Autisme og selvskade. Præsentation  Helle Vallentin  Pædagogisk leder for afdelingerne i Viborg  Jane Mark Jensen  Daglig leder i Dannebrogsgade og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation til unge i OPUS
Advertisements

Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Erik Christiansen, Klinik for Selvmordstruede, Årsmøde 2008 Selvmordsforsøg blandt børn og unge Af cand.scient.oecon. Erik Christiansen Klinik for selvmordstruede.
Ved overlæge Jes Gerlach
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Manja – socialrådgiver Marianne – psykolog Karin - socialrådgiver.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten, Alkoholkoordinator Alkoholbehandlingen, Kolding Kommunes Misbrugscenter, Elvej 2a, 6000 Kolding
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Oplæg Region Sjælland. Michelle Knudsen 33 år. Har tidligere haft en spiseforstyrrelse- anoreksi. Var ”syg” fra jeg var år. Anoreksien var et tegn.
Autoriseret psykolog Lars Hugo Sørensen Velkommen til minikonference.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Patientundervisning 8. Session Unipolar depression Forebyggelse.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Lilian Zøllner, Ph.D. Centre for Suicide Research UNGES SÅRBARHED, TANKER OM SELVSKADE OG SELVSKADENDE ADFÆRD Kolding 13. oktober 2011.
Patientundervisning 2. Session Bipolar lidelse Symptomer ved manisk episode.
Odder ”Koncert mod Angst” Onsdag d. 6. marts 2013 PsykInfo Midt.
Unipolar depression – Patienter og pårørende 7. Session - sygdomsforløb - forebyggelsesplan.
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Spiseforstyrrelse og autisme. Præsentation  Helle Vallentin  Pædagogisk leder for afdelingerne i Viborg  Jane Mark Jensen  Daglig leder i Dannebrogsgade.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Introduktion til SPV-kursus
Dagens menu: Behandlingspsykiatri At være elev i psykiatrien
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Antal besvarelser: 52.
Relationer på arbejdet.
Ordenes betydning Alkoholiker
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
Anerkendende pædagogik
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Metoder til kvalitetsudvikling
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Hvordan hjælper vi patienten gennem hospitalsindlæggelsen???
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Mad og beboerinddragelse – med fokus på mennesket med demens
Kultur på recept i Aalborg
Personlighed og Kompetencer
hanne Thordsen Hospicepræst
Projekt Nyt syn på fremtiden Anne Bjørkmann, Studievejleder IBOS Nordisk inklusionskonference, Middelfart 6. September 2108.
Tendenser i forældresamarbejdet
1. Relationel kommunikation
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Kursus for personer med demens og pårørende
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Personaletræf Brogården 2018
Livskvalitet Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med eller uden smøger, overvægt, inaktivitet….. Hvem ved, hvad der er livskvalitet? Et liv med.
MENSTRUATION OG TRÆNING
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i plejebolig
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Sundhedsfaglig udredning Funktionsmæssig afklaring Egen læge Diagnose
Hvordan motiverer vi de unge?
Præsentationens transcript:

Autisme og selvskade

Præsentation  Helle Vallentin  Pædagogisk leder for afdelingerne i Viborg  Jane Mark Jensen  Daglig leder i Dannebrogsgade og med fra opstarten som pædagog  Trine Kjærhus  Pædagog

Dannebrogsgade  Afdeling under Region Midtjylland, SAU, Viborg  § 107-tilbud  Eksisteret siden januar 2012  Autisme+ tilbud til voksne  Primær målgruppe: Unge kvinder med autisme og komorbiditet som fx selvskadende adfærd, spiseforstyrrelser, OCD og angst  11 pladser fordelt med 10 kvinder og 1 mand  Takst finansieret – Høj normering

Karakteristika for ”vores” piger  Sent diagnosticeret  I kontakt med psykiatrien først på grund af selvskaden, herefter fået autisme diagnosen  Pæne piger som har været upåfaldende/uopdagede frem til teenageårene  Ofte en reaktion på langvarig overbelastning og stress  Kopi adfærd – manglende forestillingsevne

Selvskade - Definition ”Direkte og bevidst skade påført egen krop uden suicidal intention. Handlingen skal være kulturel uacceptabel.”

Selvskade er altså: En direkte, bevidst handling, som foregår i et kort og afgrænset tidsrum med klar bevidsthed om den skade, som påføres kroppen Forskelligt fra selvmord og selvmordsforsøg Noget, der foregår, når personen har det særligt svært

Når selvskade ligner selvmordsforsøg  For de unge piger som er udfordret på forestillingsevnen  tager piller for at dæmpe smerten, men tager kun 2 ad gangen  Ønsker at blive synligt handicappet og gør diverse forsøg på at skade sig selv i den forbindelse

Eksempler på selvskade  Cutting; at skære sig selv på arme, ben, mave mv.  Brænde sig selv med cigaretter, lighter, kogende vand  Slå hovedet hårdt imod fx en væg igen og igen  Slå sig selv hårdt med knytnæver eller genstande  Pille i sår og forhindre sårheling  Trække hår ud af hovedbund, øjenbryn eller kønshår  Bide sig selv  Drikke rengøringsmidler el.lign.  Sluge genstande som batterier, nåle, etc.

Selvskade et symptom på autisme Selvskaden fylder ofte mere eller betragtes som mere plagsom end autismen

Syn på komorbiditet  Borgeren har en eller flere diagnoser ud over autismediagnosen  Autismen er grundliggende og kommer således før komorbiditeten  Komorbiditeten ses som det udtryk, eller som den adfærd, der er umiddelbart påfaldende  Ofte kommer borgeren til os, når behandling af komorbiditeten er fejlet  Komorbiditet kan ses som en stressbelastning

Autisme og Stress Mentalt overarbejde kræver meget energi Mindre mentalt overskud Udvikling af angst selvskade, spiseforstyrrelser, OCD

Vores tilgang

Selvskade og funktionsniveau Lavt Moderat Højt Slag ”Selvmordsforsøg” Krads Cutting Bid

Selvskade som Copingstrategi  Overlevelsesstrategi  Erfaringer fra tidligere  Reducere/stoppe/kontrollere ubehagelige følelser og tanker  Selvhad – behov for at straffe sig selv som fortjent  Dæmpning af indre tomhedsfølelse/følelsesløshed  Kommunikation mellem følelser og krop  Egenomsorg – rense og pleje sår – putte sig i sengen  Bearbejdning af traumer – udløsende faktorer  At få et kick – endorfiner udløses

Den pædagogiske proces model

Vigtige overvejelser  Selvskadende adfærd tjener et formål  Selvskadende adfærd indeholder ofte kommunikative og følelsesmæssige komponenter  Selvskade tjener ofte flere formål og kræver derfor flere strategier  Skal man acceptere eller ændre adfærden?  Hvis adfærden skal ændres, er det via under- visning/forståelse og ikke bare reduktion af adfærden

Selvskaden har et formål Når du forstår hvilket formål, selvskaden tjener, vil du bedre være i stand til at hjælpe med meningsfulde alternativer til selvskaden

Selvskadens selvforstærkende cirkel Negative tanker og følelser Uro rastløshed ubehag Selvskade Negativ /positiv effekt

Hvordan møder vi borgeren, når de har selvskadet?  Anerkendende  Accepterende  Med mindre…

Individuelle tilgange  Forskel på hvordan vi tackler den enkelte i forhold til funktionsniveau, forudsætninger, erfaringer og selvskadens formål

Autisme rammerne  Forudsigelighed og struktur  Borgeren har brug for at føle kontrollen – personalet har ansvaret  Håndteringsstrategier  Anvisninger  Kompensation  Mellemregninger  Samtaler med tryghedspersoner - selvforståelse  Tid og sparring  Hjælp til at sætte mål og realisere dem

Hvordan er samarbejdet med de eksterne samarbejdspartnere  Politi  Skadestue  Pårørende  Kommunen

Hvad gør det ved medarbejderen  Risiko for at blive ”ramt”  Udfordrer og skærper professionalismen  Sparring, klare rammer og linje  Sikkerhedsprocedurer

Procedure for personale i akutte situationer  Risikoprofiler på borger  Høj normering sikre mulighed for at fordele opgaver omkring borgeren  Hyppige personaleskift  Alle personaler har en telefon med rundt  Altid 2 personaler omkring borgeren  Adgang til sparring og supervision

 Skab tryghed med en støttende og klar holdning  Prøv at forstå det indre kaos frem for at engagere dig i den ydre kontrol  Dine bekymringer er dine bekymringer  Vær tålmodig – lang proces Hvad har vi lært

Tak for i dag  Ved efterfølgende spørgsmål kontakt   