Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
De erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner skal fremover i langt højere grad end i dag bidrage til, at voksne med kort uddannelses-baggrund øger deres.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
KLAR – et Region Sjællands projekt Pejlemærker, Plan og Proces
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Danmarks Pædagogiske Universitet Side 1 De nye VEU-centre fra januar i et rådgivnings- og vejledningsperspektiv Kontorchef Kirsten Overgaard.
KOMPETENCEmidt - 9.december Side 1 De nye VEU-centre fra januar 2010 Kontorchef Kirsten Overgaard Bach Kontor for livslang læring, Undervisningsministeriet.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
EU Socialfondsprojektet
Realkompetencevurdering i Danmark
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Midtvejsevaluering 3. April FORMÅL: Et udviklingsprojekt med det formål at udvikle og styrke samarbejdet mellem Jobcentre, Uddannelsesinstitutioner.
Afslutningskonference 12. december 2007 ”Realkompetencer i den lærende region” Kompetencecentre i Lærende Regioner Workshop 1: ”Vejen til regional udvikling.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Hvad er realkompetencevurdering?
Talent i ledelsesperspektiv Oplæg under temaet: ”Bedre resultater på elevniveau” – med fokus på ledelsesrolle, -motiv og kompetence v/ John Vinsbøl Udviklings-
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Uddannelsescenter Holstebro
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Ved Lars Mikkelsen NVR konference den 5. november 2012 Samspillet imellem uddannelsesinstitutionerne i et projektperspektiv.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Evaluering af VEU-centrene Vurdering af styreform, samarbejde og resultater Oplæg for VEU-rådet, 26. marts 2012 Tue Vinther-Jørgensen, områdechef Christina.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" VEU-rådet.
Center for Regional Udvikling
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
RAR Østjylland Tema: De rette kvalifikationer til virksomheder i rette tid VEU-center chef, Niels Petterson Mandag den 14. marts 2016.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Uddannelsesløft for akutledige - seminar for jobcentre og a-kasser 17. december 2012.
”En indgang til voksen og efteruddannelse” - et oplæg til temamøde i beskæftigelsesregionen 12. maj 2010 – Temamøde, Roskilde v/ VEU centerchef.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Samarbejde med Regionen/Vækstfora Jan Hendeliowitz (S) Udvalget for Vækst og udviklingsstrategi Region Sjælland.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
John Vinsbøl Udviklings- og VEU centerchef Vestsjælland
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
[Institution] Kompetencestrategi Formål
VEU-centre og voksenvejledning
Virksomhedspulje til bedre match
– hvordan får vi de ansatte med?
Vi uddanner medarbejdere, ledere, ledige og selvstændige
Præsentationens transcript:

Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 ” Aktuelle udfordringer i uddannelsesindsatsen” Udviklings- og VEU Centerchef John Vinsbøl VEU-center Vestsjælland, Selandia CE

Rammerne for VEU-centrene udviklingskontrakt og pejlemærker Styrket samordnet vejledning og rådgivning til små og mellemstore virksomheder og kortuddannede ansatte med behov for opkvalificering og uddannelse. _______________________________________________ MÅL: xxx virksomheder modtager rådgivning xxx virksomheder opkvalificerer xxx ansatte xxx personer deltager i et FVU forløb på VUC Bedre synliggørelse gennem nye metoder og værktøjer Indsatsområde 1 Styrket samordnet vejledning og rådgivning til små og mellemstore virksomheder og kortuddannede ansatte med behov for opkvalificering og uddannelse. _______________________________________________ MÅL: xxx virksomheder modtager rådgivning xxx virksomheder opkvalificerer xxx ansatte xxx personer deltager i et FVU forløb på VUC Bedre synliggørelse gennem nye metoder og værktøjer BRHS, JPVI

Rammerne for VEU-centrene udviklingskontrakt og pejlemærker Øget samspil mellem de grundlæggende almene voksenuddannelser og erhvervsrettede voksen- uddannelser. ______________________________________________ MÅL: Indsatsområde 2 Øget samspil mellem de grundlæggende almene voksenuddannelser og erhvervsrettede voksen- uddannelser. ______________________________________________ MÅL: xx personer gennemfører FVU undervisning før, efter eller sammen med AMU uddan- nelser Bedre markedsføring og synliggørelse af muligheder, fordele og effekter. (storytelling) BRHS, JPVI

Rammerne for VEU-centrene udviklingskontrakt og pejlemærker Voksen- og efteruddannelsesindsatsen medvirker til at fremme den regionale erhvervs- og beskæftigelses- udvikling. ____________________________________________ MÅL: Indsatsområde 3 Voksen- og efteruddannelsesindsatsen medvirker til at fremme den regionale erhvervs- og beskæftigelses- udvikling. ____________________________________________ MÅL: Analysestrategi implementeres og nye metoder til behovsafdækning for SMV´r (overblik på eksisterende) Samarbejde om fælles beskrivelse og afsæt for udbudspolitikken i Region Sjælland Nye idéer, nye partnerskaber, nye projekter.. BRHS, JPVI

Rammerne for VEU-centrene udviklingskontrakt og pejlemærker Effektive VEU-centre sikrer en koordineret VEU-indsats og en bedre ressourceudnyttelse Indsatsområde 4 Effektive VEU-centre sikrer en koordineret VEU-indsats og en bedre ressourceudnyttelse ______________________________________________ MÅL: Optimering gennem bedre koordinering Styrkelse af relationer gennem effektivisering af samarbejde og udvikling BRHS, JPVI

Rammerne for VEU-centrene udviklingskontrakt og pejlemærker Brugerne får formelt anerkendt realkompetencer med henblik på at styrke, kvalificere og målrette efterspørgslen til uddannelse og opkvalificering. Indsatsområde 5 Brugerne får formelt anerkendt realkompetencer med henblik på at styrke, kvalificere og målrette efterspørgslen til uddannelse og opkvalificering. MÅL: xxxx pers og xxx virksomheder er rådgivet i RKV xxx personer har gennemført en RKV VEU-centrene udvikler, tilpasser og understøtter flere og nye enkle metoder til realkompetence- vurdering af kursister og borgere BRHS, JPVI

Hvem skal spille med og bidrage til den regionale VEU udvikling? BRHS, JPVI

Projektoverblik - og hvilke er på vej…. TUP (Tværgående Udviklings Pulje) -projekter som er i gang: TUP Transfer i AMU ”Vurdering af basale færdigheder” og praksisforankring - TUP Den sammenhængende uddannelsesleverance i AMU - TUP Projekt - underviserens nye muligheder med innovative læringsarenaer Regional- og Socialfondprojekter: - - Regional- og Socialfondprojekter: -Bæredygtigt Byggeri i grund-, erhvervs- og videregående uddannelser -Nye veje – Nye job samt en række lokale/regionale projekter mellem skoler, virksomheder og organisationer BRHS, JPVI

Hvor skal fokus være i samspil ogleverance? BRHS, JPVI FØR HVAD skal ske hvornår ? ……………………….. Forberedelse Fakta /data Forløbsudvikling Forandringsstrategi UNDER HVORDAN skal det ske? ……………………….. Uddannelse Udviklingsprocesser Udlevelse af nye læringsmetoder og -modeller EFTER Hvordan skal det anvendes ? ……………………….. Evaluering af udd. Effektivisering Eksemplarisk implementering Implementering af FUE model Kompetenceudviklingsmodel til både udbuds- og efterspørgselsstyring Implementering af FUE model Kompetenceudviklingsmodel til både udbuds- og efterspørgselsstyring Virksomhedens behov lokaliseres og afdækkes Leverance af uddannelse og udvikling Anvendelse og ”transfer” i jobbet

Projektet ”Nye veje – Nye job” et regionalt brobygningsprojekt mellem politikområder Fornyet samarbejde mellem jobcentre og uddannelsesinstitutioner skal på kompetent og ambitiøs vis skabe fremtidens arbejdskraft i Region Sjælland -”Nye spor” -”Nye spor” skal føre til øget beskæftigelse via målrettet uddannelse -”Videns veje” -”Videns veje” skal krydses gennem erfaringer og ny udvikling -”Den bæredygtige vej” -”Den bæredygtige vej” til fremtidens arbejdsmarked skal projekteres BRHS, JPVI

Tak for jeres opmærksomhed Spørgsmål…..