Mål og perspektiver for naturfagene

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tværfagligt undervisningsforløb
Advertisements

Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Ny Fælles Naturfagsprøve
Fælles undervisning frem mod fælles prøve
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Fremtidens drikkevandsforsyning En god start, en god side, Et par gode øvelser og gode diskussioner.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Det afsluttende AT-projekt udarbejdes i 2 fag. Der vælges blandt alle fag eleven har eller har haft. Faget indgår på det højeste niveau. Man kan ikke kombinere.
Vision for Sciencefagene Den grønne læseplan Hvidovre kommune.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Fællesfaglig.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
På vej mod synkrone læringsmiljøer - erfaringer, analyser og overvejelser Rene B Christiansen Lektor Education Lab Forskning og Innovation University College.
Undervisningseksperimentarium Nørre Gymnasium. Undervisningseksperimentarium  Planlæg undervisning, hvor der tages udgangspunkt i ressourcer – ikke skema.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
1. 2 ….Så kom der en fra kommunen…med powerpoint 3.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Hvad er Xclass? En folkeskole. Elever: 143 piger 166 drenge I alt 319
Masseeksperiment Masseeksperiment 2017 Program Velkommen Masseeksperimentet skoletoiletter Hvorfor er det vigtigt at sætte fokus på skoletoiletter?
Fordybelse i et projekt
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Fra Dansk Golf Union Juniorugen Landsseminar Juniorkonsulenter
Studieretningsprojektet
Forløb i samfundsfag.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Faglig udvikling i praksis 2017
Mål og perspektiver for naturfagene
Udvikling af natur og videnskabsfestival
Behov for et servicetjek Fællesmødet 31. oktober 2015
Studieretningsprojektet
Velkommen.
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Program Velkommen Udledning af stoffer - CO 2
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
POWERPOINT-SAMLING Du har et valg
Anerkendende pædagogik
Søren Sejer Lohse-Hansen, Rosborg Gymnasium og HF
En ny Forberedende Grunduddannelse
Intro til Geografi FHF af Otto Leholt Intro til Geografi FHF.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Formål Emne & produktkrav Tidspunkt Aflevering Sygdom & snyd Pjecen
Forældremøde.
Undervisningspligten
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Skoleudvikling i Praksis 1
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Dialogmøde d.9.april Samarbejde om læring – folkeskolen, ungdomsskolen og folkeskolereformen.
Fagenes mål og den nye prøveform
Er græsset også grønt om natten.
Innovation i humanistiske fag
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til Risskov Skole
professionsideal for lærere
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Biologi, geografi og kemi på HF
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Mål og perspektiver for naturfagene Fællesfaglige fokus områder Energien i praksisfelter Kunsten at kunne spotte og italesætte problemfelter Opbygning af fællesfaglige temaer Vidensdeling og eksterne samarbejdspartnere Den fællesfaglige prøve (oplæg)

Alt det fælles Trækker i samme retning: Forenklede Fælles Mål: Fælles kompetencemål Fælles naturfaglige mål Fællesfaglige fokusområder - i læseplan Fælles prøve i biologi, fysik/kemi og geografi Forsøg med ekstra obligatorisk matematisk/naturfaglig projektopgave

Alt det fælles - Fælles Mål Fællesfaglige forløb Biologi + fysik/kemi + geografi www.emu.dk/omraade/gsk-lærer

Alt det fælles – fællesfaglige fokusområder Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan Drikkevandsforsyning for fremtidige generationer Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår

Hvordan udvikles viden hos eleverne Gennem engagement og lyst Gennem en kulturel kontekst Kognitiv Affektiv Psykomotorisk Sociokulturel Gennem medindflydelse Ved at kende målene for undervisningen Ved at evaluerer målene Gennem relationer til andre sammenhænge

Forundring, fordybelse og formidling Undersøge lokalt Elevmålinger og observationer hjemme Elever udstationeret på fx Grønland Sammenligne globalt Målinger og resultater sammenholdes med tilsvarende målinger i venskabsby eller udvekslingsland Tværfagligt naturfagssamarbejde Alle naturfag er i spil Virtuel undervisning Kontakt med skolen og lærerne gennem Skype, filmklip og sms. Aff Hjarnø

Motivationen i et spændende tema Det udfordrende i en spændende overskrift. Gode startsteder, referencer og historier fra elever og lærere. Planlægning af teori og praksis. Fagenes synlighed i det flerfaglige samarbejde.

Hvorfor fokus på problemstillinger? Der er gode grunde til at fokusere på naturfaglige problemstillinger: Til prøven opgives et antal fællesfaglige fokusområder Der skal være fællesfaglige fokusområder fra 9. klasse, og der kan suppleres med fællesfaglige fokusområder fra 8. klasse Arbejdet med naturfaglige problemstillinger (og elevens udvikling af naturfaglige kompetencer) binder undervisning og prøve sammen: I undervisningen: Problemstillinger nævnes i læseplanen omkring fællesfaglige fokusområder I fælles prøve-sammenhæng: Eleverne skal formulere naturfaglige problemstillinger, de skal belyse til prøven

Frem mod en problemstilling Stil alle fire typer spørgsmål - som i projekttrappen “Fang” så mange som muligt ind i formuleringen af problemstillingen

Videndeling og eksterne samarbejdspartnere Vandværket (vandets vej) Forsyningen/rensningsanlægget (fra spildevand til drikkevand) Genbrugspladsen (fra yt til nyt) Forbrændingen (biogas og genbrug) Elværket/kraftværket (energiforsyningen og vedvarende energi) Landmanden (fra jord til bord) Skovbrug (træindustrien) Virksomheder ( hverdagsrelationer til et emne) Læringsmiljøer – havnen – kalkværket – sygehuset …

Lånt af lærings- konsulenterne

Fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi Praktisk-mundtlig prøve Eleverne har mulighed for at gå til prøve i grupper, de trækker et tema, som de udarbejder en selvvalgt problemstilling inden for og forbereder med vejledning fra lærerne prøven i den sidste del af undervisningstiden i 9. klasse Først frivillig – så permanent Skoleåret 2015/2016 fælles prøve et frivilligt alternativ til den praktisk-mundtlige prøve, fysik/kemi har i dag, mens den indføres som permanent prøveform året efter (i skoleåret 2016/2017)

Lånt af lærings- konsulenterne

Lånt af lærings- konsulenterne

Lånt af lærings- konsulenterne

Lånt af lærings- konsulenterne

Lånt af lærings- konsulenterne

Brainstorm: Kød på de 6+ Byg selv flere! Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan Drikkevands-forsyning for fremtidige generationer Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår Teknologiens betydning for menneskers sundhed og levevilkår

St. Heddinge Skoles naturfagsplan 2015 - 2018 7. kl. / mål at lære eleverne om den naturvidenskabelige arbejdsmetode og fælles faglige områder i naturfagene, samt grundlæggende fagbegreber for de enkelte fag. Fællesfaglige emner: Biotoper (Drikkevandsforsyningen for fremtidens generationer) Her indgår samarbejde med Stevns Forsyning og Vandværket –Store Vand Vejr og klima Astronomi og liv Robotter

St. Heddinge Skoles naturfagsplan 2015 - 2018 8.kl. / Mål at arbejde kompetenceorienteret med problemfelter, problemformuleringer og arbejdsspørgsmål. Fællesfaglige emner og fokusområder: Sundhed (selvvalgt fællesfagligt fokusområde) Danmark i bund og grund, Kalk og Kemi (selvvalgt fællesfagligt fokusområde) Kulstofkredsløbet, olie og plastik (Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer) Rejsen til en ø (Bæredygtig energiforsyning på lokalt og globalt plan, samt opsamling af drikkevandsforsyning, Vejr og klima fra 7. kl.) Hvad har de gang i derude på landet? (Produktion af bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget)

St. Heddinge Skoles naturfagsplan 2015 - 2018 9. kl. / mål fortsat at arbejde problemløsende, med arbejdsspørgsmål og understøttende fagkurser Emner: Ølbrygning og alkoholder (emnet fra foråret fortsættes) Bioteknologi (selvvalgt fællesfagligt fokusområde) Lys, lyd og bølger – kommunikation på jorden og i rummet (Teknologigens betydning for menneskets sundhed og levevilkår) Atomfysik – partikler med fart på (Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår Naturfaglig projektopgave planlægges i løbet af året.

Forslag til St. Heddinge Skoles naturfagsundervisning 2016 - 2019 Plan for undervisning vandret og lodret Ønske om ændret timefordeling 7. kl. (5) 8.kl. (6) 9.kl. (6) Undervisning bloklægges så alle klasser på en årgang undervises samtidig Det betyder at naturfagslokalerne og natur-teknik er booket 3 hele dage, dog kan alle lokaler bookes de første 2 lektioner, den dag, hvor 7. kl. skal have naturfag. Dette kunne evt. også lade sig gøre for 8. kl. og 9.kl. Science timerne kan evt. parallellægges eller skemalægges sammen med matematik. (Dette gælder kun for c klasserne) Ønsker at science klasserne har samme lærer i naturfag og matematik 7.a 7.b 7.c 8.a 8.b 8.c 9.a 9.b 9.c