MED-skabelse som en styrkelse af samarbejdet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tillid Temadag for AMIR
Advertisements

Kodeks for offentlig topledelse
Lederkonferencen 9. juni 2010
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Love, bekendtgørelser, og andre generelle retsregler Værdibaseret personalepolitik Værdier og direktionsbeslutninger Fx sygemeldinger, alkoholpolitik Byrådsbeslutninger.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
Generelle udfordringer og perspektiver i vores arbejde med kvalitet, effektivitet og styring KL, Middelfart 4. december 2007 Klaus Majgaard.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Inddragelse af borgerne i kerneopgaven Greve Workshop med åben universitet i Greve Kommune.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Forslag fra arbejdsgrupperne
Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Velfærdskommunen under forandring – kultur, kompetencer og komplekse problemer Kommunens (næst)største arbejdsplads.
Indre By / Østerbro LokalMED
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
DUBU Superbrugerrollen
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Sådan arbejder den gode TR
Velkommen til næstformandsmøde
Hvorfor resultatløn?.
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Ønsket fra Byrådet…. Værdierne skal afspejle, hvordan vi gerne vil have, at alle i organisationen skal arbejde/tilgå sine opgaver og mødet med borgerne.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Det gode skolelederliv - vilkår for god skoleledelse
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Vidensbaseret praksis i botilbud
Anerkendende pædagogik
Central kontra decentral
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Klinisk lederskab, sygepleje og kvalitet – 4. semester
Fælles ledelsesgrundlag
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
MED-organisationen i Hjørring Kommune
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Tendenser i forældresamarbejdet
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Om faglig ledelse i sundhedssektoren
Det er en politiske bestilling!
Region Midtjyllands opgave
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Hvad sker der med universiteterne? Afskedsforelæsning 1. marts 2019
Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Fra arbejdsplads til Arbejdsfællesskab
MEDARBEJDER-INDDRAGELSE
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
MED-skabelse som en vej til indflydelse
Præsentationens transcript:

MED-skabelse som en styrkelse af samarbejdet Samarbejdsudvalget som en aktør i forandringsprocesser Århus Universitet – 14. juni 2017 v/ Karsten Brask Fischer - karsten@impactlearning.dk

Fokus i samarbejdet flytter sig Grad af indflydelse Indflydelse som et bidrag Styrke kerneopgave Med-indflydelse Med-bestemmelse Med-skabelse Indflydelse som en rettighed Styrke bestemte gruppers interesser og vilkår Hvilke løsninger kan vi skabe i fællesskab – for kerneopgaven Hvad har hvem ret til at være med til at bestemme? Hvad skal hvem inddrages i og have indflydelse på? Fx ledelsesret Inddrager hele MED-organisationen Med-indflydelse og –bestemmelse kan godt ske, selvom der er en dekobling mellem MED-niveauerne. Grad af ansvar for kerneopgaven

Medskabelse som arbejdsform Styrke arbejds-pladsens evne til at løse kerneopgaven Strategisk perspektiv Skabe forbed-ringer Bruge og anerkende platforme Bruge rummene Have et ”fælles tredje” i samarbejdet – være bevidst om, hvad der er på spil i samarbejdet Huske hvad samarbejdet i sidste ende handler om - at universitetet kan løse sin kerneopgave

Medskabelse som arbejdsform Styrke arbejds-pladsers evne til at løse kerneopgaven Sammen om udfor-dringer Skabe forbed-ringer Bruge og anerkende platforme Bruge rummene Anerkende og belyse det som udfordrer organisationen (strategisk) Bidrage til sammenhæng mellem: Produktivitet Kvalitet Trivsel Håndtere processen i: Aftalerummet Dialogrummet Det individuelle rum Bruge relationerne til: Hinanden Kolleger / ledelse Faglig organisation Topledelse

Anerkende strategiske udfordringer Pres på organisationen – typisk fra omverden – som vil forandre vilkår, strukturer og kompetencer Som tillidsvalgte og ledelse kan ”melde sig ind i” sammen Kendetegn Udfordringen går ikke bare væk – har et længere sigte Kan ikke bare besluttes væk af ledelsen Påvirker organisationen i væsentlig grad Herunder mulighed for at løse kerneopgaven Vi har ikke fundet en samlet løsning på udfordringen – og er derfor nødt til at forholde os til den løbende Eksempler Krav om effektivisering Fx i form af besparelser Større krav til produktivitet Fx mere forskning og undervisning for samme ressourcer Forskellige uddannelsesreformer Fx Fremdriftsreformen Fokus på employability Politisk pres for ”beskæftigelsesmæssig relevans”

Medskabelse som arbejdsform Styrke arbejds-pladsers evne til at løse kerneopgaven Analysere udfordrin-ger Skabe forbed-ringer Bruge og anerkende platforme Bruge rummene Anerkende og belyse det som udfordrer arbejdspladsen (strategisk) Bidrage til sammenhæng mellem: Produktivitet Kvalitet Trivsel Håndtere processen i: Aftalerummet Dialogrummet Det individuelle rum Bruge relationerne til: Hinanden Kolleger / ledelse Faglig organisation Topledelse

Konkrete forbedringer Strategiske udfordringer kan sjældent løses med et snuptag Kræver at der sættes positive forandringer i gang – løbende Samarbejdsudvalget har behov for at have en ramme at diskutere ”forandring som forbedrer” i For der tages initiativ til en række tiltag løbende, som skal sikre at organisationen kan håndtere den strategiske udfordring Samarbejdsudvalget er en af de aktører som kan iværksætte konkrete og afgrænsede tiltag

Hvornår er noget en forbedring Trivsel Produktivitet Kvalitet Oplevelsen af værdi målt hos borgeren Efterlevelse af faglige standarder Relationer på arbejdspladsen Faglig stolthed, anerkendelse og identitet Lavt sygefravær Kerne-opgaven Hoved MEDs kerneopgave: Sikre organisatorisk bæredygtighed Den produktivitet der skal til for at kunne løse kerneopgaven Antal leverede/ producerede enheder pr. ressource Højere produktivitet = flere leverancer med samme ressourcer

Fokus: Løsninger der styrker kerneopgaven Eksempler på svar på udfordringer: Ansættelse og afskedigelse Definere brugen af vikarer Udarbejde politikker for fastholdelse Løn og arbejdstid Ændret tilrettelæggelse af arbejdstid Arbejdsmiljø og sygdom Ændret sygefraværspolitik Styrket indsats for bedre arbejdsmiljø Faglighed og kompetencer Prioritering af opgaver Styrke medarbejdernes faglige råderum Indsats for faglig opkvalificering Ressourcer og styring Håndtering af uhensigtsmæssig styring Ændret organisering af arbejdsprocesser Fjerne overflødige regler og procedurer Trivsel Produktivitet Kvalitet Hoved MEDs kerneopgave: Sikre organisatorisk bæredygtighed

Vurdering af forslags konsekvenser Hvordan vil bidrag påvirke kvaliteten: Hvordan vil bidrag påvirke trivsel: Konkret forslag til forbedring Strategiske udfordringer: Hvordan vil bidrag påvirke produktiviteten:

Medskabelse som arbejdsform Styrke arbejds-pladsers evne til at løse kerneopgaven Analysere udfordrin-ger Skabe forbed-ringer Bruge og anerkende platforme Bruge rummene Anerkende og belyse det som udfordrer arbejdspladsen (strategisk) Bidrage til sammenhæng mellem: Produktivitet Kvalitet Trivsel Håndtere processen i: Aftalerummet Dialogrummet Det individuelle rum Bruge relationerne til: Hinanden Kolleger / ledelse Faglig organisation Topledelse

Kravene til tillidsvalgte hvis platformen skal bevares i forandringer ”Tale medarbejdernes sag” overfor ledelsen Kolleger Ledelse Tillids-valgt Fag-forening Overenskomsten og faglige politikker overholdes – sikre demokratisk proces Være løsningsorienteret og tage medansvar

Ledelsens platform i forandringer Handlerummet Gode rammer for at løse kerneopgaven (forståelse for praksis) Medar-bejdere Tillids-valgte Ledelse Bestyrelse / politisk niveau Inddragelse og medindflydelse – forskellige dagsordener? Organisatoriske strategier, værdier og politikker

Kortlægning af handlerummet

Medskabelse som arbejdsform Styrke arbejds-pladsers evne til at løse kerneopgaven Analysere udfordrin-ger Skabe forbed-ringer Bruge og anerkende platforme Bruge rummene Anerkende og belyse det som udfordrer arbejdspladsen (strategisk) Bidrage til sammenhæng mellem: Produktivitet Kvalitet Trivsel Håndtere processen i: Aftalerummet Dialogrummet Det individuelle rum Bruge relationerne til: Hinanden Kolleger / ledelse Faglig organisation Topledelse

Aftalerummet Et forhandlingsrum hvor man indgår aftaler Traditionelt bygget op omkring overenskomsten – med fokus på interessevaretagelse og rettigheder Men rummet er blevet mere ”frivilligt” Handler også om: Retningslinjer, politikker, beslutninger Tillidsvalgte tager medansvar For at formalisere kollegernes vilkår; definere rettigheder og pligter Sikre at aftalen er gennemskuelig; man ved hvad der er aftalt Krav til medskabelse Skabe aftalerummet selv; definere hvor og hvornår Afgøre hvad man sammen kan stå på mål for Formalisering af det aftalte Graden af forpligtelse Fælles forståelse (beslutning) Retningslinjer, politikker Lokalaftaler under OK

Dialog-rummet Krav til medskabelse Et rum hvor man bliver klogere sammen Formel og uformel dialog om det der sker på arbejdspladsen Udveksling af viden, synspunkter og perspektiver Mere end blot gensidig information Opbygge fælles forståelsesramme gennem dialog Formalia skaber ikke rummet – det gør derimod den åbne dialog om arbejdspladsen, kerneopgaven mm Krav til medskabelse Være med i en proces, man ikke ved hvor ender – uden forudindtagede positioner og taktikker Adskille dialog og aftale Opbygge fælles forståelse gennem dialog Graden af undersøgelse Gensidig information Udveksle viden og synspunkter Undersøgende dialog

Det individuelle rum Ligger udenfor SU/HSU, men er en vigtig del af samarbejdet Håndhæve regler og rettigheder Sygesamtaler, tjenstlige samtaler, lønforhold, kompetenceudvikling… Mødes om at håndtere en potentiel interessekonflikt: Lederen har fokus på arbejdspladsens behov – den tillidsvalgte på kollegaens ønsker Den tillidsvalgte er kollegaens advokat Fokus på den enkelte som har rettigheder Bevare sin legitimitet overfor kollegerne ved at være der for den enkelte Levere den ”service” fagforeningen forventer Krav til medskabelse Kunne håndtere den potentielle interessekonflikt Kunsten er at håndhævelse bliver til problemløsning

Samarbejdets rum Medskabelse kræver at man kan håndtere og bruge alle tre rum Med-skabelse Dialog-rummet Det individuelle rum Aftale-rummet Blive klogere sammen Være i stand til at undersøge fremfor at forhandle Nå til enighed… Tage medansvar for aftaler der formaliserer vilkår Håndtere interesse-forskelle ved individuelle problemstillinger

Medskabelse som arbejdsform Styrke arbejds-pladsers evne til at løse kerneopgaven Analysere udfordrin-ger Skabe forbed-ringer Bruge og anerkende platforme Bruge rummene Anerkende og belyse det som udfordrer arbejdspladsen (strategisk) Bidrage til sammenhæng mellem: Produktivitet Kvalitet Trivsel Håndtere processen i: Aftalerummet Dialogrummet Det individuelle rum Bruge relationerne til: Hinanden Kolleger / ledelse Faglig organisation Topledelse

Opsummering Forskellige tilgange  Syn på Medskabelse Traditionel medindflydelse Medindflydelse og medbestem-melse Opstår når man finder løsninger for kerneopgaven En formaliseret rettighed – noget man har ret til Det strategiske perspektiv Håndtere strategiske udfordringer for arbejdspladsen. Melder sig ind i dem Har fokus på at opnå strategiske mål for faggruppen Fælles fokus Skabe de bedst mulige løsninger for arbejdspladserne Kvalificere og påpege konsekvenser af ledelsens beslutninger Succeskriterier for løsninger De øger arbejdspladsens evne til at løse kerneopgaven (kvalitet, produktivitet og trivsel) De styrker rettigheder og vilkår for specifikke faggrupper Tillidsvalgtes platform Platformen skabes af relationerne til ledelse, kolleger og faglig organisation. Platformen kan bruges til forandring! Platformen er overenskomsten og den danske model Kontekster man mødes i Rum: Aftale, dialog eller individuelle rettigheder Overenskomst (aftaleret)/ lovgivning vs SU-system (ledelsesret)