Skolebestyrelsens rolle Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag: ” Vi arbejder i spændingsfeltet mellem individualitet og fællesskab. I dette spændingsfelt lægger vi vægt på, at den enkelte anerkender - egne og andres rettigheder og pligter - værdien i forskelligheder inden for fællesskabet Derfor er det vigtigt, at eleverne lærer at agere aktivt i forskellige fællesskaber udvikler evne til at indhente og benytte viden i fællesskabet øver sig i at tage beslutninger sammen med andre” 1
Skolebestyrelsens rolle Strategisk ressourceanvendelse Prioriteringsrum i budgetlægningen: Centertanken med LUS-møder Pusterum OPV Ressourcecenter med flere fagligheder Afdelingsleder i spidsen for Ressourcecenteret Co-teaching frem for støttepersoner Forskningsskoleprojekter Fokus på Læring med it i almenundervisningen og til elever med udfordringer Udskolingsordning med fokus på mønsterbrydning 2
Ledelsens rolle At analysere ressourcer og potentiale som basis for budgetlægning At udvikle sproglige, mentale og konkrete modeller sammen med de fagprofessionelle om inklusion i praksis At italesætte nye tiltag og synliggøre processer for implementering og opfølgning på tiltagene At skabe stilladser/ strukturer, som understøtter de professionelles arbejde At udvikle fælles forståelser mellem skole og fritidshjem 3
Konkrete tiltag for at fremme et inkluderende læringsmiljø Fra Specialcenter med ”værkstedsfunktion” til Ressourcecenter med mange funktioner Fra lektier til OPV og FF Fra støttelærer på enkeltelever til Co-teaching Sproget – hvordan taler vi om og med eleverne? Og om og med forældrene? 4