællesskaber
10
Projektarbejde i hverdagen – indskolingen i perioder – mellemtrinnet
i perioder og simultant - udskolingen
11
Projektformer Emneorienterede projekter Temaorienterede projekter
Problemorienterede projekter
12
Principper for projektarbejde
et princip om problemorientering et princip om produktorientering et princip om deltagerstyring et princip om tværfaglighed og dermed faglighed/faglig kvalitet et princip om eksemplarisk indholdsvalg
13
Legen – videreførelse af rolle- & konstruktionslege
konstruere og forholde sig til nye udfordringer (selvdrift) anvende artefakter man kan gøre noget med (handling) igangsætte og gennemføre et forløb (selvstyring) indgå i fællesskab (samarbejde) være produktive (produktion)
14
Projekter – formidling med digitale medier
Hjemområdet Flere hjemområder Forældre –morgenmøder ”Filmfestival” Formidlingen – en styrkelse af læreprocessen: 2. ordens-lærepocesser (forståelse og refleksion) Formidlings- og kommunikationsteori
15
Projekter som parallelaktiviteter
Fritidskulturens simultane aktiviteter Skolekulturen simultane aktiviteter
16
Projekt ”Maglenews” Videoproduktion og webavis Iscenesat af lærere
Deltagerstyret på tværs af årgange/hjemområder Horisontale og vertikale samarbejder Elevsupport: ITMF-ressourcegruppe
17
Projekter - engagement
Selvstyring Ejerskab Medierne
18
Projekter - Vejledning
Fag-faglig vejledning Mediefaglig vejledning Den tilstedeværende fraværende lærer Den tilstedeværende tilstedeværende lærer Projektdidaktik - proaktiv - reaktiv
19
Særlige læringspotentialer i brugen af medier/it?
Mediet i sig selv: motiverede og engagerede (selvdrift) eksperimenterede tilgange Ex: Video strukturer stoffet (faciliterer læreprocessen) Ex: Power points indbyggede muligheder (nye vinkler på indhold) Informationssøgningens dobbelthed kopierer Information, der ligger ud over curriculum og bedre formidlet end i bøgerne
20
Lærer – elev relationer
21
Lærer – elev relationer
Vertikale relationer Horisontale relationer Den horisontale vertikaliserede lærer
22
Nye lærerpositioner
23
Lærerpositioner Instruktør - faglig formidler
Konsulent - særlig ekspertise i forskellige faglige og organisatoriske sammenhænge Vejleder - konstruktive og kritiske sparringspartner Facilitator - muliggør læring Vidensressource – fagligt overblik og viden Moderator - spilleregler for deltagelse Opdrager -spilleregler for samvær Vidensleder - organiserer vidensdeling
24
Lærerne som ledere Overordnede ledere af projekter Vidensledelse
25
Vidensdeling 1. Wenger: vidensdeling i praksisfælleskaber 2
Vidensdeling 1. Wenger: vidensdeling i praksisfælleskaber 2.Nonaka og Takeuchi’s model: Til tavs viden Til eksplicit viden Fra tavs viden Socialisering Eksternalisering Fra eksplicit viden Internalisering Kombination
26
Pædagogisk vidensledelse
Løse problemer Organisere vidensdeling Skabe en kultur for vidensdeling
27
Medierne har ”offentligheds karakter” og lægger dermed op til vidensdeling
Power Users bliver centrale for læreprocesserne
28
Læring i relation til virtuelle rum
29
”Friends and Flags” i samfundsfag og engelsk: beskrivelse af land i Power Point, chat og e-mail
Dansk-, engelsk-, tysk- og fransksproget hjemmeside – skolen og kommunen
30
Det virtuelle som læringsrum
Læringsprojekter OG kommunikationsprojekter Fra ”som-om” til reel kommunikation Fra fritidschat til fagchat Hjemmesider på mange sprog: reel formidling med målgruppe
31
Online interaktioner Aflevering til lærere online
Respons fra lærere online i relation til proces og produkt Gruppearbejde om opgaver online Projektarbejde online
32
Industrisamfundet Vidensamfundet
Læreren som instruktør og vidensressource Lærerstyrede læreprocesser Time- og skemaorganiseret læreprocesser Primært fakta-baseret læring Svar og rigtige resultater Individuelle læreprocesser Klasserum- fokuseret Medier som objekt for læring Statiske mediepræsentationer Klasserum-baseret kommunikation Vidensamfundet Læreren som vejleder, instruktør, konsulent, medlærer og vidensleder Elev/studenter-styret læring Åbne, fleksible læreprocesser Primært projekbaseret læring Spørgsmål, undersøgelse og konstruktion Kollaborative læreprocesser Gruppe/fællesskab- fokuseret Medier som redskab for læring Dynamiske multimedie interaktioner Worldwide kommunikation
33
Udfordringer - selv for Maglegårdlærere ;-)
Anvende det læringspotentiale, der knytter sig til IKT Bevidst anvende uformelle læringsformer i undervisningen Bevidst anvende vidensledelse som en pædagogisk strategi Integrere de digitale aktiviteter børnene anvender uden for skolen i et læringsperspektiv Arbejde med virtuelle læringsrum
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.