”Hvordan undgår jeg som professionel at tage parti?” ”Jeg mangler redskaber til samtaler med forældre der har det svært” ”Kan vi forlange at både mor og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Advertisements

1 Om pædagogik Pædagogikken i Thorning Skoles Specialafdeling bygger på 5 principper: 1.Hånden under barnet. Lærere og pædagoger skal sikre barnet nærvær,
Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
- Er dine rettigheder Foto: Ken Hermann Børns rettigheder.
En indsats for indskolingselever 0.-3.kl.? Hvornår sættes der ind? Hvordan sættes der ind? Eksempler på it-støttede indsatser Eksempler på forældresamarbejde.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Hvem er vi Instruktører:  Christina Riise tlf:  Pernille Vestergaard tlf:  Peter Charli tlf:  Sebastian Stouby tlf:
Menneskesyn og metoder Diakonal praksis Mandag 8. februar 2016 DIAKONHØJSKOLEN, 7. semester Diakon Bent Ulrikkeholm.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Børns Beredskab mod vold og overgreb Kuno Sørensen | Psykolog Gitte Jakobsen | Socialrådgiver, cand.scient.soc. Stærke sammen i resiliente læringsmiljøer.
Hvorfor er det vigtigt at have fokus på egne holdninger? Temadag Roskilde Handelsskole 3. Januar 2011 – Maj Eun Herløw og Jette Nyboe.
Hjælp til en god debat om forældresamarbejdet John Andersen UdviklingsForum.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Positivt Fokus Laila Felicia Vester Nielsen Mor til Nicklas, der har kæmpet med angst Pædagogisk konsulent - Forældre omkring børn og angst - Fagpersonale.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Madkamp - DM i madkundskab
DLO´s jubilæumskonference, Fredericia d
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
- for samarbejdspartnere
Projektplan – pesto med ramsløg og skvalderkål
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Styrk forældreansvaret
Ordenes betydning Alkoholiker
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Elevernes evaluering af grundforløbet
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Anerkendende pædagogik
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Robusthed på Lillebæltskolen
17. september 2018 Informationsmøde om ansøgningspuljer i 2018 Ansøgningspuljer på dagtilbudsområdet.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
BADMINTON.
Stinne Aaløkke Ballegaard Seniorprojektleder, antropolog
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Introduktion til kurset
Baba – Modul X.
Børns stemmer Mikkel Balslev Afdelingsleder.
I perioden 20. august til 20. september 2014
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
MUNDTLIG FREMSTILLING
Forventninger til jer forældre
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
Børne- og Familieafdelingen
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Kommunikationsstrategi
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Borgermøde.
Skole-hjemsamarbejde
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Hvordan motiverer vi de unge?
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

”Hvordan undgår jeg som professionel at tage parti?” ”Jeg mangler redskaber til samtaler med forældre der har det svært” ”Kan vi forlange at både mor og far møder op til forældresamtale, selvom de ikke kan være i rum sammen?” ”Hvordan forholder jeg mig, når Adams mor fortæller mig forfærdelige ting om far?” ”Hvordan kan vi arbejde med, at barnets trivsel altid er i fokus?”

Børn i skilsmisse Handleplan for medarbejdere i skoler og dagtilbud

Behovet Medarbejdere i dagtilbud og skoler kan oplever udfordringer og dilemmaer i mødet med barnet og forældrene ved skilsmisse. Især hvis forældrene ikke snakker sammen eller er i konflikt, kan det være svært at vide hvordan man skal handle som fagprofessionel.

Formålet Formålet er at medarbejderen får nogle anvisninger til konkrete handlinger, så det bliver nemmere at indtage en position, hvor barnets trivsel først og fremmest er i fokus.

Hvem er vi? Anne Marie Raunsmed Jensen (Leder af støtteteam) Inge Hove (Leder af Bh. Livstræet) Annemarie Ravn Jensen (AKT lærer på Søndergades skole) Jannie Nordmark (Pædagog i Bh Lærkereden) Birgitte Brøndum (Psykolog på PPR) Anne-Louise Nygaard Sadek (leder specialområdet, Søndergade skole) Heidi Malchau, sundhedsplejerske Lene Bering, projektleder

Hvilke udfordringer er der i arbejdet med børn der oplever en skilsmisse ? Resterende tematikker udgør handleplanen Tema 2. Samspillet med forældre/den fagprofessionelles position Tema 2. Samspillet med forældre/den fagprofessionelles position Tema 1 Det juridiske aspekt Tema 1 Det juridiske aspekt

”Pakken” Handleplan Folder til forældre Hjælpespørgsmål Litteratur Folder til forældre

Procesplan

Materiale på bloggen