Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Ledelse af frivillige i naturparker dag 2 Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Søren Smidt UCC  De pædagogiske aktiviteter  De pædagogiske rutiner  Leg og børnekultur.
Integrationsrådskonference 24. marts 2012 Demokratisk Medborgerskab.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
MOTIVATION OG VEDVARENDE VANER. HVORFOR GØR VI IKKE DET VI ”BURDE” GØRE?
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
SERVICESTYRELSEN 9.DECEMBER 2009 Faglighed og metoder i håndteringen af unges brug af rusmidler.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Karrierelæring på egen krop
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Find trafikpolitikken her: (skriv URL)
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
INTENSIV GRUPPEVEJLEDNING - et kursus på 8 dage
Behov, motivation og mestring
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
Motivation på uddannelse
Anerkendende pædagogik
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
BADMINTON.
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Velkommen til workshop 1 Psykisk sundhed og mestring hos unge i uddannelse
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Personlighed og Kompetencer
SUMO - analyse.
Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108.
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Kursus for personer med demens og pårørende
Hvad er meningen med dit liv?
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
CAMILLAS HISTORIE Dilemmaøvelse.
Introduktionskursus på ungdomsuddannelserne
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Samtalen Fokus på handleplan og delmål

Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro og motivation i handleplanen Netværk Grafisk plan

Viften: undersøgelse af værdier og ressourcer Formål: huske at spørge ind til forskellige områder i den unges liv:

Hvad motiverer på uddannelsen? Viden Mestring Involvering Præstation Relation

Positionering: Domæner produktion Univers Regler Normer Vaner Vi plejer….. Vi har aftalt…. personlige Meninger Holdninger Værdier Jeg synes…. Det er min erfaring at… refleksionen Multivers Muligheder Tanker Ønsker drømme Jeg drømmer om…. Min vision er………

Handling Handling/mening Mening: værdi, intention, ønsker og færdigheder BetydningIdentitet

Tal sammen Hvilke domæner inviterer samtalen om uddannelsesplaner og delmål ind i? Hvilke domæner oplever i at de unge taler ud fra, når de taler om uddannelse?

Motivation for uddannelse

Grundprincipper i motivationssamtalen Grundlæggende tilgang i motivationssamtalen Modsat tilgang til rådgivning Samarbejde: Rådgivning indebærer et partnerskab, der respekterer den unges ekspertise og perspektiver. Rådgiveren skal fremme og ikke fremtvinge forandringer. Konfrontation: Rådgiveren skal skabe erkendelse og accept af realiteterne hos den unge, hvilket den unge ikke kan se eller ønsker at erkende. Fremkaldelse: Ressourcer og motivation for forandring findes hos den unge selv. Rådgiveren fremmer motivation ved at trække på den unges opfattelser, mål og værdier. Undervisning: Den unge mangler viden/færdigheder/indsigt, som er nødvendige for forandring. Rådgiveren bibringer den unge viden/færdigheder/indsigt. Autonomi: Rådgiveren bekræfter den unges ret og evne til at vælge selv og støtter på et oplyst grundlæg. Autoritet: Rådgiveren kommer med råd og løsningsforslag.

Motivationens to grundbestanddele Værdien af forandringen Hvor vigtigt er det her for eleven? Troen på egne evner Hvor meget tror eleven på, at han/hun kan gennemføre forandringen? Pointe Jo vigtigere man mener, en forandring er – og jo mere man tror på, at man kan gennemføre forandringen – jo mere motiveret er man

Ambivalens At være 100% afklaret omkring noget af betydning er mere undtagelsen end reglen Ambivalens er ikke udtryk for manglende motivation Ambivalens betyder, at man er motiveret i forskellige/ uforenelige retninger De fleste mennesker er ambivalente omkring foran- dringsprocesser

Hvorfor fokus på ambivalens? Ambivalens skal tydeliggøres for at nå erkendelse af, hvad man vil Den unge vil ofte reagere på ambivalensen således, at han/hun vil tage den modsatte position i forhold til lærerens For at undgå dette bør læreren Udtrykke empati Gå med modstanden Understøtte den unges håb og tro på sin mestringsevne Tydeliggøre diskrepans Diskrepans er uoverensstemmelse mellem status quo og den situation, den unge ønsker at nå.

Støtte/hjælp i forbindelse med ambivalens Ikke overtale til den ene retning, men give lyd til begge sider i den unges ambivalens Hjælpe med at undersøge, hvilke af de to sider, der er mest i overensstemmelse med personens værdier og ønsker for fremtiden Hjælpe med at opdage diskrepans mellem nuværende adfærd og personens ønsker og værdier

At måle og arbejde med værdien På en skala fra 1-10, hvor vigtigt er det her for dig? 1 10

At måle og arbejde med troen På en skala fra 1-10, hvor meget tror du på, at du kan gennemføre denne forandring? 1 10

Redskab til at arbejde med ambivalens Fordele ved at fortsætte med nuværende adfærd Ulemper ved at fortsætte med nuværende adfærd Fordele ved at ændre adfærdUlemper ved at ændre adfærd

Styrkelse af vigtigheden Nævn 10 ting, du kan få ud af forandringen: 1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) 8) 9) 10)

Øvelse: Styrk vigtigheden Tænk på en forandring, du kunne tænke dig at gennemføre i din egen praksis. Skriv så mange ting ned, du kan få ud af forandringen. Fremlæg for hinanden to og to.

Arbejde med at styrke troen

SSP AKT Netværkskortet; fokus på ressourcer – styrke troen Kalle Moster Søskende Forældre Lærer Klasse- kammerater Venner Karate- lærer Refleksion: Hvad nu hvis.. Prøv at forestille dig at …. Udredning Hvem ved at du… Hvor bor du nu? Hvad laver du i din fritid Undersøgelse Hvad siger din mor til at… Hvad siger din kæreste til at dine venner….. Hvordan reagerede klassen da…

Ønske om forandring Mål Hvem kan hjælpe?

Blive glad for at være i klassen Gennemføre uddannelsen Lave aftale om at arbejde sammen/følges om morgenen Lave aftale om morgenen Camilla Lærer Mor og far Alma God at tale med, fælles interesser Hjælper mig, kan huske mig på, hvad jeg skal. Vækker mig om morgenen, hjælper med at huske Spørge hvordan det går Gør resultater synlige

Afrunding Hvad er I blevet bekræftet I at forsætte med eller gøre mere af? Hvad er I blevet opmærksomme på?

Tak for i dag