Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
6M-skema SVS Organisationens deltagelse Ansvar Plan for målopfyldelse
Advertisements

Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Case: Roskilde og Køge Sygehuse. -Tavlemøder i Roskilde-Køge og sammenhæng til strategi ved vicedirektør Susanne Friis -Nedbrydning af KPI’er og forbedringsmodellen.
Trivselsundersøgelsen 2015 Introduktion til den korte undersøgelse der alligevel er temmelig omfattende.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
Plan for den ældre medicinske patient Seminar om fremtidens indsats for ældre medicinske patienter Danske Regioner maj 2009 Pernille Slebsager.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
PRojects IN Controlled Environments En introduktion.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Skolebestyrelsens rolle  Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag:
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Er patienterne klar til telemedicin? Morten Freil Direktør
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Forslag fra arbejdsgrupperne
AULA.
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Hvorfor resultatløn?.
Musisk ledelse Jens Skou Olsen 2014 p..
Organisationsgruppen’s formål
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Halvårsmøde om arbejdsmiljøarbejdet
FÆLLES målstyring i matematik
Fælles ledelsesgrundlag
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Kobling af økonomistyring og digitalisering
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Gør det umulige – samarbejd på tværs
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Mål med mening – mening med mål
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Modenhedsniveauer for en maturity model på ankervirksomheder
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Vi får det vi måler på! Hvad måler vi på? januar 2019.
LEAN-KØREKORTETS STRUKTUR
Formålet med kommunikationsstrategien
Udvikling af centralbiblioteket
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Opsamling Sæt borgerne reelt i centrum - Vær nysgerrige på, hvad der er vigtigt for borgeren - Brug det antropologiske blik Tag kompleksiteten alvorligt.
Kulturproces step 1 Før måling Efter måling
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Empatisk Arbejdsmarked Præsentation til Københavns Kommune den 14
NATURMÆLK Naturmælk A.m.b.a & Øllingegaard Økologisk Mejerier
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Introduktion til Guldborgsundmodellen
Sundhed i Aabenraa Kommune
Præsentationens transcript:

Målstyring

Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU = medarbejder tilfredsheds analyse) Høj frekvente målinger (Uge, dag, time) Hvilke? - Giver mulighed for at reagere på afvigelser i tide.

Målstyring Hvad man kan måle – det kan man styre !!! Så det man ønsker at styre på, skal også være målbart !!! Målstyring handler om at gøre det væsentlige målbart!! –og ikke om at gøre det målbare væsentligt!!!! Målstyring er derfor både: -En ledelsesmetode -En praktisk værktøjskasse, der gør det muligt at kombinere uddelegering af ansvar med fokus på virksomhedens mål (vision/mission)

Målstyring Hvorfor målstyring ? Fælles målsætning for alle i virksomheden Arbejdsindsatsen koncentreres om det vigtige, at opnå mål! Forbedret kommunikation på tværs af organisation, hvordan opnås målet Opfølgning på effekt/resultat af forbedringstiltag i virksomheden

Målstyring Målstyret ledelse Sæt mål for udvikling og forbedring af virksomheden, funktionen, processen m.v. Sikre accept, forståelse og forpligtelse omkring disse mål. Efterspørg resultaterne – målingerne Drøft resultater årsager og forbedrings forslag Reagere aktivt på resultaterne og støtte i korrigering af kursen mod målene. Mål -> Resultater -> Dialog -> Handling

Målstyring

Overordnede mål Der skal være direkte sammenhæng fra virksomhedens overordnede strategi og mål -> til de daglige, ugentlige, osv. Måleområder. Der skal være en rød tråd fra de strategiske virksomhedsmål til målene for den enkelte ansatte i virksomheden

Målstyring