17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Danmark 3.0.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Politisk fokus 2009 En inkluderende folkeskole - også for børn med ordblindhed årsmøde 2009 Stella Steengaard 1 Under indtryk af det forestående kommunalvalg.
Gymnasielektionen screening i dansk
Skolereform august 2014………………
Ordblindhed Hvad er det?.
En god skole er en inkluderende skole.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune.
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Nye mad- og bevægelsesvaner i klassen
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Fremme af unges mentale sundhed
Kommune Kujalleq Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Den forebyggende indsats
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Målstyret læringsreform
Udviklingen i Nalunnguarfiup Atuarfia Nalunnguarfiup Atuarfia Atuarfimmik inerisaaneq QANOQ ? SOOQ ? KIMUT ? KIKKUT ? Skoleudvikling HVORDAN? HVORFOR ?
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Elevers Rolle I Inklusion ERIS workshop Afprøvning af metoderne: Aktiv på tværs/Lege- og Læringsmakkere 12. maj 2015 Workshopvært: Karsten Juul-Olsen,
Oplæg på Ordblindeforeningens årsmøde16. maj 2009 Centerleder Birgit Dilling Jandorf Dansk Videnscenter for Ordblindhed.
SPS Ny procedure for opmærksomhed og ansøgning. Problemstillingen er –Forskel på rettigheder i kommunalt regi og i ungdomsuddannelserne –Derfor er der.
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Genrer Konference om ny skriftlig eksamen i fransk og spansk Nyborg Gymnasium 22. oktober 2015.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
”LV-scanner” - en vej til succes i LV? Snapshots ”Bedre faglig læsning og skrivning” Bodil Pedersen læsevejleder.
Mikael Galmar eeskole.dk 8/4-16
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Forældre-information
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Modul 3.2 – Forberedelse til læringsteams
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Hvilken betydning har en faglig handlingsplan for mit barn?
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Hvilken betydning har en faglig handlingsplan for mit barn?
Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Velkommen Dagens program.
Velkommen Dagens program.
Præsentationens transcript:

17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd. Oplæg MV Nordic Hvorfor er det stadig et problem for nogle elever at være ordblind i grundskolen 17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.

Karina Elsig Thøgersen Privat: Mor til en ordblind datter på 24 år (Snart uddannet lærer) 40 % af min familie er ordblinde Professionelt: Uddannet lærer Underviser for ordblinde i 13 år på VUC Cand. Mag. i pædagogik med speciale i ordblindhed, og overgange fra grundskole til ungdomsuddannelser To moduler om læsning og læsevanskeligheder på Københavns universitet.

Præsentation: UC SYD: Efteruddannelse af lærere og læsevejledere fra grundskole og ungdomsuddannelser SPS akademisk læsevejleder Videoer til forældre til ordblinde børn https://www.facebook.com/Ordzonen/ Forskningsundersøgelse vedrørende ordblindhed i grundskolen

Forskningsundersøgelsen undersøger grundskolens fag-professionelles viden om: Ordblindhed Læsevanskeligheder Læse- og skriveteknologi Didaktik Talblindhed og matematikvanskeligheder

Uforløst potentiale i grundskolen

Ordblindhed Hvor er vi nu? Forskning i ordblindhed Testning fra. 3. klasse Læse- og skrive teknologi

Hvad siger forældrene til ordblinde elever: Jeg ville ønske, at lærerne havde været på et kursus i hvad det vil sige og være ordblind. Vi har selv betalt for et uge kursus for vores søn i ordblinde engelsk på ordblinde træning i Esbjerg. Det bedste vi har gjort for ham og os, for vi forældre fik et ca 3 timers kursus i - hvad det vil sige og være ordblind. Der sad forældre, som var ulykkelig over hvordan deres barn var blevet beh./nedgjort. Det gjorde mig SÅ ked af det.  På min søns skole ved læren ikke hvordan en handleplan skal laves i forhold til elevens problematik. Dette kunne være et nødvendigt redskab så læren viste hvordan der skal arbejdes videre.

Grupper af ordblinde: Gunnel Ingesson´s undersøgelse: (i alt 75 unge mellem 14 og 25 år) De kæmpende 66,7 % - 50 elever De ubekymrede 18,7 % - 14 elever De opgivende 14, 7 % OBS – 11 elever https://www.spsm.se/globalassets/funktionsnedsattning/avhandlingar/growing-up-with-dyslexia-ingesson-gunnel.pdf

De kæmpende Arbejder meget i skolen Får stor støtte fra forældre Høj grad af selverkendelse

De ubekymrede (14) Ingesson Får støtte fra forældre Fritidsinteresser Optimistiske Venlig natur Høj grad af selverkendelse

De opgivende (11) Lidt eller ingen støtte fra forældre Mislykkedes i skolen Meget negativ holdning til skolen, også forældre Forældre har lav uddannelse Dysleksi er en stor byrde Lav grad af selverkendelse

Forældre med middel/høj indkomst vælger ofte at betale for: Private kurser Syns/lydtræning Lektiehjælp Privatskoler Friskoler Ordblindeefterskoler

Afgørende: SKOLENS INDSATS Hvor er vi nu i skolen? Forebyggende indsats: Risiko-vurderingstest 0. – 2. klasse Ordblindetest fra 3. klasse Afgørende: SKOLENS INDSATS Som gerne skulle føre til: At ordblinde bliver erklæret uddannelsesparate At de består afgangsprøver, så de kan komme ind på en ungdomsuddannelse

Hvordan forløser vi potentialet? Vi har brug for øget viden om didaktik og LST Mange lærere, ledere og skolepædagoger har brug for mere viden Forskningsbaseret viden om bl.a. tidlig indsats skal implementeres Der skal undervises i emnet i grunduddannelser, lærer og pædagog.

Kvantitativ undersøgelse af grundskolens viden og indsats Lærere (alle faglærere) Pædagoger i skolen Ledelse

Viden om ordblindhed (N = 67)

Din viden om Læse og skrive-teknologi

Hvad er målet? At eliminere problemet ordblindhed via brug af: 1) Forskningsbaseret viden om dysleksi 2) Anvendelse af læse- og skriveteknologi ! Ordblindhed vedrører alle fag og fagprofessionelle i grundskolen

ORDBLIND Grundskoler skoleledelse MV Nordic/CD ORD Professionshøjskoler Lærer/pædagog

Barrierer Tid Penge Forældre og social arv Personbåren indsats via ildsjæle på skolerne Forskelle fra kommune til kommune Ingen krav om undervisning i emnet på lærer- og pædagoguddannelsen

Hvad skal til Samarbejde mellem Grundskolen Anvendelse af forskningsbaseret viden Udbredelse af viden via Professionshøjskoler Virksomheder som udvikler teknologi Forældreoplysning

Så hvad gør vi lige nu? UC Syd, UCL og MV Nordic indleder et samarbejde om udvikling af didaktiske videoer UC Syd laver en forskningsundersøgelse, som afdækker behovet for viden i grundskolen blandt faglærere, skolepædagoger og ledere Udvikling af moduler til lærer og pædagogstuderende Udvikling af kurser til alle faglærere og pædagoger i grundskolen Planlægger en stor konference i samarbejde med nationalt videncenter for læsning

Forandringerne og løsninger kommer fra os Formidle din viden til dine kolleger, elever og forældre, hvor du informerer om ordblindhed, teknologi, faglig læsning m.m. Informere din chef, om problematikken og de muligheder du ser Få din skole til at besvare vores spørgeskema, hvis du arbejder i region Syd. Skriv til keth@ucsyd.dk

HVIS DU HAVDE EN MILLION? HVAD VILLE DU GØRE? HVIS DU HAVDE EN MILLION?

TAK FOR NU