Om sagsbehandling og subsidiaritet - Susanne Wiederquist

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjælpemidler eller? Overvejelser……
Advertisements

Kvalitetsstandarder og individuelt skøn
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Love og regler på beskæftigelsesområdet
Juridisk metode på beskæftigelsesområdet
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Juridisk metode på det sociale område
Konklusion på Workshop om sindslidende
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Optikermøde den 8. maj 2012 • Støtte til special- og svagsynsoptik.
Specialundervisningens rammer
Projekt ’fra barriere til karriere’ DSI (De Samvirkende Invalideorganisationer) ogArbejdsmarkedsstyrelsen.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Servicelovens §96 Før hjælperordning § 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
RÅDGIVNING INFORMATION UDVIKLING
Muligheder og rettigheder
Oplæg om de kompenserende ordninger
Psykoedukation Merudgifter og kompensation for tabt arbejdsfortjeneste Servicelovens § 40, 41 0g 52.
Grundkursus Specialfunktionen Job & Handicap Dannebrogsgade 3, 1. sal 5000 Odense
TEKNOLOGISEMINAR 2015 Gennemgang af udvalgte dele af hjælpemiddel- og forbrugsgode reglerne Serviceloven §§ 112 og 113.
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Oplæg om DUKH overgang fra barn til voksen DH Vallensbæk/Ishøj 28. April 2015 Faglig leder Hanne Petersen.
Grundkursus Specialfunktionen Job & Handicap Dannebrogsgade 3, 1. sal 5000 Odense
Merudgifter, tabt arbejdsfortjeneste, forsørgelse, støtteordninger, mentorstøtte, bostøtte mv. Tove Kjeldgaard Socialrådgiver.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar.
Serviceloven §50 Undersøgelse §52 mulige støtteforanstaltninger: Friplads i fritidsklub, ungdomdsklub o.l. Støtte i hjemmet Familiebehandling Aflastning.
Oplæg om DUKH Retssikkerhed og beskæftigelsesområdet.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Minister mål og beskæftigelsesplan JC Frederiksberg 2012: Færre skal på varige forsørgelsesordninger = flere personer med varigt nedsat arbejdsevne skal.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Ansættelse med løntilskud En gennemgang af reglerne.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Oplæg for Landsforeningen Autisme Kreds Roskilde d. 24. september 2015 v/ socialfaglig konsulent Beth Lander Astrup.
Andre aktører - sygedagpenge v. Birger Stein Christensen.
Velkommen til temadag Forår Velkommen til forårstemadag 2015 Lovgivning i praksis – fra jer Kan et godt samarbejde med A-kasserne styrke indsatsen.
Tema for dagen: Hvordan kommer min sag videre i Jobcentret, og hvad er mine rettigheder Gennemgang af generelle rettigheder Kontanthjælp Sygedagpenge Jobafklaringsforløb.
Brønderslev Kommune Den 14. juni 2016 Tema: Forældre der går fra hinanden i relation til daginstitution og skole. Ved Lotte Bjerring Jurist, advokat, ekstern.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar om indsatsen for forsikrede ledige – kommunernes medfinansiering.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Program for dagen Kl – Ankomst og morgenkaffe Kl – Oplæg om mulighederne for samspil mellem SEL og LAB Spørgsmål og udfordringer.
De kompenserende ordninger:
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Velkommen til NP- netværkstemadag
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Opgaven i praksis Kort om de kompenserende ordninger.
Videregivelse af oplysninger om medarbejdere
Voksenspecialundervisningen i Danmark
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Personligt Tillæg Folkepension.
Specialundervisningens rammer
Tvang i somatikken Præsentation af os 27. September 2018.
Sekretær på studiet Lovgivning
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Præsentationens transcript:

Om sagsbehandling og subsidiaritet - Susanne Wiederquist Oplægsholder: Susanne Wiederquist, susanne@wiederquist.dk Om sagsbehandling og subsidiaritet - Susanne Wiederquist

Vejledning: RTL §5: Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning. Men hvor går grænserne?

Sagens gang: Ansøgning Sagsoplysning Afgørelse – evt. Med bevilling Begrundelse Under sagen følges alle de forvaltningsretlige regler: Samtykke til indhentelse og videregivelse af oplysninger og databehandling Afgivelse af udtalelse, partshøring, aktindsigt Retten til partsrepræsentation og bisidder Osv.

Ankestyrelsens praksisundersøgelse fra 2011: Ankestyrelsen anbefaler, at jobcentrene i hvert enkelt tilfælde sørger for at have tilstrækkelige oplysninger om • ansøgerens arbejdsopgaver, • hvilke arbejdsopgaver ansøgeren selvstændigt kan varetage, • hvilke arbejdsopgaver ansøgeren kan varetage med støtte • hvilke arbejdsopgaver ansøger ikke kan deltage i og • hvad assistenten skal bistå med i forhold til de enkelte arbejdsopgaver. Det overordnede ansvar for sagens oplysning er kommunens! Medvirken kan kræves af borgeren. Hvis borgeren ikke leverer f.eks. Oplysninger til brug for sagen eller vil medvirke til indhentelse af oplysninger da RTL §11a: Hvis borgeren ikke medvirker, jf. § 11, stk. 1, nr. 1 og 2 , eller ikke giver samtykke til, at myndigheden kan indhente oplysninger, jf. § 11 a, stk. 1 , skal myndigheden behandle sagen om hjælp på det foreliggende grundlag, medmindre oplysningerne kan indhentes uden samtykke, jf. § 11 a, stk. 2 , og § 11 c .

Afgørelsen: Bestemmelsen indeholder nogle betingelser – f.eks. Nedsat funktionsevne Følgen – hvis betingelserne er opfyldt kan noget bevilges – hvis ikke – kan der ikke bevilges

Kompensationslovens §4: Der kan ydes personlig assistance til ledige, lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende, der på grund af en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har behov for særlig personlig bistand. Betingelser: Ledig Lønmodtager Selvstændig erhvervsdrivende Varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse Behov for særlig personlig bistand – som følge af funktionsnedsættelsen (til at være i beskæftigelse – som det fremgår af lovens øvrige bestemmelser).

Skønnet: Sagens oplysninger – kravet i RTL §10 skal være opfyldt Kompensations-lovens §4 – Forskellige betingelser Sagens oplysninger – kravet i RTL §10 skal være opfyldt SKØNNET

Retskilder: Loven Bekendtgørelser Lovens forarbejder – lovforslag, betænkninger, svar fra ministeren, høringsnotater Vejledninger – OBS dele kan være bindende Ankepraksis – konkrete afgørelser – principielle afgørelser Domme Udtalelser fra Folketingets Ombudsmand Jeg kan absolut ikke afvise, at jeg har glemt et eller andet !

AFG.77-12: Personlig assistance En borger kunne bevilges personlig assistance til de fysisk krævende arbejdsopgaver med modtagelse, flytning, rokering og udpakning af varer samt rengøring, som borgeren på grund af sin funktionsnedsættelse (følger efter hjertelidelse) ikke selv kunne varetage. Derimod kunne borgeren ikke få personlig assistance til arbejdsopgaverne med varebestilling, regnskab, kundebetjening og prismærkning af varer, som borgeren havde oplyst, han selv kunne udføre. Borgeren er i fleksjob.

Rangfølgen mellem de forskellige muligheder!

Arbejdsmiljølovens §42: Stk.1 Arbejdsstedet skal indrettes således, at det sikkerheds- og sundhedsmæssigt er fuldt forsvarligt. Stk. 2 Anerkendte normer og standarder, som har sikkerheds- eller sundhedsmæssig betydning, skal følges. OBS – Lov om forbud mod forskelsbehandling op arbejdsmarkedet – arbejdsgiveres afhjælpsningspligt Om en nødvendig tilpasning er rimelig vil afhænge af: ·  hvor dyr den er ·  hvor stor virksomheden er ·  hvor meget støtte der kan opnås fra det offentlige Hvis en tilpasning betragtes som rimelig, vil det være udtryk for ulovlig forskelsbehandling, hvis den ikke sættes i værk.

Hjælpemidler - LAB §76: Stk. I forbindelse med deltagelse i tilbud efter kapitel 10-12 kan der ydes tilskud til hjælpemidler med henblik på at understøtte, at personen kan få og deltage i tilbuddet. Stk. 2 Tilskud til hjælpemidler kan gives som tilskud til undervisningsmateriale, arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretninger. Hjælpemidler kan i stedet for tilskud gives som udlån under forudsætning af, at det udlånte i fuldt omfang tilgodeser behovet. Stk. 3 Til personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, 11 og 14 , kan der gives støtte til særlige udgifter, der er en nødvendig følge af uddannelsen eller af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det samme gælder for personer, der er omfattet af § 2, nr. 5 , og som, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, deltager i tilbud som led i afklaringen af den enkeltes arbejdsevne. OBS -Stk. 4 Til personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, 11 og 14 , kan tilskud til hjælpemidler tillige gives som tilskud til personlig assistance.

Hjælpemidler - LAB §77: Stk. 1 Det er en betingelse for at give tilskud til undervisningsmateriale, at materialet er en nødvendig følge af et tilbud om vejledning og opkvalificering eller af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Stk. 2 Det er en betingelse for at give tilskud til arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretninger, at tilskuddet er af afgørende betydning for, at personen kan deltage i tilbuddet, eller at redskabet eller indretningen kompenserer for personens eventuelle begrænsning i arbejdsevnen. Stk. 3 Det er en betingelse for at give tilskud til personlig assistance, at assistancen er en nødvendig følge af et tilbud om vejledning og opkvalificering eller af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Stk. 4 Tilskud til hjælpemidler kan gives uden hensyn til personens og ægtefællens indtægts- og formueforhold.

Hjælpemidler m.v.- LAB §100: Stk.1 Med henblik på at fremme, at personer opnår eller fastholder ordinær ansættelse eller ansættelse efter lov om seniorjob, eller at personer kan drive selvstændig virksomhed, kan der ydes tilskud til hjælpemidler i form af arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretninger. Stk. 2 Det er en betingelse for at give tilskud, at 1) tilskuddet er af afgørende betydning for ansættelsen eller beskæftigelsen i egen virksomhed eller 2) redskabet eller arbejdspladsindretningen kompenserer for personens eventuelle begrænsning i arbejdsevnen.

Hjælpemidler - SEL §112,stk.1: Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet 1) i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne, 2) i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller 3) er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv. Forbrugsgoder SEL §113

Vejledning nr.39/1998 til LAS pkt.8.3 Er der tale om hjælp til værktøj og arbejdsredskaber, der er nødvendige, for at ansøgeren kan bestride en konkret arbejdsproces, giver kommunen hjælpen efter § 78 (nu LAB §§76-77 og §100). Er der derimod tale om, at redskabet er nødvendigt for, at ansøgeren kan fungere i daglige funktioner, herunder udøve et erhverv, er der tale om et hjælpemiddel eller forbrugsgode, som kommunen kan give efter §§ 97 og 98 i serviceloven. Et hjælpemiddel, der er en forudsætning for, at ansøgeren overhovedet kan være i beskæftigelse på arbejdsmarkedet, kan kommunen give efter § 98 i serviceloven (§112).

REVA -A-33-04 – Subsidiaritet: En afgørelse om afslag på hjælp til computer under ingeniørstudiet kunne ikke alene træffes med henvisning til at hjælpen skulle søges efter lov om specialpædagogisk støtte ved videregående uddannelser. Da hjælp efter aktivloven er subsidiær i forhold til andre støttemuligheder, måtte nævnet søge oplyst, om hjælpen kunne ydes efter reglerne om specialpædagogisk støtte og i benægtende fald herefter tage stilling til om støtten kunne ydes efter aktivloven. Efter aktivloven kan der foruden støtte på grund af funktionsnedsættelse også ydes støtte til rent uddannelsesbetingede udgifter.

Transport: LAB §82,stk.4 Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-4, 7 og 11-14, har ret til den faktiske udgift til befordring, hvis udgiften er en følge af en nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det samme gælder for personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, og som deltager i tilbud som led i afklaringen af den enkeltes arbejdsevne, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik. SEL §117: Stk.1 Kommunalbestyrelsen kan yde tilskud til personer, som på grund af varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for befordring med individuelle transportmidler. Stk. 2 Kommunalbestyrelsens afgørelser om hjælp efter denne bestemmelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed.

Personlig assistance - lovens §5: Personlig assistance kan ydes under beskæftigelse i 1) stillinger på ordinære løn- og ansættelsesvilkår, 2) beskæftigelse i job med løntilskud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, 3) beskæftigelse i fleksjob efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, 4) deltagelse i tilbud om virksomhedspraktik efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller 5) beskæftigelse i seniorjob efter lov om seniorjob. Stk. 2 Ledige personer med en varig og betydelig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse kan få tilskud til personlig assistance under efteruddannelse forud for påbegyndelse af et konkret ansættelsesforhold.

Personlig assistance - lovens §14: Til de i § 4 nævnte personer kan jobcenteret yde støtte til personlig assistance, medmindre den pågældende er berettiget til specialpædagogisk støtte i form af personlig assistance i henhold til lovgivningen om den pågældende uddannelse eller om specialpædagogisk støtte til deltagelse i den pågældende uddannelse. Der kan ydes støtte til 1) beskæftigede, der uden for normal arbejdstid deltager i almindelig efter- og videreuddannelse inden for det pågældende erhverv, og 2) ledige a) der deltager i selvvalgt uddannelse efter kapitel 8 a og § 73 b samt tilbud om vejledning og opkvalificering efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller b) på dagpenge efter § 62a i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. 3) personer, der i forbindelse med ansættelse uden løntilskud får tilskud til opkvalificering efter § 99, stk. 2 , nr. 6, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Støtte..mentor eller?: LAB §31b: Stk. 1 Med henblik på at fremme, at personer kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær ansættelse, kan der gives tilbud om mentorstøtte. Stk. 2 Personer, der er omfattet af § 2, og som udskrives fra psykiatrisk indlæggelse, har ret til et tilbud om mentorstøtte i op til 3 måneder forud for udskrivelsen og for en periode på mindst 6 måneder i alt. SEL §85: Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har behov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.

LAB §32,stk.1,nr.2: Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5 og 11-14, kan få tilbud om vejledning og opkvalificering, der kan bestå af følgende: 1) Uddannelser, der har hjemmel i lov, som udbydes generelt, og som umiddelbart er rettet mod beskæftigelse på arbejdsmarkedet, jf. stk. 5, og 2) uddannelser og kurser, der ikke er omfattet af nr. 1, samt særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb, herunder praktik under uddannelsesforløbet, danskundervisning og korte vejlednings- og afklaringsforløb.

Behandling: SEL §102: Kommunalbestyrelsen kan ud over tilbud efter § 85 give tilbud af behandlingsmæssig karakter til borgere med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer. Tilbuddet gives, når dette er nødvendigt med henblik på at bevare eller forbedre borgerens fysiske, psykiske eller sociale funktioner, og når dette ikke kan opnås gennem de behandlingstilbud, der kan tilbydes efter anden lovgivning. Lov om specialundervisning til voksne §1: Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at personer med fysiske eller psykiske handicap, der bor eller længerevarende opholder sig i kommunen, efter undervisningspligtens ophør kan få undervisning og specialpædagogisk bistand, der tager sigte på at afhjælpe eller begrænse virkningerne af disse handicap (kompenserende specialundervisning). I tilknytning hertil kan der etableres undervisning, som er tilrettelagt under hensyntagen til deltagernes handicap. Undervisningen kan indrettes i kostskoleform. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om placeringen af kommunalbestyrelsens undervisningsforpligtelse over for personer med fysiske eller psykiske handicap, der bor eller opholder sig i boformer efter §§ 107 og 108 i lov om social service.

Tak for i dag Susanne Wiederquist susanne@wiederquist.dk