Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Metode i AT Religion.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed HTH
Almen studieforberedelse
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
HISTORIE Den mundtlige prøve
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Karl Henrik Flyums model
AT - Viden i spil.
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed DT Group
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
CAS i matematikundervisningen Middelfart
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Problemorienteret projektarbejde
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Mundtlig matematik eksamen
Konference om mundtlige prøver PRØV! Et program til de mundtlige prøver.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
C PRØVEN I FYSIK/KEMI 2016 Prøveform A. Formalia om prøven Eleverne kan gå op enkeltvis eller i grupper på 2-3 elever (2 er mest hensigtsmæssigt) Inden.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
SRO SKRIV!.
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Projektopgaven.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
Udkast til justering af KS
PRØV! Et program til de mundtlige prøver Forlaget MATEMATIK
Grundfaget teknologi i EUD
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Bedømmelse og karakterer
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Virksomhedssamarbejde
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
- at udvælge endelig sag og formulere problemformulering
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail

Prøve Uddannelsesspecifikt fag (USF) USF lever sit eget liv i harmoni med øvrige fag Der er USF til kontor, detail, event og handel USF har sine egne mål, og der tilføres ny viden fra grundfag gennem hele forløbet Grundforløbsprøve i udvalgte dele af USF Erhvervsøkonomi It Afsætning USF

Formålet med faget 1 Formålet med faget er, at eleven udvikler kompetence til at vælge og anvende uddannelsens anerkendte metoder til at løse arbejdsopgaver i konkrete og overskuelige praktiske sammenhænge. Endvidere er det formålet, at eleven udvikler kompetence til at indgå i og dokumentere arbejdsprocesser, der er typiske for uddannelsen. Eleven lærer at anvende eksisterende faglig dokumentation. Eleven lærer gennem praktisk metodelære at forstå og anvende relevante arbejdsmetoder. Tilegnelse af uddannelsesspecifikke metoder er genstanden for undervisningen. Eleven skal kunne anvende forskellige arbejdsprocesser og arbejdsmetoder og kunne vælge hensigtsmæssige metoder. Eleven kan anvende almindeligt anerkendte værktøjer inden for uddannelsen.

Formålet med faget 2 Eleven lærer at beskrive og evaluere egne arbejdsprocesser gennem løsning af grundlæggende praktiske problemstillinger i forhold til uddannelsen. Eleven lærer at forstå og anvende faglig dokumentation og faglig kommunikation til at præcisere, erkende og evaluere egen faglig læring. Eleven udvikler kompetence til at kunne anvende fagudtryk og forstå almindeligt anvendte faglige begreber. Tilegnelse af faglige udtryk og begreber giver eleven grundlag for at kommunikere med andre fagpersoner om løsning af faglige problemstillinger. Eleven udvikler kompetence til at arbejde innovativt i grundlæggende og relevante arbejdsprocesser.

Formålet med faget 3 Eleven lærer om innovationsprocesser gennem praktiske projekter. Faget skal give eleven grundlag for at overveje og vurdere nye idéer og alternative muligheder for opgaveløsning i relevante undervisningsprojekter. Eleven udvikler kompetence til at tilrettelægge og følge en arbejdsplan og lærer at samarbejde med andre om løsning af praktiske opgaver. Eleven lærer at udføre den nødvendige koordinering af de enkelte elementer i en arbejdsproces.

Projektemne Overordnet projektemne er: Nye muligheder Du bestemmer selv din titel Se nærmere i beskrivelsen af projektet

Eksempler på områder du kan arbejde med Udvikle noget nyt Arbejde med nye målgrupper Gå ind på nyt marked Start en ny virksomhed Flere muligheder - se det fra dit hovedforløb – vi rådgiver gerne

Projektemner – kun forslag Dagligvarer som e-handel. Hvad taler for og hvilke udfordringer er der Kæderne ejer selv mere og mere af værdikæden – fra produktion til detail. Hvilke fordele er der for kæderne og hvilke udfordringer er der Eksporter en specialvare fra Danmark til et andet kendt marked. Hvad er udfordringerne kulturelt, logistik, prissætning m.v. Importer en vare fra udlandet. Fordele og ulemper ved at importere.

Projektforløb Vigtigt Udgangspunkt i dit valgte hovedforløb Kompetencemålene i USF er forskellige for de enkelte hovedforløb I arbejder parallelt med hver jeres sæt kompetencemål Projektet bruges til at opnå fagets mål Hold fokus på kompetencemål og bedømmelsesgrundlaget Der skal udarbejdes en praktisk opgave Dokumenteres med port folio Der skal udarbejdes en synopsis til prøven/eksamen

Mål du arbejder med Arbejd med alle mål i USF inden for din retning Mål kan være viden eller færdigheder Mål kan være processen – den måde du arbejder med problemerne Mål kan være uforenelige med dit projekt – men det har du så forholdt dig til Din dokumentation samles i en port folio Standpunktskarakter i din opfyldelse af målene Din port folio vil være dit grundlag for forberedelsen til prøven

Problemformulering Arbejdet med at udforme problemformuleringen foregår typisk ad flere omgange og bliver mere og mere præcist, efterhånden som man går i dybden med sit emne. Et spørgsmål, man gerne vil have svar på, eller en løsning / problemfelt, man vil forholde sig til. En problemformulering skal være kort og præcis. Den skal fokusere på sagen, og afgrænses til det mål, projektet skal nå - eller det problem, projektet skal løse. Fx: Noget, man undrer sig over En regel eller fordom, man synes burde ændres Noget, man kunne tænke sig at blive klogere på Noget, man gerne vil undersøge, ændre og implementere Noget, man gerne vil udvikle og implementere

Bedømmelsesgrundlag – uddrag fra kontor

Bedømmelseskriterier for USF Karakteren fastsættes ud fra Opfyldelsen af de enkelte mål i bedømmelsesgrundlaget Helhedsbedømmelse af projektet, og Projektforløbet

Grundforløbsprøven Grundforløbsprøvens varighed er 30 min. inkl. votering og karakterafgivelse. Det er en individuel grundforløbsprøve, og projektet præsenteres mundtligt for lærer og censor. Det forventes, at du viser din egen, personlige præsentation af dit projekt til grundforløbsprøven.

Grundforløbsprøven – synopsis Til grundforløbsprøven skal afleveres en synopsis. Udover krav til forsiden, og at det skal være en læsevenlig synopsis, er der få formkrav til det afleverede materiale. Materialet skal kunne sætte censor og lærer ind i dit projekt som en del af deres forberedelse til din fremlæggelse. Er der ændringer i din disposition til grundforløbsprøven i forhold til den afleverede synopsis – sig det….

Grundforløbsprøven – fremlæggelse Fremlæggelse med udgangspunkt i synopsis i ca. 20 af de 30 minutter Censor har ikke været med i processen - vær tydelig med Hvad projektet handler om Projektets afgrænsninger Hvilken plan du har for fremlæggelsen Hvornår der tales om total og hvornår ændringer Hvad der er skøn, og hvad der er undersøgt Om det er processen eller det konkrete, der er vigtigst Din rolle i processen / virksomheden / arbejdet

Bedømmelseskriterier ved grundforløbsprøven Skolen udvælger et antal kompetencemål, der dækker faget bredt. Der tages hensyn til dit projekt. I bedømmelsen indgår kun præstationen ved grundforløbsprøven. Karakteren fastsættes ud fra opfyldelsen af de enkelte mål i bedømmelsesgrundlaget, og ud fra en helhedsbedømmelse af projektfremlæggelsen. Du vil blive bedømt efter 7-trins skalaen, men karakteren er enten Bestået: mindst 02 eller Ikke bestået: 00 eller -3

Måden der arbejdes – orientering til censor 1 Dette er en kort beskrivelse af, hvordan der arbejdes med det uddannelsesspecifikke fag frem mod grundforløbsprøven. Nærmere beskrivelse findes i projektoplægget. I det uddannelsesspecifikke fag arbejdes casebaseret med korte teoretiske oplæg. Eleverne arbejder med emner, der er relevante for deres fremtidige arbejdsområde. Der arbejdes mere med nye muligheder end med kendt stof ud fra ønsket om, at eleven skal kunne forhold sig til ukendt stof og styre processen frem mod en løsning. Ud fra en problemformulering arbejder de sig frem til en løsning, som danner grundlag for standpunktskarakteren og som er grundlag for grundforløbsprøven.

Måden der arbejdes – orientering til censor 2 Processtyring er en stor del af løsningen, og det er ikke muligt for eleven, at inddrage alle kompetencemålene fra det uddannelsesspecifikke fag i grundforløbsprøven. Dog skal de væsentligste mål inddrages – set i relation til elevens uddannelsesretning. Der lægges vægt på, at eleven behandler emnet. Der lægges ikke så meget vægt på, om løsningen viser sig at være urealistisk at gennemføre i praksis. Med hensyn til økonomiske forhold er argumenter og overblik vigtigere end præcise værdier.