Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdspladsudvikling
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Læringssæt om temarapporten: Dosisdispensering - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag D0sisdispensering December.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Skriv en kommunikationskontrakt. Kontraktformuleringens faser Alles ansvar Skab motivation for kontrakten. Afstem forventningerne hos medarbejderne Hvad.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Skriftlighedsforløb Fokus på eksamensgenren kronik (redegørelse). Slutter af med en skriftlig opgave. Vi skriver på denne opgave i timerne. I skal være.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Proces for færdiggørelse af principper for skole-hjem-samarbejde
Feltopgave 1 Julie-Marie Terkildsen
Løsningsfokuseret Ledelse
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Instruktion til mødeledere
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Børnebakkens Indsatser
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Reorganisering af procesarbejde
Læring gennem registrering og indberetning
Uddannelsesplanen.
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Organisering af procesarbejde
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
SRP - Skriveperioden ÅSG 2017.
Affald i boligorganisationer v. Miljøchef Pia Vendelholt Christensen
ÅRHUS AFDELING.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Kommunikation - trykstil
SRP - Skriveperioden ÅSG 2018.
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Sådan bruger du præsentationen
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Dialogspil om lærerarbejdsliv
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Tilføj sted og dato v. Søren Gorm Fussing
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Skole-hjemsamarbejde
AF Mads Korsgaard Poulsen
Værktøj 6: Omgangstone og kollegialitet
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Værktøj 8: Supervision og sparring
Værktøj 4: Aktiverende APV
Præsentationens transcript:

Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer

Hvad skal spillereglerne indeholde? Vores holdning til god omgangstone og håndtering af konflikter En definition af konflikter – hvad er det vi taler om? Hvad mener vi med god omgangstone? Vore forventninger til hinanden når der opstår konflikter/uenigheder –Forventninger til os selv –Forventninger til kolleger Vore forventninger til hvordan vores ledelsen håndterer konflikter eller tegn på konflikter

Konflikter: Definition og proces En konflikt kan defineres som en interessemodsætning En konflikt handler om en sag, som to parter er uenige om En konflikt starter ofte med uenighed om en sag. Sagen medfører negative følelser hos parterne. Følelserne gør, at parterne har svært ved at tale sammen. Håndteres konflikterne ikke bliver de personlige – og den sag, man oprindelig var uenig om, glemmes Optrappede personkonflikter kan ende med at en eller begge parter oplever sig mobbet

Tegn på konflikt Tegn på at en person er i konflikt Virker bekymret, i dårligt humør eller generelt negativ Klager eller sladrer over kolleger Undgår eller taler ikke til bestemte kolleger Danner alliancer Fravær, sygemeldinger

Tegn på konflikt Tegn på konflikt i gruppen Hovedrysten, rullen med øjnene når andre taler Resultatløse møder Medarbejdere der ”angriber” hinandens synspunkter, før der er talt færdig Kolleger som ikke vil på vagt med hinanden

Konflikttrappe REFERENCER

SUMMEN 2 OG 2 – 10 MINUTTER: HVAD ER GOD OMGANGSTONE HOS OS? HVOR SKAL VI PASSE PÅ?

FÆLLES DRØFTELSE AF GOD OMGANGSTONE REPRÆSENTANT FOR TRIO TAGER NOTER

Forventningsafstemning Det er vigtigt, at alle er enige om, hvad man forventer af hinanden i situationer med uenigheder og konflikter I skal derfor tale om jeres forventninger I skal gøre dette over 2 omgange: –Først skal I tale om forventninger til jer selv og jeres kolleger –Så skal I tale om forventninger til ledelsens håndtering Resultatet af jeres arbejde vil blive en del af de endelige spilleregler

1. Gruppearbejde: Forventninger til os selv og til kolleger ? minutter Når der er risiko for konflikt – hvilke forventninger har jeg så: Til mig selv: –Forsøger at finde tilbage til sagen? –Drøfter det evt. med en kollega? –Vender tilbage til rette vedkommende Til mine kolleger: –Blander sig? –Gør ledelsen opmærksomme på problemerne? Skriv resultatet af jeres drøftelser ned på en Flip Over. Denne afleveres til mødelederen efter mødet.

Opsamling på 1. Gruppearbejde - ? minutter

Fælles drøftelse: Hvornår skal ledelsen involveres? ? minutter

2. Gruppearbejde: Forventninger til vores ledelse ? minutter Når vi har brug for hjælp til at håndtere konflikten – hvilke forventninger har vi så til vores ledere: –At de undersøger? –At de handler? –At de følger op? Hvilket ansvar har vi som medarbejdere i denne del af processen? Skriv resultatet af jeres drøftelser ned på en Flip Over. Denne afleveres til mødelederen efter mødet.

Opsamling på 2. Gruppearbejde -? minutter

Afrunding af mødet TRIO arbejder videre med resultaterne af dagens arbejde På næste møde vil udkastet til spilleregler blive præsenteret

Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter: 2. møde Anbefalet varighed: 1 time

Præsentation af udkast til spilleregler

”Indsæt udkast til spilleregler”

Gruppedrøftelse ? minutter Brug 5 minutter på at læse udkastet igennem Drøft efterfølgende i gruppen: -Hvad synes vi bedst om? -Hvad mangler vi? -Hvordan skal spillereglerne gøres værdifulde for os? Skriv resultatet af jeres drøftelser ned på en Flip Over. Denne afleveres til mødelederen efter mødet.

Opsamling på gruppearbejdet

Afrunding af mødet Jeres input vil blive indarbejdet i den endelige udgave Den endelige udgave vil blive præsenteret d. ???