Legen, legens betydning – og pædagogisk praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Hjerterum og opsøgende funktion
Svend Gønge-skolens værdier...
Set i forældreperspektiv
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lærings- og praksisfortællinger:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Forædremøde den
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Bokstav børn.
Er mit barn klar til skolestart ?
Fra integration til inklusion
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Jeg støtter barnet ved:
Inklusion i Børneinstitution Højme
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Lærings- og praksisfortælling
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring. Konsensus – verificering og enighed. __________________________________________ Den endelige konklusion.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Den pædagogiske læreplan
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Strategiske pejlemærker
Leg, kreativitet dannelse
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Legen, legens betydning – og pædagogisk praksis Ditte Winther-Lindqvist konsulent og forsker på DPU

Aftenens program Hvorfor er legen så vigtig for børns udvikling, læring og livsduelighed? Hvad betyder legen for børnene? Det pædagogiske arbejde og de professionelles rolle refleksion og spørgsmål

Hvad er leg? LEGEN DET LEGENDE En måde at være i verden på Bestemt aktivitet ”Laden som om” Legen er målet i sig selv DET LEGENDE En måde at være i verden på ”hvad nu hvis? tænkning” Kan knyttes til alle aktiviteter

Legen er social Børn lærer at lege af deres voksne Den første leg er med kroppen ved brystet, på puslebordet, og i putningen Senere med ting som spædbarnet kan få fat i Senere igen rigtig gensidig social leg (borte tit-tit) Jo mere legende I er – des mere legende bliver Jeres børn

Barnet udfordrer sig selv i legen Legen er frivillig og om det barnet synes er spændende Barnet laver regler for sig selv i legen Reglerne udfordrer barnet og er sat af legen og barnet selv Derfor yder barnet noget og udfordrer sig selv når det leger Løber vildt Batman stærkt, men må ikke træde på stregerne. Bygger tårnet højt, så højt at det næsten vælter. Og gør sig umage med at være mor i legen, med alt hvad vi ved om hvordan en mor gør tingene.

Legens forskellige former Genstandsrettet og parallel leg Bevægelsesleg og den fysiske leg Konstruktionsleg Rolle i handlingen Den sociale fantasileg Regel-leg og spil

Den frie leg er udviklende Forskellige former for leg, bidrager til forskellige sider af udviklingen Det er fantasilegen der er bedst undersøgt og den jeg fokuserer på Vi skal værne om den frie leg: legens egenværdi for barnet Barnets læring og udvikling

Nyeste forskning Børn der har gået i daginstitutioner der er legebaserede (fri leg) klarer sig bedre i skolen (bl. a. i matematik, sprog og science) end børn der har gået i daginstitutioner der laver skoleaktiviteter…(sommer og Klitmøller) Hvad er det ved legen der er så godt?

Hvorfor er fantasilegen vigtig? I legen bliver man til som person for sig selv og andre (i virkelig og symbolske varianter) I legen lærer man at skille tingen i sig selv, fra tingens betydning (udvikling af symbolsk/abstrakt tænkning) I legen lærer man at styre sig, og styre sig sammen (udvikling af selvregulering og autonomi)

Legens funktion for udviklingen Fantasi og kreativitet kommer ikke af sig selv – det opstår gennem legeaktiviteter Leg => aktivitet som fantasi, kreativitet, sprog, selv-regulering, koncentration, planlægning, og socialitet udvikler sig igennem Leg = modstandsdygtighed (jv resiliensforskningen)

Udvikling i legen 2-3 parallel leg med det de kender og det de har (det mulige) 3-4 leger gensidigt med roller de kender og det de har 5-> større gensidighed roller/positioner ud fra fantasien med det de ikke har og det de ikke kender (det umulige) Ting og rums betydning

Abstrakt og symbolsk tænkning Den første øvelse i at forbinde ting der ellers eksisterer adskilt = kreativitet Legen er kilde til alle senere former for kreativitet ”Denne her pude er et skib, gulvet er et hav og se nu sejler jeg ud”

Leg og læring i børneperspektiv Læring er et personligt forehavende – ligesom legen er det. Hver gang man lærer noget om verden lærer man også noget om sig selv i verden (Bang 2009) Børn lærer af alle deres erfaringer – særligt småbørn lærer mest af de erfaringer de får på baggrund af eget engagement (indre motivation) Det som barnet er optaget af – lærer barnet af

Leg er frivillig Børn lærer når de leger - men de leger ikke for at lære Når læring sniges ind i legen – holder det op med at være leg (spontan, frivillig, selv-generet, uden faste endemål)

Legen i vuggestuen De voksne pusler barnet på en legende måde De viser barnet hvordan det kan lege med tingene De leger med børnene, og støtter dem i at lege sammen med hinanden De små leger med kroppen og udfordrer sig selv motorisk Rytmisk gentagelse, ritualer og samordning (tur) Eksempel fra Frb børnehaven. En voksen er på stuen med tre små. Bordet er blevet rykket ud så de har adgang til at kravle op og hoppe ned fra bænken. To børn gør det på skift og griner. De siger en bestemt lyd når de hopper og lander. Den tredje tør ikke rigtigt. Pædagogen hjælper hende op på bænken og holder hende i hånden når hun hopper ned. De andre klapper. Hun bliver hjulpet med en håndsrækning 5 gange, så tør pigen selv. Pædagogen trækker sig tilbage og de tre har deres hoppe-leg uden hjælp

Legen i Børnehaven Bliver mere socialt avanceret Bliver mere sproglig Der er mere gensidighed i rollerne Mere fantasi-indhold De kan lege længere tid selv, sammen, uden de voksne hjælper

At lege sammen kræver: Have ideer og formidle dem Forhandle og enes Følge fælles spilleregler Være fleksibel og lytte Opgive kontrol og selv kunne tage kontrol Vente og give plads til andre Tage hensyn og dele Koncentrere sig og følge en fælles plan = selvregulering indenfor demokratiske og solidariske idealer

Legens værdi for barnet Børn leger for at lege Hvad er det bedste ved børnehaven? at lege med sine venner! Et Eksistentielt projekt for børn

Leg fra barnets perspektiv adgang til fællesskab og venskaber sjov, alvorlig og vigtig hvem må være med? hvem skal være hvem? Hvem bestemmer hvad? Hvem skal have hvad? Positioner (social identitet)

Indflydelse i fællesskab En legegruppe mødes ofte om mange motiver 1) at være sammen om legen 2) at lege med bestemte andre 3) at lege en bestemt leg (tema) 4) at agere i en bestemt rolle og position

Den sociale identitet I fantasilegen agerer man i en rolle og har en særlig funktion positionen i legen. Peger tilbage i børnenes relationer og erfaringer med hinanden fra hverdagen = hvem er jeg i de andres øjne (social identitet)

Leg og venskaber For børn er en ven, en man leger godt sammen med Gennem leg opøver barnet erfaringer med hvordan man er venner – VIGTIGT Sjovt, alvorligt, glædesfyldt og konfliktuelt

Forskellig legestil Nogle børn har én bedsteven og leger altid med den bestemte person Andre leger med mange og har mest kammerater, eller en gruppe af venner Nogle børn vil helst lege noget bestemt, andre vil helst lege med nogle bestemte andre Nogle har ofte lyst til/brug for at lege alene

Leg giver alsidige erfaringer Børn har ikke lige adgang til lege og legegrupper -> Venskaber giver adgangen. Opmærksomhed på socialt hierarki (alder, køn og popularitet) forskellige legegrupper =>forskellige erfaringer med den sociale identitet Alsidige erfaringer er godt! Permanent udgrænset position – er skidt!

Børn leger med: Kulturel viden og kulturelle ressourcer (manuskripter) personlig erfaringsverden sociale identitet i børnehaven NB: børn kan mangle (fælles) viden at lege ud fra I børnehaven gælder 2 væsentlige forhold. Børnene er nået til et udviklingsniveau hvor de kan lege verbalt og indtage reciprokke roller der indgår i en samlet narrativ fortælling. Og rent socialt befinder de sig i et jævnaldrende miljø som indebærer at de indgår i længerevarende relationer med hinanden. Det institutionelle arrangement og jævnaldrende kontakten giver anledning til at børnene udvikler en særlig lege-kultur og implicitte regler for hvordan man omgås hinanden på stedet og i de forskellige grupper.

Legestrategier og legekultur Børnene udvikler legestrategier og overdrager normer til hinanden = legekultur (Corsaro) Strategiernes funktion: adgang, justering, beskyttelse Nogle børn behøver hjælp til at benytte og aflæse strategierne

Eksklusionsstrategier Normer i Legegrupper Indgangsstrategier Eksklusionsstrategier Udgangsstrategier

Indgangsstrategier - hvordan de virker Må jeg være med? (direkte verbal strategi ) Må jeg være faren? (direkte verbal strategi + observation) Skulle jeg ikke lave is til Jer? (indirekte verbal strategi, der bygger på observation af legen, hvor barnet handler sig ind i legen og udfylder en funktion )

At få alle med Udfordring: i DK daginstitutioner er at sikre alle børn en værdig adgang til legens fællesskab Fokus på sociale kompetencer Fællesskab og inspiration udefra Opmærksomhed på glidninger og skift i børnegruppen: venskaber og relationer

Konflikter handler om: 1) Legegruppens sammensætning 2) Adgangen til rum og ting 3) Legens tema (hvilken leg?) 4) Rollefordeling og legeposition 5) Anerkendelse og respekt 6) kommunikations-brist/misforståelser

Ikke al leg er ”god” leg Det er den fordybede leg der er udviklende Fordybet leg kræver nogle gode rammebetingelser og nogle kompetencer i barnet/børnekulturen Hvad skal man se efter i børnenes leg?

Kvalitetskriterier Fordybelse i legen (den varer noget tid) Fællesskab om legen (legegruppen leger samordnet ud fra et fælles tema) Legen skrider frem (børnene udvikler deres leg (udvidelser, nye temaer, nye steder) Legen behøver ikke være specielt sjov for at være god! God leg roder!!!

Opsummering (små)børn lærer og udvikler sig gennem leg Fordi legen er frivillig og en symbolsk handling (kreativitet og abstraktion) bliver læringen effektiv og positiv for barnets lærelyst og selvtillid I legen bliver barnet en person for andre og for sig selv – som kan klare noget!

Kvalitets parametre Mange veje til ”det gode” og mange måder at indrette sig godt på! At arbejde bevidst med det vigtige lege- og læringsmiljø (arbejdsdeling, observation, tilrettelæggelse) God balance mellem fri leg og aktiviteter med voksne (50/50)

Fysiske steder har sociale konsekvenser lidt plads store grupper For få lege-remedier Åbne rum uden opdeling = konflikter, støj-niveau, ufokuseret aktivitet, flere sygedage (for både børn og voksne) Nogle sociale problemer har fysiske løsninger

De små og de store børns behov i indretningen 2-3 parallel leg med det de kender og det de har (store bløde genstande, faste installationer som de små kan udvikle hilse-ritualer og gentagelseslege omkring – legetøj der ligner) 3-4 leger gensidigt med roller de kender og det de har (udklædningstøj, rigelige remedier, gemmesteder og afskærmede rum) 5-> større gensidighed roller/positioner ud fra fantasien med det de ikke har og det de ikke kender (det umulige) (samme behov, men mere flertydighed og byggematerialer der kan bruges ”efter eget hoved”)

Hvad virker i det fysiske udendørsmiljø? Anderledes bevægemønstre Naturlige miljøer (skov/strand) =>mere varieret leg og bevægelse Legepladser: løse dele og ”stier” barnet kan bevæge sig rundt i (kreativ leg) Faste installationer – uden løse dele (mindre variation i leg og bevægelser) Gemmesteder/huler=> fantasileg

Teorien om løse genstande Børn leger bedst når de har adgang til at flytte, bytte og blande LØSE GENSTANDE Rod i alle kasserne = god leg  Gælder både ude og inde – rigelighed (ofte mere end tre slags ting (klodser, dukker, madlegetøj), (klæd ud tøj, mad, madrasser)…kombinationen er det spændende udelivet byder på mange naturlige løse genstande Hvor stor rigelighed er der egentlig af spændende remedier og ting og sager?

paradoxer God leg roder – god leg kræver at man kan finde de gode ting overskuelighed/orden = (oprydning) Det at rydde op = at drage omsorg for legemiljøet

At skabe gode legerum Tilgodese legen ved selv at være legende Opmuntre til variation og tage initiativer til at udvide børnenes egne lege Tilrettelægge stimulerende miljøer for forskellige lege: ting, indretning, afskærmning - TID Observere og inspirere legen (intervenere, forebygge/håndtere konflikter)

Leg som primær aktivitet En legende attitude hos Jer opfordrer til leg blandt børn Betragt legen som primær aktivitet og projekt for børnene – også derhjemme Al den viden børn har kan de bruge til at lege med – jo mere de oplever og bliver taget med i, også derhjemme – des mere har de at lege med Når I henter Jeres barn og får at vide at de har leget rigtig godt i dag – så betyder det at der er sket noget vigtigt …(øv, de laver ikke noget vigtigt – de har bare leget). Jo – når børn har leget godt sammen, har de lavet noget meget vigtigt – de har opøvet en række sociale og emotionelle kompetencer, lært hinanden og sig selv bedre at kende. Og de har nydt det samtidig.

Måder at arbejde med legen At gå foran (tage initiativ, træne legestrategier ved at lege med- instruere i nyt legemateriale og lære fra sig) At gå ved siden af (observere og assistere løbende, give idéer, remedier og mægle) At gå bagved barnet (at observere i baggrunden – kun gribe ind ved konflikt)

At gå foran Direkte: træning i legestrategier og selv deltage som rollemodel i legen Indirekte: støtte barnets udvikling af fælles opmærksomhedsfokus (sprog og selv-regulering) (udenfor legen)

At gå bagved At observere børns leg og dermed opfange hvilke dynamikker der er på spil i gruppen – hvad der engagerer og interesserer børnene Se efter hvilke børn der er med hvordan? I hvilke positioner og i hvilke roller? Er det alsidigt? Det samme på tværs?

Måder at gå ved siden af At observere og gribe ind med inspiration og forslag (vil I ikke hellere lege i puderummet?) eller hjælpe i konflikter så legen ikke bryder sammen (Nej, Eva – du må dele tingene med Anna, ellers bliver hun ked af det og vil ikke lege mere)…

Den voksnes rolle For de fleste børnehavebørn er det tilstrækkeligt at den voksne går bagved eller ved siden af (for at støtte legen). Børn der oftest leger alene eller leger parallelt i stedet for fælles fantasilege efter 3+ har ofte svagt fælles opmærksomhedsfokus

At gå foran At gå foran ved at tage initiativ og lade barnet lege med børn der har gode samspils kompetencer. Når legen er i gang trækker den voksne sig stadig mere tilbage og til sidst observerer den voksne legen Den strategi forudsætter: imitation = god opmærksomhed og selvregulering

Direkte intervention Når den voksne går foran i forhold til legen, så viser den voksne barnet hvordan det skal lege. Imitation og øvelse/træning i legemanuskripter, strategier og i tur-tagning Det er direkte stimulering mhp at barnet kan blive integreret i legemiljøet/i fællesskabet

Indirekte intervention: Det er i aktiviteter med voksne at barnet udvikler de færdigheder de har brug for til at kunne lege med deres venner fælles opmærksomhed (f.eks. gennem dialoger og sanglege) Fælles oplevelser (ture, aktiviteter, projekter, viden, inspiration)

Hvad kan forældre gøre for at støtte legen Opmuntre til leg og give plads til leg Give ro til at barnet kan komme ind i koncentrationen – og hjælpe barnet med at udvikle koncentration Ved selv at være fordybet og fastholdende i forskellige gøremål

Legen er krævende for børnene Børn der har leget meget i institutionen har ikke altid kræfter til at lege videre når de kommer hjem. Børn har brug for ro og tid til at samle sig omkring en leg. De må gerne kede sig i weekenden – måske har de brug for inspiration - og så finder de vej ind i legen

Fælles refleksion opsamling

Legen i et godt legemiljø Et godt legemiljø er også et miljø hvor der tilbydes gode inspirerende aktiviteter som voksne sætter i gang og deltager i Gennem interaktion med voksne lærer børn de færdigheder de har brug for til at kunne lege sammen! GOD fornøjelse med legen!

litteratur Agnes Andenæs, 2012. Hvilket barn? Om barneliv, barnehage og utvikling, nordisk barnehageforskning, vol. 5, nr. 1. s. 1-14. Jytte Bang, 2008, An environmental affordance perspective on the study of development: artefact, social other, and self ', i M Fleer, M Hedegaard & J Tudge (red) , Childhood Studies and the Impact og Globalization: Policies and Practices at Global and Local Levels World Yearbook of Education, vol. 2009, Taylor & Francis, s. 161-181. Ivy Schousboe 2000, Udviklingspsykologi og børn i virkeligheden. I nærheden- en antologi om børneperspektiver. Schousboe, I. (2002). Et livsforløbsperspektiv på leg. Psyke & Logos, 23, 395-411. Stig Brostrøm 2012. Preschool teachers view on learning in preschool in Sweden and Denmark, link til artiklens resultater: http://www.boernogunge.dk/internet/boernogunge.nsf/0/ACDD58C1553EF5F3C12578E700302D65?opendocument Klitmøller, J. & Sommer, D. (2015). Læring, dannelse og Udvikling. Hans Reitzels Forlag. Kragh-Müller, G. (2010). Perspektiver på kvalitet i daginstitutioner. Forskningsrapport, DPU, Aarhus Universitet. Kvello, Ø. (2013).Børn i risiko. Samfundslitteratur Ringsmose, C. (2010). Kvalitet I Systemperspektiv. Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, 47 (2), s. 115-124. Tema: kvalitet I daginstitutioner. Skolepsykologi. Dk Schousboe, I. (1993). Den onde leg- En udvidet synsvinkel på legen og dens funktioner. In, Nordisk Psykologi, vol. 45 (2), pp. 97-119. Vygotsky, Lev (1933). Play and its role in the mental development of the child. http://www.marxists.org/archive/vygotsky/works/1933/play.htm   Winther-Lindqvist, D. (2006) Skal vi lege? Leg, identitet og fællesskaber i børnehaven. Frydenlund. Winther-Lindqvist, D. (2013). Iagttagelse af børns leg I børnehaven, I Mark, K. (red.). Pædagogers arbejde med sprog og billeder. 2 oplag. Professionsserien. Akademisk Forlag. 139-163. Corsaro/Eder 1990. children’s peer culture. http://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev.so.16.080190.001213 Howes, C. (2012). Social play of children with adults and peers, in The Oxford handbook of the development of play. Oxford University Press.