Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Principper for børne- og ungdomsfodbold i Kjellerup IF Februar 2016.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Principper for børne- og ungdomsfodbold i Kjellerup IF Februar 2016."— Præsentationens transcript:

1 Principper for børne- og ungdomsfodbold i Kjellerup IF Februar 2016

2 I Kjellerup IF arbejder vi efter princippet:  ”Så mange som muligt - så længe som muligt!”  Det arbejder vi på ved hjælp af:  At se den enkelte spiller  At udfordre den enkelte spiller  At se alle spillere som ressourcer for klubben  At organisere et godt fodboldmiljø  Trænings- og kampmiljø  At vægte udvikling og socialt sammenhold højt  At sikre en ensartethed i arbejdet med spillerne

3 Træningsmiljø og principper  I Kjellerup IF vægtes teknisk træning og spil i små områder højt i. Som udgangspunkt foregår al træning med bold.  Træningen baseres på boldtræning med mange berøringer i små rum  Ventetid og passivitet skal undgås  Derfor kan man fint operere med en træner pr. 10 spillere, hvis det er muligt  Al træning af børn og unge I KIF gennemføres som forsvarlig og målrettet træning. Træningen skal sigte på at udvikle alle spillere – øvede som uøvede.  Vi vil gerne skabe et udviklende og dialogorienteret læringsmiljø, hvor vores spillere inddrages aktivt i træningen.  Måden vi på bedste vis skaber intelligente og løsningsorienterede fodboldspillere

4 Træningsmiljø og principper  Niveaudeling i træningen uden for megen selektering  Jo ældre spillerne bliver, jo mere niveaudeling kan anvendes for at opnå jævnbyrdighed  Vi niveaudeler af hensyn til spillerne og deres udvikling – ikke af hensyn til resultater!  Træneren kan operere med 2 eller 3 ‘bløde’ grupperinger af sine spillere for at sikre hensigtsmæssig niveaudeling, A grupperingB grupperingC gruppering

5 Træningsmiljø og principper  Fra U08 niveaudeles spillerne i den daglige træning ud fra 25-50-25 princippet:  25% af tiden trænes med spillere under eget niveau  50% af tiden trænes med spillere på eget niveau  25% af tiden trænes med spillere over eget niveau  Ovenstående skal minde os om, at vi skal forholde os til, hvad vores spillere kan, og hvad de ikke kan.  Det skal være muligt at sende spillere op/ned for at træne med ældre/yngre årgange en gang hver anden uge for at tilgodese spillerens personlige udvikling  Vi vil gerne skabe rammerne for en god stationstræning med et passende antal spillere.  Det forsøger vi at gøre ved hjælp af samtræning

6 Samtræningsmodel  Vi vil meget gerne en rullende overgang fra år til år, så der varieres på de aldersmæssige relationer på tværs af årgangene:  De yngste skal ikke altid være de yngste set i et udviklingsmæssigt perspektiv  Udvikling gennem varierende roller til spillerne fra år til år  Øje for den fysiologiske udvikling/forskel, der tager til fra omkring ungdomsfodboldens start  Ønske om at skabe gode muligheder for at tilpasse niveau i træningsgrupperne  Et forsøg på at tilgodese klubbens generelle træningsmiljø set i et samlet perspektiv  -Og ikke mindst at skabe kontinuitet i samtræning og socialt liv hele vejen op gennem ungdomsrækkerne

7 Indfasningsmodel frem mod 2016/17 -drenge  U5/6-U7(3:3)  U8-9(5:5)  U10(5:5)  U11-U13(8:8)  U14 (11:11)  U15-U16(11:11)  U19(11:11)

8 Samtræningsmodel 2016-2017 -drenge  Der tages udgangspunkt i følgende samtræningsmodel for årgangene:  U5/6-U7(3:3)  U8-U10(5:5)  U11-U12(8:8)  U13-U14(8:8 & 11:11)  U15-U16(11:11)  U17-U19(11:11)  Opdelingen kan benyttes en gang om ugen eller hver gang  Opdelingen er vejledende og vil blive revideret som minimum en gang årligt op til sæsonstart

9 Samtræningsmodel - piger  Der tages udgangspunkt i følgende samtræningsmodel for årgangene :  U5/6-U7(3:3)  U8-U9(5:5)  U10-U11(5:5 & 8:8)  U12-U13(8:8)  U15(11:11)  U17(11:11)  Ovenstående opdeling vil letteovergangen til 8:8 idet yngste årgang i gruppen 10-11 træner med en årgang, der spiller anden form for kampe  Opdelingen kan benyttes en gang om ugen eller hver gang  Opdelingen er vejledende og vil blive revideret som minimum en gang årligt op til sæsonstart

10 Kampafvikling  Som udgangspunkt spiller vores spillere på de hold, man aldersmæssigt tilhører  Der udtages ikke hold udelukkende med det formål at vinde kampe, men for at udvikle spillere.  Men man går naturligvis på banen for at vinde!  Halvdelen af kampen til alle spillere (HAK)

11 De 10 Trænerbud 1. At have udarbejdet et træningsprogram 2. Al træning foregår med bold 3. At der er én bold til rådighed pr. spiller 4. At spilleren er i centrum 5. At der spilles på små områder 6. At træningen foregår i mindre grupper 7. At sikre mange boldberøringer 8. At forældrene har mulighed for at hjælpe til i træningen 9. At udvikle spilintelligens 10. At der er en god stemning

12 De 10 Forældrebud 1. Mød op til træning og kamp – dit barn sætter pris på det. 2. Forhold dig i ro på sidelinjen – lad børnene spille. 3. Ophold dig kun langs den ene sidelinje – og i god afstand til trænere og spillere. 4. Respekter trænerens beslutninger – vær positiv og støttende. 5. Respekter dommerens beslutninger – se på dommeren som en vejleder. 6. Skab god stemning ved kampene – byd f. eks. udeholdets forældre på kaffe. 7. Spørg om kampen var spændende og sjov – ikke om resultatet. 8. Sørg for rigtigt og fornuftigt udstyr – overdriv ikke. 9. Bak op om holdets og klubbens arbejde – din indsats bliver værdsat, ikke mindst af dit barn. 10. Husk på, at det er dit barn, som spiller fodbold, ikke dig!!

13 Til slut inspiration fra Greve fodbold… -ganske tankevækkende og fornuftige ord


Download ppt "Principper for børne- og ungdomsfodbold i Kjellerup IF Februar 2016."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google