Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overenskomst 2011 Kravindsamling   God debat! 1.
Advertisements

Psykisk arbejdsmiljø.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Værdigrundlaget i Greve
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Løntermometer° Vedligehold dit lønsystem. Løntermometeret Mange virksomheder oplever, at et ellers godt lønsystem efter nogle år ikke længere har den.
Arbejdspladsudvikling
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. OVERENSKOMST – FAGLIGHED – TRIVSEL OG SYGEPLEJEFAGLIG.
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Den gode forandringsproces
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Medalje til Høje-Taastrup
VidenDanmark VG Digitalisering og procesorientering 8. december 2014.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
Hvorfor individuel lønforhandling?. Hvad er individuel lønforhandling? Med individuel lønforhandling har den enkelte medarbejder forhandlingsretten og.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Hvad synes du er godt medborgerskab? Nævn et konkret eksempel, hvor nogen har taget ansvar for fællesskabet i dit lokalområde. Hvordan kan man praktisere.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Temadag for TR.
Lokale lønforhandlinger
Læring gennem registrering og indberetning
3-timersmødet 2017.
Sådan arbejder den gode TR
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
SUF - gevinstrealisering
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Overenskomst-forhandlinger 2018
Tilføj sted og dato Tilføj sted og dato Medlemsmøde om OK18.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Mere MOST - mindre fravær
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
3-timersmødet 2017.
Centralforeningen for Stampersonel
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Hvordan får jeg indflydelse?
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Erfaringer og metoder til at arbejde med social kapital
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
X OK15 resultatet.
Ledelsesevaluering.
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Lokale lønforhandlinger
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Velkommen til møde om opsamling på udmøntning af initiativerne fra OK15 Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet Velkomst og rammesætning ved TR Arbejdsmiljøvinklen ved AMR Fælles systematisk opsamling TR’s og AMR’s præsentation af konkrete initiativer til ændringer på skolen Afrunding og tilbagemelding på, hvordan vi arbejder videre både på central-, kreds- og skoleniveau. Video med formanden Velkomst ved TR – program og formål Oplæg fra AMR om social kapital Fælles systematisk opsamling på Bilag 4 (én samlet besvarelse pr. tillidsrepræsentant) TR’s og AMR’s konkrete forslag til initiativer (forberedt på lokalt kredsmøde forud for dagens møde) Deltagerne drøfter, hvad vi lokalt på skolen kan gøre noget ved, og hvad har vi brug for, at kredsen gør noget ved

Video - velkomst Husk at sørge for, at der er forbindelse til internettet, og at der er lyd på. Klik i den sorte firkant, når Power Pointen vises som diasshow. Så åbner en browser videotjenesten Vimeo, og videoen med Anders Bondo Christensen kan startes.

Formål Konkrete forbedringer på skolen - tilbagemelding til medlemmerne Indsamle dokumentation i forhold til det fortsatte arbejde -------------------------------------------------------------- Styrke fællesskabet – vi gør noget sammen Styrke organisationen – vigtig dokumentation Styrke organisationen – medlemmernes opbakning Mødet i dag om ”Opsamling på udmøntning af initiativerne fra OK 15” er en del af en fælles samlet indsats i Danmarks Lærerforening. Foreningen vil på alle niveauer skabe positive resultater for medlemmernes arbejdssituation. Derfor holdes der møder på alle arbejdspladser omfattet af lov 409.   Det fælles møde er af stor betydning for foreningens muligheder. Foreningen vil arbejde for, at medlemmerne oplever, at de er en del af løsningen, og at deres deltagelse er afgørende for, at vi sammen kan skabe bedre vilkår. Det, vi drøfter i dag, er, hvordan vi kan fortsætte arbejdet med at forbedre arbejdssituationen ved at anvende arbejdstidsreglerne i lov 409 og bilaget om arbejdstid fra OK15 på den bedst mulige måde. Der er mange andre forhold, der betyder noget for arbejdstidsvilkårene. F.eks. skolernes budgetter, lærermangel, samarbejdet med andre personalegruppe osv.  I dag bidrager vi til en fælles landsdækkende opsamling på, hvordan vi oplever, at initiativerne fra OK 15 er udmøntet på vores skole. Besvarelserne fra den fælles opsamling bliver sendt til foreningen centralt. Foreningen vil efterfølgende give konkrete tilbagemeldinger på, hvordan arbejdssituationen opleves. Vi vil også få en konkret tilbagemelding på, hvordan resultaterne bliver brugt på alle niveauer af foreningen. I dag vil vi også drøfte, hvordan vi kan skabe konkrete forbedringer på vores skole.

Arbejdspladsens sociale kapital Tilføj sted og dato En forbedret planlægning af arbejdstiden som følge af et samarbejde om de 15 punkter er med til at skabe tillid mellem ledelse og medarbejdere. Når kriterier for opgaveoversigterne er meldt klart og tydeligt ud, bidrager det til en oplevelse af retfærdighed, fordi man kender begrundelserne for de valg, der er truffet. Når ledelse og medarbejdere samarbejder om planlægning af arbejdstiden, leder det naturligt til en dialog om kerneopgaven og den gode tilrettelæggelse af kvalitet i undervisningen. Dermed øges samarbejdsevnen. For at arbejde med begrebet social kapital er det nødvendigt med en måling; altså en her og nu og så efter noget tid når der har været en indsats. De 3 elementer bør være kendetegnet for en god arbejdsplads. Social kapital også kaldet de tre diamanter: Tillid – at man kan regne med hinanden; herunder at medarbejderne har tillid til det, kolleger og ledelse siger, og at ledelsen har tillid til, at de ansatte af sig selv udfører et godt stykke arbejde. At de kriterier, som opgavefordelingen er udarbejdet efter, er klare, kendte, velbegrundede og helst accepterede, bidrager til at undgå mistillid, myter, konflikter og utilfredshed. Retfærdighed – at alle parter i virksomheden oplever, at de bliver fair behandlet. Det handler ikke kun om, at ”goderne” bliver retfærdigt fordelt, men mindst lige så meget om, at ”tingene går ordentligt for sig”. Gennemskuelighed er et nøgleord. Det at der opleves fair processer i forhold til tildeling af timer og opgaver. Samarbejdsevne – at medarbejdere og ledelse formår at arbejde effektivt sammen om kerneopgaven.  Det er vigtigt for den enkelte at kende sin opgaver og opgavemængde SAMT at opleve, at eget arbejde bidrager til et fælles mål – at alle arbejder i samme retning.

Systematisk opsamling Fælles besvarelse af spørgeskema om initiativerne i Bilag 4: <INDSÆT: link til spørgeskema, som TR har fået tilsendt og aktivér spørgeskemaet på mødet> Alle TR får tilsendt en mail med eget link til spørgeskemaet. Kopiér linket fra mailen. Markér teksten ”<INDSÆT: link til spørgeskema, som TR har fået tilsendt og aktivér spørgeskemaet på mødet>” her på dias 5. Indsæt linket i stedet for teksten. Tryk evt. på Enter-tasten (↵) for at aktivere teksten som link (der kommer en streg under). Når Power Pointen vises som ”diasshow”, kan linket aktiveres ved klik. Spørgeskemaet skal besvares på mødet sammen med medlemmerne. Spørgeskemaet er netbaseret, og besvarelsen kan derfor laves direkte på mødet.

Vores konkrete indsatser < INDSÆT: Her præsenteres det materiale, TR og AMR har forberedt på møde i kredsen INDEN mødet> Inden mødet vægter kreds, TR og AMR på baggrund af erfaringerne lokalt, hvilke af de 15 punkter fra bilag 4, der kan medvirke til at forbedre arbejdssituationen på de enkelte skoler. Der er lavet et værktøj til kredsens, TR’s og AMR’s udvælgelse af konkrete indsatser. I det foreligger der præproducerede dias for hvert initiativ i bilag 4, som indeholder relevante aftalerelaterede spørgsmål og arbejdsmiljømæssige temaer. Hertil er der uddybende beskrivelser i noterne til hvert dias. TR gør sig på baggrund af drøftelsen klart, hvilke konkrete indsatser der skal være på skolen, og hvad der tages fat på sammen med ledelsen. TR fremlægger sine tanker for medlemmerne.

Hvad er vigtigst? Hvilke af de 15 punkter er det vigtigst, at der sker ændringer med her hos os? Hvad arbejder vi videre med både på kredsniveau og skoleniveau? Alle vil få en konkret tilbagemelding på, hvordan resultaterne bliver brugt på alle niveauer af foreningen. TR fremlægger sit oplæg om konkrete indsatser på skolen, og hvad der tages fat på sammen med ledelsen. Medlemmerne supplerer med en drøftelse af, hvilke af de 15 punkter det er vigtigst, at der sker ændringer med her hos os? Det er vigtigt for det videre arbejde, at I som TR og AMR får en fornemmelse af, hvad der fylder mest hos medlemmerne. Det er en forudsætning for, at I og kredsen ved, hvad I skal arbejde videre med for at finde bedre løsninger og for at forbedre arbejdstidsvilkårene.