100 m Bjørnebanden Odense Stålskibsværft: Claus Christensen Morten Rohde Henrik Petersen Energiservice Fyn: Flemming Rytter Thomas Clausen John Madsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Madam Skrald – nemt og bekvemt
Advertisements

PEST Analyse værktøj.
Klimatilpasning i virksomheder
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Råd til gode oplevelser… Rådgivernes erfaring med IPM- rådgivning Christian Hansen Fagkoordinator planteavl.
Produktion og Logistik
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
Vi gennemførte en række interview ifm
Vejen til et godt partnerskab. Rammerne for et godt forhold •Et ligeværdigt partnerskab •God forretning for begge parter •Gensidig respekt og forståelse.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Med blik for at bruge markedets, virksomhedernes og samfundets bevægelse - Region Midtjyllands initiativ.
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Tørke og sult på Afrikas Horn
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
KLIMATILPASNING I KØBENHAVN - FRA PLAN TIL VIRKELIGHED
Hvordan sætter vi gang i talentudvikling
Det helt grundlæggende: Udvikling Kammeratskab Aktivitet Engagement.
Energi 4 Klimaændringer Naturlige variationer Menneskets bidrag
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Kodeks for offentlig topledelse
Baggrund – Hvorfor spare på energien – og hvorfor vedvarende energi
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Informations- kampagne om unødvendig kemi. Formål med mødet  Orientere om  Kampagnens baggrund  Målgruppe  Ønsker til form  Budskaber  Formalia.
Klimaskærm Introduktion.
Miljøvurderingsdag ’13 KBH Morten Løber 28.augj 13 Væsentlighed set fra erhvervslivets synspunkt Morten Løber DI.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
‘Retorik om KOL og rygning’
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Velkommen til workshop for interessenter Prioritering af Fremtidens Arealanvendelse i Danmark
SORT præsenterer… fremtidens spejderarbejde!. KFUM-Spejdernes hovedbestyrelse siger… By-spejd er fremtiden! Lars Kjeld, formand for Hovedbestyrelsen.
Håndtering af Sygefravær
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Afgørende videnskabelige beviser EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaforandringerne.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Overfladevand og natur Planlægning af opgaven? Morten Bondgaard, Miljø Jord-erfa midt 23. oktober 2013.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Revitalisering af energimærkningsordningen - Status på allerede indberettede mærker Energi & Byggeri. Boligdag’10, Glostrup og Horsens, den 2. og 4. november.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Qaasuitsup Kommunea Professionel udvikling - Kurser og uddannelser -
Beboernes hverdagspraksis: En afgørende parameter Konference om bæredygtighed i byggeriet AAU-CPH, SBi, 28. januar 2013 Kirsten Gram-Hanssen, Statens Byggeforskningsinstitut.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Forbedring af teknikrum Vejledning af personale og beboere Af Tim Hedegaard & Lasse Boa.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Integration og international rekruttering Regeringens fokus på indsatsen og samspillet med jobcentre Direktør Kasper Højvang Kyed Kontorchef Karin Ingemann.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
MiljøForum Fyn 2007 Klima, energi og miljø Anne Grete Holmsgaard.
Indsæt billede: Højreklik billedet og vælg ”skift billede”, eller slet billedet og klik på ikonet for at indsætte billede. Når du har indsat billede, højreklik.
Talentet og udviklingsmiljøet Hellebjerg 26/ Claus Hansen.
Psykiske og kognitive funktionsnedsættelser på arbejdspladsen Ergoterapeut Anitta Hornshøj Jensen Psykolog Ingrid Vingelen Bo - og Rehabiliteringscenter.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Energibesparelser ved indregulering af varmeforsyningen
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Når PR giver gevinst på bundlinjen
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
2. Metode – indhold i kompendium
Erfaringer med energibesparelser og brugeradfærd: hvad virker?
Centralforeningen for Stampersonel
Bæredygtighed og smarte løsninger Himmerland & SBI
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
En Praktikværts forventninger
Markedsmodning, proces
Ida Gå-hjem-møde: Branchen har brug for reelle energiberegninger
Brugernes praksis – betyder det noget for indeklimaet?
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

100 m

Bjørnebanden Odense Stålskibsværft: Claus Christensen Morten Rohde Henrik Petersen Energiservice Fyn: Flemming Rytter Thomas Clausen John Madsen 2007: -Aftale om energirådgivning -Screening af energiforbrug -Energiprojekter - konkrete

Katten og den varme grød Primo 2008: –Mange konkrete projekter afdækket. –Adfærd stadigvæk urørt. Screening viste stort potentiale og lille investering. Hmm – og hva´ så? –Kæmpe organisation Hvordan kommer vi ud til alle? Hvordan motiverer vi alle? Hvordan stiller vi mål? Hvordan måler vi?

Hvordan kommer vi ud til alle? Som ved eksisterende sikkerhedsorganisation Dvs. der udpeges 70 ”energiambassadører” – én for hver værkfører (VF’er), som hver informerer ca. 30 personer. Energiambassadørerne og VF’erne klædes på. Via interne møder, stormøder, ”Væftsnyt” og det ugentlige Nyhedsbrev informeres alle.

Hvordan motiverer vi alle? Stormøde for ambassadører og VF’ere –Vi slår på miljø og klimaforandringer og ikke kun økonomi. –Ambassadørerne får som de eneste lov til at bære mærkat på hjelm. –Præcise og afgrænsede indsatsområder (AHA – Det kan lade sig gøre..): Udsugningsanlæg Trykluft og iltmasker Svejseanlæg Belysning

Derfor!!!!!!!! DER ER INGEN TVIVL: –VI MENNESKER BIDRAGER TIL KLIMAFORANDRINGERNE PÅ KLODEN!!! Global opvarmning Isbjerge smelter Oversvømmelser Voldsomme regnskyl Storme og orkaner MENNESKER DØR AF SYGDOM OG SULT HELE DYREARTER UDRYDES DER ER INGEN TVIVL: –VI MENNESKER KAN RETTE OP PÅ SKADEN – MEN VIL VI ??? For vores egen skyld For Miljøets skyld For vores efterkommeres skyld. DER ER INGEN TVIVL: –Jeres arbejdsplads vil og gør allerede meget, men der er stadigvæk meget at gøre. Der er brug for jeres hjælp.

Adfærd - energisparemedarbejdere I skal være ambassadører i dette projekt, hvor det er SÅ vigtigt at få alle med. I skal hjælpe med at sprede budskabet – ”at det nytter”, at ”DET KAN NÅS ENDNU!!!” I skal sætte mærkatet på hjelmen nu – tak!

Hvordan motiverer vi alle? Eksempel: Du sparer, hvad der svarer til årsforbruget i en bolig, hvis du tætner et 1 mm hul på trykluftslangen!

Hvordan stiller vi mål? På baggrund af screeningen i 2007 og lidt flere undersøgelser satte vi et realistisk mål: 10 % af elforbruget (= forbruget i samme antal husstande som der er medarbejdere)

Hvordan måler vi? På OSS flytter produktionsaktiviteterne inden for værftets geografiske afgrænsning. Dvs. at vi ikke kan måle sammenligneligt forbrug for mindre områder. Derfor måler vi det samlede forbrug og sammenligner med tidligere forbrug for sammenlignelige perioder.

Hvorfor lykkedes det? 1.OSS eget engagement -Brug af eksisterende organisation -Isbjørne er den rigtige motivationsfaktor 2.Topledelsen med fra start 3.Potentialet/målet er helt klart 4.Den enkeltes opgave er helt klar 5.Effekt af adfærdsændring er klar 6.Værktøjer til fastholdelse udvikles og fornys løbende