Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

KLAR – et Region Sjællands projekt Pejlemærker, Plan og Proces

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "KLAR – et Region Sjællands projekt Pejlemærker, Plan og Proces"— Præsentationens transcript:

1 KLAR – et Region Sjællands projekt Pejlemærker, Plan og Proces
v/ KLAR direktør Michael Kaas-Andersen Selandia-CEU

2 Disposition for oplægget om KLAR
Hvorfor et ”KLAR projekt” i Region Sjælland? Mål, struktur, organisering af KLAR idéen Foreløbige resultater, succeser og ”gode historier” Kritiske punkter for mål og succeskriterier Afledte effekter og relationer (sidegevinster) Spørgsmål og debat MIKA oktober 2010

3 Hvorfor et ”KLAR projekt”?
Stærkt stigende kompetenceomsætning (1/4 million job oprettes og nedlægges hvert år) De kortuddannedes kompetenceudvikling halter bagud Udviklingsafstanden mellem de små og større virksomheder øges Der mangler nye initiativer til implementering af regional strategi for kompetenceudvikling (afsæt i strukturreform, globaliseringsstrategi og velfærdsforlig) MIKA oktober 2010

4 Hvorfor et ”KLAR projekt”?
Den lærende ”Region Vestsjælland” – et kompetencecenter En række erkendelser blandt uddannelsesinstitutionerne: vi er ikke store nok – ( til udviklingsprojekter) vi er ikke gode nok – (et ensartet tilbud) vi har ikke viden nok - (hver for sig) kunderne oplever markedet som en ”jungle” MIKA oktober 2010

5 Balancen i kompetenceudvikling
Flaskehals Kompetenceniveau Høj Videreuddannelsesbehov Den ”sårbare” målgruppe er kortuddannede og ufaglærte Middel Efteruddannelsesbehov Lav Arbejdsløshed Uddannelses- systemets udbud af kompetencer Markedets efterspørgsel på kompetencer

6 Det store overblik………. Mål .. på den lange bane At regionens skoler og uddannelses- institutioner skal kunne tilbyde virksomhederne en helhedsorienteret ydelse, som ikke kun tager afsæt i de enkelte institutioners produkter, men derimod i virksomhedernes samlede uddannelsesbehov MIKA oktober 2010

7 Udviklingsvejen frem til kompe-tenceudvikling i dag
Kurser til jobbet Plan for afvikling ud fra ønsker Afdækning af behov, GAB´s analyser Helhedsløs-ninger til læring og udvikling i jobbet Udviklingen gennem 90´erne op til nu.. MIKA oktober 2010

8 ”FUE modellen” – til samling af metoder og værktøjer
Kompetenceudviklingsmodel til både Udbuds- og efterspørgselsstyring FØR HVAD skal ske hvornår ? ……………….. Forberedelse Fakta /data Forløbsudvikling Forandringsstrategi UNDER HVORDAN skal det ske? Uddannelse Udviklingsprocesser Udlevelse af læring EFTER Hvordan skal det anvendes ? Evaluering af udd. Effektivisering Eksemplarisk implementering MIKA oktober 2010

9 Samspil og synergi med markedet
Uddannelsespolitik Undervisningsministeriet VEU-Center Netværk 3. sektor (AOF, oplysningf. m.v.) Sprogcentre Lokale Uddannelsesudvalg En ny VEU strategi Erhvervs- og vækstpolitik Arbejdsgivere/virksomheder Erhvervsråd, lokale håndværks- og brancheforeninger Vækstforum / Væksthus Sjælland Beskæftigelsespolitik Beskæftigelsesregionen Arbejdstager side (faglige org.) Jobcentre Kunder (kursister og brugere) MIKA oktober 2010

10 Udfordringer og problemstillinger på markedet og i virksomhederne
Evnen til at se værdien i behov for kompetenceudvikling. Motivation og engagement til forandring og udvikling. Omsætning af nye lærte kvalifikationer til kompetencer. Sammenhæng, synergi og nytænkning. ”De klare muligheder ” (fordele og udbytte) ved investering i kompetenceudvikling. MIKA oktober 2010

11 Pejlemærker, Plan og Proces
De 4 overordnede mål i projekt KLAR: Understøtte virksomhederne ved uddannelsesplanlægning og kompetenceudvikling Motivere - primært de kortuddannede - til videre efteruddannelse Udvikle flere fleksible uddannelseskoncepter som matcher forudsætninger og behov hos målgruppen Kvalificere konsulentydelser fra uddannelsesinstitutionerne MIKA oktober 2010

12 Pejlemærker, Plan og Proces
De 4 mål er nedbrudt i 18 underliggende mål – med KLARE succeskriterier Projektfaser i perioder (EBST) – som styringsværktøjer Fleksibel dynamisk organisering – med decentralt ansvar Kommunikationsstruktur og fælles platform ( Kunsten er at løse udfordringer og opgaver, mens der udvikles ”brugbare værktøjer ” – som alle kan arbejde med MIKA oktober 2010

13 Projektets økonomi Finansieringsprofil Budget ca. 32 mil.
Projektperiode 20 projektpartnere (fra 2010 er det 17 partnere) MIKA oktober 2010

14 Projektets afsæt Foranalyse sommeren 2008: præcisere udfordringer
kvalificere grundlag formulere succeskriterier 110 virksomheder har deltaget 30 ressourcepersoner fra skoler MIKA oktober 2010

15 Fra idé og mål – til handling
”Brikkerne” - som faldt på plads efteråret 2008 decentrale målsætninger og handlingsplaner identificering af udviklingsområder partnerskaber med virksomheder uddannelse af KLAR konsulenter beskrivelse af hjælpeværktøjer og koncepter uddannelse af KLAR ambassadører periodetilpasning af mål og aktiviteter MIKA oktober 2010

16 KLAR Konsulentuddannelse
KLAR- konsulentuddannelsen en vekseluddannelse over 22 dage i projektperioden: KLAR konsulentforløbet i korte træk: 360-graders profilanalyse som afsæt til udvikling 5 moduler af 2-3 dages varighed, samt ”Action Learning” i virksomhederne Udarbejdelse af analyser som afsæt til uddannelsesplaner i virksomheden Afsluttende fremlæggelse med ekstern eksaminator Certificering for gennemført uddannelsesforløb Meritvurdering op imod anerkendte uddannelser MIKA oktober 2010

17 360 ° Konsulentprofil og udvikling
JPVI. april 2009

18 Foreløbige resultater og output
Regionale institutionsnetværk (SOSU, VUC, Erhvervsskoler) Virksomhedsnetværk (brancher, regionale, offentlig/privat) Leverandørnetværk MIKA oktober 2010

19 Foreløbige resultater og output
Virksomheder fordelt på brancher Antal Anlægsvirksomheder /grønt område m.v. 210 Landbrug/maskinforhandler/ - stationer 35 Bygge-anlæg og øvrige håndværkere 172 Transportbranchen 208 Produktion/småindustri/metalvirksomheder/fremstilling 86 Entreprenørvirksomheder 42 Autobranchen 18 Servicebranchen (frisør, hotel/restaurant) 15 Private leverandører af service til off.inst. 23 SOSU området (hjemmeplejen, pæd.inst., opholdsteder, dagpleje, m.v.) 76 Øvrige offentlige institutioner – grønt område m.v. Andre brancher m. kortuddannede 43 KLAR projektet har været i kontakt med mindst 946 virksomheder ind til 2009 Heraf er der iværksat 46 konkrete delprojekter, hvor der udvikles i.f.t. projektmål JPVI. april 2009

20 Et par ”gode” historier
”Kirkegårdsfolket” – i netværk og efteruddannelse FVU og IT undervisning i træindustrien Institutionsnetværk til kvalificering af transportbranchen Individuel kompetencevurdering i SOSU området ”Døgnassistent” – en ny uddannelse på vej MIKA oktober 2010

21 Kritiske interne projektfaser
Fælles billede på - og ændringer i administrationskrav Balance mellem decentral ansvarlighed og central styring Kompleksiteten i mange involverede – med mange ”kasketter” Skolepartnernes forskellighed i aftalegrundlag Struktur i kommunikation – en central kulturel ”projektnerve” ”Dråbens effekt” der får tingene til at brede sig og skaber forandringer MIKA oktober 2010

22 Kritiske eksterne projektfaser
Opstart, iværksættelse og fastholdelse af institutionsnetværk At KLAR konsulenterne får omsat kvalifikationer til kompetencer ude i ”marken” Sammenhæng mellem KLAR mission, vision og handlinger Spredning og implementering af projektresultater Kunsten at skabe ”vi følelse” i forandringer og udvikling ”Vi følelse” ses med stærenes ”sort sol” MIKA oktober 2010

23 Produkter og afledte ”Sidegevinster”
Udarbejdet analyse af institutionsstrukturen i Region Sjælland (et produkt til drøftelse af VEU struktur) Organisatorisk ”læringsbog” på konsulentkompetencer, som færdiggøres og distribueres efterår 2009 Samarbejde om netværksaktiviteter med NVL, nordisk netvärk för vuxnas lärende - i regi af Nordisk Ministerråd Inddraget som sparringpartner i udviklings- og analysearbejde på centralt niveau – vedr. AMU målgruppen MIKA oktober 2010

24 Tak for jeres opmærksomhed
Så er det? tid MIKA oktober 2010


Download ppt "KLAR – et Region Sjællands projekt Pejlemærker, Plan og Proces"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google