Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
? Fra 1 til 10.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Set i forældreperspektiv
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Åbent bord Den Kreative Platform
Struktur: ”Quiz og byt”
Energi- & Vandværkstedet
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Bytte   PowerPoint  .
Innovation og iværksætteri
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Videreudvikling af ide 2&2
Uge 7 Unge og seksualitet.
Vejlederens kommunikation
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Modul 4D Videreudvikling af idé I grupper. Idé-udvikling i grupper.
Dagens og ugens program - uge 6
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
Den Kreative Platform I TIK 3
Modul 1 Rød løber (D). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Læringsuge 2017 De 17 Verdensmål
Den gældbundne tjener med Lego-figur
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Reorganisering af procesarbejde
Organisering af procesarbejde
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 47 & 12.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Klargøring af præsentation og formidling Formidling/ messe Evaluering
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Organisering af procesarbejde
Øvelser til fremme af kreativ tænkning
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Brain breaks.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Jeopardy om verdensmålene
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
DEN GODE STIL.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
DEN GODE STIL.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Jeopardy om verdensmålene
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed Mandag Præsentation Verdensmålene Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed Kreativ tankegang Faglig fordybelse

Præsentation af ugen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Verdensmålene (introduktion)   Begrebsafklaring i fht. Verdensmål 1 & 10 Kreativ tankegang (øvelser) Faglig fordybelse bæredygtighed og medborgerskab Arbejde med udfordringer fht. VM 1 & 10 Arbejde med løsninger i fht. VM 1 & 10 Begrebsafklaring i fht. innovation Faglig fordybelse innovation Valg af udfordring i fht. VM 1 & 10 Krav til præsentation (fredag) Gruppekontrakt Organisering af procesarbejde Procesarbejde Respons i grupper Status af procesarbejdet Krav til løsningen på deres udfordring Klargøre præsentation og messeplads Messeaktivitet og oprydning Evaluering af gruppearbejdet og ugen Ugens program – se lærervejledning Mandags program - Intro til verdensmål, Øvelse i at bruge den kreative platform, Innovation de light, Bæredygtighed

Præsentation af læringsmål Du lærer at arbejde innovativt Du lærer at tænke kreativt Du får kendskab til Verdensmålene Du får kendskab til begreber medborgerskab, bæredygtighed, fattigdom og ulighed.

Dagens læringsmål Hvad er de 17 Verdensmål? Hvad er fattigdom og ulighed? Hvordan kan jeg lære at tænke kreativt? Hvad er bæredygtighed? Hvad er medborgerskab?

Spilleregler

Brain break Find sammen med en med samme længde snørebånd. Alle strækker armene over hovedet, mens I siger: ”Yes, vi har lavet en fejl”. Dette gentager I flere gange. Hver gang siger I det højere råber det. Lav sten, saks og papir. Når I ikke har det samme, råber I: ”Yes, vi har lavet en fejl”

Brain break Med samme makker som før. På 1- klap makker i højre hånd På 2- klap makker i venstre hånd På 3- klap makker med begge hænder Læreren siger nu vilkårligt tallene fra 1-3, og I klapper. Hvis I laver en fejl, sig ”Yes, vi har lavet en fejl” Prøv nu også med lukkede øjne

Verdensmålene Introduktion til Verdensmålene Plenumsnak: Hvad ved I om de 17 Verdensmål? Introfilm til Verdensmålene Besvar spørgsmålene til filmen i elevhæftet (side 2)

Brainstorm - fattigdom Alene i 2 minutter Hvad er fattigdom? Skriv på post-its Der må ikke tales Den vises bare, ikke til samtale- overgangsbillde

Brainstorm - ulighed Alene i 2 minutter Hvad er fattigdom? Skriv på post-its Der må ikke tales Den vises bare, ikke til samtale- overgangsbillde

Udveksling af brainstorm Makkervalg: find en med samme farve bukser/ nederdel som dig selv Find en plads i klassen, hvor parrene kan hænge deres post-its op Parrene forklarer deres post-it ord. Man tager en post-it ad gangen indtil alle post-it er gennemgået Man kommenterer ikke på hinandens post-it, men må godt stille afklarende spørgsmål

Begrebsafklaring - fattigdom Læs teksten ”Hvad er fattigdom” i elevhæftet (side 3) Udfyld ”Fattigdom begrebsafklaring” i elevhæftet (side 4) Plenumsnak – hvad har I fundet ud af?

Brainstorm - fattigdom Alene I skal nu se en række fotografier Mens I ser billeder, skriver I post-its Hvad fortæller billedet om fattigdom? Din lærer skifter foto efter ca. 30 sekunder

Begrebsafklaring - ulighed Læs teksten ”Hvad er ulighed” i elevhæftet (side 5) Udfyld ”Ulighed begrebsafklaring” i elevhæftet (side 6) Plenumsnak – hvad har I fundet ud af?

Begrebsafklaring - ulighed Se filmen “Global wealth” Plenumsnak om filmen Hvad siger filmen om ulighed? Finde rettigherne Skal vi vise begge film

Brainstorm - ulighed Alene I skal nu se en række fotografier Mens I ser billeder, skriver I post-its Hvad fortæller billedet om ulighed? Din lærer skifter foto efter ca. 30 sekunder

Jesper sender et par stykker

Udveksling af brainstorm Mødes med tidligere makker ved de “gamle” post-it Fremlægge de nye post-it på sammen måde som tidligere Samle de post-it, som ligner hinanden Gå sammen med nabogruppen Fremlægge hinandens post-it, stadigvæk uden at kommentere Gå tilbage til tidligere makker Skrive jeres post-its ned i elevhæftet ”Opsamling på brainstormene” (side 7)

Kreativ tankegang ”Kreativitet, i daglig tale en løs betegnelse for menneskets evne til at skabe noget nyt, overraskende, hidtil uset. Ordet kreativitet er afledt af kreativ, af engelsk creative, af latin creare 'skabe'.” Citat Gyldendal den store danske

Kreativ tankegang Den Kreative Platform Kreativ tænkning er en evne Alle kan tænke kreativt Kreativ tænkning er uhæmmet anvendelse af viden

Spilleregler

Øvelse - 3D case: Se der er en stil, lad os følge den Find sammen med en, der har samme sengetid som dig I står i en mystisk skov: Den første siger: ”Se der er en sti, lad os følge den. Hvad sker der så”? Den anden fortæller, hvad der sker og siger til sidst: ”Hvad sker der så”? På skift fortsætter I historien Den med mest sort tøj starter historien

Øvelse - 3D Case: Tæl til 3 Find en makker med samme fløjtelyd som dig Tæl sammen til 3 indtil læreren stopper jer, 30 sekunder Skift 1-tallet ud med et klap. Forsæt med at tælle indtil læreren stopper jer Skift 2-tallet ud med et tramp i gulvet. Fortsæt indtil læreren stopper jer Skift 3-tallet ud med et ryst på hovedet. Fortsæt med at tælle til læreren stopper jer

Øvelse - 3D case: Se der er en stil, lad os følge den? + nyt bud Find en makker med samme hårfarve I står i en mystisk skov: Den første siger: ”Se der er en sti, lad os følge den. Hvad sker der så”? Den anden fortæller, hvad der sker og siger til sidst: ”Hvad sker der så”? På skift fortsætter I historien På et hvilket som helst tidspunkt kan den der lytter sige: ”Nyt bud” – den anden skal så komme med et nyt bud, i stedet for det han/hun lige har sagt Den ældste starter

Opsamling på øvelserne Hvordan var det at lave øvelserne? Hvad var sværeste? Hvad var nemmere? Blev I bedre til at digte videre på historien? Blev det nemmere at finde på?

Øvelse - 3D case: Det er godt fordi Find sammen med en makker med samme farve strømper I sidder i en robåd, der er ved at synke Hjælp hinanden med at give forklaringer på, hvorfor det er godt? Den med flest bogstaver i sit navn starter

Øvelse - 3D case: Restaurant- koncept Find en makker som så lige så meget TV som dig selv i går I skal lave en restaurant sammen I skal finde 3 væsentlige forudsætninger for at skabe en succesfuld restaurant Prioriter de 3 forudsætninger Jeres 2. forudsætning fjernes. Hvorfor er det netop grunden til at jeres restaurant bliver en succes?

Øvelse - 3D case: Hvad sker der så? Find en makker med samme farve bukser Supermand er ved at løfte taget af Joakim von Ands pengetank Den første siger: ”Se supermand er ved at løfte taget af. Hvad sker der så?” Den anden fortæller, hvad der sker og siger til sidst: ”Hvad sker der så”? På skift fortsætter I historien Den med det mest lyse tøj starter

Faglig fordybelse - Bæredygtighed Læs teksten ”Introduktion til bæredygtighed” i elevhæftet (side 8-11) Løs opgaverne i elevhæftet (side 8-11) Plenumsnak – hvad har I fundet ud af?

Faglig fordybelse - Medbogerskab Plenumsnak - Hvad er medborgerskab?

Faglig fordybelse - Medbogerskab Der eksisterer ikke en entydig definition af begrebet medborger, men det er et begreb, der forsøger at beskrive den enkelte borgers identitetsmæssige forbindelse til det fællesskab, man indgår i. Plenumsnak - Hvad betyder det? Overordnet kan man sige, at medborgerskab knytter sig til statsborgerskab, men at det handler om den del, der har med vores identitet at gøre. Det har noget med vores følelser at gøre. Plenumsnak – Kan man være statsborger uden at være medborger og omvendt? STATSBORGER MEDBORGER Status Identitet og sindelag Rettigheder og pligter Følelse af ansvar Juridisk Psykologisk Objektivt Subjektivt

Øvelse -Stem med fødderne I hvert hjørne i klassen placeres en seddel. 1. Enig, 2. Delvis enig, 3. Uenig og 4. Delvis uenig. I vil nu blive præsenteret for et udsagn. Du skal bevæge dig hen til et seddel. Snak herefter om, hvorfor I har valgt at stå, hvor I står. Vil I stille jer i et nyt hjørne efter snakken, eller har I stadig samme holdning? I bliver præsenteret for et nyt udsagn og gennemgår samme proces.

Øvelse -Stem med fødderne Udsagn Danskere er meget gæstfrie Der er mere kriminalitet i fattige lande end i rige lande Indvandrere begår mere kriminalitet end danskere Man bør forbyde hovedbeklædninger i skolen Man bør indføre skoleuniform i folkeskolen Enhver har ret til at have sin egen religion Skolen og religion bør adskilles Ligestilling mellem mænd og kvinder er en selvfølge Kvinder er gode ledere Drenge er klogere end piger Danskere, som ikke taler spansk, bør udvises af Spanien Somaliere, som ikke taler dansk, bør udvises af Danmark Rige lande har et ansvar over for fattige lande

Øvelse – Hvad gør du? I får nu beskrevet en situation, og I skal vælge, hvad I vil gøre. I har igen fire valgmuligheder. En i hvert hjørne: 1. Du standser og kigger 2. Du kigger væk og går videre 3. Du ringer efter hjælp 4. Du blander dig og hjælper ofret. Snak om jeres valg. I får hele tiden nye informationer, og skal tage stilling på ny.

Øvelse – Hvad gør du? Situation 1 En gruppe unge mænd er i gang med at slå på en person i en port. Hvad gør du? Ofret er en gravid kvinde. Overfaldsmændene er en gruppe rockere. Kvinden ligner en luder. Overfaldsmændene ligner indvandrere.

Faglig fordybelse - Medborgerskab I får nu fire nye valgmuligheder: 1. Du bliver siddende og kigger 2. Du beder dem stoppe med deres grimme snak 3. Du beder andre passagerer gribe ind sammen med dig 4. Du går ind i næste kupe

Øvelse – Hvad gør du? Situation 2 Du sidder i toget. En ung mand hånes højlydt af en gruppe unge fyre. Hvad gør du? Den unge mand er somali. De unge fyre i gruppen er somaliere. Den unge mand bliver fysisk truet. Den unge mand bliver slået. Det er en ung pige der generes. Det er en ung pige som forulempes seksuelt. Du opdager at personen, der generes er en, som du kender godt.

Faglig fordybelse - Medborgerskab Plenumsnak – Medborgerskab Hvad har øvelserne med medborgerskab at gøre? Hvordan passer det sammen med nøgleordene for medborgerskab? MEDBORGER Identitet og sindelag Følelse af ansvar Psykologisk Subjektivt

Afrunding af dagen Logbog i elevhæftet (side 12) Fælles afslutning