Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Erfaringer med energibesparelser og brugeradfærd: hvad virker?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Erfaringer med energibesparelser og brugeradfærd: hvad virker?"— Præsentationens transcript:

1 Erfaringer med energibesparelser og brugeradfærd: hvad virker?
Professor Kirsten gram-hanssen De almene boliger, energisystemet og bæredygtighed i praksis, konference SBI 30/11

2 Hvad jeg vil sige…. Brugerne er vigtige
Energi effektivisering er ikke det samme som energibesparelser Energieffektivisering som en effektiv adfærdskampagne – den forkerte vej Kommunikation til brugerne og adfærdspåvirkning sker på mange forskellige måder, og noget trækker den forkerte vej SBi –

3 Brugerpraksis betyder mindst lige så meget som effektiv teknologi
SBi –

4 Brugerpraksis VS effektiv teknologi
Ens huse – forskelligt forbrug Faktor 2-3 i forskel mellem varmeforbrug afhængig af brugerpraksis Ny lavenergihuse: Bruger ca. halvt så meget i forhold til gennemsnittet Brugerpraksis betyder mindst lige så meget som energieffektivitet SBi –

5 Brugerpraksis hænger sammen med teknologien
SBi –

6 Beregnede og faktiske forbrug i boliger
Fra SBi rapport 2016:09 (Figur baseret på data om ca parcelhuse) SBi –

7 Energiforbrug i husholdninger
PJ Fra energistatistikken 2015, ens.dk

8 Energiforbrug til opvarmning i boliger
Indeks 1990=100 Klimakorrigeret Stigende boligforbrug 1990: 50,7 m2 2014: 57,2 m2 13 % stigning i arealforbrug per person. Statistik banken Energistatistikken, 2014

9 Særlige udfordringer ved renovering af ældre etageboliger
Ved sammenlægning af boliger – større boliger – stiger forbruget pr. person Ved modernisering af boliger (fx elevator) kan forbruget stige Ved ny beboer-sammensætning kan forbruget stige

10 Effektiv teknologi påvirker vores adfærd – den ”forkerte” vej
SBi –

11 Varmepumper: en effektiv teknologi
Skift fra el-panel til varmepumpe: I helårsbeboelser blev 20% af besparelsen omsat til øget komfort I sommerhuse var der i gennemsnit ingen besparelse – men meget komfort Ny teknologi fører til ændret adfærd – teknologi er ikke besparende i sig selv (Gram-Hanssen, Christensen, Petersen, 2012)

12 Kampagne for varmepumpe
Salgs-annonce i kunde-magasin Salgsmateriale er også kommunikation om energi til brugerne

13 Ikke et argument for ikke at energi renovere!
Bygningerne skal energirenoveres – det siger loven og al sund fornuft Men det er ikke nok kun at tænke på teknikken Samtidigt skal der arbejdes bevist med beboersiden

14 Om at forstå og at påvirke indeklima praksis
Knowhow og vaner Teknologi og infrastruktur Indeklima praksis Engagement - værdier Viden og regler

15 Kommunikation om energiforbrug til brugerne
Vejledning og gode råd Men rykker dette reelt meget? Feedback: International forskning: 2-12% besparelser afhængig af formen (teknologien og motivationsfaktorer) Nu også forsøg med indeklima feedback – men næppe det der redder kloden Men selvfølgelig skal vi gøre det! SBi –

16 Afrunding: Hvordan arbejder vi med brugeradfærden
Hvordan ændres brugeradfærden Bygningsteknologier der fremme energirigtig adfærd Kommunikation til brugerne sker ikke kun som feedback men også ved installation og hjælp fra servicefolk Kommunikation på tværs af fag og sektorer SBi –

17 Tak for opmærksomheden!
SBi –


Download ppt "Erfaringer med energibesparelser og brugeradfærd: hvad virker?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google