Teenagefodbold.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen på Skibet Skole
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Energi- & Vandværkstedet
Junior Development Juniorudvikling. Junior Development Juniorudvikling Aktiviteter rettet mod forældrene Hverveaktiviteter for nye medlemmer Minihockey.
Præsentation af Trænermanual
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Vi gennemførte en række interview ifm
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Udviklingsplaner Sønderborg
Supervision og faglig feedback
Plan 2015 Vision: Y`s Men International Region Danmark er i 2015 en bevægelse, som lokalt, nationalt, internationalt og organisatorisk er klar til at engagere.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
1 Fastholdelse og fodbold Indhold: -”Farvel til fodbold” -”Årgang 1992 – hvad har de gang i?” -Erfaringer fra tidligere fastholdelsesprojekter.
Kredsens udviklingsplan del 2
Kredsens udviklingsplan Del 1. Visionen - Vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Projektlederens rolle(r)
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Procesværktøjer.
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Vejlederens kommunikation
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
SkolenSputnik Program SkolenSputniks historie
Kredsens udviklingsplan Del 2. Strategi og manøvrer - Er vejen til nye initiativer i din kreds, og ikke mindst: Til succes!
Det Inddragende Netværksmøde
Hvad skal vi tænke igennem og beslutte ? Strategi for Højbjerg Badmintonklub frem mod 2010 Opgave.
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Dansk Boldspil-UnionEn Del af Noget Større Hvad er projektet - udover at vinde på søndag? En proces med fokus på udviklingen af ’det gode ungdomsmiljø’
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Principper for børne- og ungdomsfodbold i Kjellerup IF Februar 2016.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Talentet og udviklingsmiljøet Hellebjerg 26/ Claus Hansen.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
”I gamle dage gik man til fodbold og gymnastik for at være sammen med sine venner – det gør man ikke mere!” - Perspektiver på børne- og ungdomsidræt i.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
De pårørende i beslutningsrummet
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvordan får jeg indflydelse?
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
BADMINTON Netværksmøde foråret
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Fra anledning til udvikling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Teenagefodbold.
FORBERED KLASSEN TIL DAGEN GØR JER KLAR TIL CAMPUS+
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Teenagefodbold

Opstartsmøde med trænere, ledere. Info om proces Opstartsmøde med trænere, ledere.

Teenagefodbold - hvad er projektet - udover at vinde på søndag? En proces med fokus på udviklingen af ’det gode ungdomsmiljø’ i landets fodboldklubber

Teenagefodbold – hvad er målsætningen med processen? Der er tale om et forløb hvor målsætningen er: At I bliver mere bevidste omkring til jeres tilgang til ungdomsfodbold! At I som klub bliver i stand til at formulere hvad er der såvel det overordnede ’projekt’ samt den konkrete strategi i jeres ungdomsarbejde Introducere nogle få værktøjer som kan hjælpe med til at gøre såvel processen som hverdagen lidt enklere – årshjul, træningsøvelser, skema til spillersamtaler m.v. Få iværksat en række udviklingsprojekter, der medvirker til at gøre det mere endnu attraktivt for såvel spillere som trænere at være en del af jeres klub!

Teenagefodbold - Intro til en proces Vi skal arbejde sammen i 2 x 3 timer Vi skal arbejde med følgende temaer: Hvordan er situationen pt. og hvor vil vi hen – Klubhjul Hvad er projektet – i dag, i næste uge og resten af sæsonen? – fokus på ’Ungdomsarbejdets DNA’ og ungdomsmiljø Hvad skal vi gøre i dag, således at vores nuværende U13-årgang også spiller i klubben, når de bliver U19 – fokus på ungdomsstrategi Hvad gør vi i praksis – fokus på etablering af en række udviklingsprojekter

Program for ’processen’ – session 1 0-10 min: Velkomst og intro 10- 90 min: ’Klubhjul’ – Hvor er vi og hvor skal vi hen? 90-110 min: Pause 110-170 min: To latte, tak! – vi skal på cafe – intro til en proces med fokus på ungdomsarbejdets DNA/værdier 170-180 min: Opsamling og tak for i dag…

Unge og fodbold! Hvad ved vi egentlig?

Fire statements omkring unge og frafald (Til eftertanke/inspiration) Spillerne stopper yderst sjældent fordi de er blevet trætte af. at spille fodbold eller tidspres – mao. drenge i 8.kl der begrunder deres ’fodboldstop’ med øget lektiemængde lyver!!! De stopper fordi de oplever: Manglende progression i træningen Fællesskaber der smuldrer – dem de begyndte med spiller nu på andre hold, tager på efterskole m.v. Trænere der ikke kan snakke om andet end fodbold! En stor gruppe piger vælger at stoppe FØR de begynder på en ungdomsuddannelse, som de har hørt er ”helt vild hård”!

Hvad er vigtigt, når man går til fodbold? – top 6 Procent Det skal være sjovt 96,4 Det skal være spændende 92,4 At mine trænere/instruktører/lederne er dygtige 87,2 At det er seriøst 77,8 At jeg lærer noget nyt 77,2 At der er tid til at hygge sig 76,1

Teenagefodbold - temaer Trænings-miljø (kvalitet, progression og organisering) Klubmiljøet (oplevelser og trivsel) Klub DNA og strategi Ungdoms-fodbold Træneren (adfærd, kommunikation og pædagogik)

Vi tager temperaturen på ungdomsarbejdet? ”Reality-tjek”

Klubhjul - med eksempler

Jeres klubhjul

Hvad er den aktuelle status i ungdomsarbejdet? – opsamling Hvad er vi gode til? Hvad skal vi blive bedre til? Hvad er der af muligheder? Hvad er der af udfordringer?

Og så er der pause i 20 minutter

Ungdomsarbejdets DNA Med ’Ungdomsarbejdets DNA’ menes der de helt grundlæggende værdier og antagelser, som er afsæt for hvad vi gør i hverdagen i klubben!! Opgaven består i at sætte ord på op til fem ting/værdier, vi ønsker helt grundlæggende skal gennemsyre vores ungdomsarbejde – det ,som der er vigtige for os som klub, og som man som nyt medlem/forældre skal vide ikke, er til forhandling!

Ungdomsarbejdets DNA Hvad vil I svare forældrene til U15-pigerne, der spørger: ”Hvad er klubbens projekt – udover at vinde på søndag”? Hvad er det, vi vil med spillerne – udover at lære dem at sparke til en bold? Vil vi kun lære spillerne at spille fodbold – eller er der også andre kompetencer, vi ønsker, de skal tage med sig fra såvel træning som kamp? Hvilke forventninger har vi helt grundlæggende til trænere og ledere? Skal de ’bare’ lære medlemmerne at spille fodbold, eller har vi også andre forventninger? Er klubben et ’serviceorgan’ – eller et fællesskab, hvor vi er sammen om at løse opgaverne? Hvordan prioriterer vi vores vores ressourcer – er der flere penge til 1.holdet end til 2.holdet? Hvem træner på hvilke baner og hvornår? Vil vi både have plads til både de fleste og de bedste? Er vi en klub hvor der også i praksis er plads til alle?

Syv statements omkring ungdomsarbejdet i ’Øde Hastrup FC’ Vi ønsker at udvikle spillerne til såvel spillet på som udenfor banen – og har således fokus på såvel de fodboldfaglige som de individuelle og sociale kompetencer! Progression – vi ønsker at spillerne hele tiden får mulighed for at udvikle sig! Kvalitet – med afsæt i de ressourcer vi har til rådighed tilstræber vi højest mulige kvalitet! Unge møder nysgerrige voksne der kan sige både til og fra! Trivsel – Vi går efter bolden og ikke efter manden – og har nultolerance i forhold til mobning! Vi ønsker at udvikle spillere der kan tænke selv – såvel på som udenfor banen Vi er ikke en religiøs forening der ’tror’ – vi ønsker at være en lærende vidensbaseret organisation der udvikler aktiviteter i samspil med spillere/forældre, tager kontakt til dem der stopper for at høre om der er ting vi kan gøre bedre? Vi evaluerer for at lære noget…

Tak for i dag

Session 2 Fokus på ungdomsmiljø og fem strategiske udviklingsprojekter – Hvad skal vi gøre i dag for at U13 også har lyst til at spille hos os når de bliver U19?

Program for ’processen’ – session 2 0-10 min: Velkomst, opsamling på sidste session og intro til dagens temaer – Ungdomsmiljø og udviklingsprojekter 10- 90 min: To latte, tak! – vi skal på cafe – intro til en proces med fokus på klubbens ungdomsmiljø 90-110 min: Pause 110-170 min: Hvad skal vi gøre i dag, for at U13 også har lyst til at spille hos os, når de bliver U19 – fokus på strategiske udviklingsprojekter 170-180 min: Opsamling og tak for i dag…

Perspektiver på det gode ungdomsmiljø? - en intro Ordet miljø betyder egentlig omgivelser udgør således de omgivelser, der er omkring det at spille fodbold. Et fodboldmiljø handler således om bl.a.: Faciliteter De trænere og ledere jeg møder – hvordan møder de mig? Kulturen i omklædningsrummet Hjemmeside/FB/Instagram m..v Sociale events Kvalitet Klubtraditioner Hvilke forventninger er der til mig? Hvilke mulighed er der for mig? Der er således mange ’ingredienser’ i udviklingen af et godt udviklingsmiljø. Opgaven er udvælge og definere de fem-otte vigtigste ’ingredienser’ i jeres ungdomsmiljø!

Nr. Søndelse Boldklub Et anerkendende miljø er kendetegnet ved fokus på høj kvalitet og stærkt fællesskab!

Fire grundlæggende fokusområder: Trygge og glade unge lærer bedst – vi ønsker at udvikle anerkendende og udfordrende udviklingsmiljøer, hvor spillerne ’lærer at lære’ og udfordres til at anvende deres fulde potentiale Alle skal have muligheden for at blive bedre - Vi ønsker at udvikle træningsmiljøer kendetegnet ved høj faglighed og kontinuerlig progression Vi gør noget hver for sig, og vi gør noget sammen - vi ønsker at etablere træningsmiljøer, hvor der er naturlige ’broer’ mellem såvel hold som årgange Vi lytter til kunderne – vi ønsker at være en lærende organisation i praksis

Fokus på spillet såvel på som udenfor banen - hvad skal i praksis kendetegne vores ungdomsfodbold i forhold til aldersgruppen U13-19? Forestil jer, at I som ungdomsafdeling byder velkommen til et nyt U13-hold.Hvilke fem ’ingredienser’ skal der til for at de oplever at de er en del af et spændende ungdomsmiljø, som de også fremadrettet ønsker at være en del af? Handler det om progression i træningen? Skal vi have mere fokus på aktiviteterne udenfor banen? Handler det om flere oplevelser – stævner m.v. Handler det om træningstøj? Handler det om bordfodbold og PS4? Pigeomklædningsrum i pink? Osv.

Sådan skal hverdagen være i vores klub! – en opsamling

Og så er der pause i 20 minutter

Fra ord til handling! For at gøre processen så konkret som muligt skal vi bruge den sidste time på at udvikle fem initiativer/projekter, der kan medvirke til, at de nuværende U13-14-spillere også spiller fodbold i jeres klub, når de er U19-spillere? I bedes udforme en kort projektbeskrivelse der indeholder følgende: Hvad er det konkret vi vil gøre? Hvornår igangsættes initiativet? Hvilke ressourcer kræver det? Hvordan evaluerer vi? Hvem er de ansvarlige? Projektbeskrivelserne skrives ind på computer, præsenteres i plenum og mailes til projektgruppen

Opsamling og tak for i dag Vi har arbejdet med: Ungdomsfodboldens status og udviklingsmuligheder! Vores DNA Ungdomsmiljø Fem projekter vi vil gå i gang med i løbet af de næste 6 måneder ’Produkterne’ vil blive finpudset og formidlet videre til jer – og så mødes vi igen den x/x kl X til opfølgning! Tak for en god proces!

Velkommen igen Vi ses om 6 måneder