PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Koldby Skole, Limfjordsgade 9, Koldby, 7752 Snedsted Koldby Skoles principper Vedtagne principper for.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Koldby Skole, Limfjordsgade 9, Koldby, 7752 Snedsted
Advertisements

Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Overgange ind og ud af efterskolen Unge i udsatte positioner skal have gode overgange. Både ind-på-ud af efterskolen. Men hvordan hjælper vi dem bedst.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Kursus for skolebestyrelsesmedlemmer 27. oktober 2014.
Skolebetyrelsens virke. Hvad SKAL skolebestyrelsen AFGIVE BERETNING INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed BESVARE.
Albanigade 54E, 1. sal ● 5000 Odense C ● tlf: ● Forslag til vedtægtsændringer Dansk Vandrelaug 14. marts 2016 Hans Stavnsager.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Livsstilsændringer og sundhed Tema 1: Lyst og energi til at deltage i fællesskabet Tema 2: Fokus på egen sundhed Tema.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Kommunalstyrelsesvedtægt og økonomisk styring. KANUKOKA Kalaallit Nunaanni Kommunit Kattuffiat Stiftet 24. juli 1972 ” Foreningens formål er at varetage.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI.
Bestyrelsesmøde Frederiksbjerg Dagtilbud 9.December 2015.
VSBs Værdier: Kvalitet Vi gør os umage i alt, hvad vi gør. Vi følger VSBs formål og principper. Vi tilsikrer en høj standard i driften af klubben. Udvikling.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Samarbejde for trivsel i skolen i Danmark
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Ny lokalaftale om arbejdstid for lærere og børnehaveklasseledere i BUF
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tænketankens vision i en skolekontekst
Børnebakkens Indsatser
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Damhusengens Skole v. Kaj
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
Baseline.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
VELKOMMEN Informationsmøde Skole & Fritid
Kursus for nye efterskoleledere
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Sund Mund til Byens børn
Undervisningspligten
Nye forstander på efterskoler 2016
Nysgerrighed og indsats
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Tendenser i forældresamarbejdet
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Find trafikpolitikken her: (skriv url)
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Skolebestyrelsens årsberetning
Børne- og undervisningsudvalget den
Skolebestyrelsens principper
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Velkommen til Risskov Skole
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
professionsideal for lærere
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Koldby Skole, Limfjordsgade 9, Koldby, 7752 Snedsted Koldby Skoles principper Vedtagne principper for Koldby Skoles daglige virke fra skoleåret 2013 Koldby Skole, Thisted Kommune

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Indholdsfortegnelse: NR Koldby Skoles værdigrundlag1-1 Formål og mål for Koldby Skole2-1 En god start – det fælles grundlag Princip for dannelse af børnehaveklasse2-2 Kundskaber og færdigheder Princip for holddannelse3-1 Princip for dannelse af lærerteams3-2 Princip for specialundervisning3-3 Eleven - barnet Princip med ordensregler4-1 Princip for trafiksikkerhed og ”ud af huset aktiviteter”4-2 Princip for elevrådsarbejde4-3 Princip for omsorg4-4 Skole-hjemsamarbejdet Princip for information skole/hjem5-1 Princip for forældreråd/kontaktforældre5-2 Princip for hytteture i 2. og 4. klasse5-3 Undervisningsmidler og skolebygninger Princip for fag- og opgavefordeling6-1 Princip for skemalægning6-2 Princip for vikardækning6-3 Princip for internt budget og regnskab6-4 Princip for materialeanskaffelser6-5 Princip for gaver og sponsorering6-6 Princip for uddeling af udefra kommende materiale6-7

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Koldby Skoles værdigrundlag Koldby Skole er et godt være- og lærested baseret på: – Ansvarlighed – Tryghed – Glæde – Fællesskab Som skaber grobund for udvikling og læring. Ansvarlighed betyder At børn og voksne tager ansvar for sig selv og andre At børn og voksne passer på deres omgivelser At børn og voksne på Koldby skole betragter og respekterer hinanden som ligeværdige mennesker Tryghed betyder At børn og voksne viser hensyn til hinanden At børn og voksne taler pænt og lytter til hinanden At børn og voksne drager omsorg for hinanden Glæde betyder At børn og voksne laver ting på tværs af alle klasser At børn og voksne er åbne overfor hinandens ideer At børn og voksne udviser åbenhed og ærlighed overfor hinanden Fællesskab betyder At børn og voksne alle bidrager aktivt til fællesskabet At børn og voksne finder styrken i samværet At børn og voksne bliver klogere på sig selv og verdenen Ændret sept Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE FORMÅL OG MÅL FOR KOLDBY SKOLE Det overordnede formål for Koldby Skole Udover at vedkende sig folkeskolelovens formålsparagraf og Thisted Kommunes mål for skolernes virksomhed, ønsker Koldby skole at være kendetegnet ved, at der arbejdes med målfastsættelse, løbende evaluering og udvikling En god start – det fælles grundlag – Samarbejde mellem førskoleinstitutionerne og skolen, samt samarbejde mellem skolen og SFO Kundskaber og færdigheder – Undervisningen skal indeholde udfordringer for den enkelte elev – Med udgangspunkt i elevens forudsætninger og behov samarbejder lærerne om undervisningens tilrettelæggelse – Skolens aktiviteter skal udgøre en meningsfuld helhed, der fremmer egen- aktivitet, selvstændig udforskning, indflydelse samt medansvar for egen læring – Skolen skal forholde sig til og aktivt deltage i den udvikling, der sker i lokalområdet og i samfundet Eleven/barnet – Eleven/barnet skal i sin hverdag menneskeligt og fagligt kunne udvikle sig i en atmosfære af livsglæde, åbenhed og tryghed – Skolen skal i det daglige samvær bevare og udvikle menneskelige værdier som indlevelse, kreativitet, nysgerrighed og ansvarlighed Skole/hjem samarbejdet – Samarbejdet skal foregå i en ligeværdig dialog byggende på et højt informationsniveau, gensidig tillid og fælles ansvar for elevens/barnets udvikling Undervisningsmidler og skolebygninger – Skolens fysiske rammer skal fremtræde så inspirerende, at de giver muligheder for oplevelse, udfordring og leg – Integrering af IT /mediotek i undervisningen – Optimal udnyttelse af tilgængelige ressourcer 2-1 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for dannelse af børnehaveklasser Formål: At give mulighed for at danne 2 velfungerende klasser. Princip: 1.At klasserne er nogenlunde lige store 2.At der er en tæt dialog med SFO 3.Børnehaveklasselederen bruger tidlig SFO start til at observere og reflektere over bedst mulig sammensætning af relationer. 4.Efter klassedannelse vil der være mulighed for flytning af elever frem til efterårsferien. MÅL: En god start – det fælles grundlag 2-2 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for holddannelse Formål: At udvikle elevens evner og fremme tilegnelsen af kundskaber og færdigheder bedst muligt samt fastholde elevens lyst til at lære Princip: 1.At lærerne anvender holddannelse som en metode til differentieret undervisning og fremme de sociale og faglige relationer. 2.At forældrene forud informeres om længerevarende holddannelse 3-1 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for dannelse af teams Formål: At udvikle og udnytte den dynamik, der er i forskelligheden i et team til gavn for såvel elever som lærere Princip: 1.At et team består af lærere omkring en årgang/klasse 2.Det tilstræbes, at den enkelte lærer kan deltage fast i 2 teams 3.At det enkelte team har en forsvarlig faglig og pædagogisk kompetence 4.At klasselæreren koordinerer arbejdet i teamet 3-2 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for specialundervisning Formål: At specialundervisningen tilrettelægges for det enkelte barn i samarbejde med barnet og dets forældre efter følgende grundprincipper: NÆRHED, HELHED OG INTEGRATION Princip: Specialundervisning gives til elever med særlige behov, som ikke umiddelbart kan deltage i almenundervisningen med optimalt udbytte, og fordi der skønnes at være mulighed for ændring og udvikling fagligt, personligt og socialt. MÅL: Kundskaber og færdigheder 3-3 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for ordensregler på Koldby Skole Formål: At skolen er et sikkert og trygt sted at være, og hvor der værnes om såvel den enkelte som bygninger og materialer. Princip for ordensregler på Koldby skole 1.At alle behandles på en hensynsfuld måde 2.At alle er med til at holde skolen i god stand 3.At det generelt ikke er tilladt elever at forlade skolens område i skoletiden. 4. Ved gentagne overtrædelse af ordensreglerne vil dette blive meddelt elever, forældre og personale 5.At hver afdeling udfærdiger ordensregler, der passer til årgangene og hensigten i de fælles ordensregler MÅL: Eleven/barnet 4-1 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for trafiksikkerhed og ”ud af huset” aktiviteter Formål: At forældrene er informeret om ekskursioner og at ekskursioner foregår på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde Princip: 1.At forældrene orienteres før hver ekskursion 2.At elever fra afdeling 1 som min er ledsaget af 1 voksen ved opgaver uden for skolens område 3.At en klasse, der er på cykeltur, er ledsaget af mindst 2 voksne. 4.At ekskursioner i private biler kun må gennemføres, såfremt forældrene forud har givet skriftlig tilladelse hertil 5.At færdselslovens bestemmelser overholdes på ekskursionen. 6.At cykelhjelme skal benyttes på cykelture. Procedure: Der vil blive fremstillet en formular til forældrene, hvori de skal give tilladelse til, at deres børn optræder på billeder, der bliver taget f.eks. I forbindelse med fastelavn og julearrangementer. Desuden bliver der udbedt skriftlig tilladelse til, at eleverne bliver transporteret i bil til arrangementer. Der kan også blive tale om, at forældre forpligter sig til selv at transportere deres børn til arrangementer. MÅL: Eleven/barnet 4-2 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for elevrådsarbejde Formål: At fremme elevernes interesse for den demokratiske proces, ved at elevrådet varetager elevernes interesse overfor såvel lærere, skolens ledelse, skolebestyrelsen og kommunale myndigheder Princip: 1.At elevrådet er en naturlig del af den demokratiske proces på skolen 2.At alle elever får en grundig information om elevrådets arbejde og opgaver 3.At elevrådet udformer en målsætning for skoleåret, og at elevrådets vedtægter evt. revideres 4.At initiativer og beslutninger i elevrådet får en hurtig sagsbehandling i Pædagogisk Råd og i skolebestyrelsen 5.At lærerne støtter elevrådets arbejde på en sådan måde, at der til stadighed sker en fortsat stimulering af elevdemokratiet 6.At elevrådet har en kontaktlærer, der hjælper med at løse elevrådets opgaver 7.Elevrådet deltager i skolebestyrelsesarbejdet 2 gange om året. Procedure: Elevrådet deltager i Skolebestyrelsesarbejdet 2 gange om året. MÅL: Eleven/barnet 4-3 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for omsorg Formål: At skolen er et sikkert og trygt sted at være, og hvor der værnes om den enkelte elev. Princip: 1.At der til stadighed ydes en indsats for at forebygge mobning. 2.At Koldby Skole har en antimobbeplan. 3.At der foreligger handleplan for, hvordan der kan tages hånd om elever/ansatte i tilfælde af dødsfald/alvorlige hændelser i den nærmeste familie. MÅL: Eleven/barnet 4-4 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for information skole-hjem Formål: At skabe forudsætninger for et godt og åbent samarbejde mellem forældre og skolen. Princip: 1.At der for hver klasse afholdes forældremøde 2.At forældrene løbende orienterer og orienteres m forhold vedr. eleven, klassen og skolen 3.At forældrene underrettes om elevens udbytte af skolegangen 4.At forældrene må komme på skolen for at overvære undervisningen, når det er aftalt på forhånd. Ændret sept MÅL: Skole-hjem samarbejdet 5-1 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for forældre/kontaktforældre Formål: At etablere et samarbejde mellem forældre og skolen, hvorved forældrene inddrages i og have medindflydelse på klassens og skolefritidsordningens udvikling. Princip: 1.At der oprettes et forældreråd for hver klasse og et for skolefritidsordningen 2.At der til hvert forældreråd er en mappe på intra vedr. forældrerådets formål og opgaver 3.At der er dialog mellem forældrerådene og skolebestyrelsen 4.At der afholdes min. 2 årlige møder i forældrerådet 5.Skolebestyrelsen afholder efter behov møder med kontaktforældre. Ændret sept MÅL: Skole-hjem samarbejdet 5-2 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for hytteture Formål: At give mulighed for hytteture som et naturligt led i undervisningen og som skal virke til gavn for samarbejdet i klassen som helhed samt lærere og elever imellem Princip: 1.Afdeling 1: At der afvikles 1 hyttetur i 2. klasse så tæt på skolen som muligt eller evt. på skolen – med 1 overnatning. 2.Afdeling 2: At der afvikles 1 hyttetur i 4. klasse i Danmark med 1 overnatning 3.Finansiering: – Skolen afsætter kr. i 2. og 4. klasse til hytteturene. – Der må laves fælles opsparing, indsamlinger og andre aktiviteter for at skaffe penge til klassekassen – Forældrene kan give frivillige bidrag til klassekassen. Kun den forældre, der forestår indsamlingen har kendskab til de enkeltes bidrag. Ændret sept MÅL: Skole-hjem samarbejdet 5-3 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for fag- og opgavefordeling Formål: At skabe optimale undervisningsmuligheder for eleverne At give lærerne optimale arbejdsvilkår At udnytte ressourcerne hos lærerne bedst mulig Princip: 1.At den enkelte lærer normalt kun varetager klasselærerfunktionen i 1 klasse Mål: Undervisningsmidler og skolebygninger 6-1 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for skemalægning Formål: At skabe sammenhæng i skemaet for den enkelte klasse. At skabe hensigtsmæssige rammer for elevens skoledag Princip: At det tilstræbes, at alle klasser har mødetid hver dag fra kl. 8.20, og at eleverne ikke har mellemtimer At timerne så vidt muligt modulopbygges At skoledagen deles med 4 pauser: – 1. Pause09.50 – – 2. Pause10.55 – – 3. Pause11.45 – – 4. Pause13.00 – Mål: Undervisningsmidler og skolebygninger 6-2 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Retningslinjer for vikardækning, Koldby Skole Det overordnede princip for vikardækningen på Koldby Skole hviler på ønsket om størst mulig faglighed og sammenhæng i undervisningen på skolen. Derfor bygger det overordnede princip på anvendelsen af uddannet personale og fortrinsvis lærere, eleverne kender i forvejen (klassens egne lærere). Hvor dette ikke kan lade sig gøre, anvendes eksterne vikarer udvalgt af ledelsen. De sygemeldte lærere anvender i videst muligt omfang Intra til at videregive oplysninger om undervisningens indhold til vikaren, således at det faglige indhold i timerne sikres. 1. Ved kurser og ved korttidsfravær – almindelig sygdom af få dages varighed, vi- kardækkes efterfølgende principper: Lærere med rådighedstimer anvendes til vikardækningen – oplyses i Intra. Lærere med resttid kaldes ind til vikardækningen – kontaktes individuelt fra gang til gang. Ledelsen vikardækker timer i det omgang, det kan lade sig gøre. Delehold sammenlæses således at en lærer tager begge delehold. En lærer sættes til at passe to klasser samtidig. Mulighed for samlæsning. Specialundervisningen inddrages, således at specialundervisningslæreren tager en hel klasse og indhenter senere specialundervisningen med den enkelte elev efter nærmere aftale. Eksterne vikarer indkaldes – fortrinsvis uddannede lærere, alternativt uuddannede. I Bh. klassen anvendes fortrinsvis uddannede pædagoger som vikarer. Alternativt anvendes personale, eleverne kender fra SFO’en eller fra skolen. Aflysning af timerne i 5. og 6. klasse i ydertimerne. 2. Ved langtidsfravær – sygdom der varer ud over 10 dage vikardækkes efter føl- gende principper: I videst muligt omfang findes en uddannet lærervikar til varetagelse af undervisningen. Alternativt findes en uuddannet. Primært søges en vikar, der kan dække alle timerne i den sygemeldtes skema af hensyn til fagligheden og sammenhængen i undervisningen. 6-3 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for internt budget og regnskab Formål: At sikre alle ansattes ønsker til budgettet fremlagt At sikre godkendelse af budget og opfølgning herpå Princip: 1.At skolens målsætning og handlingsplan kan afspejles i budgettet 2.At alle ansattes ønsker til budgettet bliver fremlagt 3.At skoleledelsen udarbejder forslag til budget 4.At skolebestyrelsen træffer beslutning om godkendelse af skoleledelsens forslag til budget 5.At skolebestyrelsen løbende orienteres om skolens regnskab Mål: Undervisningsmidler og skolebygninger 6-4 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for materialeanskaffelser Formål: At skabe hensigtsmæssige rammer for indkøb af materialer til undervisningen og skolebiblioteket Princip: Skolebestyrelsen har overdraget det daglige ansvar for indkøb af materialer til skoleledelsen Skoleledelsen orienterer skolebestyrelsen om indkøb af kontroversielt materiale Mål: Undervisningsmidler og skolebygninger 6-5 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for gaver og sponsorering Formål: At sikre skolens uafhængighed og objektivitet ved modtagelse af gaver og sponsorater Princip: At sponsorering via penge og materialer er tilladt når: – Skoleledelsen har givet tilladelse hertil – Det kan være til gavn for skolen. – Evt. modtagelse af gaver tilfalder skolen som helhed – Materialet kan bruges objektivt Skoleledelsen orienterer skolebestyrelsen om modtagne gaver/sponsorering Mål: Undervisningsmidler og skolebygninger 6-6 Side 1 af 1

PRINCIPPERPRINCIPPER KOLDBY SKOLE THISTED KOMMUNE Princip for uddeling af udefra kommende materiale på skolen Formål: At der ikke udefra uddeles materialer, som kan påvirke eleverne ensidigt Princip: At skolelederen afgør, om et materiale er velegnet til udlevering i klasserne At skolelederen orienterer skolebestyrelsen om udleveret materiale Mål: Undervisningsmidler og skolebygninger 6-7 Side 1 af 1